شناسهٔ خبر: 71448748 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

بازسازی اقتصادی، بازآرایی قدرت منطقه‌ای و بازطراحی در سیاست داخلی، ۳ مولفه اصلی در اجرای ایده‌های حکمرانی کارآمد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی ایران اینک در نیمه دوم از دهه پنجم از حیات مقدس خود و در سال آغازین از برنامه هفتم پیشرفت، می‌بایست در سه مبحث بازسازی اقتصادی، بازآرایی قدرت منطقه‌ای و بازطراحی در سیاست داخلی با درک صحیح از واقعیت‌های موجود نسبت به اجرای ایده‌های حکمرانی کارآمد ،اقدامات عاجلی را در دستور کار قرار دهد.در این میان مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذار و ناظر می‌تواند در جهت تسریع و تکلیف دستگاه‌های اجرایی و البته قضایی ،نقش مهمی را ایفا نماید.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علی خضریان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی، امروز (سه شنبه ۳۰ بهمن ماه) در نطق میان دستور،گفت: انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران در طلیعه چهل و هفتمین سال پیروزی خود به دلیل شعارهای زنده‌ای چون استقلال، آزادی، عدالت ،معنویت و عقلانیت به اذعان دوستان و دشمنان ،همچنان دارای پشتوانه بزرگ مردمی است و به اعتبار همین پشتوانه و رهبری داهیانه امامین انقلاب ،امروز به عنوان یک هویت مستقل در مسیر رسیدن به اهداف متعالی گام‌های مهمی را برداشته است.

وی افزود: البته بر مبنای عقلانیت انقلابی نیز، ابایی از بازنگری در مسیر طی شده جهت تصحیح خطاها و کاستی‌ها برای کاهش فاصله میان بایدها و واقعیت‌های موجود ایران اسلامی که همواره موجب عذاب عموم مردم خصوصاً نیروهای معتقد به آرمان‌های انقلاب اسلامی است وجود ندارد.اما همه ما باید مدام به یکدیگر متذکر شویم که انقلاب اسلامی ایران در طول ۴۶ سال گذشته توانسته با این هدایت‌های پیامبرگونه امامین انقلاب و بهره‌گیری از سرمایه اجتماعی خود، ضمن حرکت رو به جلویی که داشته از انواع تهدیدات و پیچیده متراکم؛ پرحجم و توطئه‌ها و بحران‌های امنیتی و دفاعی به فضل الهی عبور کند و با گسترش شعاع خود در منطقه و معادلات جهانی به یک بازیگر بزرگ در سطح جهانی تبدیل شود.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه بیان کرد: همکاران محترم؛ نمایندگان مردم عزیز ایران اسلامی؛ اکنون که در روزهای پایانی سال قرار گرفته ایم، خوب است با مرور رخدادهای سال پر چالش ۱۴۰۳ ،از این منظر به موضوع بنگریم که نظام مقدس جمهوری اسلامی به دلیل دارابودن مولفه های اصلی قدرت و همچنین حاکمیت مردم سالاری دینی در کشور ،توانسته به لطف پروردگار ،بدون کوچکترین توقفی و با قوت بیشتر برای این چالش ها غلبه کند.اگرچه دشمنان مستکبرش گمان های باطلی در سر داشتند اما موفقیت‌ها حتی برای دوستانش در منطقه و سراسر جهان خیره کننده بود.

وی خطاب به نمایندگان تاکید کرد:خانم‌ها و آقایان؛ جمهوری اسلامی ایران اینک در نیمه دوم از دهه پنجم از حیات مقدس خود و در سال آغازین از برنامه هفتم پیشرفت، می‌بایست در سه مبحث بازسازی اقتصادی، بازآرایی قدرت منطقه‌ای و بازطراحی در سیاست داخلی با درک صحیح از واقعیت‌های موجود نسبت به اجرای ایده‌های حکمرانی کارآمد ،اقدامات عاجلی را در دستور کار قرار دهد.در این میان مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد قانونگذار و ناظر می‌تواند در جهت تسریع و تکلیف دستگاه‌های اجرایی و البته قضایی ،نقش مهمی را ایفا نماید.

خضریان با برشمردن پنج سرفصل مهم به منظور بازسازی اقتصادی کشور ادامه داد: می‌خواهم در موضوع بازسازی اقتصادی کشور ،پنج سرفصل مهم را با شما در میان بگذارم ؛ 1. ورود کشور به عصر پتروپالایشگاه ؛امروز باید این واقعیت را در کشور بپذیریم که دوران وابستگی کشور به خام فروشی نفت تمام شده و می‌بایست برای حرکت جدی به سمت تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین دستی، اقدامات بزرگ را آغاز کنیم. چرا که با این اقدام ضمن اینکه وابستگی کشور را به دیگر کشورها کاهش می‌دهیم و موجب خنثی سازی تحریم‌ها و برداشته شدن اهرم فشار از سر ملت آزاده ایران هستیم.

وی ادامه داد:واقعیتی که با وجود تصویب قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی با استفاده از سرمایه‌های مردمی در مجلس که رهبر معظم انقلاب با یاد کردن از آن به عنوان قانون خوب و تسریع روند اجرایی شدن آن تاکید کردند؛ در خوشبینانه‌ترین حالت به دلیل تنبلی بروکراسی دولتی در کشور و عدم درک صحیح از ضروریات پایان عصر خام فروشی، همچنان به صورت جدی عملیاتی نشده است.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم بیان کرد: نکته قابل تأسف اینکه برخی به دلیل عدم درک صحیح از شرایط جهانی و با چشم بستن و راه حل های عملیاتی خنثی سازی تحریم‌ها ،در طول سال‌های گذشته تا امروز، نسخه شکست خورده لغو تحریم‌ها را از دل مذاکره زمزمه می‌کنند.

خضریان با اشاره به موضوع اقتصاد دریامحور ادامه داد: 2.فعال کردن اقتصاد دریا محور؛ اقتصاد دریا محور راهبردی اساسی، توسعه ای و کنش گرا و در نهایت تحولات آفرین است. در این راستا بیش از یک سال است که از ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی رهبری عزیز به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گذرد و ضروری است مجلس با رویکرد نظارتی در جهت تسریع عملیاتی سازی این سیاست‌ها اقدامات موثری را صورت بندی کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر بخش معدن ادامه داد: رقابت اقتصادی در جهان بخش معدن است و امروزه کشورهای پیشرو اقتصادی معدن را به عنوان موتور محرک اقتصادی در نظر گرفتند و سهم مهمی در توسعه و تولید ناخالص آنها دارد، ایران به عنوان کشوری غنی، از نظر نوع و تعداد کانی‌های معدنی امروز ،در بهترین حالت تنها ۲۰ درصد ظرفیت معدنی خودش را استفاده کرده است که نیازمند ایجاد جذابیت برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های داخلی و رشد این موضوع هستیم .

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با اشاره به موضوع اقتصاد دانش بنیان ادامه داد: ۴. توسعه بخش اقتصاد دانش بنیان؛ یکی از مهمترین محورهایی که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی با آن توجه خاصی شده، پیشتازی اقتصاد دانش بنیان است و متاسفانه شرایطی که اخیرا در نمایشگاه توانمندی‌های تولید ایرانی با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان و زنجیره تامین تولید که مورد بازدید رهبری عزیز و دیگر مسئولان و کارگزاران کشور قرار گرفت، این نکته قابل تحمل بود که همچنان توسعه علمی کشور به تولید و صنعت متصل نشده است.لذا ضروری است مجلس در این خصوص تمهیدات لازم را از بعدنظارتی انجام دهد.

خضریان تصریح کرد:۵. توسعه روابط تجاری و در منطقه و همسایگان؛ شرایط کنونی اهمیت اهمیت توجه به گسترش روابط با همسایگان به طور خاص و حضور در بازارهای منطقه را تبدیل به یک امر واجب و ضروری کرده است،تقویت سیاست همسایگی و منطقه‌ای می‌تواند زمینه ساز گذار از اقتصاد وابسته به نفت و همچنین خنثی سازی تحریم باشد.

وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم که جمهوری اسلامی توانسته با طراحی جدید از مولفه‌های قدرت که موجب به میدان آوردن ملت های مسلمان با الهام از گفتمان انقلاب اسلامی شود به همراه دیگر مولفه‌های قدرتش نظیر ژئوپلیتیک ،پیشرفت های مهم دفاعی موشکی از مهمترین و تاثیرگذارترین بازیگران در معادلات قدرت منطقه‌ای در غرب آسیا باشد و با توجه به اهمیت منطقه غرب آسیا و تلاش بازیگران در سطح منطقه و بین‌المللی؛ سه سرفصل اصلی برای بازآرایی قدرت منطقه‌ای پیشنهاد می‌شود.

وی ضمن برشمردن سه سرفصل برای بازآرایی قدرت منطقه ای تاکید کرد: 1.توانمندسازی اجزای محور مقاومت ؛تجربه این یک سال گذشته نشان می‌دهد که در راستای حفظ کیان و پاسداری از اسلام باید کشورهای مشترک المنافع ما قدرتمند شوند؛ ۲. توسعه نیروی هوایی و پدافند قوای مسلح ؛کشور تجربه نشان داد که مهمترین مولفه قدرت مولفه نظامی است که می‌تواند از سایر مولفه‌ها محافظت کند، در همین راستا علی رغم قدرت بالای نظامی جمهوری اسلامی در سال جاری با اجرای دو عملیات موفق علیه رژیم اشغالگر و متجاوز صهیونیستی، آنچه به نظر می‌رسد نیاز فوری کشور است این است که نیروهای مسلح ما در بخش نیرو هوایی و پدافند نیازمند سرمایه گذاری بزرگ هستند؛ این سرمایه گذاری بزرگ نیازمند تصمیم بزرگ است.

خضریان افزود:3. پیمان‌های فرامنطقه‌ای؛ در وضعیتی که دشمن به شکل ائتلاف در منطقه غرب آسیا می‌جنگد ،منطقه نیازمند ائتلاف‌های نظامی امنیتی ،سیاسی و اقتصادی است. به نظر می‌رسد با توجه به تجربه ۴۰ ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی ما نیازمند به باز طراحی سیاست‌های داخلی جهت تصمیمات مهم هستیم.

وی با اشاره به 3 سرفصل مهم جهت باز طراحی سیاست های داخلی کشور مطرح کرد: ۱ـ تجهیز و تدقیق تور ایمنی کشور برای بخش‌های مستضعف جامعه؛یکی از چالش‌های امروز کشور این است که ارزیابی و برآورد دقیقی نسبت به قریب به ۳۰ میلیون ایرانی که نیازمند تور ایمنی برای بهره‌مندی از یک زندگی شرافتمندانه هستند، وجود ندارد. امر مهمی که لازم است پیش از هر سیاست‌گذاری و حرکت اصلاحی در اقتصاد کشور تعیین تکلیف شود تا در این تصمیمات، تور ایمنی بدنه ضعیف جامعه مدنظر قرار گیرد.وظیفه‌ای که چندین سال است می‌بایست توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سامانه رفاه ایرانیان سامان یابد. اما تجربه این سال‌ها حکایت از این دارد که اجرای این امر مهم در توان یک وزارتخانه نیست و دیگر دستگاه‌های مکلف همراهی لازم را نداشته‌اند. لذا پیشنهاد مشخص در رفع این چالش این است که سامانه رفاه ایرانیان به همراه سازمان هدفمندی یارانه‌ها ذیل معاون اول رئیس جمهور قرار گیرد تا این تکلیف بین بخشی به صورت ویژه پیگیری شود تا ظرف مدت زمان کوتاهی بتوان این امر مهم و حیاتی را سامان داد.

خضریان درادامه افزود:۲ـ بازگشت به ایده تربیت؛ برای گذار از چالش‌های فرهنگی کشور؛فرهنگ اسلامی ایرانی به دلیل تجمیع بی کارکردی‌ها، کج کارکردی‌ها، کم کارکردی‌ها و مهمتر از همه بد کارکردی‌هایی که میراث چند دهه‌ای مسئولان دستگاه‌های مختلف فرهنگی است، امروز با چالش واگرایی فرهنگی دست و پنجه نرم می‌کند.در این خصوص امروز شاهدیم که در محیط سیاست‌گذاری و اجرایی کشور دو رویکرد غلط و ناقص با دو سرتیتر «کنار بیاییم» و «برخورد قانونی کنیم»، نه تنها موجبات رفع این چالش را فراهم نمی‌کنند که مدام جامعه ایران را به سوی قطبی شدن می‌رانند.در حالی که تجربه نشان داده است همانطور که رویکرد منفعل و واداده کنار بیاییم مسیر غلطی است، رویکرد برخورد قانونی کنیم نیز در عین اینکه لازم است اما کافی نیست. لذا مجلس به عنوان یکی از اولویت‌های خود می‌تواند ایده تربیتی را در دستورکار قرار دهد. و ضروری است تشکیل یک کارگروه ویژه‌ای در این خصوص را نیز از دولت پیگیری و به سرانجام برساند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی سومین مولفه را برشمرد و بیان کرد: ۳ـ بازگشت به سیاست‌های مواسات و رفاهی به جای سیاست‌های لیبرالیعدالت، شعار اصلی و هدف بزرگ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی بوده و هست. لذا علاج فقر به شکل اصولی و از راه استقرار عدالت اجتماعی و نظام عادلانه بایستی دغدغه همه دلسوزان انقلاب اسلامی باشد. و به قول رهبر معظم انقلاب این یک وظیفه دولتی و حکومتی است.در اهمیت مواسات همین بس که حکومت نبوی و علوی مبتنی بر مواسات بودند و طبق روایات حکومت مهدوی (عج) نیز بر اساس مواسات اداره می‌شود.آنچه در موضوع تسهیل بهداشت و درمان، آموزش رایگان، تأمین خوراک و پوشاک و مسکن به عنوان حقوق ملت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد تأکید قرار گرفته‌اند، با بی‌راهه‌هایی که لیبرال‌های ایرانی از پاپ کاتولیک‌تر در طول سال‌های گذشته تا امروز مورد تهدید قرار گرفته و نسخه پیچی غلط سیاست‌های اقتصاد باز و شوک درمانی که در دستور کار دولت نیز قرار گرفته است،آبان‌های ۹۸ در راه است، نه فتح خرمشهرها.لذا در این موضوع نیز مجلس می‌بایست با تصمیم درست و به موقع در تغییر این راهبرد غلط لیبرال‌ها از همه ابزارهای نظارتی خود بهره ببرد.