شناسهٔ خبر: 71405188 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

لغزش پورشه در پیچ تند بحران اقتصادی آلمان - اکونیوز

اقتصاد ایران: در حالی که اقتصاد آلمان در رکود به سر می‌برد و بازار خودروی این کشور با چالش‌های بزرگی از جمله کاهش تقاضا برای خودروهای برقی دست‌وپنجه نرم می‌کند، پورشه نیز از این بحران بی‌نصیب نمانده است و قصد دارد حدود ۲۰۰۰ موقعیت شغلی را حذف کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران به نقل از یورونیوز، شرکت سازنده خودروهای لوکس پورشه قصد دارد تا پایان دهه جاری میلادی 1900 موقعیت شغلی را حذف کند چرا که حاشیه سود این شرکت تحت تأثیر شرایط نامطمئن بازار قرار گرفته است.

این برنامه تعدیل نیرو تا سال 2029 منجر به کاهش 15 درصدی نیروی کار در کارخانه‌ها و مراکز اصلی این شرکت در جنوب غرب آلمان یعنی منطقه اشتوتگارت-تسوفنهاوزن در شهر اشتوتگارت و شهر کوچک وایساخ در ایالت بادن-وورتمبرگ، خواهد شد.

برنامه تعدیل پورشه از سال 2024 آغاز شد، زمانی که 1,500 قرارداد موقت به پایان رسید. اکنون 500 قرارداد موقت دیگر نیز منقضی می‌شود، اما 1,900 موقعیت شغلی که حذف خواهند شد، علاوه بر این موارد خواهند بود.

پورشه تأیید کرده است که کارکنان به خروج داوطلبانه از طریق بازنشستگی زودهنگام و دریافت بسته‌های غرامت تشویق خواهند شد و این شرکت رویکرد محدودی در استخدام‌های جدید در پیش خواهد گرفت.

این خودروساز، از بین رفتن این مشاغل را به "افزایش کندتر از انتظار خودروهای برقی" و "شرایط ژئوپلیتیکی و اقتصادی چالش‌برانگیز" نسبت داده است.

پورشه در گفت‌وگو با یورونیوز اعلام کرد: اکنون مسئله این است که مسیر را از پیش تعیین کنیم و به دقت شرایطی را که برای موفقیت در آینده نیاز داریم، بررسی کنیم.

این شرکت افزود: علاوه بر مجموعه‌ای از اقدامات دیگر، این امر شامل کاهش هزینه‌های نیروی کار نیز می‌شود.

بر اساس این گزارش، سرمایه‌گذاری‌های پورشه در زمینه خودروهای برقی به نتیجه نرسیده، زیرا تقاضای ضعیف، این شرکت را مجبور کرده است که اهداف خود را در این زمینه کاهش دهد.

هفته گذشته، این خودروساز اعلام کرد که تولید خودروهای موتور احتراقی و هیبریدی خود را افزایش خواهد داد، اقدامی که امسال 800 میلیون یورو هزینه در بر خواهد داشت.

این برنامه تعدیل نیرو در حالی مطرح می‌شود که فروش مدل تایکان پورشه در سال 2024 با کاهش 49 درصدی مواجه شد.

همچنین، فروش کلی این برند در چین با کاهش 28 درصدی سالانه روبه‌رو شد، که این شرکت دلیل آن را "ادامه شرایط اقتصادی چالش‌برانگیز در این منطقه" دانست. فروش جهانی پورشه نیز 3 درصد کاهش یافت.

پورشه پیش‌بینی می‌کند که حاشیه سود آن بین 10 تا 12 درصد باشد، که کمتر از هدف بلندمدت 20 درصدی این شرکت است.

سال گذشته، فولکس‌واگن، شرکت مادر پورشه، اعلام کرد که هزاران کارگر را اخراج خواهد کرد، سه کارخانه را در آلمان تعطیل می‌کند و حقوق کارکنان باقی‌مانده را کاهش می‌دهد.

این شرکت در شرایط مالی دشواری قرار گرفته است، زیرا تقاضا در چین کاهش یافته و در عین حال، خودروهای ارزان‌قیمت چینی، محصولات آن را در بازارهای اروپا به حاشیه رانده‌اند.

فولکس‌واگن اندکی پیش از کریسمس با رهبران اتحادیه‌های کارگری به توافق رسید و از اجرای برنامه‌های اولیه برای تغییر ساختار اجتناب کرد.

با این حال، این شرکت همچنان قصد دارد تا سال 2030 بیش از 35,000 موقعیت شغلی را در سراسر آلمان "به شیوه‌ای مسئولانه از نظر اجتماعی" حذف کند تا حدود 15 میلیارد یورو صرفه‌جویی کند.

برچسب‌ها: