شناسهٔ خبر: 71316732 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

۸۶ درصد دانش‌آموزان در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند - اکونیوز

اقتصاد ایران: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ۸۶ درصد دانش‌آموزان دوره‌های متوسطه در مدارس دولتی و ۱۳ درصد در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.

صاحب‌خبر -
- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، مصطفی آذرکیش؛ معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با رسانه‌ها درباره وضعیت آموزش در مدارس کشور و برنامه‌های معاونت متوسطه اظهار کرد: در حال حاضر از کل دانش‌آموزان، 49 درصد در دوره‌های متوسطه مشغول به تحصیل هستند. از این تعداد، 83.5 درصد در مدارس شهری و 16.5 درصد در مدارس روستایی تحصیل می‌کنند. همچنین 86 درصد دانش‌آموزان در مدارس دولتی و 13 درصد در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.

وی در ادامه افزود: تعداد کل کارکنان مرتبط با کیفیت بخشی به آموزش در دوره متوسطه، 301 هزار و 194 نفر است که 138 هزار و 848 نفر در دوره متوسطه اول، 85 هزار و 70 نفر در دوره متوسطه دوم و 75 هزار نفر در دوره فنی و حرفه‌ای مشغول به فعالیت هستند. از این میان، 45 درصد در دوره متوسطه اول و 54 درصد در دوره متوسطه دوم مشغول به تدریس هستند.

آذرکیش همچنین به توزیع دانش‌آموزان در شاخه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: 43 درصد دانش‌آموزان در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در هنرستان‌ها تحصیل می‌کنند و مابقی در شاخه‌های نظری قرار دارند. در شاخه نظری، براساس آخرین آمار، 18 درصد در رشته ریاضی و فیزیک، 36 درصد در رشته تجربی، 46 درصد در رشته انسانی و 7 دهم درصد در رشته معارف تحصیل می‌کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه به مهم‌ترین رویکردهای این معاونت اشاره کرد و اظهار داشت: رویکردهای ما در معاونت آموزش متوسطه شامل توسعه عدالت و برابری آموزش باکیفیت، مردمی‌سازی و مشارکت خیران و بخش غیردولتی، صیانت از کرامت معلمان و منزلت دانش‌آموزان، توسعه و تعمیق برنامه‌های درسی و تضمین کیفیت آموزش در مدارس دولتی است. همچنین تأمین عدالت و نصیب برابر آموزشی از دیگر اولویت‌های ماست.

وی افزود: محور اول این رویکردها رفع محرومیت از فضاهای آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی با رویکرد توانمندسازی معلمان و تحول در روش‌های آموزش و یادگیری است. در کنار ساخت فضاهای آموزشی، ما تحول در شیوه‌های تدریس و یادگیری را پیگیری می‌کنیم و شهر قدس به عنوان اولویت اصلی در این زمینه قرار دارد.

آذرکیش در ادامه به یکی از برنامه‌های ویژه در سال جاری اشاره کرد و گفت: الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین به صورت ویژه در سال جاری به مدارس کشور ارائه شده است. این برنامه در حال استقرار در 10 درصد مدارس دولتی عادی و 50 درصد مدارس غیردولتی است. در مرحله اول، 8084 مدرسه در دوره متوسطه ساماندهی شده‌اند. این برنامه به عنوان نقشه اجرایی سند تحول بنیادین است و در آن یادگیری تیمی و سازمانی بین معلمان و کارکنان جریان دارد. مدارس با رویکرد مشارکتی اداره می‌شوند و تصمیمات مهم در آن‌ها بر اساس تفکر و پژوهش اتخاذ شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص مدارس شبانه‌روزی نیز اظهار داشت: در حال حاضر، 3155 مدرسه شبانه‌روزی در کشور داریم که حدود 410 هزار دانش‌آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند. از این تعداد، 142 هزار و 360 نفر در دوره متوسطه اول، 154 هزار و 574 نفر در دوره متوسطه دوم و 113 هزار و 418 نفر در دوره فنی و حرفه‌ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند. امسال 7 مرحله اعتبار برای سرانه غذایی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی واریز شده است و 1500 میلیارد تومان اعتبار به این مدارس اختصاص داده شده است.

آذرکیش در خصوص برنامه‌های مهارت‌آموزی در مدارس نیز گفت: در برنامه هفتم توسعه، ما تکالیفی برای دوره‌های اول و دوم متوسطه داریم که یکی از آن‌ها آموزش مهارت شغلی به 6 میلیون دانش‌آموز غیرهنرستانی است. همچنین با همکاری سازمان برنامه و بودجه، محاسبات بودجه را لحاظ کرده‌ایم و نیاز به ایجاد منابع پایدار داریم تا بتوانیم این برنامه‌ها را به اجرا درآوریم.

وی افزود: در مدارس شبانه‌روزی طرح خوداتکایی و مهارت‌آموزی در دوره متوسطه اول با عنوان 'ایران دیجیتال' و طرح خاتم با عنوان 'خانواده تلویزیون و مهارت' در حال اجرا است.

آذرکیش درباره کنکور 1404 بیان کرد: در کنکور سوابق تحصیلی سهم 60 درصدی دارد که 40 درصد برای دوازدهم و 20 درصد برای پایه یازدهم است.

وی درباره حذف امتحانات نهایی پایه دهم مطرح کرد: امتحانات نهایی از پایه دهم حذف شده است اما اینکه از چه سالی اجرا شود در شورای عالی آموزش و پرورش تصمیم گیری می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره بازماندگان از تحصیل اظهار کرد: با توجه به تعریفی که ارائه شد، متوجه می‌شویم که بسیاری از بازماندگان در سنین دوره متوسطه هستند. این افراد ممکن است دوره‌های قبل از متوسطه را نیز نگذرانده باشند، مثلاً دوره ابتدایی را طی نکرده باشند.

آذرکیش افزود: آمار مربوط به این موضوع در حال جمع‌آوری است و 15 نهاد و ارگان خارج از آموزش و پرورش و حدود 4 معاونت داخلی آموزش و پرورش در این زمینه نقش دارند.

وی خاطر نشان کرد: برای مثال، ثبت احوال، دانشگاه علوم پزشکی، مخابرات، استانداری (بخش امور روستایی و امور بانوان) و سازمان فنی وزارت تعاون کار همگی نقش‌هایی دارند. برنامه‌ای برای بازگشت به مدرسه تدوین شده است. سامانه‌ای به نام "سامانه شهید محمودوند" وجود دارد که اطلاعات دانش‌آموزان را به ادارات کل اعلام کرده‌ایم.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: این سامانه به صورت مستمر رصد می‌شود تا بتوانیم پوشش تحصیلی را افزایش دهیم. دلایل مختلفی برای بازماندگی از تحصیل وجود دارد که هر کدام سهمی دارند؛ حتی اداره گذرنامه‌ها نیز باید همکاری کنند تا افرادی که خارج از کشور هستند شناسایی شوند.

آذرکیش با بیان اینکه طرح مشترکی با استفاده از سامانه شهید محمودوند آماده کرده‌ایم تا اطلاعات لازم را در اختیار مدیران واحدهای آموزشی قرار دهیم، گفت: هدف این است که روش‌هایی برای کاهش تعداد بازماندگان اعمال شود.

وی تاکید کرد: در برخی کشورها نرخ پوشش تحصیلی در دوره متوسطه دوم بین 77 تا 87 درصد است. عواملی مانند اشتغال، ازدواج و عدم دسترسی بر این نرخ تأثیرگذارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در نهایت، نیازمند همکاری بین بخشی با همه 15 نهاد بیرونی هستیم تا میزان پوشش تحصیلی را افزایش دهیم. امسال شاهد کاهش 47 صدم درصدی نرخ ترک تحصیل نسبت به سال قبل بوده‌ایم؛ سال گذشته این نرخ حدوداً بین 5.25 تا 5.35 درصد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: