شناسهٔ خبر: 71358026 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تفکیک وزارت راه و شهرسازی و سخنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی

تهران- ایرنا- به نمایندگان مجلس پیشنهاد می‌شود با توجه به مشکلات عدیده ای که تفکیک وزارت راه و شهرسازی در پی خواهد داشت، با توجه به زمان نامناسب کنونی که هنوز آغاز کار دولت چهاردهم است و با توجه به شرایط خاص سیاسی- اقتصادی کنونی، با دادن فرصت کافی به ساختار کنونی در حال خدمت، امکان استمرار فعالیت‌ها را فراهم کرده و با ارزیابی فعالیت‌های صورت گرفته به قضاوت کارشناسانه و تصمیم گیری اقدام کنند.

صاحب‌خبر -

آیا زمان مناسبی برای تفکیک وزارت راه و شهرسازی است؟ هنوز از زمان مسئولیت دولت چهاردهم نیم سالی نگذشته است. آیا نباید به دولت و وزیر راه و شهرسازی مدتی زمان داد تا بیلان کاری از خود نشان دهد و آنگاه به قضاوت نشست؟

آیا با توجه به شرایط سیاسی کنونی و حال حاضر کشور و منطقه و لزوم فعالیت همه دستگاه‌ها و انجام سریع طرح‌های عمرانی و رضایتمندی مردم، طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی کمکی در بهبود فعالیت‌هاست یا موجب تحمیل هزینه و بلاتکلیفی چند ساله خواهد بود؟

آیا در شهرسازی‌های نوین و امروزه، توسعه اصولی و پایدار شهری بدون ارتباط به توسعه حمل و نقل ممکن است؟

آیا مفاهیم فنی طراحی و ساخت ساختمان و مسکن و شهرسازی و زیرساخت‌های حمل و نقلی در اساس و بنیاد مشابه نیستند؟ آیا احداث ابنیه فنی محاسبات مصالح و استانداردها و ضوابط فنی آنها در یک حیطه مشابه نیستند؟

آیا موضوع فعالیت وزارت راه و شهرسازی و حوزه‌های کاری آن با توجه به مواردی که در بند پیشین ذکر شد نامتجانس است؟ با این دیدگاه نباید آب، برق، نفت، پتروشیمی، واردات و تولید خودرو، اکتشاف معادن، ساخت کارخانجات و صنایع و حوزه‌های بسیار گسترده کاری وزارت کشور و ... تفکیک و برای هر کدام وزارتخانه مجزایی تشکیل دهیم؟ آیا چنین دیدگاهی موجب سنگین شدن بدنه دولت نخواهد بود؟

تجربه وزارت مسکن و شهرسازی و راه و ترابری، وقتی منفک بودند نیز داریم. آیا بیشترین مشکل و بزرگترین چالش مسکن و شهرسازی از جمله توسعه ناموزون تهران و سایر کلانشهرها و حمل و نقل درست در زمانی نبود که وزارت مسکن و شهرسازی و راه منفک بودند؟

آیا تفکر منطقی این نیست که دلایل مهاجرت جمعیت به محدوده‌های خاص بررسی شده و با توزیع و پخش عادلانه مراکز اشتغال‌زائی و امکانات موجب جلوگیری از خالی شدن روستاها و شهرها و کاهش تقاضای مسکن در تعدادی از استان‌های کشور شد؟

آیا درست است که برای هر مشکل و چالش موجود کشور یک وزارتخانه مجزا درست کنیم؟ چون مشکل مسکن داریم باید وزارتخانه ی جدای مسکن داشته باشیم؟ در آن‌صورت نباید وزارت آب داشته باشیم؟ وزارت خودرو؟ وزارت آلودگی هوا؟ اکتشاف معادن؟ برق؟ گاز؟ و ... .

آیا تفکیک وزارت راه و شهرسازی به معنای فقط اضافه شدن یک وزیر به ساختار است؟ آیا تفکیک پرسنلی و کمبود پرسنل در کادرهای مالی اداری، ستادی معاونت‌ها دفاتر و ... مد نظر نیست؟ آیا توقف کارها و بلاتکلیفی‌های ناشی از آن در شرایط کنونی کاری درست است؟

آیا واقعا مشکلات در احداث جاده‌ها و راه آهن به‌دلیل ادغام وزارت راه و شهرسازی بوده یا کمبود منابع مالی و اعتبارات؟

آیا مشکل مسکن ریشه در تامین منابع مالی و تورم دارد، یا ناشی از ادغام وزارت مسکن و شهرسازی با راه و ترابری است؟

به نمایندگان مجلس پیشنهاد می‌شود تا با توجه به مشکلات عدیده ای که تفکیک وزارت راه و شهرسازی در پی خواهد داشت، با توجه به زمان نامناسب کنونی که هنوز آغاز کار دولت چهاردهم است و با توجه به شرایط خاص سیاسی - اقتصادی کنونی، با دادن فرصت کافی به ساختار کنونی در حال خدمت، امکان استمرار فعالیت‌ها را فراهم کرده و با ارزیابی فعالیت‌های صورت گرفته به قضاوت کارشناسانه و تصمیم گیری اقدام
کنند.