شناسهٔ خبر: 71439094 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت‌ الله فاضل لنکرانی:

امام نگاهی عمیق و بی‌سابقه به نقش زن در جامعه داشتند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به دیدگاه امام خمینی (ره) درباره جایگاه زن اشاره و تصریح کرد: امام نگاهی عمیق و بی‌سابقه به نقش زن در جامعه داشتند، زنان انسان‌سازان جامعه‌اند و صلاح و فساد یک جامعه، به صلاح و فساد زنان آن بستگی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در آیین رونمایی از کتاب فقه جلیل و تکریم شخصیت علمی و اجتماعی خانم فریده مصطفوی که با حضور اساتید و فضلای حوزه برگزار شد، به جایگاه فقه در دوران معاصر اشاره و تصریح کرد: به برکت انقلاب فقه از حالت فردی و منفعل خارج شده و ابعاد جدیدی یافته است. اندیشه‌های امام خمینی (ره) تحولی اساسی در فقه ایجاد کرد و این دانش را در سطح اجتماعی و حکومتی گسترش داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با استناد به حدیث “طلب العلم فریضهٌ علی کل مسلمٍ و مسلمه” افزود: در برخی منابع اهل سنت این حدیث به‌صورت “طلب الفقه فریضهٌ” نقل شده که نشان‌دهنده اهمیت فقه در آموزه‌های دینی است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی در ادامه به دیدگاه امام خمینی (ره) درباره جایگاه زن اشاره کرد و گفت: امام نگاهی عمیق و بی‌سابقه به نقش زن در جامعه داشتند.

وی تصریح کرد: زنان، انسان‌سازان جامعه‌اند و صلاح و فساد یک جامعه، به صلاح و فساد زنان آن بستگی دارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) تأکید کرد: این نگاه نه‌تنها رویکردی اجتماعی، بلکه تحولی در مبانی فقهی بود که کمتر بدان پرداخته شده است. اگر این تعابیر امام در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها مورد بررسی دقیق قرار می‌گرفت، بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی امروز رخ نمی‌داد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به دیدگاه امام خمینی (ره) درباره جایگاه زنان، گفت: اگر زنان انسان‌ساز از ملت‌ها گرفته شوند، آن ملت‌ها دچار انحطاط خواهند شد و این دیدگاه، نقطه تمایز اندیشه اسلامی با رویکردهای غربی در تحلیل جایگاه زن و جامعه است.

استاد حوزه علمیه قم ی بیان داشت: امام پیروزی انقلاب را بیش از آنکه به مردان نسبت دهند، مرهون نقش بانوان می‌دانستند. ایشان بارها تأکید می‌کردند که بانوان در صفوف مقدم حرکت‌های انقلابی قرار داشتند و شجاعت آنان، مردان را نیز به میدان آورد.

وی با اشاره به انتشار بیانات امام درباره زنان توسط مؤسسه نشر آثار ایشان، افزود: اندیشه‌های فقهی امام درباره زن کمتر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، در حالی که این موضوع نیز یک تحول بنیادین در فقه به شمار می‌رود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با رد این تصور که نگاه امام به زن پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته است، تصریح کرد: نگاه عمیق امام به جایگاه زن ریشه در دوران پیش از انقلاب داشت و همواره مورد توجه ایشان بود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در ادامه با اشاره به تحول ایجادشده در فقه به‌واسطه اندیشه‌های امام خمینی (ره) اظهار کرد: امام با طرح نظریاتی همچون اسلام ناب و ولایت مطلقه فقیه، بنیان‌های جدیدی در فقه ایجاد کردند. برخی از فتواهای ایشان بر اساس تحول در مبانی اجتهادی قابل بازنگری است. به‌عنوان‌مثال ایشان در سال‌های پایانی عمر شریف خود به نظریه خطابات قانونیه رسیدند، لذا این مسئله نیاز به پژوهشی جدی دارد و می‌تواند به نگارش یک رساله فقهی مستقل منجر شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی در ادامه به معرفی کتاب “فقه جلیل” پرداخت و این اثر را حاصل تلاش آیت‌الله تجلیل(ره) دانست و با اشاره به تسلط ایشان بر فقه، فلسفه، حدیث و اعتقادات، افزود: ایشان تقریرات ارزشمندی از آیت‌الله حجت(ره) و حواشی مهمی بر کتاب “تحریر الوسیله” نگاشته‌اند.

به گفته آیت‌الله فاضل لنکرانی، تألیف اثر بیست‌جلدی “المحاسن و المساوئ” نیز از دیگر فعالیت‌های علمی آیت‌الله تجلیل به شمار می‌رود که مجموعه‌ای کم‌نظیر درباره اعمال نیک و بد در قرآن و روایات است و مطالعه این آثار را برای درک گستره علمی و دقت نظر آیت‌الله تجلیل ضروری دانست.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر اهمیت تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) درباره جایگاه زن و تحولات فقهی ایشان، تصریح کرد: این مباحث صرفاً یک برداشت شخصی نیست، بلکه اجتهادی عمیق از سوی یک فقیه در بالاترین سطح علمی است که نیازمند تحقیق و بررسی جدی است.

وی با اشاره به سبک اجتهادی آیت‌الله تجلیل، اظهار کرد: ایشان سبک خاصی در اجتهاد داشتند که می‌توان آن را از کتاب “فقه جلیل” استخراج کرد. این اثر که بر اساس کتاب “تحریر الوسیله” نوشته شده به زبان فارسی و با زبانی روان و قابل فهم، به بیان نکات اصلی هر فرع فقهی به‌صورت عالمانه و مجتهدانه پرداخته است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی در خصوص نحوه بررسی ادله در این کتاب توضیح داد: آیت‌الله تجلیل در مبحث اجتهاد و تقلید تمامی ادله روایی و نقلی از جمله آیات و احادیثی که فقها به آن‌ها استناد کرده‌اند را مورد بررسی قرار داده‌اند و با تبیین ادله نشان می‌دهند که این ادله ناظر بر تأسیس یک حکم جدید نیستند، بلکه دلالت بر بنای عقلا بر رجوع به خبره دارند. به گفته وی، اگر بنای عقلا بر رجوع به عالمیت باشد، تمام اطلاقات این ادله باید بر همین اساس تفسیر شوند.

وی یکی از نقاط قوت کتاب “فقه جلیل” را نگارش روان و قابل فهم آن دانست و توضیح داد: مباحث پیچیده‌ی فقهی از جمله استصحاب و انواع آن (اعم از استصحاب در شبهات حکمیه و موضوعیه و همچنین تعارض استصحاب‌ها)، در این اثر بدون هیچ‌گونه تکلف و به شکلی بسیار واضح و گویا بیان شده‌اند. مطالعه‌ی این کتاب نشان می‌دهد که نویسنده به طور کامل بر مباحث مسلط بوده و بدون استفاده از پیچیدگی‌های زبانی، مفاهیم عمیق فقهی را به خوبی تشریح کرده است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی در ادامه به نحوه‌ی تدوین این اثر پرداخت و گفت: نگارش درس خارج فقه کاری نیست که هر طلبه‌ای از عهده‌ی آن برآید.

وی با اشاره به تجربه‌ی شخصی خود در جلسات درس مرحوم والدشان، افزود: در آن زمان برخی تنها به یادداشت‌برداری از ظاهر بحث اکتفا می‌کردند، در حالی که درک صحیح مطالب فقهی و اصولی نیازمند فهم دقیق و عمیق است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) اضافه کرد: ویژگی بارز این اثر، دقت و شفافیت در انتقال مباحث درسی است. زمانی که از ایشان پرسیدم آیا مطالب از روی نوار پیاده شده‌، پاسخ دادند که این مطالب حاصل یادداشت‌برداری‌های ایشان در جلسات درس و تکمیل آن‌ها در منزل بوده است. این امر نشان‌دهنده‌ی لطف و عنایت الهی به امام خمینی (ره) و بیت ایشان است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر اهمیت این اثر در حوزه‌ی فقه، تصریح کرد: بدون شک، این کتاب برای حوزه‌های علمیه افتخاری به شمار می‌رود. مطالعه‌ی آن برای طلاب و پژوهشگران فقهی بسیار مفید خواهد بود و روش اجتهادی آیت‌الله تجلیل را در معرض مطالعه و بررسی قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: این کتاب در واقع یک شرح فارسی بر کتاب “تحریر الوسیله” است که برای انتشار رسمی نیازمند بازبینی و تکمیل جزئیاتی است. همواره تأکید شده است که در انتشار این‌گونه آثار باید از نظر علمی و نگارشی دقت کافی به عمل آید. انتشار این کتاب به عنوان یکی از منابع درسی حوزه‌های علمیه می‌تواند اتفاقی مبارک باشد و از الطاف الهی به امام خمینی(ره) محسوب شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به الطاف الهی به امام خمینی (ره)، تصریح کرد: خداوند متعال علاوه بر اخلاص بی‌نظیر امام در راستای هدایت جامعه، احیای دین، مبارزه با ظلم و حمایت از مستضعفان، نعمات فراوانی نیز به ایشان ارزانی داشت. در رأس این نعمات فرزند فرزانه و والامقامشان شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی (ره) قرار داشت که شخصیتی علمی کم‌نظیر به شمار می‌رفت. متأسفانه آن‌گونه که شایسته بود حق این عالم بزرگوار ادا نشده است.

وی با نقل خاطره‌ای از دوران حضور امام در نجف اشرف، افزود: به یاد دارم که مرحوم والد در زمان حیاتشان و هم‌زمان با حضور امام و بیت شریفشان در نجف مورد سؤال یکی از افراد قرار گرفتند که پرسید: اگر ما مقلد امام خمینی (ره) هستیم و خدای ناکرده ایشان از دنیا بروند نظر شما در مورد مرجع تقلید بعدی چیست؟ ایشان بدون هیچ‌گونه تردیدی پاسخ دادند: سید مصطفی. این پاسخ نشان‌دهنده‌ی جایگاه رفیع علمی این شهید والامقام است. هر کس به تألیفات و تحریرات ایشان به‌ویژه در حوزه‌ی علم اصول فقه مراجعه کند، درمی‌یابد که چگونه با تسلطی مثال‌زدنی مبانی پیچیده‌ی اصولی را تبیین و تحلیل کرده‌اند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی در ادامه‌ی سخنان خود به نقش برجسته‌ی مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی اشاره کرد و بیان داشت: شرایط سیاسی ایجاب می‌کرد که ایشان در کنار امام، نقشی محوری ایفا کنند. مرحوم سید احمد خمینی (ره) نیز از جمله‌ی نعمت‌های بزرگی بود که خداوند به امام (ره) عطا فرمود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: این یک واقعیت انکارناپذیر است که امام خمینی (قدس سره) به واسطه‌ی خلوص نیت و رابطه‌ی صادقانه‌ای که با خداوند داشت مشمول الطاف الهی گردید و شخصیت‌های برجسته‌ای را در بیت خود پرورش داد.

وی با اشاره به جایگاه علمی امام خمینی (قدس سره) در حوزه‌های علمیه گفت: امام خمینی حق بزرگی بر همه انسان‌های عصر خود جامعه ایران و به‌ویژه حوزه‌های علمیه دارند. آنان که از مبانی علمی، اصولی و فقهی امام بهره‌مند شده‌اند بیش از دیگران به این حق واقف‌اند. باید یاد و اندیشه امام در حوزه‌ها زنده بماند. اگر حوزه‌های علمیه می‌خواهند باقی بمانند باید بر مبانی و اندیشه‌های امام تأمل و تحقیق کنند، در غیر این صورت به وضعیت قبل از انقلاب بازخواهند گشت.

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم که بتوانیم از آنچه امام برای ما به یادگار گذاشته است، به بهترین وجه استفاده کنیم.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در آیین رونمایی از کتاب فقه جلیل و تکریم شخصیت علمی و اجتماعی خانم فریده مصطفوی که با حضور اساتید و فضلای حوزه برگزار شد، به جایگاه فقه در دوران معاصر اشاره و تصریح کرد: به برکت انقلاب فقه از حالت فردی و منفعل خارج شده و ابعاد جدیدی یافته است. اندیشه‌های امام خمینی (ره) تحولی اساسی در فقه ایجاد کرد و این دانش را در سطح اجتماعی و حکومتی گسترش داد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در آیین رونمایی از کتاب فقه جلیل و تکریم شخصیت علمی و اجتماعی خانم فریده مصطفوی که با حضور اساتید و فضلای حوزه برگزار شد، به جایگاه فقه در دوران معاصر اشاره و تصریح کرد: به برکت انقلاب فقه از حالت فردی و منفعل خارج شده و ابعاد جدیدی یافته است. اندیشه‌های امام خمینی (ره) تحولی اساسی در فقه ایجاد کرد و این دانش را در سطح اجتماعی و حکومتی گسترش داد. سرویس سیاسی خبرگزاری رسا

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با استناد به حدیث “طلب العلم فریضهٌ علی کل مسلمٍ و مسلمه” افزود: در برخی منابع اهل سنت این حدیث به‌صورت “طلب الفقه فریضهٌ” نقل شده که نشان‌دهنده اهمیت فقه در آموزه‌های دینی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با استناد به حدیث “طلب العلم فریضهٌ علی کل مسلمٍ و مسلمه” افزود: در برخی منابع اهل سنت این حدیث به‌صورت “طلب الفقه فریضهٌ” نقل شده که نشان‌دهنده اهمیت فقه در آموزه‌های دینی است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی در ادامه به دیدگاه امام خمینی (ره) درباره جایگاه زن اشاره کرد و گفت: امام نگاهی عمیق و بی‌سابقه به نقش زن در جامعه داشتند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی در ادامه به دیدگاه امام خمینی (ره) درباره جایگاه زن اشاره کرد و گفت: امام نگاهی عمیق و بی‌سابقه به نقش زن در جامعه داشتند.

وی تصریح کرد: زنان، انسان‌سازان جامعه‌اند و صلاح و فساد یک جامعه، به صلاح و فساد زنان آن بستگی دارد.

وی تصریح کرد: زنان، انسان‌سازان جامعه‌اند و صلاح و فساد یک جامعه، به صلاح و فساد زنان آن بستگی دارد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) تأکید کرد: این نگاه نه‌تنها رویکردی اجتماعی، بلکه تحولی در مبانی فقهی بود که کمتر بدان پرداخته شده است. اگر این تعابیر امام در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها مورد بررسی دقیق قرار می‌گرفت، بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی امروز رخ نمی‌داد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) تأکید کرد: این نگاه نه‌تنها رویکردی اجتماعی، بلکه تحولی در مبانی فقهی بود که کمتر بدان پرداخته شده است. اگر این تعابیر امام در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها مورد بررسی دقیق قرار می‌گرفت، بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی امروز رخ نمی‌داد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به دیدگاه امام خمینی (ره) درباره جایگاه زنان، گفت: اگر زنان انسان‌ساز از ملت‌ها گرفته شوند، آن ملت‌ها دچار انحطاط خواهند شد و این دیدگاه، نقطه تمایز اندیشه اسلامی با رویکردهای غربی در تحلیل جایگاه زن و جامعه است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به دیدگاه امام خمینی (ره) درباره جایگاه زنان، گفت: اگر زنان انسان‌ساز از ملت‌ها گرفته شوند، آن ملت‌ها دچار انحطاط خواهند شد و این دیدگاه، نقطه تمایز اندیشه اسلامی با رویکردهای غربی در تحلیل جایگاه زن و جامعه است.

استاد حوزه علمیه قم ی بیان داشت: امام پیروزی انقلاب را بیش از آنکه به مردان نسبت دهند، مرهون نقش بانوان می‌دانستند. ایشان بارها تأکید می‌کردند که بانوان در صفوف مقدم حرکت‌های انقلابی قرار داشتند و شجاعت آنان، مردان را نیز به میدان آورد.

استاد حوزه علمیه قم ی بیان داشت: امام پیروزی انقلاب را بیش از آنکه به مردان نسبت دهند، مرهون نقش بانوان می‌دانستند. ایشان بارها تأکید می‌کردند که بانوان در صفوف مقدم حرکت‌های انقلابی قرار داشتند و شجاعت آنان، مردان را نیز به میدان آورد.

وی با اشاره به انتشار بیانات امام درباره زنان توسط مؤسسه نشر آثار ایشان، افزود: اندیشه‌های فقهی امام درباره زن کمتر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، در حالی که این موضوع نیز یک تحول بنیادین در فقه به شمار می‌رود.

وی با اشاره به انتشار بیانات امام درباره زنان توسط مؤسسه نشر آثار ایشان، افزود: اندیشه‌های فقهی امام درباره زن کمتر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، در حالی که این موضوع نیز یک تحول بنیادین در فقه به شمار می‌رود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با رد این تصور که نگاه امام به زن پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته است، تصریح کرد: نگاه عمیق امام به جایگاه زن ریشه در دوران پیش از انقلاب داشت و همواره مورد توجه ایشان بود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با رد این تصور که نگاه امام به زن پس از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته است، تصریح کرد: نگاه عمیق امام به جایگاه زن ریشه در دوران پیش از انقلاب داشت و همواره مورد توجه ایشان بود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در ادامه با اشاره به تحول ایجادشده در فقه به‌واسطه اندیشه‌های امام خمینی (ره) اظهار کرد: امام با طرح نظریاتی همچون اسلام ناب و ولایت مطلقه فقیه، بنیان‌های جدیدی در فقه ایجاد کردند. برخی از فتواهای ایشان بر اساس تحول در مبانی اجتهادی قابل بازنگری است. به‌عنوان‌مثال ایشان در سال‌های پایانی عمر شریف خود به نظریه خطابات قانونیه رسیدند، لذا این مسئله نیاز به پژوهشی جدی دارد و می‌تواند به نگارش یک رساله فقهی مستقل منجر شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در ادامه با اشاره به تحول ایجادشده در فقه به‌واسطه اندیشه‌های امام خمینی (ره) اظهار کرد: امام با طرح نظریاتی همچون اسلام ناب و ولایت مطلقه فقیه، بنیان‌های جدیدی در فقه ایجاد کردند. برخی از فتواهای ایشان بر اساس تحول در مبانی اجتهادی قابل بازنگری است. به‌عنوان‌مثال ایشان در سال‌های پایانی عمر شریف خود به نظریه خطابات قانونیه رسیدند، لذا این مسئله نیاز به پژوهشی جدی دارد و می‌تواند به نگارش یک رساله فقهی مستقل منجر شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی در ادامه به معرفی کتاب “فقه جلیل” پرداخت و این اثر را حاصل تلاش آیت‌الله تجلیل(ره) دانست و با اشاره به تسلط ایشان بر فقه، فلسفه، حدیث و اعتقادات، افزود: ایشان تقریرات ارزشمندی از آیت‌الله حجت(ره) و حواشی مهمی بر کتاب “تحریر الوسیله” نگاشته‌اند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی در ادامه به معرفی کتاب “فقه جلیل” پرداخت و این اثر را حاصل تلاش آیت‌الله تجلیل(ره) دانست و با اشاره به تسلط ایشان بر فقه، فلسفه، حدیث و اعتقادات، افزود: ایشان تقریرات ارزشمندی از آیت‌الله حجت(ره) و حواشی مهمی بر کتاب “تحریر الوسیله” نگاشته‌اند.

به گفته آیت‌الله فاضل لنکرانی، تألیف اثر بیست‌جلدی “المحاسن و المساوئ” نیز از دیگر فعالیت‌های علمی آیت‌الله تجلیل به شمار می‌رود که مجموعه‌ای کم‌نظیر درباره اعمال نیک و بد در قرآن و روایات است و مطالعه این آثار را برای درک گستره علمی و دقت نظر آیت‌الله تجلیل ضروری دانست.

به گفته آیت‌الله فاضل لنکرانی، تألیف اثر بیست‌جلدی “المحاسن و المساوئ” نیز از دیگر فعالیت‌های علمی آیت‌الله تجلیل به شمار می‌رود که مجموعه‌ای کم‌نظیر درباره اعمال نیک و بد در قرآن و روایات است و مطالعه این آثار را برای درک گستره علمی و دقت نظر آیت‌الله تجلیل ضروری دانست.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر اهمیت تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) درباره جایگاه زن و تحولات فقهی ایشان، تصریح کرد: این مباحث صرفاً یک برداشت شخصی نیست، بلکه اجتهادی عمیق از سوی یک فقیه در بالاترین سطح علمی است که نیازمند تحقیق و بررسی جدی است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر اهمیت تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) درباره جایگاه زن و تحولات فقهی ایشان، تصریح کرد: این مباحث صرفاً یک برداشت شخصی نیست، بلکه اجتهادی عمیق از سوی یک فقیه در بالاترین سطح علمی است که نیازمند تحقیق و بررسی جدی است.

وی با اشاره به سبک اجتهادی آیت‌الله تجلیل، اظهار کرد: ایشان سبک خاصی در اجتهاد داشتند که می‌توان آن را از کتاب “فقه جلیل” استخراج کرد. این اثر که بر اساس کتاب “تحریر الوسیله” نوشته شده به زبان فارسی و با زبانی روان و قابل فهم، به بیان نکات اصلی هر فرع فقهی به‌صورت عالمانه و مجتهدانه پرداخته است.

وی با اشاره به سبک اجتهادی آیت‌الله تجلیل، اظهار کرد: ایشان سبک خاصی در اجتهاد داشتند که می‌توان آن را از کتاب “فقه جلیل” استخراج کرد. این اثر که بر اساس کتاب “تحریر الوسیله” نوشته شده به زبان فارسی و با زبانی روان و قابل فهم، به بیان نکات اصلی هر فرع فقهی به‌صورت عالمانه و مجتهدانه پرداخته است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی در خصوص نحوه بررسی ادله در این کتاب توضیح داد: آیت‌الله تجلیل در مبحث اجتهاد و تقلید تمامی ادله روایی و نقلی از جمله آیات و احادیثی که فقها به آن‌ها استناد کرده‌اند را مورد بررسی قرار داده‌اند و با تبیین ادله نشان می‌دهند که این ادله ناظر بر تأسیس یک حکم جدید نیستند، بلکه دلالت بر بنای عقلا بر رجوع به خبره دارند. به گفته وی، اگر بنای عقلا بر رجوع به عالمیت باشد، تمام اطلاقات این ادله باید بر همین اساس تفسیر شوند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی در خصوص نحوه بررسی ادله در این کتاب توضیح داد: آیت‌الله تجلیل در مبحث اجتهاد و تقلید تمامی ادله روایی و نقلی از جمله آیات و احادیثی که فقها به آن‌ها استناد کرده‌اند را مورد بررسی قرار داده‌اند و با تبیین ادله نشان می‌دهند که این ادله ناظر بر تأسیس یک حکم جدید نیستند، بلکه دلالت بر بنای عقلا بر رجوع به خبره دارند. به گفته وی، اگر بنای عقلا بر رجوع به عالمیت باشد، تمام اطلاقات این ادله باید بر همین اساس تفسیر شوند.

وی یکی از نقاط قوت کتاب “فقه جلیل” را نگارش روان و قابل فهم آن دانست و توضیح داد: مباحث پیچیده‌ی فقهی از جمله استصحاب و انواع آن (اعم از استصحاب در شبهات حکمیه و موضوعیه و همچنین تعارض استصحاب‌ها)، در این اثر بدون هیچ‌گونه تکلف و به شکلی بسیار واضح و گویا بیان شده‌اند. مطالعه‌ی این کتاب نشان می‌دهد که نویسنده به طور کامل بر مباحث مسلط بوده و بدون استفاده از پیچیدگی‌های زبانی، مفاهیم عمیق فقهی را به خوبی تشریح کرده است.

وی یکی از نقاط قوت کتاب “فقه جلیل” را نگارش روان و قابل فهم آن دانست و توضیح داد: مباحث پیچیده‌ی فقهی از جمله استصحاب و انواع آن (اعم از استصحاب در شبهات حکمیه و موضوعیه و همچنین تعارض استصحاب‌ها)، در این اثر بدون هیچ‌گونه تکلف و به شکلی بسیار واضح و گویا بیان شده‌اند. مطالعه‌ی این کتاب نشان می‌دهد که نویسنده به طور کامل بر مباحث مسلط بوده و بدون استفاده از پیچیدگی‌های زبانی، مفاهیم عمیق فقهی را به خوبی تشریح کرده است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی در ادامه به نحوه‌ی تدوین این اثر پرداخت و گفت: نگارش درس خارج فقه کاری نیست که هر طلبه‌ای از عهده‌ی آن برآید.

آیت‌الله فاضل لنکرانی در ادامه به نحوه‌ی تدوین این اثر پرداخت و گفت: نگارش درس خارج فقه کاری نیست که هر طلبه‌ای از عهده‌ی آن برآید.

وی با اشاره به تجربه‌ی شخصی خود در جلسات درس مرحوم والدشان، افزود: در آن زمان برخی تنها به یادداشت‌برداری از ظاهر بحث اکتفا می‌کردند، در حالی که درک صحیح مطالب فقهی و اصولی نیازمند فهم دقیق و عمیق است.

وی با اشاره به تجربه‌ی شخصی خود در جلسات درس مرحوم والدشان، افزود: در آن زمان برخی تنها به یادداشت‌برداری از ظاهر بحث اکتفا می‌کردند، در حالی که درک صحیح مطالب فقهی و اصولی نیازمند فهم دقیق و عمیق است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) اضافه کرد: ویژگی بارز این اثر، دقت و شفافیت در انتقال مباحث درسی است. زمانی که از ایشان پرسیدم آیا مطالب از روی نوار پیاده شده‌، پاسخ دادند که این مطالب حاصل یادداشت‌برداری‌های ایشان در جلسات درس و تکمیل آن‌ها در منزل بوده است. این امر نشان‌دهنده‌ی لطف و عنایت الهی به امام خمینی (ره) و بیت ایشان است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) اضافه کرد: ویژگی بارز این اثر، دقت و شفافیت در انتقال مباحث درسی است. زمانی که از ایشان پرسیدم آیا مطالب از روی نوار پیاده شده‌، پاسخ دادند که این مطالب حاصل یادداشت‌برداری‌های ایشان در جلسات درس و تکمیل آن‌ها در منزل بوده است. این امر نشان‌دهنده‌ی لطف و عنایت الهی به امام خمینی (ره) و بیت ایشان است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر اهمیت این اثر در حوزه‌ی فقه، تصریح کرد: بدون شک، این کتاب برای حوزه‌های علمیه افتخاری به شمار می‌رود. مطالعه‌ی آن برای طلاب و پژوهشگران فقهی بسیار مفید خواهد بود و روش اجتهادی آیت‌الله تجلیل را در معرض مطالعه و بررسی قرار می‌دهد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر اهمیت این اثر در حوزه‌ی فقه، تصریح کرد: بدون شک، این کتاب برای حوزه‌های علمیه افتخاری به شمار می‌رود. مطالعه‌ی آن برای طلاب و پژوهشگران فقهی بسیار مفید خواهد بود و روش اجتهادی آیت‌الله تجلیل را در معرض مطالعه و بررسی قرار می‌دهد.

وی اظهار کرد: این کتاب در واقع یک شرح فارسی بر کتاب “تحریر الوسیله” است که برای انتشار رسمی نیازمند بازبینی و تکمیل جزئیاتی است. همواره تأکید شده است که در انتشار این‌گونه آثار باید از نظر علمی و نگارشی دقت کافی به عمل آید. انتشار این کتاب به عنوان یکی از منابع درسی حوزه‌های علمیه می‌تواند اتفاقی مبارک باشد و از الطاف الهی به امام خمینی(ره) محسوب شود.

وی اظهار کرد: این کتاب در واقع یک شرح فارسی بر کتاب “تحریر الوسیله” است که برای انتشار رسمی نیازمند بازبینی و تکمیل جزئیاتی است. همواره تأکید شده است که در انتشار این‌گونه آثار باید از نظر علمی و نگارشی دقت کافی به عمل آید. انتشار این کتاب به عنوان یکی از منابع درسی حوزه‌های علمیه می‌تواند اتفاقی مبارک باشد و از الطاف الهی به امام خمینی(ره) محسوب شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به الطاف الهی به امام خمینی (ره)، تصریح کرد: خداوند متعال علاوه بر اخلاص بی‌نظیر امام در راستای هدایت جامعه، احیای دین، مبارزه با ظلم و حمایت از مستضعفان، نعمات فراوانی نیز به ایشان ارزانی داشت. در رأس این نعمات فرزند فرزانه و والامقامشان شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی (ره) قرار داشت که شخصیتی علمی کم‌نظیر به شمار می‌رفت. متأسفانه آن‌گونه که شایسته بود حق این عالم بزرگوار ادا نشده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به الطاف الهی به امام خمینی (ره)، تصریح کرد: خداوند متعال علاوه بر اخلاص بی‌نظیر امام در راستای هدایت جامعه، احیای دین، مبارزه با ظلم و حمایت از مستضعفان، نعمات فراوانی نیز به ایشان ارزانی داشت. در رأس این نعمات فرزند فرزانه و والامقامشان شهید آیت‌الله سید مصطفی خمینی (ره) قرار داشت که شخصیتی علمی کم‌نظیر به شمار می‌رفت. متأسفانه آن‌گونه که شایسته بود حق این عالم بزرگوار ادا نشده است.

وی با نقل خاطره‌ای از دوران حضور امام در نجف اشرف، افزود: به یاد دارم که مرحوم والد در زمان حیاتشان و هم‌زمان با حضور امام و بیت شریفشان در نجف مورد سؤال یکی از افراد قرار گرفتند که پرسید: اگر ما مقلد امام خمینی (ره) هستیم و خدای ناکرده ایشان از دنیا بروند نظر شما در مورد مرجع تقلید بعدی چیست؟ ایشان بدون هیچ‌گونه تردیدی پاسخ دادند: سید مصطفی. این پاسخ نشان‌دهنده‌ی جایگاه رفیع علمی این شهید والامقام است. هر کس به تألیفات و تحریرات ایشان به‌ویژه در حوزه‌ی علم اصول فقه مراجعه کند، درمی‌یابد که چگونه با تسلطی مثال‌زدنی مبانی پیچیده‌ی اصولی را تبیین و تحلیل کرده‌اند.

وی با نقل خاطره‌ای از دوران حضور امام در نجف اشرف، افزود: به یاد دارم که مرحوم والد در زمان حیاتشان و هم‌زمان با حضور امام و بیت شریفشان در نجف مورد سؤال یکی از افراد قرار گرفتند که پرسید: اگر ما مقلد امام خمینی (ره) هستیم و خدای ناکرده ایشان از دنیا بروند نظر شما در مورد مرجع تقلید بعدی چیست؟ ایشان بدون هیچ‌گونه تردیدی پاسخ دادند: سید مصطفی. این پاسخ نشان‌دهنده‌ی جایگاه رفیع علمی این شهید والامقام است. هر کس به تألیفات و تحریرات ایشان به‌ویژه در حوزه‌ی علم اصول فقه مراجعه کند، درمی‌یابد که چگونه با تسلطی مثال‌زدنی مبانی پیچیده‌ی اصولی را تبیین و تحلیل کرده‌اند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی در ادامه‌ی سخنان خود به نقش برجسته‌ی مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی اشاره کرد و بیان داشت: شرایط سیاسی ایجاب می‌کرد که ایشان در کنار امام، نقشی محوری ایفا کنند. مرحوم سید احمد خمینی (ره) نیز از جمله‌ی نعمت‌های بزرگی بود که خداوند به امام (ره) عطا فرمود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی در ادامه‌ی سخنان خود به نقش برجسته‌ی مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد خمینی اشاره کرد و بیان داشت: شرایط سیاسی ایجاب می‌کرد که ایشان در کنار امام، نقشی محوری ایفا کنند. مرحوم سید احمد خمینی (ره) نیز از جمله‌ی نعمت‌های بزرگی بود که خداوند به امام (ره) عطا فرمود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: این یک واقعیت انکارناپذیر است که امام خمینی (قدس سره) به واسطه‌ی خلوص نیت و رابطه‌ی صادقانه‌ای که با خداوند داشت مشمول الطاف الهی گردید و شخصیت‌های برجسته‌ای را در بیت خود پرورش داد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: این یک واقعیت انکارناپذیر است که امام خمینی (قدس سره) به واسطه‌ی خلوص نیت و رابطه‌ی صادقانه‌ای که با خداوند داشت مشمول الطاف الهی گردید و شخصیت‌های برجسته‌ای را در بیت خود پرورش داد.

وی با اشاره به جایگاه علمی امام خمینی (قدس سره) در حوزه‌های علمیه گفت: امام خمینی حق بزرگی بر همه انسان‌های عصر خود جامعه ایران و به‌ویژه حوزه‌های علمیه دارند. آنان که از مبانی علمی، اصولی و فقهی امام بهره‌مند شده‌اند بیش از دیگران به این حق واقف‌اند. باید یاد و اندیشه امام در حوزه‌ها زنده بماند. اگر حوزه‌های علمیه می‌خواهند باقی بمانند باید بر مبانی و اندیشه‌های امام تأمل و تحقیق کنند، در غیر این صورت به وضعیت قبل از انقلاب بازخواهند گشت.

وی با اشاره به جایگاه علمی امام خمینی (قدس سره) در حوزه‌های علمیه گفت: امام خمینی حق بزرگی بر همه انسان‌های عصر خود جامعه ایران و به‌ویژه حوزه‌های علمیه دارند. آنان که از مبانی علمی، اصولی و فقهی امام بهره‌مند شده‌اند بیش از دیگران به این حق واقف‌اند. باید یاد و اندیشه امام در حوزه‌ها زنده بماند. اگر حوزه‌های علمیه می‌خواهند باقی بمانند باید بر مبانی و اندیشه‌های امام تأمل و تحقیق کنند، در غیر این صورت به وضعیت قبل از انقلاب بازخواهند گشت.

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم که بتوانیم از آنچه امام برای ما به یادگار گذاشته است، به بهترین وجه استفاده کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: امیدواریم که بتوانیم از آنچه امام برای ما به یادگار گذاشته است، به بهترین وجه استفاده کنیم.