شناسهٔ خبر: 71352355 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

اعتقاد به منجی، عقیده مشترک تمام ادیان توحیدی است

گردهمایی ادیان توحیدی در اصفهان با محوریت منجی گرایی در ادیان توحیدی در ایام قریب به میلاد با سعادت یگانه منجی عالم بشریت، مهدی موعود(عج) برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام عبدالرسول احمدیان گردهمایی ادیان توحیدی در اصفهان با محوریت منجی گرایی در ادیان توحیدی اظهار کرد: امروز در این گردهمایی، جمع شده‌ایم تا بگوییم وحدت در ایران یک شعار نیست، یک حقیقت است؛ قبل از هرچیزی می‌خواهم ابتدا چهل و ششمین بهار انقلاب اسلامی و نیمه شعبان را که روز گرامی داشت امید و عدالت است را گرامی بدارم، این مناسبت‌های درخشان تاریخ ایران که نقش وحدت را برای ما پررنگ می‌کنند و جزو جدایی ناپذیری از اشتراکات این ملت‌اند.

وی افزود: امروز شما با آمدن خود، پیام مهمی را به جهان مبادله می‌کنید و آن این است که ما ایرانیان در کنار هم بر پیمان صلح و یکپارچگی باقی می‌مانیم، امروز پیرامون منجی گرایی در ادیان توحیدی گفتگو خواهیم کرد و به آن از منظر ادیان گوناگون الهی خواهیم پرداخت، در ادیان مختلف اگرچه زبان بیان مختلف است اما مبنا یکی است و اساس همه ادیان توحیدی بر انسانیت و پایبندی به مبانی اخلاقی برقرار است؛ اصفهان در گذر تاریخ و اعصار ثابت کرده است که نقاط مشترک میان ادیان بیش از نقاط تفاوت است و تنها با وحدت است که می‌توان اهداف غائی تمام پیامبران الهی را تحقق بخشید.

همچنین موبد بهزاد نیک‌دین، رهبر معنوی زرتشتیان اصفهان ضمن تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی، میلاد با سعادت حضرت مهدی موعود (عج) را به منتظران آن حضرت تبریک گفت و اظهار کرد: لغت بهمن ریشه در زبان اوستایی داشته و از واژه وهومن اخذ شده است؛ وُهُومَنَهْ، وُهْمَن یا بَهْمَن یکی از هفت اَمِشاسْپَند و به معنی اندیشه و منش نیکو است، همه ما خواسته یا ناخواسته از دو هویت برخورداریم، ابتدا هویت ایرانی و دوم هویت اسلامی و باز هم از نوع ایرانی، نظر من این است که ماه بهمن شایسته چنین تلاقی میان این دو هویت بود که به دست شخصیت برجسته‌ای به نام امام خمینی (ره) رقم خورد.

وی هدف نهایی همه پیامبران الهی را تحقق عبارت پندار نیک، گفتار نیک، کردار نیک دانست و به نقل از مقام معظم رهبری، مطرح شدن آن نخستین بار توسط این پیامبر الهی در ایران باستان را مایه فخر ایرانیان دانست.

نیک‌دین، سوشیانت یا منجی موعود را یک اصل حقیقی در دین زرتشتی معرفی کرد و ادامه داد: اگر بخواهم به مسئله‌ی منجی از دیدگاه اسطوره‌ای بپردازم می‌توان به عقیده بازگشت کیخسرو، پادشاه پنهان شده و یا متولد شدن سه سوشیانت از نسل اشو زرتشت که در رودخانه هیرمند به ودیعه گذاشته شده‌اند اشاره کرد، اما شخص من محتوای مبنی بر متون و اشعار اشو زرتشت را معتبر تر می‌دانم که در آن اشعار بر جای مانده از زرتشت (ع) نیز به منجی موعود اشاره شده است، که گوشه‌ای از آن اشارات از این قرار است: "ایدون همه با اندیشه و گفتار و کردار نیک بکوشید تا مزدا را شادمان سازید…" و در ادامه قید می‌شود که مردی از جانب مزدا برای ما سوشیانت خواهد شد.

پیشوا معنوی زرتشتیان اصفهان تأکید کرد: هر انسانی با محور قرار دادن نیکی و نیکوییدر اندیشه و سخن و رفتار خود می‌تواند یک سوشیانت باشد اما به این دلیل که همگی افراد از نوع بشر ممکن‌الخطا هستند و ممکن است در افکار و افعال آن‌ها خطایی وارد شود، همه ما آرزومندیم که آن سوشیانت، ماشیح، مسیح یا مهدی موعود که عاری از خطاست به نزد ما بیاید و جامعه سرمایه داری و عاری از معنویت امروز ما را جان دوباره‌ای ببخشد.

خاخام سلیمان صدیق‌پور، رهبر معنوی کلیمیان استان اصفهان اشاره کرد: پایه و اساس دین همه ما پیروان ادیان توحیدی مسئله ایمان است، هر انسانی که ایمان داشته باشد، آن ایمان می‌تواند دینش را استوار نگه دارد، ایمان کلمه‌ای کلیدی است که اگر وجود نداشته باشد تمام دین فرد دچار تزلزل می‌شود.

رهبر معنوی کلیمیان اضافه کرد: دین یهودیت بر ۱۳ پایه استوار است، اولین پایه اعتقاد به خداوند متعال و تبارک است و اعتقاد به اینکه او در هرجا وجود دارد و بر هرچیز ناظر است، دوم آنکه او یکتاست، سوم آنکه او جسم ندارد و هرگز با هیچ جسمی مشتبه نیست، چهارم اینکه او بر همه موجودات جهان است و ششم اینکه او از افکار و نیت‌های انسان‌ها آگاه است؛ اصل هفتم اشاره به نبوت حضرت موسی (ع) دارد و اصل هشتم اظهار می‌دارد که حضرت موسی (ع) بر سایر پیامبران بنی اسرائیل پیش از خود مرتبت بالا تری داشته‌اند، اصل نهم اعتقاد به تورات است که بر ایشان نازل شده و اصل دهم اعتقاد به تغییر نکردن و ثابت ماندن نص تورات است، اصل یازدهم اشاره به پاداش گرفتن نیکوکاران از جانب خداوند دارد و اصل دوازدهم دین یهودیت به اعتقاد به منجی اشاره دارد و اینکه ماشیح، پادشاه جهان خواهد آمد، اصل سیزدهم و پایانی نیز به رستاخیز و زنده شدن دوباره مردگان اشاره دارد.

سلیمان صدیق‌پور، ماشیح، منجی اشاره شده در دین یهود را از نسل حضرت داوود (ع) دانست و اشاره کرد: در باب ۴۹ کتاب مقدس، آیه اول آمده است که یعقوب (ع) به فرزندانش گفت جمع شوید تا معلوم کنم بر شما رخدادی را که در آخرالزمان پیش خواهد آمد، سپس رو به یهودا کرد و فرمود: سلطنت از یهودا دور نشود و بیاید شیلو (همان ماشیح)؛ برخی مفسران تورات این جمله را که یعقوب (ع) از فرزندانش خواست تا جمع شوند و نه بیایند را اشاره به لزوم اتحاد دانسته‌اند؛ روز تشریف فرمایی منجی موعود نمی‌رسد مگر وقتی که همه ما در خوبی‌ها با یکدیگر متحد شویم و ایمان ما به آن منجی حقیقی باشد، اگر مانند شخص من وقتی عبادت می‌کنم هزار فکر دنیایی در خاطرم باشد و از یاد آن حضرت غافل باشم آن نماز خالص نیست و با وجود تفرقه و بدون اخلاص ماشین موعود تشریف نخواهد آورد.

در ادامه این نشست هایک ساریان، عضو هیئت علمی زبان و ادبیات ارمنی دانشگاه اصفهان و نماینده اسقف وارتان آقابابائیان، رهبر معنوی مسیحیان استان اصفهان اظهار کرد: همه مردم جهان منتظر روز موعودهستند تا از تاریکی‌ها نجات پیدا کنند، بنا بر این همه ادیان در ظلم ستیزی و نجات مستضعفین از زیر یوغ ستمگران متفق‌اند؛ در دین مسیحیت بازگشت عیسی مسیح (ع) به دنیا به باور قطعی و یقینی است که ۳۰۰ بار در آیات کتاب مقدس به آن اشاره شده است، بر اساس آموزه‌های مسیحیت، قیام آن حضرت ناگهانی است و در انجیل یوحنا چنین ذکر شده است"مسیح (ع) گفت: من به آسمان می‌روم و دوباره باز می‌گردم تا شما را با خود به آسمان ببرم."

وی افزود: همچنین بر اساس متون مسیحیت هنگام ظهور مسیح (ع) در آخرالزمان چهارنشانه بروز پیدا خواهد کرد، اول اینکه مردم شریر خواهند شد و به یکدیگر شر خواهند رساند، بسیاری از اهالی ایمان وجود منجی را کتمان خواهند کرد، جنگ، زلزله و بیماری‌های واگیر دار در زمین افزایش خواهد یافت و در آسمان، کرات و ستاره‌ها تغیراتی پیش می‌آید، همچنین یوحنا رسول (ع) اشاره کرده است که در آخرالزمان غیر از دجالانی که در آن زمان وجود دارند دجال دیگری هم خواهد آمد.

این عضو هیئت علمی زبان و ادبیات ارمنی دانشگاه اصفهان تأکید کرد: پیروان مسیحیت بر این عقیده‌اند که در زمانی که مسیحِ منجی (ع) به زمین بازخواهد گشت، مردگان در بدن‌های جدیدی زنده می‌شوند و جسم زندگان به جسم دیگری تبدیل می‌شود، پس از آن حکومت ۱۰۰۰ ساله عیسی مسیح (ع) آغاز خواهد، سپس روز دادرسی خواهد آمد، دجال به جهنم افکنده خواهد شد و مؤمنان در نزد حضرت مسیح و خداوند زندگی ابدی خود را از سر خواهند گرفت.

حجت‌الاسلام مهدی نیلی پور، رئیس بنیاد مهدویت اصفهان در این نشست اظهار داشت: هنگامی که به سخنان خالص پیروان ادیان توحیدی گوناگون گوش می‌سپاریم، در می‌یابیم که مفاهیم با بیانات یک روحانی مسلمان شیعه مطابقت دارد، انگار که درون‌مایه تمام ادیان بر یک مفهوم مستقر است و تنها شیوه بیان آن مضنون واحد با یکدیگر متفاوت است؛ چرا که این آموزه‌ها بر فطرت ما انسان‌ها مبتنی است و این چیزی است که همه ما در آن مشترکیم و خداوند تعالی خلقت ما را بر این اساس تعیین کرده است.

این پژوهشگر حوزه مهدویت ادامه داد: همه فرق دین اسلام بدون استثنا به وجود منجی عالم بشریت قائل‌اند و در اندیشه اسلام شیعی، زمین هرگز از حجت خدا خالی نخواهد ماند و خداوند همواره و در هر زمان به واسطه رحمت خود انسان کاملی را در میان مردم زمین قرار خواهد داد تا به وسیله ارتباط و تبعیت از او به خدا نزدیک تر شوند؛ ما در اسلام به تمام پیامبران (ع) مهدی می‌گوئیم و حضرت صاحب‌الزمان (عج) را مهدی آخرین می‌دانیم چرا که آن حضرت میراث دار مادی و معنوی فرستادگان پیشین خداوند است همانگونه که در کلام امام صادق (ع) ششمین پیشوای شیعیان، حضرت ولیعصر (ع) عصای حضرت موسی (ع)، رحل و اسباب سفر حضرت عیسی (ع)، انگشتر حضرت سلیمان (ع) و سایر میراث فرستادگان الهی پیش از خود است.

حجت الاسلام نیلی پور تبیین کرد: خداوند برای انسان‌ها تاریکی نمی‌خواهد و آینده جهان را با روشنایی گره زده است، اگر امروز تاریکی و ناراستی در جهان هست از انتخاب‌های اشتباه انسان‌ها نشأت گرفته است، در روایات آمده است که در میان اصحاب مهدی موعود (عجیوشع نبی (ع)، پانزده تن از یاران حضرت موسی (ع)، هفت نفر اصحاب کهف و سلمان فارسی، این مرد زیرک ایرانی مسلمان دوباره به زمین رجعت خواهند کرد، همانگونه که در آموزه‌های سایر ادیان آمده ما باید مهدی‌های کوچک زمین باشیم تا خداوند حضور مهدی بزرگ را بر ما ارزانی دارد و لازم آن یک تقاضای همگانی و آرزوی فرج آن حضرت است که مهم‌ترین عبادت و والاترین آموزه دین اسلام است، خداوند به این دلیل منجی موعود را در پرده غیبت فرو برده که انسان امروز او را آزار می‌رساند و به صلیب می‌کشد و اگر روزی او را یاری رسانیم، بطلبیم و گرامی بداریم خداوند تبارک و تعالی برای زدودن پرده غیبت از او تعجیل دارد.

همچنین اکبر صالحی، معاون امنیتی و انتظامی استاندار اصفها ن همچنین که به نمایندگی از مهدی جمالی نژاد، استاندار استان اصفهان در این نشست شرکت کرده بود بیان داشت: گاهی میهمانان خارجی هنگامی که به ایران می‌آیند و از اصفهان بازدید می‌کنند از ما می‌پرسند چگونه در کشور شما ادیان گوناگون به این همزیستی زیبا و سرشار از احترام و صلح دست یافته‌اند، پاسخ ما به آن‌ها این است که این فرهنگ همزیستی ناشی از تاریخ عظیم چند هزار ساله ماست که تا امروز ادامه دار است و برای ما باعث افتخار است.

وی افزود: وحدت ادیان توحیدی گوناگون در منشأ و گفتمان و توافقات و نقاط مشترک بسیار، ستودنی و قابل توجه است، اگر از نگاه سیاسی بخواهیم به این توافقات نگاه کنیم جای این دارد که ما خود را به یک قدرت سیاسی مهم در جهان بدل کنیم تا بتوانیم به خوبی ظهور منجی موعود و احیای عدالت و صلح و مهربانی که مبنا و آرمان تمامی ادیان الهی است را در جهان تحقق بخشیم.