سرپرست شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران روز یکشنبه در مراسم رونمایی از دستورالعمل اخذ گواهینامه ویژه رانندگی در فرودگاهها که در سازمان هواپیمایی کشوری برگزار شد، گفت: اولین گام در تهیه دستورالعمل اخذ گواهینامه ماشینآلات آتشنشانی فرودگاهی، شناسایی خودروهای ویژه بود که درون ایرساید و لندساید تردد میکنند.
محمد امیرانی با اشاره به شناسایی ۱۶ نوع خودروی ویژه آتشنشانی در فرودگاهها گفت: در این قالب، در حال حاضر هشت هزار خودرو در فرودگاههای کشور فعال و تعداد شش هزار و پانصد نفر از رانندگان آنها نیازمند اخذ گواهینامه هستند.
وی ضمن ابراز خرسندی از رونمایی از دستورالعمل اخذ گواهینامه ویژه رانندگی در فرودگاهها، گفت: بحث شناسایی خودروهای ویژه آتشنشانی فرودگاهی و تهیه دستورالعمل اخذ گواهینامه ویژه رانندگی در فرودگاهها، حدود پنج سال بهطول انجامید و این کار بهجز با همدلی و تعامل میان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، سازمان هواپیمایی کشوری و پلیس راهور هرگز میسر نمیشد.
سرپرست شرکت فرودگاهها افزود: یکی از اتفاقات پرشمار در فرودگاههای دنیا همواره مربوط به حوزه هدایت زمینی است که رعایت بیشتری را در رعایت ایمنی میطلبد.
اعطای گواهینامه ویژه ماشینآلات آتشنشانی فرودگاهی یک دستاورد خاص در بومیسازی قوانین بینالمللی است
معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاهها در این مراسم، گفت: در کمتر از یک ماه و نیم که از آغاز سال جدید میلادی میگذرد، شاهد سوانح عجیبی در صنعت هوانوردی جهان بودهایم. آخرین سانحه در روزهای اخیر در یکی از فرودگاههای برزیل رخ داد و دلیل آن حضور یک خودرو در نقطهای از باند بود که مشخص نیست چرا آن لحظه خاص در آن نقطه حضور داشته است.
محمد الهینیا با بیان اینکه صنعت هوانوردی هیچگاه خالی از سانحه نمیشود، گفت: ایکائو بهعنوان نهاد ناظر و مقرراتساز همواره در حال وضع مقررات جدید و ابلاغ به کشورهای مختلف است. این اتفاق در حالی رخ میدهد که پیشرفت صنعت هوانوردی مرهون همین مقررات است.
وی گفت: امروز شاهد یک اتفاق بومیسازی شده متناسب با قوانین بینالمللی هستیم. کار بزرگی که متخصصان هوانوردی جمهوری اسلامی ایران به تنهایی انجام دادند، سایر کشورهای جهان با تعامل و کمک یکدیگر انجام میدهند.
معاون عملیات هوانوردی گفت: دستاوردی که امروز شاهد تحقق آن هستیم، حاصل پیگیری و حل مساله است. سند و گزارش این افتخار را باید برای دفتر منطقهای ایکائو ارسال کرد و راهحل خود را به دنیا نشان دهیم.
الهینیا افزود: با وجود تحریمهای ناجوانمردانه و محدودیتها، بسیاری از ملزومات و نیازهای خود را با همین هوشمندی برطرف و همواره نمرات مطلوبی از ناظران بینالمللی میگیریم.
وی با بیان اینکه صنعت هوانوردی بسیاری از کشورهای خاورمیانه توسط متخصصان خارجی اداره میشود، گفت: بعید میدانم این اتفاقی که توسط متخصصان ایرانی رقم خورده، تاکنون در هیچکجای خاورمیانه رخ داده باشد.
معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاهها گفت: این دستاورد دارای محتوا و قالب است. محتوای آن رسیدن به الگوی جدید، اجرای مقررات رانندگی ذیل مقررات فرودگاهی ADR و الگویی است که در ایران برای آن طراحی شده است. این در حالی است که قالب آن نوع تدوین مقرری است که بهآن رسیدهایم.
الهینیا با بیان اینکه قالب از اهمیت بیشتری نسبت به محتوا برخوردار است، گفت: محتوا ایمنیساز است، اما قالب از آن مهمتر است، زیرا با این تجربه ارزشمند میتوان سایر مسائل را حل کرد.
وی در پایان گفت: شرکت فرودگاهها، سازمان هواپیمایی کشوری، پلیس راهور و شرکتهای هندلینگکننده هریک برای تحقق این هدف ملاحظات خاص خود را داشتند، اما برای رسیدن به این منفعت ملی، تمام این ملاحظات در کنار هم قرار گرفت و امروز شاهد رونمایی از گواهینامه ویژه ماشینآلات آتشنشانی فرودگاهی هستیم.
ابتدای مسیر اعطای گواهینامه ویژه ماشینآلات آتشنشانی نیازمند حضور ۹ راننده حرفهای در هر شیفت بودیم
مدیرکل آتشنشانی و هدایت زمینی هواپیما در ادامه این مراسم، گفت: زمانی که مسیر شناسایی خودورهای ویژه ماشینآلات آتشنشانی فرودگاهی و مراحل اعطای گواهینامه به رانندگان آغاز شد، نیازمند حضور ۹ راننده حرفهای در هر شیفت بودیم، اما تنها دو راننده حرفهای در هر شیفت حضور داشت.
حمید حاجیبیگی افزود: زمان آغاز این پروژه مهم با دشواریهای موجود آشنا بودیم و میدانستیم تحقق آن عزم جدی و پیگیری همگانی را میطلبد. با برگزاری مکرر هفتهای سه جلسه با حضور نمایندگانی از شرکت فرودگاهها، سازمان هواپیمایی کشوری، پلیس راهور و شرکتهای هندلینگکننده در مدت حدود پنج سال، امروز اتفاقی رقم خورد که کمتر کسی آن را تصور میکرد.
وی گفت: این دستاورد بزرگ با همدلی میان ارکان صنعت هوانوردی جمهوری اسلامی ایران رقم خورد.
انتهای پیام/