شناسهٔ خبر: 71434137 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد

وضعیت اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر در بخش دوم لایحه بودجه

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی؛ بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور را در حوزه فرهنگ و هنر بررسی و نتیجه آن را در گزارشی منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ در حوزه فرهنگ و هنر بررسی شد

به گزارش ایکنا، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی؛ بخش دوم لایحه بودجه سال 1404 کل کشور را در حوزه فرهنگ و هنر بررسی و نتیجه آن را در گزارشی منتشر کرد.

متن این گزارش به شرح ذیل است:

بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ نیز همانند سال گذشته با تغییراتی که در آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی صورت گرفت، مشتمل بر جداول تفصیلی ارقام بودجه اعلام وصول شد. در این بخش، مجموع اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دستگاه اصلی به همراه کلیه دستگاه‌های تابعه با اعتباری معادل ۱۳۷,۵۵۴,۴۸۳ میلیون ریال (حدود ۱۳ همت) و با حدود ۴۴ درصد رشد نسبت به بودجه سال ۱۴۰۳ بالاترین اعتبار را به خود اختصاص داده است. سازمان تبلیغات اسلامی با اعتباری معادل ۵۱,۹۱۵,۵۹۶ میلیون ریال (حدود ۵ همت) و ۲۳ درصد رشد نسبت به بودجه سال ۱۴۰۳ و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعتباری معادل ۹,۵۸۳,۰۶۲ میلیون ریال (حدود ۹۰۰ میلیارد تومان) و با ۲۶ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۳ در رتبه های بعدی قرار دارند.

مجموع اعتبارات بخش فرهنگ و هنر در لایحه بودجه ۱۴۰۴، معادل ۲۱۶,۳۲۰,۰۰۰ میلیون ریال (حدود۲۱/۶ همت) برآورد شده است و با توجه به اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۳ اعتبار این بخش معادل ۱۷۳,۵۲۰,۳۶۴ میلیون ریال (حدود ۱۷/۳ همت) بوده، در سال ۱۴۰۴، حدودا ۲۴ درصد رشد داشته است.

با توجه به منابع بودجه عمومی دولت که معادل ۵۳.۸۴۴.۵۵۰.۰۰۰ میلیون ریال (حدود ۵۴۰۰ همت) برآورد شده، سهم اعتبارات بخش فرهنگ و هنر در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ نسبت به منابع بودجه عمومی دولت حدود ۰/۴ درصد می‌باشد. همچنین سرجمع اعتبارات امور ده‌گانه معادل۳۱.۰۲۴.۶۱۷.۹۵۴ میلیون ریال (حدود ۳۱۰۰ همت) می‌باشد که از این میزان ۹۲۶.۹۱۸.۳۶۰ میلیون ریال (حدود ۹۲/۶ همت) یعنی نزدیک به ۳ درصد به امور تفریح، فرهنگ و مذهب اختصاص دارد.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، بیشترین اثر برنامه هفتم را می‌توان در جدول ۱۲ مشاهده نمود که در این جدول تلاش شده، متناظر با احکام برنامه هفتم، ردیف های جدول تدوین و تنظیم شود؛ با این حال بررسی زیربرنامه‌های اجرایی، ذیل برنامه‌های هشت‌گانه نشان می‌دهد که در بخش فرهنگ و هنر «برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور» از برنامه اجرایی ۱، فاقد ارتباط مستقیم و صریح با برنامه هفتم پیشرفت است. ابهام در وجود برخی از ردیف های برنامه اجرایی ۱ مانند حمایت و پشتیبانی از مردمی‌سازی فرهنگ، مطالعه زیرساخت اقلیم‌های فرهنگی کشور، بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور و برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور که اعتبار قابل توجهی هم در مقایسه با سایر ردیف‌ها به خود اختصاص داده‌اند، محل تأمل است. 

متن کامل این گزارش را از  اینجا دریافت کنید.

انتهای پیام