به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بازرگانی صدا و سیما از جایگاه ویژهای برخوردار است؛ همانجایی که در آن درباره نوع انتشار، ساماندهی و سایر مسائل مربوط به آگهیها و تیزرهای تبلیغاتی که از شبکههای تلویزیونی پخش میشود، تصمیمگیری و تصمیمسازی صورت میگیرد.
برنا فیروزی بهعنوان مدیر جدید این مجموعه معرفی خواهد شد. پیش از این، حامد بابایی مسئولیت اداره کل بازرگانی صدا و سیما را بر عهده داشت و اخیراً این مسئولیت به فیروزی، معاون پیشین توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان، واگذار شده است. البته پیگیریهای خبرنگار تسنیم نشان میدهد که وی بهطور رسمی انتخاب شده و به زودی حکم او از سوی رئیس رسانه ملی صادر خواهد شد.
برنا فیروزی مدیرکل جدید اداره بازرگانی صداوسیما
اما نکتهای که فراتر از انتخاب برنا فیروزی اهمیت دارد، جایگاه اداره کل بازرگانی صدا و سیماست که بهعنوان مهمترین کرسی مدیریتی سیاستگذاری و برنامهریزی تبلیغات رسانهای کشور شناخته میشود. این بخش در حالی وظیفه ساماندهی تبلیغات را بر عهده دارد که بهتازگی مسائلی همچون قرار دادن بیلبوردهای تبلیغاتی در سریالهای قدیمی، حائز اهمیت و قابل تأمل بود.
علاوه بر این، هنوز هم شاهد تکثر آگهیهایی هستیم که به معرفی برندهای تجاری خارجی میپردازند، و برخی تبلیغات لاکچری و عدم توجه کافی به مشکلات اخلاقی و اجتماعی ناشی از تبلیغ کالاهای مضر، نیاز به بازنگری جدی در تصمیمسازیها و سیاستگذاریهای این اداره کل را نمایان میکند.
حتی در ساخت برنامههای تبلیغاتی، اداره کل بازرگانی صداوسیما میتواند نقشی اساسی در تعیین ریلگذاری آژانسهای تبلیغاتی تحت نظر خود ایفا کرده و نظارت ویژهای بر تبلیغات پلتفرمها و شبکههای نمایش خانگی داشته باشد.
فیروزی و همکارانش باید مراقب آگهیهای تبلیغاتی باشند که آزاردهندهاند؛ یعنی به اصطلاح «روی اعصاب مردم» میآید. به عبارت دیگر، مخاطبی که شنونده رادیوست، چرا باید لحظه به لحظه با آگهیهای تبلیغاتی روبهرو شود به جای آنکه محتوا، مفهوم و حتی موسیقی جذاب بشنود؟ مخاطبی که سریال تماشا میکند یا فوتبال از تلویزیون میبیند، چرا باید با چنین تکثر و تعدد تبلیغات رنگارنگ تلویزیون مواجه شود؟ یا در تلوبیون، پلتفرم زیر نظر صداوسیما که هر لحظه ممکن است با اختلال اینترنت برنامه متوقف شود و در ورود مجدد، دوباره با آگهی تبلیغاتی روبهرو گردد؟ در دیگر پلتفرمها هم که مخاطب مجبور است چند دقیقه را به دیدن تبلیغات بگذراند!
مدیر جدید بازرگانی صداوسیما با چنین چالشهایی روبهرو است.
علاوه بر این مسائل، ضروری است که در معرفی و حمایت از تولیدکنندگان صنایع داخلی، بنگاههای اقتصادی، صاحبان کسبوکار و صنعت سینما نیز نقشی اساسی ایفا شود. سینما بهعنوان یک صنعت فرهنگی میتواند به جای تبلیغ کالاهای لوکس و اغواگرانه، به معرفی آثار فرهنگی و هنری بپردازد. اینگونه نیست که حلقه معرفی آثار فرهنگی تنها به چند فیلم و کتاب محدود شود.
برنا فیروزی، علاوه بر حضور سه ساله در معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت ورزش و جوانان، دکترای مدیریت رسانه دارد و در گذشته مسئولیتهایی همچون مشاور اجرایی و رئیس حوزه ریاست سازمان صداوسیما، عضو هیئت امنای صندوق بازنشستگی، عضو هیئت مدیره شرکت صوتی و تصویری سروش و مدیرکل سیستمهای فنی صداوسیما را برعهده داشته است. با این حال، توجه به این نکات و ایجاد تحول در بازرگانی صداوسیما امری ضروری است.
در دنیای امروز که بحث تحول در رسانه ملی مطرح است، یکی از بخشهایی که باید دچار تغییرات جدی شود، سیاستگذاری و برنامهریزی در زمینه تبلیغات رسانهای کشور است.
انتهای پیام/
∎