به گزارش خبرگزاری ایمنا، نشست خبری بیست و ششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی، _صبحامروز، ۲۳ بهمنماه ۱۴۰۳_ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
در ابتدا، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سخنانی با اشاره به جشنواره فیلم فجر، گفت: فیلم کانون پرورش فکری، «زیبا صدایم کن» بهترین جشنواره فجر شد و برای اولین بار در تاریخ کانون است که فیلم کانون به عنوان بهترین فیلم جشنواره فجر انتخاب میشود. این موفقیت، موفقیت آموزش و پرورش و موفقیت تعلیم و تربیت است و تشکر میکنم.
وی سپس با ابراز خرسندی از اینکه دوره ۲۶ جشنواره قصهگویی به ایستگاه پایانی نزدیک میشود، گفت: این دوره موفقیتهایی هم داشته است. جشنواره قصهگویی، بزرگترین آئین قصهگویی در جهان است که به نام جمهوری اسلامی ثبت شده است. قصهگویی یک اقدام پیشگام فرهنگی است که آوردههایش در عرصههای دیگر ظهور و بروز پیدا میکند؛ مثلاً همین فیلم «زیبا صدایم کن» که اقتباس از رمانی با همین نام است که بن مایه آن قصه است.
مدیرعامل کانون خاطرنشان کرد: قصهگویی یک تفنن نیست بلکه رویکرد عمیق فرهنگی در تبدیل محتوا به پیام با پیوستگی هنری و بدون زوائد محتوایی است. این پیوستگی باعث ایجاد تمرکز و جلب حواس در راستای انتقال پیام و مانایی و ماندگاری پیام میشود.
علامتی افزود: قصه قدرتمندترین ابزار برای ساماندهی اطلاعات است. قصه به راحتی و سادگی در دسترس است و نیاز نیست مردم انرژی بسوزاند، در واقع قصه وسیله فهم است و هدف عالی برای ما تعیین میکند و برنامه عبور از مشکلات را در اختیار ما میگذارد.
وی خاطرنشان کرد: قصه روایتهای تصادفی را جمع میکند و آنها را به یک گوهر تبدیل میکند و در اختیار مردم قرار میدهد. هنر قصهگو نظمدهی به اطلاعات از هم گسیخته است تا مخاطب را جذب کند.
علامتی یادآور شد: قصهگو باید این توان را داشته باشد که مشکلات درونی و بیرونی مخاطب خود را بشناسد و بر اساس آن قصه را روایت کند. اگر این اتفاق نیفتاد قصه ما بیحال میشود و دردی را درمان نمیکند.
مدیرعامل کانون با بیان اینکه جشنواره به به ربع قرن خود رسیده است، گفت: این درحالی است که جشنوارههای فرهنگی معمولاً به هر دلیلی عمر طولانیای ندارند، اما جشنواره قصهگویی اینطور نیست با وجود فرار و نشیب به کار خود ادامه داده است. جشنواره قصهگویی از مرحله زایش گذشته و وارد مرحله تأثیرگذاری در امر قصهگویی شده است.
وی در ادامه بر افزایش ضریب رسانهای قصهگویی تأکید کرد و گفت: نهادینهسازی قصه در خانوادهها، عمومیسازی و مردمیسازی رویکرد اصلی ما در قصهگویی است.
علامتی در ادامه گفت: قصه و قصهگویی باید در خدمت تعلیم و تربیت قرار گیرد و ابزار تربیتی باشد. به دنبال این هستیم قصهگویی به بسته آموزش و پرورش اضافه شود و در سرفصلهای درسی با قصه تکمیل شود.
وی یادآور شد: قصه مناسبتی را به جشنواره اضافه کردهایم و در دستور کارمان قرار گرفته است و قرار است در مناسبتهای مختلف، قصهگوها را به جاهایی بفرستم تا برای بچههایی که دسترسی ندارند، قصه بگویند.
مدیرعامل کانون یادآورد شد: جایزه جهانی قصهگویی را به جشنواره اضافه کردیم. ثبت ملی جشنواره قصهگویی را داشتیم و میخواهیم استاندارهای جهانی جشنواره را ارتقا دهیم تا ثبت جهانی کنیم. امسال بخش جهانی به ایثار و مقاومت و اختصاص یافته است و جایزه جهانی قصهگویی به ایثار و مقاومت تعلق خواهد گرفت.
وی در ادامه گفت: ما میخواستیم قصهگوها به سمت قصه موضوعی بروند و در این زمینه رشد قابل توجه داشته و معنایش این است پنج شش موضوع اضافه کردیم و ۱۳ بخش را در جشنواره داریم لذا اولویت ما در قصهگویی فرم و محتوا قصهگویی است نه شکل آن.
علامتی به بخشهای مختلف قصهگویی اشاره کرد و گفت: قصهگویی محیطی از بخشهای جدید جشنواره است و میخواهیم قصهگو را به کنشگر اجتماعی تبدیل کنیم، چیزی شبیه تئاتر خیابانی. قصههای منظوم هم برای اولین بار اضافه شده و، قصهگویی علمی هم بخش جدید جشنواره است که دریچه جدید به رشد علمی جامعه منجر میشود.
به گفته علامتی ۲۵ کشور در این دوره جشنواره شرکت کردهاند و حدود ۳۴ هزار قصه به دبیرخانه رسیده است و هیأت داوری ۶۰۰ قصه مورد ارزیابی قرار داده و ۹۸ قصه هم برای مرحله پایانی راه پیدا کردهاند.
قصهگویی مقاومت به جشنواره اضافه شد
در ادامه، فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه معمولاً در جشنوارههای دیگرفراخوان داده میشود، گفت: در جشنواره کانون فرایند طولانی مدت و برای یک سال است. قبل از برگزاری بخش استانی جشنواره، ۵۰۰ کارگاه آموزشی برگزار کردیم. امسال ۳۴ هزار شرکتکننده داشتیم، پدر بخش استانی ۱۰۰ هزار نفر در جشنواره قصه شنیده بودند که نشان از ظرف قصهگویی است و امیدواریم بتوانیم از این ظرف استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه جشنواره در بخش ملی و بینالمللی توسعه خوبی پیدا کردیم، گفت: امسال برای اولین بار ایثار مقاومت را داریم. قصههای علمی ظرفیت بسیاری دارند و امیدوار بچهها از طریق قصه با دستاوردهای علمی آشنا شوند و روایت پیشرفت شکل بگیرد.
فلاح نیز بر ظرفیت رسانهای برای جشنواره قصهگویی تأکید کرد و یادآور شد: سال گذشته در اپلیکیشن شاد، جشنواره قصهگویی بازدید میلیونی داشته است و ۷۹۰ دقیقه پخش زنده در رسانههای مختلف داشتیم.
جشنواره قصهگویی از ۴ بخش به ۱۳ بخش رسید
عالیه قوامی، دبیر جشنواره نیر گفت: در دبیرخانه جشنواره که در یزد قرار دارد، به آسیب شناسی ۲۵ دوره برگزاری پرداختیم و بعد از آسیبشناسی جشنواره را از ۴ بخش به ۱۳ بخش گستردهتر کردیم.
آثار ۲۵ کشور جهان در جشنواره قصهگویی
در بخش دیگر این نشست، حسن صدرایی عارف، دبیر بخش بینالمللی قصهگویی نیر در سخنانی گفت: هنر زبان بینالمللی دارد و میتوانید با کلمات الهامبخش با زبان هنر با کل دنیا در ارتباط باشید. قصهگویی اقدام هنرمندانه است و خوشبختم بخش بینالمللی به قصهگویی اضافه شده است و حضور مهمانان را در جشنواره خواهیم داشت. ۷۰ اثر از ۲۵ کشور جهان به دبیرخانه رسید، ایتالیا، ژاپن، تایلند، اندونزی، الجزایر، روسیه، پاکستان، تاجیکستان، هند، کنگو، مکزیک، برزیل، یونان و اوگاندا از جمله کشورها هستند. ساره قصیر از لبنان، استاد دانشگاه از استادان شاخص حوزه قصهگویی در جشنواره حضور خواهد داشت و کارگاه تخصصی برگزار خواهد کرد.
علامتی در پاسخ به پرسشی درباره داشتن زنگ قصهگویی در مدارس گفت: به عنوان معاون وزیر آموزش و پرورش با تعدد زنگها مخالفم. ما دو زنگ داریم یکی روز ۱۳ آبان و زنگ انقلاب. این کار نمادین است. به معاون آموزش و پرورش از تعدد زنگ مخالفم البته استثنا میتواند داشته باشد در یکی دو مدرسه. من به عنوان مدیرعامل کانون این زنگ را نخواهم زد.
بیست و ششمین جشنواره بینالمللی قصهگویی از ۲۷ بهمن تا ۳۰ بهمن در شهر یزد پایتخت قصهگویی با شعار راز قصهها، ساز زندگی» برگزار خواهد شد.