وضعیت فرسودگی ناوگان عمومی و حمل و نقل کشور به نقطه قرمز رسیده است. هفته گذشته کشور عزادار دانش آموزان کرمانی شد. در بررسیهای اولیه نقص فنی ترمز اتوبوس عامل اصلی این تصادف گزارش شده است هر چند دادستان کرمان اعلام کرده که اگر فرسودگی اتوبوس به اثبات برسد با شرکت حمل و نقل برخورد خواهد کرد، اما آن جانهای عزیز از دست رفته است و شاید اجرا یک برنامه مدون برای جلوگیری از تکرار این اتفاقات بتواند اندکی از این غم بزرگ کم کند.
تراژدی کرمان سبب شد فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور پر رنگ شود این درحالیست که وضعیت ناوگان حمل و نقل تجاری کشور به مراتب بدتر ازحمل و نقل عمومی است.به طوریکه کارشناسان و فعالان اقتصادی بارها نسبت به فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل و تجاری کشور هشدار دادند.
کشوری که به واسطه موقعیت ژئوپولیتیک خود به چهاراه خاورمیانه و دروازه اروپا معروف است؛ ترانزیت یکی از پایههای اقتصاد کشور است. حال کشوری با این موقعیت بنا بر اعلام رئیس پلیس راهور عمر ۶۵ درصد از ناوگان حمل و نقل عمومی آن از فرسودگی گذشته است. در حوزه خودروهای تجاری نیز بیش از ۷۰ درصد از ناوگان از سن فرسودگی گذر کردهاند. در واقع وقتی کشور درگیر بحران آلودگی هوا است که بخش اعظمی از ناوگان عمومی آن توانایی استفاده از سوخت یورو ۵ را ندارند.
در بخش دولتی نیز این کمبود به شکل دیگر خود را نشان داده است الوندیان دبیر انجمن تولیدکنندگان سیمان از طولانی شدن روند تحویل سوخت به کارخانههای سیمان گله کرده و علت تاخیر را کمبود ناوگان شرکت پالایش و پخش عنوان کرده است.
درحالیکه مقامات سیاسی به دنبال عضویت در سازمانها و پیمانهای تجاری بین المللی هستند و امیدوارند که با تبدیل ایران به کریدور جنوب به شمال قسمت اعظمی از واردات کشورهای حوزه CIS از بنادر ایران صورت بگیرد ناوگان حمل و نقل هر روز پیرتر میشود.
در نمایشگاه خودرو، بخش خصوصی با درک این خلا خودروهای کشنده با مبدا چین را به نمایش گذاشته بود. تاکنون چندین شرکت توانستند نمایندگی برخی خودروسازان چینی را بگیرند و انواع کشنده و، کامیون و کمپرسی را در داخل کشور مونتاژ کنند، اما بحث اصلی نحوه تامین مالی است.
وحید مدیسا مدیر مارکتینگ شرکت آریا دیزل در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی برنا در خصوص وضعیت ناوگان تجاری کشور و لزوم نوسازی آن گفت: باید یک واقعیت را بپذیریم و آن این است که بدون کمک مستقیم و پر رنگ دولت وضعیت ناوگان ما تغییری نخواهد کرد. خودروها به قدری فرسوده است که اگر شرکتی طرح لیزینگی برای فروش محصولات خود ارائه کند قیمت آن خودرو به اندازه پیش پرداخت نیست.
وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به نوسان قیمت ارز هیچ شرکتی ریسک لیزینگ کردن یا فروش اقساطی در سطح گسترده را قبول نمیکند. شرایط اقساطی محدودی نیز که امروز برخی شرکتها دارند با توجه به میزان پیش پرداخت و سود اقساط برای مالکان خودروهای فرسوده جذابیت ندارد. ما امسال هزارو ۶۰۰ دستگاه انواع خودرو تجاری تولید کردیم و در نمایشگاه نیز از کمپرسی و کشنده ۲۶ تن شرکت C&C چین و کامیون ۶ تنی کاما رونمایی کردیم این درحالیست که نسبت به سال گذشته تولید ما ۲۲ درصد افزایش داشته و میتوانستیم بیشتر هم تولید کنیم، اما مشکلات تخصیص ارز و طولانی بودن بوروکراسی اداری و از همه مهمتر نبود هیچ برنامه حمایتی و تشویقی از سوی دولت باعث شده تا سرعت ما بیشتر نشود.
آریا تاج الدین مدیر مارکتینگ شیران دیزل نیز در گفتوگو با برنا با بیان اینکه ۳۰ درصد ناوگان تجاری کشور از رده خارج هستند گفت: از ۷۰ درصد باقیمانده بیش از ۲۰ درصد بالای ۲۵ سال و ۱۵ درصد بیش از ۱۵ سال کار کردهاند.
وی در خصوص واردات خودروهای تجاری دست دوم از اروپا گفت: تعداد خودروهای دست دوم اروپا مقداری نیست که بتواند نیاز ناوگان ما را تامین کند بر همین اساس وقتی واردکنندگان ایرانی برای خرید میروند قیمت خودروهای دست دوم اروپایی افزایش پیدا میکند بهترین راه تامین خودرو، قراردادهای مشترک با خودروسازان مطرح و مونتاژ خودروهای با کیفیت چینی است. امسال ما دو مدل شیران ۵۵۰ و شیران ۴۸۰ را رونمایی کردیم و استقبال خیلی خوبی از این خودروها شد، اما مشکل اصلی که هر دو طرف یعنی مالک و فروشنده با آن درگیر هستند تامین مالی است.
وی تصریح کرد: دولت باید به نوعی تسهیلاتی را برای نوسازی ناوگان تجاری اختصاص دهد حالا اینکه تسهیلات به خریدار یا تولید کننده پرداخت شود اهمیتی ندارد مهم این است که رانتی ایجاد نشود.
نکته اشتراک اظهارات فعالین اقتصادی و تولیدکنندگان خودورهای تجاری لزوم تخصیص تسهیلات دولتی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل و تجاری کشور است. با گسترش پیمان اوراسیا و گسترش مبادلات بین کشورهای این حوزه ضعف ناوگان تجاری کشور میتواند باعث از بین رفتن فرصتهای طلایی و از دست دادن بازارهای بسیاری شود.
انتهای پیام/