به گزارش خبرنگار ایلنا، اکبر بانشی مسئول هیأت رهپویان وصال شیراز با بیان اینکه ضرورتسنجی باید در اقدامات هیئات به صورت جدی دنبال شود، گفت: شخصا معتقدم نباید در هیأت بیش از حد درگیر تکنولوژی، نوآوری، خلاقیت و ابداع در فعالیتهای فرهنگی شویم چرا که اگر این موارد زیاد شود، مخاطب به تنوع عادت میکند در حالی که اگر هیأت هر هفته در مداحی، سختافزار، پذیرایی و غیره ابداع کند وارد یک فضای رقابت کاذب میشود و حتماً دیگر مجموعهها امکان این کارها را ندارند و همین مسئله موجب ضربه به دیگر هیئات میشود.
وی تصریح کرد: نکته دوم این است که مخاطب در هیأت نباید تنوعطلب شود؛ ما مناسبتها و مناسکی داریم که ویژهترین آن ایام محرم است، این شبها متعلق به نام مبارکی است. این شبها و ایام در همهجا یکسان است لذا تنها در شعر و نوحه میتوان نوآوری داشت و نباید سعی کرد خیلی زرق و برق و رنگ و لعاب هیأت عوض شود.
مسئول هیأت رهپویان وصال شیراز عنوان کرد: از طرف دیگر، ما در جامعهای زندگی میکنیم که تنوع و خلاقیت در آن طبیعتاٌ وجود دارد برای همین ما به نوعی با فضای اجتماعی رقابت میکنیم؛ به همین دلیل مجبوریم سطحی از جذابیتها را ایجاد کنیم.
بانشی با بیان اینکه ما باید به گونهای برنامهریزی کنیم که وقتی مخاطب میخواهد اوقات فراغت خود را پر کند، با گزینههایی مواجه شود که هیأت هم در میان آنها باشد گفت: نباید در این کار افراط کرد، اگر مخاطب را به تنوع، خلاقیت، نوآوری، رنگ و لعاب، سختافزار، امکانات و رسانه عادت دهیم، دیگر برنامههای سادهتر ما جذابیت نخواهند داشت؛ نظر من این است که باید تعادل را رعایت کنیم.
وی با تأکید بر اینکه در این مسیر افراط و تفریط نباید اتفاق بیفتد، خاطرنشان کرد: حتی اگر محدودیت مالی و امکاناتی نداشته باشیم، نباید در تنوع و خلاقیت زیادهروی کنیم. مقداری تنوع، خلاقیت و ایدهپردازی خوب است، اما باید بستگی به فهم ما از موقعیت و نیازهای میدانی داشته باشد و البته فرمول خاصی برای این کار وجود ندارد.
مسئول هیأت رهپویان وصال شیراز با بیان اینکه برنامهریزی باید بر اساس نیاز مخاطب انجام شود، نه برای لذت مخاطب، یادآور شد: مثلاً اگر هیأت نیاز به مهدکودک دارد، باید آن را ایجاد کند، اما نباید در آن ریخت و پاش زیادی کرد. حتی اگر مشکلی از نظر مالی و منابع نداشته باشیم، نباید مهدکودک را آنقدر متنوع و پرخدمت کنیم که برای بچهها بیش از حد جذاب شود. موضوعیت مهدکودک در هیأت مهم است، نه خود مهدکودک.
بانشی گفت: به طور کلی، هیأت نیاز به خدمات آموزشی و فرهنگی متنوع دارد. مثلاً برگزاری جشن تکلیف یا مسابقات فوتبال در هیأت خوب است، اما نباید ذائقه مخاطب را عوض کنیم. باید با کارهای ساده وقت مردم را پر کنیم و ذهن آنها را به سمت موضوع اصلی هدایت کنیم. زرق و برق زیاد بازدهی ندارد.
وی افزود: مثلاً ما یک اردوی یکروزه داریم که در آن بچهها ورزش میکنند، به زیارت شهدای گمنام میروند و مهارتهای مختلف یاد میگیرند. در این اردوها ریخت و پاش نمیکنیم و مهمان خاص دعوت نمیکنیم. مثلاً جشن تکلیف، جشن روز اول مدرسه یا شبیهسازی پیادهروی اربعین برای بچههایی که نمیتوانند در پیادهروی اصلی شرکت کنند، از جمله برنامههایی هستند که ما انجام میدهیم.
مسئول هیأت رهپویان وصال شیراز این برنامهها را بسیار موفق دانست عنوان کرد: این برنامهها میتوانند الگوهای خوبی برای دیگر هیأتها باشند، تصریح کرد: اگر فضای مناسبی فراهم شود، دیگر گروهها نیز میتوانند از این تجربیات استفاده کنند. مثلاً ما در شیراز، خرمآباد و خوزستان جشن تکلیف برگزار کردهایم و استقبال خوبی شده است. اگر زمینۀ مناسب فراهم شود، دیگر گروهها نیز میتوانند این کارها را انجام دهند.
بانشی با اشاره به برگزاری مهرواره «هوای نو» بیان کرد: سند بالادست نداریم و نمیتوانیم فعالیتها را با موارد دیگر مقایسه کنیم بر این اساس به دستاندرکاران اعتماد میکنیم و مستندسازی که در این مسیر رقم میخورد، ارزشمند است؛ البته به داوری اعتراض دارم چرا که برخی هیأتها کارهای خوبی انجام دادهاند اما امکان ارائه ندارند. یعنی باید برنامه ریزی انجام شود تا همه امکان ارائه داشته باشند تا در نتیجه مهرواره افت پیدا نکند؛ در این مسیر اقدامات زیادی انجام میشود و افراد میتوانند از یکدیگر بیاموزند.