به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بندرعباس، ابراهیم ضعیفی شاعر و منتقد ادبی در نشست «انجمن شعر نوجوان هرمزگان که با حضور محمدرضا تولایی شاعر، طاهره مسافری کارشناس آفرینشهای ادبی، عبدالحمید انصاری نسب مربی ادبی و اعضای انجمن در کانون پرورش فکری این استان برگزار شد، از قدرت تشویق در توسعه شعر و شاعر سخن گفت.
این منتقد ادبی با بیان اینکه تصور نکنید در نقد یک شعر فقط باید ایرادهای آن را بیان کنید، گفت: قویترین نقد، تشویق است زیرا کسی نیست که او را تشویق کنند و او رشد نکند.
وی در بیان تفاوت قالب غزل و شعر سپید به محدودیت پهای غزل اشاره کرد و گفت: غزل مثل اتاقی کوچک است و دست شما برای انجام هر کاری باز نیست. همچنین وزن و قافیه و ردیف دارد. به همین دلیل خیلی از غزلها شبیه هم شدهاند.
این شاعر هرمزگانی ادامه داد: اما شعر سپید شبیه بیابانی بی انتهاست و محدودیتهای شعر کلاسیک را ندارد. البته این ویژگی، کار شما را سخت میکند. زیرا در شعر سپید نمیتوانید کلمات اضافه بیاورید. حال آنکه در شعر کلاسیک میتوان برای پُر کردن وزن از کلمات اضافه استفاده کرد.
ضعیفی در بخش دیگری از سخنان خود به شاعران نوجوان گفت: در شعر کلاسیک تسلط بر وزن حرف اول را میزند. اگر وزن در درون شما باشد شعر خودش میآید اما اگر برای وزن تلاش کنید، ممکن است مفهوم از دست برود.
در این نشست محمدرضا تولایی نیز در خصوص اهمیت مصرع پایانی و ضربه آخر در قالب رباعی گفت: صائب تبریزی شاعر سبک هندی یا اصفهانی که به تک بیت هایش معروف است در خصوص اهمیت بیت آخر در رباعی میگوید: «در رباعی مصرع آخر زند ناخن به دل.»
در ادامه این نشست، نیایش عظمایی، ثنا قنبری نسب و فاطمه زاهدانی اشعار خود را خواندند و این اشعار ابتدا توسط اعضای نوجوان و سپس توسط مهمانان نشست مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
به گزارش ایبنا، ابراهیم ضعیفی شاعر، ترانه سرا، معلم و خوشنویس اهل بندرعباس است.
وی علاوه بر شرکت در انجمنها و جشنوارههای مختلف، تندیس بزرگداشت مفاخر تحت عنوان «ماه نگاه» را از انجمن شعر و دریای هرمزگان دریافت کرده است.