پروژه راهآهن «لائو کای-هانوی-های فونگ» که شمال ویتنام را به چین متصل میکند، پیشبینی میشود بازاری به ارزش چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ایجاد کند.
بر اساس گزارش پیشامکانسنجی وزارت حملونقل ویتنام که به دولت این کشور ارائه شده، توسعه این خط آهن در کنار شبکههای ریلی ملی و مترو، ارزش کل بازار ریلی این کشور را به ۹۸.۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار خواهد رساند.
طرح احداث این راهآهن بین سالهای ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ (۱۴۰۵ تا ۱۴۰۹ شمسی) اجرا خواهد شد و هزینه آن حدود هفت میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.
این مسیر ۴۰۳.۱ کیلومتری از مرز ها خائو-لائو کای تا بندر های فونگ امتداد دارد و با عبور از ۹ منطقه از جمله هانوی، پایتخت ویتنام، ۲۰ درصد از جمعیت کشور و ۲۵ درصد از مراکز صنعتی را پوشش میدهد.
طبق برنامههای ویتنام این خط آهن پس از کریدور شرقی شمال-جنوب، دومین مسیر پرتردد این کشور برای حمل کالا و مسافر خواهد بود.
برآوردها نشان میدهد که تا سال ۲۰۵۰ میلادی (۱۴۲۹ شمسی) تقاضای حملونقل در این مسیر به ۳۹۷ میلیون تن کالا و ۳۳۴ میلیون مسافر خواهد رسید. برای کاهش هزینههای لجستیکی، این راهآهن باید سالانه ۲۵.۶ میلیون تن کالا و ۱۸.۶ میلیون مسافر را جابهجا کند.
راهآهن فعلی که در دوران استعمار فرانسه ساخته شده، تنها ظرفیت حمل ۴.۱ میلیون تن کالا و ۳.۸ میلیون مسافر را دارد. اما راه آهن برنامه ریزی شده علاوه بر افزایش ایمنی و کاهش فضای اشغالشده، از نظر زیستمحیطی نیز مقرونبهصرفهتر خواهد بود.
با استفاده از این خط آهن، کالاها از طریق قطارهای چندوجهی به اروپا صادر خواهند شد که به کاهش هزینههای حملونقل و لجستیک کمک میکند. همچنین، سرمایهگذاری در این پروژه، به توسعه اقتصادی ویتنام کمک خواهد کرد.
وزارت حملونقل ویتنام اعلام کرد برای ایجاد بازاری پایدار و درازمدت، لازم است ۱۹۵۳ کیلومتر مسیر ریلی استاندارد دیگر نیز احداث شود.