مصطفی آذرکیش با بیان اینکه محور تمام فعالیتها سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و توجه جامع و متوازن و یکپارچه به ساحتهای شش گانه تعلیم و تربیت در اولویت و در راس همه پیگیریها و برنامهها قرار دارد گفت: سیاستهای اجرایی که برای پیاده سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقش راه داریم که از جمله آن انسجام بخشی به برنامههای تحولی تعلیم و تربیت، ارتقای کیفیت یاددهی و یادگیری در کلاسهای درس، برنامهریزی برای توانمندسازی و تقویت شایستگی معلمان است.
وی با بیان اینکه رئیس جمهور به صورت ویژه به موضوع ارتقای کیفیت آموزش و توسعه عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی به صورت ویژه ورود کردهاند افزود: تحقق اهداف آیین نامهها، شیوه نامهها و دستورالعملها نیازمند همراهی، همدلی و همکاری تمامی عوامل نظام تعلیم و تربیت است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این معاونت سه دفتر دوره اول متوسطه ، دفتر دوره دوم متوسطه نظری و دفتر دوره دوم متوسطه فنی حرفهای و کاردانش دارد ادامه داد: تعداد کل مدارس دوره متوسطه ۴۸ هزار و ۶۱۵ مدرسه است که طبق سامانه سیدا ۶ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۲۳۸ دانش آموز در دوره متوسطه مشغول تحصیل هستند. سهم متوسطه اول ۲۷ هزار و ۵۷۰ مدرسه با ۳ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۲۳۳ جمعیت دانش آموزی، در متوسطه دوم نظری ۱۲ هزار و ۱۱۳ مدرسه با جمعیت یک میلیون و ۷۲۹ هزار و ۷۶۴ دانشآموز و در فنی و حرفهای و کاردانش جمعا ۸ هزار و ۹۳۲ مدرسه یا کد هنرستانی با یک میلیون و ۳۰۳ هزار و ۲۴۱ دانش آموز است.
آذرکیش با بیان اینکه ۴۲.۹ درصد دانش آموزان در دوره متوسطه شاغل به تحصیل هستند گفت: ۸۳.۵ درصد دانش آموزان در واحدهای شهری و ۱۶.۵ درصد دانش آموزان در واحدهای روستایی تحصیل میکنند.
وی با بیان اینکه ۸۶.۵۶ درصد دانش آموزام متوسطه در مدارس دولتی و ۱۳.۴۴ درصد در مدارس غیر دولتی تحصیل می کنند افزود: ۳۰۱ هزار و ۱۹۳ نفر معلم در دوره متوسطه شاغل داریم که از این تعداد ۱۳۸ هزار و ۸۴۸ معلم در متوسطه اول و ۸۵ هزار و ۷۰ معلم در متوسطه دوم نظری و ۷۷ هزار و ۲۷۵ معلم در فنی و حرفهای و کاردانش فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه ۴۵.۸۱ درصد معلمان در دوره اول، ۵۴.۱۹ در دوره دوم متوسطه نظری، فنی و حرفه ای و کار و دانش فعالیت دارند افزود: ۴۳.۱۱ درصد دانش آموزان در سه پایه ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ در هنرستانها هستند و بقیه در شاخه نظری مشغول تحصیل هستند.
معاون آموزش متوسطه با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار بهمن امسال ۱۸.۴۶ درصد در رشته ریاضی، ۳۶.۵۸ درصد در رشته تجربی ۴۲.۲۶ درصد در علوم انسانی و هفتاد صدم درصد در رشته معارف اسلامی تحصیل میکنند.