شناسهٔ خبر: 71418533 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رونمایی از بسته حمل و نقل برقی و پاک تا پایان هفته در پایتخت

سخنگوی شهرداری تهران گفت: از بسته حمل و نقل برقی و پاک شهرداری تهران پنجشنبه رونمایی می‌شود.

صاحب‌خبر -

عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه در مورد نظرسنجی از شهروندان درخصوص مسائل شهر، اظهار کرد: تعداد نظرسنجی‌ها و افکارسنجی‌ها بسیار بیشتر از گذشته است. در مجموعه شهرداری، مرکز مطالعات و برنامه ریزی به صورت روتین در حوزه‌های مختلف نظرسنجی انجام می‌دهد. مرکز ارتباطات نیز مجموعه افکارسنجی را راه اندازی کرده است و در این مراکز داده‌های مختلف مبتنی بر مدل‌های رضایت سنجی و مرتبط با حوزه اطلاع رسانی را رصد و ارزیابی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بخشی از گزارشات این افکارسنجی‌ها منتشر شده است، یادآور شد: این نظرسنجی‌ها محلی برای تصمیم گیری در شهرداری تهران است. مرکز ارتباطات و مرکز پایش شهرداری تهران نظرسنجی‌هایی انجام دادند که نتایج آن منجر به تغییراتی در سطح شهرداران مناطق و نواحی شد و براساس رضایت ها، برخی شهرداران تثبیت شدند و یا ارتقاء یافتند.

محمدخانی تأکید کرد: گزارشات فراتر از انتشار، محل تصمیم هستند و سعی کردیم آنچه مدنظر مردم بوده، در دستور کار قرار دهیم. در حوزه‌های خدمات شهری نیز تلاش کردیم نظرسنجی دقیقی داشته باشیم و نظرات را اعمال کردیم. به طوری که اقدامات در استقبال از بهار کاملاً بر اساس نظرسنجی و افکارسنجی از محل سامانه ۱۳۷ و دیگر منابع است.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران با بیان اینکه در حوزه کلان، آمار ثبت شده آمار خوبی بود، خاطرنشان کرد: در مواردی نیز نواقصی وجود داشت. ترافیک و آلودگی هوا ازجمله نارضایتی‌های شهروندان در نظرسنجی‌ها بوده است.

وی افزود: اگر الزام قانونی برای شفاف سازی و انتشار نظرسنجی‌ها وجود داشته باشد، این آمادگی را برای انتشار نتایج نظرسنجی از شهروندان داریم.

سخنگوی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فراتر از موضوع مسکن، شناسایی خانه‌های خالی دغدغه جدی رئیس جمهور است، اظهار کرد: هم افزایی بین دولت و شهرداری و حمایت مجلس می‌تواند در این بخش کمک کننده باشد. بر اساس مشاهدات میدانی، این گزاره که خانه‌های خالی تنها مربوط به مناطق شمالی است، قابل پذیرش نیست.

وی اضافه کرد: بنگاه‌ها کلید خانه‌ها را پشت شیشه می‌چسبانند و ادعا می‌کنند که خانه خالی آماده فروش دارند و این نشان می‌دهد که تعداد این خانه‌ها تنها مربوط به مناطق شمالی نیست و در مناطق جنوبی نیز با آن مواجه هستیم.

محمدخانی تأکید کرد: تجربیات شخصی نشان می‌دهد که فعالان حوزه ساخت و ساز در مناطق مرکزی و جنوبی، واحد‌های خالی دارند و علاقمند به همکاری با خریداران نیستند.

محمدخانی در پاسخ به سوالی درخصوص مسکن و نوسازی بافت فرسوده هم عنوان کرد: در سال جاری شرایط تخفیف درعوارض ساخت وساز نخواهیم داشت و متناسب با موضوع تورم با افزایش این تعرفه در سال آینده مواجه خواهیم بود که البته در شورا این تصمیم گرفته شده است. تخفیف و افزایش در عوارض ساخت وساز اثر تورمی قابل ارزیابی در بازار مسکن نخواهد داشت و قیمت مسکن متاثر از وضعیت اقتصادی و سایر عوامل تغییر می‌کند. در موضوع مسکن مثلا اگر خانه‌های خالی در تهران در ظرف عرضه قرار بگیرد قطعا با کاهش قیمت مسکن مواجه می‌شویم. تسهیلات و بسته‌های تشویقی برای نوسازی بافت فرسوده را خواهیم داشت، اما این به این معنی نیست که سازندگان مسکن در انتظار تخفیف خاصی در زمینه عوارض ساخت و ساز باشند.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران به پرسش خبرنگاری در مورد قرارداد شهرداری با چین پاسخ داد و گفت: بنده بار‌ها تأکید کردم که اولویت اول ما خرید داخلی و حمایت از تولید داخلی است که عملاً این موضوع را اثبات کردیم. به اندازه اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی، قرارداد داخلی منعقد کرده‌ایم. چند واقعیت را نمی‌توان انکار کرد؛ اولاً بر خلاف ادعای مدیرعامل یکی از تولیدکنندگان داخلی، مسیر پرداخت قرارداد چین هیچ تفاوتی با تولیدکنندگان داخلی ندارد. بخش قابل توجهی از پرداخت‌ها بر مبنای تهاتر و پرداخت غیرنقد است.

وی افزود: اینکه پول نقد را برای پرداخت به چینی‌ها در اولویت قرار دادیم و به تولیدکنندگان داخلی پرداخت غیرنقد داشته‌ایم، درست نیست. در تمام پروژه‌های شهرداری، کارگزاری‌هایی به صورت واسط وجود دارند که زمین را دریافت می‌کنند و در عوض به پیمانکاران پول نقد می‌پردازند.

محمدخانی همچنین تصریح کرد: دومین نکته مربوط به کیفیت خودروهاست؛ ما حاضریم هر دو اتوبوس داخلی و خارجی را کنار هم قرار دهیم که مورد بازدید و مقایسه قرار بگیرد و کیفیت ساخت و امکانات و ویژگی‌ها بررسی شود. این تفاوت در قیمت نیز وجود دارد. همچنان اصرار و تأکید داریم از قیمت اولیه اعلام شده از سوی این شرکت در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اتوبوس‌ها را ۹۰ هزار یورو ارزان‌تر خریداری کرده‌ایم. پس از اینکه متوجه شدند ما اتوبوس‌های برقی را ارزان‌تر از آنها خریده‌ایم قیمت ثانویه را اعلام کردند که باز نسبت به قیمت ثانویه شان نیز ۴۰ تا ۵۰ هزار یورو ارزان‌تر خرید داشته‌ایم.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران گفت: اگر قیمت‌ها را مقایسه کنیم و تفاوتی وجود نداشته باشد، ما ادعای تولیدکننده داخلی را می‌پذیریم. پیمایش اتوبوس تولیدکننده داخلی نصف اتوبوس خارجی است و ظرفیت‌ها و امکانات اتوبوس خارجی را هم ندارد. مردم تجربه تفاوت خودرو‌های داخلی و خارجی، قیمت و کیفیت آنها را دارند و این موضوع در مورد اتوبوس‌ها هم صدق می‌کند. تنها خطای ما این است که مسیری که برای انحصار ایجاد کرده بودند، با تلاش شهردار تهران و حمایت دولت قبلی و فعلی دور زده شد تا به نفع مردم عمل شود.

وی اظهار کرد: با هزینه هر چهار تا پنج اتوبوس برقی خارجی می‌توانستیم تنها یک اتوبوس داخلی خرید کنیم. قیمت اولیه اعلامی از سوی شرکت داخلی بیش از ۳۰۰ هزار یورو بود. این آمادگی را داریم که با مدیران این شرکت و کارشناسان در این زمینه سخن بگوییم. وقتی کشف قیمت شد، قیمت‌های دیگر را اعلام می‌کنند. ما سرمان بالاست و به نفع مردم و شهر عمل کرده‌ایم. ما توانستیم تعداد بیشتری اتوبوس خریداری کنیم و اگر قرار بود خرید داخلی داشته باشیم؛ درنهایت می‌توانستیم هزار و ۷۰۰ اتوبوس بخریم، اما امروز ۲ هزار و ۵۰۰ اتوبوس خریداری شده است.

وی درباره اتوبوس‌های برقی یادآور شد: با ارزیابی‌های متعددی که انجام شده بیش از ۶۰ درصد آلایندگی شهر تهران برای خودرو‌ها و منابع متحرک است. در این منابع متحرک نیز بیش‌از ۳۰ درصد آلایندگی برای اتوبوس‌های دیزلی است؛ بنابراین هدف گذاری برقی سازی اتوبوس‌ها یک هدف گذاری دقیق است و اولویت برقی سازی روی اتوبوس‌ها و حمل و نقل عمومی گذاشته می‌شود. اگر موضوع الایندگی منابع متحرک را با مشکل ترافیک هم ترکیب کنید هم آنجا نسبت استفاده حمل و نقل عمومی و خودرو‌های شخصی ۳۵ به ۶۵ درصد است. در حالی که در سایر کشور‌ها این تناسب بر عکس است، در این اقدام هدف گذاری روی توسعه حمل و نقل عمومی قرار داده شده و این توسعه را با برقی سازی ترکیب شده و سیاست هوشمندانه‌ای در نظر گرفته شده تا هم مشکل آلودگی هوا و هم ترافیک را همزمان حل شود.

وی درباره بخاری‌های اضطراری که با سوخت گازوییل در اتوبوس‌های برقی فعال می‌شوند، توضیح داد: مخزن بخاری‌ای که در اتوبوس‌ها وجود دارد یک مخزن استانداردی است که بیشتر برای اتوبوس‌های بین شهری وقتی سیستم برق با مشکل مواجه می‌شود و باید گرمایش اتوبوس انجام شود؛ استفاده می‌شود. این مدل گرمایش در شرایط اضطرار به صورت طبیعی در شهر انجام نمی‌شود و سیستم گرمایش در بخش باتری و برقی آن وجود دارد. استفاده از گازوئیل درباره گرمایش در اتوبوس‌ها در اتوبوس‌های درون شهری در شرایط اضطرار و قطع برق استفاده می‌شود و این مساله یک آپشن و یک ویژگی اضافه روی اتوبوس‌ها برای شرایط اضطراری و گرمایش در شرایط قطعی برق است.

محمدخانی گفت: پنجشنبه این هفته رونمایی از بسته‌های برقی سازی در ناوگان حمل و نقل را خواهیم داشت.

سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره پروژه بام ری و مشکلات استفاده از آسانسور در ایستگاه‌های مترو اظهار کرد: طبق زمان‌بندی در بهار سال آینده افتتاح پروژه بام ری که یک ظرفیت زیست محیطی است را خواهیم داشت و فرایند‌های حقوقی آن نیز در مجموعه شهرداری در حال پیگیری است. درباره آسانسور نیز برخی از ایستگاه‌ها عمقی در حدود ۷۰ متر دارند و سازمان استاندارد می‌گوید هر ۱۱ متر باید یک خروجی وجود داشته باشد در حالیکه این امکان در ایستگاه‌ها وجود ندارد و این خواسته منطق خاصی هم ندارد. در همه جای دنیا آسانسور‌ها با عمق زیاد، تعریف مشخصی دارند و آیین نامه‌ها در این زمینه باید بر اساس تجربه‌ها و استاندارد‌هایی که در دنیا و در کشور وجود دارد به روز شود. آسانسور برج میلاد مثال مشخصی است که از شرط سازمان استاندارد پیروی نمی‌کند. اصل اختلاف شهرداری و سازمان استاندارد این است که فاصله بین ورودی مترو با سالن انتظار و خط مترو در بسیاری از ایستگاه‌ها بیشتر از ۱۱ متر است و امکان اجرای شرط غیرمنطقی سازمان استاندارد وجود ندارد.

محمدخانی با بیان اینکه هماهنگی‌ها بین معاونت‌ها در ایجاد زیرساخت‌ها وجود دارد، اظهار کرد: در همه پروژه‌های ما در حوزه عمرانی به صورت تمام وقت کار انجام می‌شود. برای مثال عملیات عمرانی در پروژه یادگار امام (ره)، بزرگراه شهید بروجردی و آزادراه شهید شوشتری در سه شیفت انجام می‌شود.

وی در رابطه با تست تراموا در پایتخت، گفت: بیش از ۱۲ سری تست برای تراموا انجام می‌شود که سه ماه زمان خواهد برد.
محمدخانی با بیان اینکه تراموا در دو خط، مصوبه شورای شهر دارد، یادآور شد: شهرداری در همکاری سازنده با شورای شهر تهران این مسیر را پیش می‌برد.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران تأکید کرد: یکی از مدیران سابق شهری گفته بود که تراموا تنها بزرگتر از اتوبوس بی آرتی است البته اگر اطلاعات خود را در مورد تراموا به روز کند، چنین اظهار نظری نخواهد داشت. مد حمل و نقلی ال. آر. تی به مترو شبیه‌تر است تا اتوبوس‌های دو کابین در خطوط بی آرتی. ما در حال تلاش هستیم که تراموای چهارکابین را با ۳۵۰ نفر ظرفیت جابجایی فعال کنیم که از این جهت شبیه مترو است و سیستم سیگنالینگ و ترمز هوشمند آن نیز به مترو شباهت دارد.

وی ادامه داد: ساخت و ساز بسیار هزینه بر مترو در بخش ال. آر. آتی و یا تراموا وجود ندارد. وقتی در مورد تراموای چرخ لاستیکی صحبت می‌کنیم باید از شباهت با مترو سخن بگوییم نه اتوبوس.

محمدخانی با اشاره به همکاری مشاوران با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، تصریح کرد: خطوط برای تردد تراموا با توجه به شرایط آب و هوایی و شیب محیط آزمایش می‌شود که ببینیم تا چه اندازه قابل اجراست. در مرحله اول خط میدان آزادی تا پایانه شرق برای تردد تراموا پیش بینی شده که امیدواریم توسعه پیدا کند. ظرفیت و سرعت تراموای سه یا چهار کابین نیز در حال بررسی است. در آینده نزدیک یکی از تست‌های شبانه تراموا را با حضور خبرنگاران انجام خواهیم داد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اکثریت شورای شهر تهران با موضوع تراموا موافق هستند. با اضافه شدن یک مد جدید حمل و نقلی حتماً موافقت می‌شود. برایند شورا این است که از ظرفیت تراموا نیز استفاده شود که البته منوط به مباحث کارشناسی است که در حال انجام است.

رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تشکیل قرارگاه جهادی مسکن با حمایت دولت قبل و تداوم جلسات آن در این دوره، گفت: تسهیلاتی برای بخش خصوصی و دولتی در نظر گرفته شده است. شهرداری به عنوان تسهیل گر ورود داشته، اما انبوه سازی مسکن به جز موارد خاص، توسط شهرداری صورت نگرفته است.

وی در رابطه با فعالیت دست فروشان در ایام منتهی به نوروز، گفت: اصل بر توسعه فعالیت مشاغل خرد است که بتوانند کالا عرضه کنند. ذیل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل در برخی میادین و بوستان‌ها ظرفیت‌ها در حال ایجاد است که باید همکاری از سوی وزارت صمت نیز صورت بگیرد. گسترش این فضا‌ها برای فروشندگان خرد به نفع اقتصاد و تولید است و در رقابت با فروشندگان و صاحبان فروشگاه‌ها نیست. این موضوع در کلانشهر ۱۰ میلیون نفری می‌تواند طوری مدیریت شود که دست فروشان نیز در ایام منتهی به نوروز درآمد داشته باشند.

محمدخانی تأکید کرد: تلاش ما پیش بینی فضا برای حضور مسالمت آمیز دست فروشان جهت عرضه کالا و محصولاتشان است.