به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری نهمین جشنواره کالاهای فرهنگی(فیروزه) امروز، اول اسفندماه با حضور ایوب دهقانکار، مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و علیرضا نوریزاده، دبیر جشنواره فیروزه در محل ساختمان فجر تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری، ایوب دهقانکار، مشاور علمی، فرهنگی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی بیان کرد: موضوع جایزه فیروزه کالاهای فرهنگی است. دلیل اصلی ورود معاونت فرهنگی وزرات ارشاد به این حوزه داشتن مخاطب پرشمار است. در کشور ما جمعیت چند میلیونی دانشآموزی وجود دارد که با کالاهای فرهنگی همچون نوشتافزار و ... سروکار دارند.
وی افزود: دلیل بعدی ورود معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به این حوزه، مسائل اقتصادی است. امروز حجم واردات کالاهای فرهنگی به کشور بسیار بالاست. پرداختن به کالاهای فرهنگی در داخل کشور و حمایت از تولید این کالاها در کشور باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور و حتی صادرات این کالاها به خارج از کشور خواهد شد.
دهقانکار تصریح کرد: از زاویه دیگر، تأثیرات فرهنگی کالاهای فرهنگی بر جامعه نیز موضوع بسیار مهمی است. این کالاها تأثیر زیادی بر نوع شخصیت و جهانبینی فرزندان جامعه دارد؛ لذا تولیدات داخلی در این حوزه میتواند باعث انتقال ارزشها و فرهنگ اصیل ایرانی - اسلامی به فرزندان این مرز و بوم شود. یکی از حوزههایی که میتواند به حفظ فرهنگ و ارزشهای اصیل ایرانی - اسلامی کمک کند، کالاهای فرهنگی است.
وی با بیان اینکه یکی از مبادی تغذیه ذهن کودکان و نوجوانان کالاهای فرهنگی است، اظهار کرد: به همین دلیل جایزهای در حوزه کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی - اسلامی راهاندازی شد که «فیروزه» نام گرفت و امروز نهمین دوره آن در حال برگزاری است. البته این جشنواره به تنهایی نمیتواند حق مطلب را ادا کند، بلکه سمبلی از یک نیاز فرهنگی در جامعه است که باید تداوم داشته باشد.
دهقانکار اظهار کرد: یکی از ویژگیهای این جشنواره قابلیت بهروزرسانی آن است که توانسته خود را با زمان حال منطبق کند. تنوع موضوعات با رویکردی ثابت همراه با خودارتقایی و نیازسنجی جامعه از مهمترین دلایل تداوم و ماندگاری جشنواره فیروزه است. امروز حوزه هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است و یکی از اتفاقات خوب جشنواره فیروزه پرداختن به چگونگی بهرهگیری از هوش مصنوعی در حوزه کالاهای فرهنگی است.
در ادامه، علیرضا نوریزاده، دبیر نهمین جشنواره فیروزه نیز در سخنانی گفت: موضوعات این دوره از جشنواره شامل اسباببازی، نوشتافزار، عروسک، هدایای فرهنگی، کاراکتر و طراحی شخصیت و نیز بخش ویژه ایدههای نوجوانان در عرصه صنایع فرهنگی مرتبط با موضوعات جشنواره است.
وی افزود: نهمین جشنواره فیروزه با سه رویکرد ایدههای فرهنگی استارتاپی، کسب و کارهای فرهنگی نوپا و کسب و کارهای فرهنگی تجاری شده و فعال در سراسر کشور برگزار میشود. این جشنواره در دو مرحله تعیین برگزیدگان استانی و ملی با اهداف ترویج، تولید و مصرف کالاها و محصولات فرهنگی ایرانی - اسلامی، تشویق تولیدکنندگان به تولید کالاهای فرهنگی با اولویت نیازهای کشور، ترویج و توسعه فرهنگ کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری در حوزه صنایع خلاق، زمینهسازی به منظور همافزایی شرکت کنندگان صنایع خلاق، رونق بازار مصرف کالاهای فرهنگی داخل کشور، معرفی فعالان صنایع خلاق به جامعه و نهادهای خصوصی، پشتیبانی و حمایت از محصولات فرهنگی تولید شده در استانها و مطرح کردن آن در سطح ملی و بینالمللی، ایجاد دغدغه فرهنگی میان خانوادهها و افزایش مصرف آثار و تولیدات فرهنگی ایرانی - اسلامی و گفتمانسازی تولید و مصرف کالاهای فرهنگی برگزار خواهد شد.
نوریزاده بیان کرد: نهمین جشنواره فیروزه با موضوعات عروسک، اسباببازی، نوشتافزار، هدایای فرهنگی، کاراکتر و طراحی شخصیت و بخش ویژه ایدههای نوجوانان در عرصه صنایع فرهنگی مرتبط با موضوعات جشنواره برگزار میشود. همچنین، برگزاری جشنواره حمایت از کالاها و محصولات فرهنگی استانها با ارسال شیوهنامه به ۳۲ استان کشور آغاز و به صورت مجازی از طریق زیرساخت الکترونیکی به نشانی www.https://platzaar.ir که دبیرخانه جشنواره کالاهای فرهنگی مستقر در ادارهکل مجامع، تشکلها و فعالیتهای فرهنگی طراحی کرده است، انجام شد. همچنین، تعداد ۲۶ استان در این دوره از جشنواره مشارکت فعال داشتهاند که با تشکیل دبیرخانه استانی و هیئت داوران مستقر در استانها از طریق سامانه و حضوری فرآیند داوری استانی را به پایان رساندند.
دبیر نهمین جشنواره فیروزه با بیان اینکه فیروزه از معدود جشنوارههایی بود که حتی در دوران کرونا نیز تعطیل نشد، گفت: رونمایی از پوستر نهمین دوره جشنواره و ارسال شیوهنامه و پوستر به استانها، راهاندازی دبیرخانه استانی و اطلاعرسانی به متقاضیان جشنواره و ثبت آثار، ارزیابی و غربالگری تخصصی آثار در مرحله استانی همزمان با ثبت اثر توسط متقاضیان، دریافت ۲۰ درصد از آثار ارسالی که بالاترین امتیاز را در استان و در سامانه کسب کردهاند، ارزیابی و داوری تخصصی آثار در سامانه و داوری حضوری از سوی داوران ستاد، تهیه تندیس و لوح تقدیر برگزیدگان و استعلامات لازم و برگزاری مراسم اختتامیه از جمله برنامههای اجرایی نهمین جشنواره فیروزه است.
وی تصریح کرد: تعداد دو هزار و ۷۵۱ اثر شامل هزار و ۶۵۷ اثر در حوزه تعداد هدایای فرهنگی، ۵۹۳ اثر در تعداد عروسک، ۹۲ اثر در حوزه نوشتافزار، ۱۲۹ اثر در حوزه اسباببازی، ۱۳۱ اثر در حوزه کاراکتر و طراحی شخصیت و ۱۴۹ اثر در حوزه ایدههای فرهنگی نوجوانان در عرصه صنایع فرهنگی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
دبیر نهمین جشنواره فیروزه بیان کرد: تم اصلی نهمین جشنواره فیروزه عروسک «دوتوک» متعلق به استان خراسان جنوبی است که امسال به صورت ویژه بدان پرداخته شده است. این عروسک ظرفیت خوبی برای بهرهگیری در مناسبتها و برنامههای مختلف فرهنگی دارد. پیوند بین ابزارهای مدرن و سنتی باید تعادل داشته باشد و باید در این زمینه به حوزههایی مانند هوش مصنوعی توجه کرد.
نوریزاده اظهار کرد: برگزاری کارگاه عملی کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت اسباببازی با عنوان خلق شخصیت به وسیله هوش مصنوعی و برگزاری کارگاه یک روزه ساخت عروسکهای محلی با عنوان خلق یک میراث از جمله برنامههای این دوره از جشنواره فیروزه است. مراسم اختتامیه نهمین جشنواره فیروزه نیز روز دوشنبه، ششم اسفندماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان فرهنگی کشور در محل سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد.
وی بیان کرد: جوایز این دوره از جشنواره شامل اعطای ۳۰ میلیون تومان به همراه لوح تقدیر، تندیس جایزه و معرفی به صندوق کارآفرینی امید جهت دریافت تسهیلات وام و معرفی برگزیدگان جهت عضویت و استفاده از خدمات و تسهیلات صندوق هنر و بهرهمندی از تسهیلات تبصره ۱۸ به نفر اول، اعطای ۲۰ میلیون تومان به همراه لوح تقدیر، تندیس جایزه و معرفی به صندوق کارآفرینی امید جهت دریافت تسهیلات وام و معرفی برگزیدگان جهت عضویت و استفاده از خدمات و تسهیلات صندوق هنر و بهرهمندی از تسهیلات تبصره ۱۸ به نفر دوم و اعطای ۱۵ میلیون تومان به همراه لوح تقدیر، تندیس جایزه و معرفی به صندوق کارآفرینی امید جهت دریافت تسهیلات وام و معرفی برگزیدگان جهت عضویت و استفاده از خدمات و تسهیلات صندوق هنر و بهرهمندی از تسهیلات تبصره ۱۸ به نفر سوم خواهد بود. همچنین، نفر شایسته تقدیر جشنواره نیز مبلغ هفت میلیون تومان به همراه لوح تقدیر، تندیس جشنواره و معرفی به صندوق هنر جهت عضویت و استفاده از خدمات و تسهیلات دریافت خواهد کرد.
نوریزاده تصریح کرد: هوش مصنوعی باید در خدمت خلاقیت در حوزه کالاهای فرهنگی باشد. هوش مصنوعی میتواند کمک خوبی برای تولید و عرضه کالاهای فرهنگی کشور باشد که باید در این حوزه برنامههای ویژه در نظر گرفته شود. در این زمینه به دنبال ایجاد کلینیک ارزشگذاری و تقویت و ورود کالاهای فرهنگی به جامعه و بازار و پیگیری آن هستیم.
وی اظهار کرد: کالاهای فرهنگی صنایع دستی نیستند؛ چراکه صنایع دستی محصول دست هستند و متولی ویژه خود را دارد اما کالاهای فرهنگی صنایعی هستند که محتوای آن فرهنگی و خلاق است. کالاهای فرهنگی باید کالایی باشند که قابلیت تجاریسازی داشته و در زنجیره انتقال ارزش فرهنگی نقشآفریی داشته باشند. امروز باید در حوزه کالاهای فرهنگی گفتمانسازی ویژه صورت گیرد تا آحاد جامعه با این حوزه آشنا شوند.
انتهای پیام