به گزارش خبرنگار ایلنا، در سالهای گذشته افزایش نرخ بلیت هواپیماها، در برخی مواقع با اعتراض مسافران و در بسیاری از موارد با تحت تاثیر قراردادن صنعت گردشگری ایران چالشهای فراوانی را ایجاد کرده است، اما مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با ایلنا معتقد است سفر شرایط خاص خودش را دارد.
«کاپیتان حسینخانلری» مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در رابطه با افزایش نرخ بلیت هواپیما اعلام کرد: مردم در بسیاری موارد استفاده از سیستم حمل و نقل کالا و همچنین سفرهای داخلی و خارجی خود را از طریق هواپیما انجام میدهند اما اینکه شرکتهای هواپیمایی چگونه به ارائه سرویس و خدماتدهی میپردازند لازم است به این نکته تاکید کنم که این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
او گفت: با توجه به تحریمهای ظالمانهای که علیه ایران وجود دارد، شرکتهای هواپیمایی مجبور هستند قطعات، لوازم و تجهیزات جانبی هواپیماها را از طریق بازار آزاد و واسطههای متعدد تامین کنند که این به مفهوم قیمت و هزینه بیشتر برای پروازهای ایمن است.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با تاکید بر اینکه اولویت اصلی شرکتهای هواپیمایی در ایران ایمنسازی و ارائه خدمات بهتر به مسافران است، ادامه داد: عزم و اراده تمام شرکتهای هواپیمایی در وهله نخست این است که مسافران در آرامش و با پروازهای ایمن سفر کنند و این ایمنی و آرامش و خدماتدهی مناسب بهدست نخواهد آمد مگر آنکه هواپیما مطئمن باشد. بنابراین وقتی قطعهها با واسطه تامین میشوند تا ایمنی هواپیما افزایش پیدا کند، طبیعی است که بلیتها گرانتر میشود.
او گفت: مسافران انتظار دارند که پروازها به موقع انجام شود و خدمات بهتری دریافت کنند و برای سفرهای بینالمللی، مسیر کوتاهتر و مستقیمی داشته باشند و من معتقد هستم که خدمات بهتر موضوع نرخ بلیت را تعیین میکند.
کاپیتان خانلری اعلام کرد: مسافری که وارد هواپیما میشود انتظار دارد هواپیما به موقع پرواز کند و خدمات بهتر ارائه دهد و در کوتاهترین مسیر پروازی به مقصد برسد تا دسترسی او به مسیر بعدی یا مسیر بین المللی تسهیل شود. بنابراین معتقد هستم که ارایه خدمات بهتر پروازی در تعیین قیمت نرخ بلیت هم موثر است.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) افزود: بنده معتقدم اگر مسافر بتواند هواپیمای خوب با خدمات بهتر انتخاب کند و مثلا مسیر تهران - فرانکفورت را مستقیم پرواز کند یا مجبور نباشد برای رفتن به کوالالامپور و نقاط دوردست آسیا ۸ ساعت در فرودگاه دبی معطل بماند، حاضر است پول بیشتری برای این پرواز پرداخت کند. یعنی اگر همزمان با افزایش تقاضا شاهد خدمات خوب باشد، خب مسافر پول بیشتری هم پرداخت میکند.
حسین خانلری در پاسخ به این سوال که دلیل گران بودن نرخ پروازها بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان چیست؟ گفت: اگر نگاهی به عددی که میگویید و اسمش را گذاشتید گرانی که بنده اصلا قائل به آن نیستم، بکنید، متوجه خواهید شد که مسافر اصلا به این عدد نگاه نمیکند چون میگوید خدمات بهتری میگیرد و حاضر است برای آن مبلغ بیشتری هم بپردازد.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که معاون گردشگری کشور هفته گذشته اعلام کرد نیاز صنعت گردشگری ایران به ۱۵۰ هواپیمای جدید است اما ناوگان هوایی ایران چه تعداد هواپیما نیاز دارد؟ اعلام کرد: بنده اگر آمار بدهم و بگویم فلان تعداد هواپیما لازم داریم این آمار کاملا غیرحرفهای است. چون بازار تعیین میکند چه تعداد هواپیما نیاز داریم. بنده میگویم هرچه تقاضا در بازار زیاد باشد به همان میزان هم باید عرضه وجود داشته باشد. در حوزه کسب و کار هم باید میزان تقاضا و عرضه با یکدیگر همخوانی داشته باشد. مثلا در ایام پیک سفر به مشهد تعداد پروازها باید افزایش پیدا کند و به همان میزان هم به هواپیمای بیشتر نیاز داریم. چون متقاضی بیشتری وجود دارد. بنابراین بازار است که تعیین میکند چه تعداد پرواز و چه تعداد هواپیما نیاز داریم.
انتهای پیام/