شناسهٔ خبر: 71440565 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

نقش هوش مصنوعی و فناوری در آینده پزشکی

رییس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست هم‌اندیشی برای بازنگری در برنامه‌های تحول آموزش علوم پزشکی، بر لزوم تحول در آموزش پزشکی تأکید کرد.

صاحب‌خبر -

نقش هوش مصنوعی و فناوری در آینده پزشکی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دکتر باقر لاریجانی، معاون اسبق آموزشی وزارت بهداشت و رییس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، استراتژی در آموزش را مسئله‌ای کلیدی دانست و بر لزوم تدوین برنامه‌های کلان در حوزه آموزش پزشکی تأکید کرد.

وی با بیان اینکه معاونت آموزشی وزارت بهداشت باید دارای استراتژی واحدی باشد، دانشگاه‌ها را بازوان اجرایی این معاونت عنوان کرد.

مشکلات حوزه آموزش: مالی یا نظری؟

دکتر لاریجانی با اشاره به چالش‌های موجود در نظام آموزشی کشور، اظهار داشت که علاوه بر مشکلات مالی، چالش‌های نظری نیز بر عملکرد حوزه آموزش تأثیرگذار هستند. به گفته وی، معاونت آموزشی نباید در تمامی امور درگیر شود، بلکه باید بر اجرای برنامه‌های تحول‌آفرین تمرکز کند.

تأکید بر برندسازی در آموزش پزشکی

رییس پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه، ضمن اشاره به اهمیت برندسازی در آموزش، تأکید کرد که معاونت آموزشی باید مانند معاونت پژوهشی که بر تولید مقالات علمی تکیه دارد، بر اعتبار و کیفیت آموزش تمرکز کند.

وی بین‌المللی‌سازی آموزش را از ارکان مهم توسعه خواند و خواستار اقدامات جدی‌تری در این زمینه شد.

دکتر لاریجانی حرکت به سمت هوش مصنوعی و نوآوری‌های پزشکی را ارزشمند دانست و پیش‌بینی کرد که در سال‌های آینده، پزشکی با تحولات اساسی مواجه خواهد شد.

وی همچنین بر اهمیت برنامه‌های اعتباربخشی دانشگاه‌ها و لزوم تدوین استراتژی مشخص در این زمینه تأکید کرد.

لزوم توجه به مرجعیت علمی ایران در منطقه

وی با اشاره به وضعیت علمی ایران در منطقه، گفت که در مقایسه با ترکیه و عربستان سعودی، هنوز به جایگاه مطلوبی دست نیافته‌ایم و باید برای حفظ و ارتقای مرجعیت علمی تلاش کنیم. همچنین بر استفاده از ظرفیت جوانان مستعد در اجرای برنامه‌های تحول تأکید کرد.

پیشنهاد اجرای برنامه سه‌سطحی در آموزش

در پایان، دکتر لاریجانی پیشنهاد کرد که نظام آموزشی کشور در سه سطح ستاد، منطقه و دانشگاه سازماندهی شود و تمرکز بیشتری بر آموزش‌های مرتبط با فناوری‌های حوزه سلامت داشته باشد. همچنین بر اهمیت مجازی‌سازی آموزش تأکید کرد و آن را راهکاری برای توسعه آموزش‌های پزشکی در سراسر کشور دانست.