شناسهٔ خبر: 71325297 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سیدمهدی سیف:

استماع و پیروی بهترین شیوه آموزش قرآن به کودک و نوجوان است

مؤلف و کارشناس آموزش قرآن گفت: بهترین شیوه در امر آموزش قرآن را می‌توان از آیات قرآن و روایات معصومین(ع) استخراج کرد و در مشهورترین آنها بیان شده است که استماع و پیروی از تلاوت استاد بهترین این شیوه‌هاست.

صاحب‌خبر -
استماع و پیروی از تلاوت اساتید، بهترین شیوه آموزش قاریان کودک و نوجوان استسیدمهدی سیف؛ پیشکسوت در امر آموزش قرآن در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: در حال حاضر شاهد بروز استعدادهایی تازه در امر تلاوت قرآن از میان نوجوانان و جوانان هستیم که با توجه به بضاعت و فراهم‌آوری برخی سازوکارها، عده‌ای از بهترین ایشان در مسیر هدفمند تربیت شده و برنامه‌ریزی قرار گرفته‌اند (طرح‌های پرورش استعدادهای قرآنی) تا در آینده نزدیک شاهد درخشش آنها در امر تلاوت قرآن باشیم.
 
وی ادامه داد: از جمله شیوه‌های اصولی تربیت قاری قرآن باید گفت امری که قرآن کریم، پیامبر و اهل بیت آن را برای ما بیان کرده‌اند، بهترین آنهاست، عناوین در قرآن کریم مشخص است و معصومین(ع) آنها را برای ما به شکل مصداقی بیان و ارائه داده‌اند که نمونه بارز آن استماع و پیروی است.
 
عضو هیئت علمی مؤسسه کشوری مهد قرآن تصریح کرد: منظور از استماع تلاوت، این است که به شکل مکرر مخاطب، در برابر تلاوت و قرائت سرآمدان و چهره‌های مطرح و اساتید نام‌آشنای این امر قرار گرفته و دست به پیروی از اسلوب و روش‌های این اساتید درجه یک بزنیم.
 
سیف افزود: این مسئله همان چیزی است که قرآن به آن اشاره دارد و به پیامبر خود می‌فرماید: «فَإِذَا قَرَأۡنَٰهُ فَٱتَّبِعۡ قُرۡءَانَهُۥ»(قیامت/ 18) به این معنی که هنگامى كه قرآن را بر تو خوانديم؛ آنگاه تو نیز در خواندن متابعت كن و لذا الهام گرفتن از شیوه‌ای که قرآن و اهل بیت(ع) در امر آموزش قرآن به ما یاد می‌دهد، باید به عنوان یک فرض مورد توجه قرار گیرد و مربیان و معلمان قرآن آن را مناسب‌سازی کرده تا براساس ذائقه و سلیقه مخاطبان در هر عصر و زمانی باشد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که در مواجهه با کودکان و نوجوانان که پای در مسیر آموزش تلاوت قرآن گذاشته‌اند باید چگونه رفتار کرد که اشتیاق ایجاد شود؟ گفت: اگر شیوه منطقی و معقول باشد، قطعاً علاقه‌مندی ایجاد می‌کند؛ مثال عامیانه‌ای وجود دارد که می‌گوید «درس معلم ار بود زمزمه محبتی، جمعه به مکتب آورد طفل گریزپای را»؛ به اعتقاد من این اقتباسی از آیات و روایات است و تلویحاً به ما اشاره می‌کند که اگر شیوه‌ها را به درستی از قرآن و عترت استخراج کرده و به کار ببندیم بی‌تردید نتایج مثبت و سازنده‌ای را شاهد خواهیم بود.
 
کارشناس مرکز طبع و نشر قرآن کریم تأکید کرد: در انتخاب شیوه‌ها باید ظرفیت و قابلیت مخاطب را نیز مد نظر داشت و متناسب با آن پیش رفت، چرا که خود قرآن می‌فرماید: «وَمَآ أَرۡسَلۡنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوۡمِهِۦ لِيُبَيِّنَ لَهُمۡ...»(ابراهیم/ 4) که چنین معنی می‌شود که (و ما هيچ پيامبرى را جز به زبان قومش نفرستاديم تا پيام خدا را براى آنان به روشنى بيان كند) لذا اگر آنچه برای بیان مطالب آموزشی انتخاب می‌کنیم در حد ظرفیت مخاطب هدف باشد، قطعاً علاقه‌مندی در او ایجاد کرده و لذا جذب بیشتر خواهد داشت.
 
وی در پایان گفت: در هر صورت صحبت از آموزش قرآن با محوریت قرار دادن کودکان و نوجوانان در زمینه‌های گوناگون و به ویژه تلاوت قرآن است، لذا باید این قشر سنی در مرکز و محوریت این موضوع قرار گیرند. باید به آنها بیش از پیش در جریان دوره‌های آموزشی بها و اعتبار داده شود تا مسیر را اصولی و با اعتماد به نفسی درخور و رو به رشد طی کنند.
انتهای پیام