به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، محمد حسین پورثانی امروز سهشنبه در نشست خبری با اشاره به فرارسیدن ۸ اسفند روز امور تربیتی، اظهار کرد: امسال به دلیل همزمانی با ماه مبارک رمضان، برنامههای این هفته چند روز زودتر آغاز میشود و شعار آن «تربیت آرمانی برای ایران و برای مدرسه» انتخاب شده است.
وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به ویژگیهایی برای دانشآموزان اشاره دارد، افزود: اساساً در نظام آموزشی اسلامی، هدف اصلی، تربیت دانشآموزان دارای آرمان است. تربیت آرمانی همان چیزی است که سند تحول بر آن تأکید دارد؛ یعنی ایجاد قلههای پیشرفت برای دانشآموزان و هدایت آنها در مسیر صحیح بهگونهای که در وضعیت فعلی متوقف نمانند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اگر دانشآموز در موقعیت کنونی متوقف شود و برای او آرمانی تعریف نکنیم، در حق او جفا کردهایم.
پورثانی درباره برنامههای این هفته توضیح داد: پنجشنبه ۲ اسفند آغاز هفته امور تربیتی با حضور بر مزار شهدا و دیدار با خانوادههای آنان و جمعه ۳ اسفند سخنرانی مدیران کل آموزشوپرورش استانها و حضور وزیر آموزش و پرورش در نمازجمعه تهران صورت میگیرد.
وی افزود: شنبه ۴ اسفند تکریم مبلغان طرح امین و مبلغان جهادی؛ استفاده از ظرفیتهای مختلف برای جبران کمبود مشاور و مربی تربیتی، یکشنبه ۵ اسفند تجلیل از پیشکسوتان امور تربیتی، دوشنبه ۶ اسفند برگزاری مراسم امور تربیتی و نو معلمان و تجلیل از دانشجومعلمانی که در حوزه امور تربیتی تحصیل میکنند و همفکری با آنان، سهشنبه ۷ اسفند روز امور تربیتی و خانواده؛ تبیین نقش اولیا در تربیت دانشآموزان و چهارشنبه ۸ اسفند روز امور تربیتی و ارکان مؤثر در تربیت؛ تلاش برای برگزاری برنامهای ویژه در تهران انجام میشود.
اختصاص جایزه ویژه به مربیان پرورشی
معاون وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: از امسال جایزه ویژه مربی را به مربیانی که در حوزه امور تربیتی فعالیت دارند، اختصاص خواهیم داد. هدف از این جایزه، تکریم مربیان، شبکهسازی بین آنان، شناسایی و معرفی الگوهای موفق تربیتی در سراسر کشور است.
پورثانی با بیان اینکه هفته امور تربیتی تلنگری است تا یادآور شویم که هدف اصلی آموزشوپرورش، تربیت است، گفت: این گفتمان باید نهادینه شود که تمام معلمان از مربی فیزیک و ریاضی گرفته تا خانواده و همه ارکان مدرسه در امور تربیتی نقش داشته باشند.
برنامههای آموزش و پرورش ماه رمضان
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره برنامههای ماه رمضان گفت: اجرای مرحله دوم طرح ملی «زندگی با آیهها» برای دانشآموزان و معلمان، برگزاری محافل انس با قرآن در مدارس و دارالقرآنها و جشن روزهاولیها و ضیافت قرآنی با حضور وزیر آموزش و پرورش و نخبگان قرآنی را در دستورکار داریم.
پورثانی درباره حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانشآموزان کرمانی و تناقض میان اظهارات آموزش و پرورش با دادستانی گفت: برای ما، جان دانشآموزان از هر فعالیت تربیتی مهمتر است و امروز داغدار هستیم زیرا تعدادی از دانشآموزان کشور و نخبگان خود را از دست دادهایم.
وی افزود: دانشآموزان مدرسه فرزانگان کرمان در طول سال تحصیلی از صبح تا ساعت ۹.۳۰ شب مشغول مطالعه بودند. این دانشآموزان به خانوادههای خود اعلام کرده بودند که نیاز به استراحت دارند تا بتوانند با توان بیشتری به درس خواندن ادامه دهند به همین دلیل، این اردو با هدف تفریح در شهداد طراحی اما متأسفانه به یک تراژدی تلخ تبدیل شد. اکنون فضای عمومی مدرسه در شرایط دشواری قرار دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: وقتی وزیر آموزش و پرورش به کرمان سفر کرد، برخی توصیه کردند که بر سر مزار دانشآموزان حاضر نشود زیرا ممکن است واکنشهای تندی صورت گیرد اما او نپذیرفت و تأکید کرد که باید بر سر مزار فرزندانم حاضر شوم. وزیر با متانت و بزرگمنشی در این مراسم شرکت کرد و در برابر نکات مطرحشده، برخوردی شایسته انجام داد.
پورثانی درباره دستورالعمل برگزاری اردوها گفت: دستورالعمل برگزاری اردوهای دانشآموزی در سال ۱۳۹۸ مصوب شد. این دستورالعمل در دوره علیرضا کاظمی در معاونت پرورشی تدوین شد و با امضای رئیسجمهور دولت دوازدهم ابلاغ شد.
وی بیان کرد: در اول مهر ۱۴۰۳ ابلاغی به همه ادارات کل آموزش و پرورش استانها ارسال شد تا دستورالعمل اردوها مجدد به مدارس اطلاعرسانی شود. استان کرمان نیز این دستورالعمل را به مناطق ابلاغ و از طریق آنها به مدارس ارسال کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: دورههای ضمن خدمت برای مشاوران و مربیان در کرمان برگزار شد. علاوه بر این، در تاریخ ۲۷ بهمن، ابلاغی به تمام مدیران کل استانها ارسال شد که در آن بر رعایت دستورالعمل اردوها تأکید شده است.
بررسی حادثه کرمان
پورثانی درباره بررسیهای انجامشده درباره این حادثه، گفت: در بررسیها، موردی که نشاندهنده بیاحتیاطی باشد، مشاهده نشده است. با این حال، تا زمانی که حکم دادگاه صادر نشود، طبیعی است که نظرات کارشناسان متفاوت باشد؛ همانگونه که اکنون اورژانس، پلیس راه، دادستانی و آموزش و پرورش هرکدام تحلیلهای متفاوتی ارائه دادهاند.
وی افزود: مدیران مدارس سمپاد در سراسر کشور از توانمندترین مدیران آموزشی هستند و بیتجربه نیستند. حتی مدیر کل آموزش و پرورش استانها نیز نمیتواند بهصورت مستقل مدیران مدارس سمپاد را منصوب کند بلکه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در تهران با مدیران این مدارس مصاحبه و انتصاب آنها را بررسی میکند.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره مراحل برگزاری این اردو توضیح داد: مدیر مدرسه درخواست اردو را بهصورت کتبی ارائه داده و رضایتنامه اولیای دانشآموزان را نیز اخذ شده است. ولادتی بهعنوان سرپرست اردو انتخاب شده و شورآبادی، سرایدار مدرسه بهعنوان همراه مرد در اردو حضور داشته است و همسر او، از مربیان مدارس سمپاد، در این سفر همراهی میکرد. مدارس سمپاد این اختیار را دارند که از ظرفیت نیروهای آزاد نیز بهره ببرند.
پورثانی ادامه داد: صورتوضعیت اردو همراه با اسامی دانشآموزان و مهر شرکت حملونقل موجود است. در حال حاضر، دادستانی شرکت اتوبوسرانی مربوطه را پلمب کرده است همچنین، گزارش پلیس راه کرمان حاکی از آن است که قصور مرکز معاینه فنی در این حادثه محرز شده است. براساس این گزارش، معاینه فنی اتوبوس تا پایان اسفندماه اعتبار داشته و ترمز اتوبوس نیز تأیید شده است.
وی بیان کرد: برخی عنوان کردهاند که اتوبوس اجازه خروج از کرمان را نداشته اما در همین مدت اخیر این اتوبوس به شلمچه نیز سفر کرده بود. مدیر مدرسه و اداره آموزش و پرورش تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا اردو بهصورت ایمن برگزار و از بروز حادثه جلوگیری شود.
به گفته وی، نمیتوانیم بهطور قطعی اعلام کنیم که مقصر اصلی چه کسی است اما بر رعایت سختگیرانه دستورالعملهای اردوها تأکید داریم. این دستورالعملها با دقت و حساسیت بالا تدوین شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اتوبوس حادثهدیده در ساعت ۱۷.۲۲ از پلیس راه سیرچ عبور کرده است.