شناسهٔ خبر: 71358288 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

تفکیک وزارت راه و شهرسازی، کلید حل بحران‌ های مسکن و حمل‌ و نقل

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی، تفکیک وزارت راه و شهرسازی را کلید حل بحران‌ های مسکن و حمل‌ونقل کشور دانست و بر لزوم اصلاحات ساختاری تأکید کرد.

صاحب‌خبر - تفکیک وزارت راه و شهرسازی، کلید حل بحران‌ های مسکن و حمل‌ و نقل
تین نیوز |

مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی، تفکیک وزارت راه و شهرسازی را کلید حل بحران های مسکن و حمل و نقل کشور دانست و بر لزوم اصلاحات ساختاری تأکید کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، سید حسین میرشفیع نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی با اشاره به ضرورت تفکیک وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: ادغام وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن و شهرسازی در ۱۳ سال پیش، متأسفانه یک تصمیم غیر کارشناسی و غیرعلمی و ناشی از نوعی لجبازی سیاسی بود. در نتیجه، طی این ۱۳ سال خسارت های زیادی به بخش مسکن، شهرسازی، راه، ترابری و حمل و نقل وارد شد و همچنان هم این مشکلات ادامه دارد.

وی ادامه داد: از منظر مدیریت دولتی و حکمرانی، این کاملاً بدیهی است که دو حوزه ناهم جنس نباید از ابتدا در یک وزارتخانه تجمیع شوند. در حال حاضر، حجم وزارتخانه به حدی گسترده است که حتی اگر وزیر فردی توانمند باشد، نمی تواند به شکل مؤثر همه امور را مدیریت کند.

میرشفیع بیان کرد: همان طور که در سراسر دنیا تقسیم کار به صورت مشخصی تعریف شده، هر مجموعه باید تعداد معینی معاون و زیرمجموعه داشته باشد؛ اما در حال حاضر، وزارت راه و شهرسازی دارای حدود ۲۳ معاون و دستگاه زیرمجموعه است که به صورت مستقیم با وزیر در ارتباط هستند، این حجم از گستردگی، نیازمند اصلاحات اساسی در ساختار است.

نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی افزود: دو حوزه راه و مسکن از نظر حجم کار، مأموریت ها و میزان اولویت برای مردم، ارتباطی با یکدیگر ندارند. هم در حوزه مسکن و شهرسازی و هم در بخش حمل ونقل، مسائل بسیار مهمی وجود دارد. به طور مثال، مسکن در حال حاضر به یکی از دغدغه های اصلی خانوارها تبدیل شده است. نرخ تورم مسکن بسیار بالا بوده و جوانان با مشکلات جدی در تأمین مسکن مواجه هستند.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر، شهرسازی کشور نیز دچار چالش های متعددی از جمله آلودگی هوا، ترافیک، سیاست گذاری های غلط در آمایش سرزمین، رشد حاشیه نشینی و مهاجرت بی رویه به کلان شهرها است، خاطرنشان کرد: همچنین، عدم رعایت مقررات ملی ساختمان به ویژه در حوزه ایمنی و مبحث ۱۹ (صرفه جویی در مصرف انرژی)، از جمله مشکلاتی است که در این سال ها شدت یافته است، وضعیت اقتصاد مسکن نیز به شدت شکننده شده و فشار زیادی به مردم وارد کرده است.

میرشفیع یادآور شد: در حوزه حمل ونقل، خسارت های ناشی از این ادغام موجب کاهش کارآمدی سیستم حمل و نقل کشور شده است، وضعیت نگهداری جاده ها و خطوط ریلی به شدت بحرانی است و سرمایه های ملی در معرض فرسایش قرار گرفته اند و توسعه کریدورهای ترانزیتی و افزایش ترانزیت از طریق کشور نیازمند مدیریت و متمرکز جدی است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری با ۹ کشور مختلف فعالیت دارد، اما به دلیل حجم بالای مسئولیت های این وزارتخانه، این همکاری ها از کارآمدی لازم برخوردار نیستند، افزود: به جرأت می توان گفت که اگر وزیر فعلی راه و شهرسازی بخواهد اقدامی انجام دهد که در دنیا و آخرت به آن افتخار کند، باید پیگیر تفکیک این وزارتخانه به دو مجموعه مستقل و کارآمد باشد.

نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی ادامه داد: البته، پس از تفکیک، اصلاحات ساختاری نیز ضروری است. سازمان های موازی باید حذف شوند، تشکیلات کارآمدتر و چابک تر شوند و بهره وری افزایش یابد. همچنین، کاهش تصدی گری دولت و تمرکز بر سیاست گذاری و نظارت به جای اجرا، می تواند به بهبود عملکرد این دو حوزه کمک کند.