شناسهٔ خبر: 71314282 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

در آیین بهره برداری از پروژه های متنوع سازی سبد سوخت کشور مطرح شد؛

53 درصد ناوگان خودرویی کشور فرسوده است / سهمیه بنزین نوروزی نداریم

رکنا اقتصادی: طرح‌ ها و پروژه‌ های متنوع‌ سازی سبد سوخت کشور امروز سه‌ شنبه 23 بهمن همزمان با چهل‌وششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد شعبانیه با حضور محمدصادق عظیمی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت و جمعی از مدیران صنایع خودروسازی و بخش خصوصی رونمایی و به بهره‌برداری رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش رکنا، افتتاح ۱۲ باب جایگاه سوخت سی‌ان‌جی در استان‌های آذربایجان شرقی، کرمان، اصفهان، لرستان، خراسان رضوی و سیستان ‌و بلوچستان، امضای تفاهم‌نامه استفاده از بایواتانول در صنعت سوخت‌رسانی با همکاری شرکت ایدرو، امضای تفا‌هم‌نامه تولید خودروهای دوگانه‌سوز با شرکت‌های ایران خودرو و زامیاد و آغاز به‌کار مجدد سامانه تبدیل خودروهای دوگانه‌سوز از جمله اقداماتی است که در آئینی در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بهره‌برداری و از آن رونمایی شد.

آغاز سیاست‌ گذاری‌ های مؤثر برای متنوع‌ سازی سبد سوخت کشور

464163

محمدصادق عظیمی‌فر، معاون وزیر نفت در ابتدای این مراسم گفت: بر اساس پیش‌بینی تا پایان سال ۱۴۰۳ به‌طور میانگین ۷۱ درصد فرآورده‌های نفتی (حدود ۱۸۵ میلیون لیتر) در بخش حمل‌ونقل مصرف می‌شود و رشد سالانه مصرف فرآورده در بخش حمل‌ونقل حدود ۷ درصد است.

وی بخشی از افزایش مصرف در بخش حمل‌ونقل را طبیعی و بخشی را ناشی از ضعف در اجرای سیاست‌های کلان ساختاری در بخش انرژی دانست و تصریح کرد: ۵۳ درصد ناوگان خودرویی کشور فرسوده است و مصرف سوخت این خودروهای فرسوده حدود دو تا سه برابر میانگین مصرف جهانی است.

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه در سبد سوخت مصرفی بخش حمل‌ونقل به بحث تنوع‌سازی سبد سوخت به‌خوبی توجه نشده است، یادآور شد: سال ۱۳۹۹ سند تأمین انرژی بخش حمل‌ونقل در افق ۱۴۲۰ از سوی شورای عالی انرژی کشور تدوین و تصویب شد،  بر اساس این سند، سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت بخش حمل‌ونقل در افق ۱۴۲۰ به ۲۳ درصد برسد که متأسفانه سهم سی‌ان‌جی از ۲۳ میلیون مترمکعب با سهم ۱۲ درصدی در ۶ ماهه ۱۴۰۰ به حدود ۱۹ میلیون مترمکعب با سهم ۶.۵ درصدی در ۶ ماهه ۱۴۰۳ کاهش یافته است.

عظیمی‌فر با اشاره به اینکه کاهش توجه به مقوله سی‌ان‌جی از عوامل مهم کاهش مصرف سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور است، تصریح کرد: خوشبختانه امروز با سیاست‌گذاری‌های مؤثر و پیگیری همکاران توانستیم طرح‌هایی اعم از فعال کردن طرح تبدیل رایگان ناوگان عمومی، بهره‌برداری از جایگاه‌های جدید و ساخت ۱۰۰ جایگاه جدید سی‌ان‌جی در کشور را آغاز کنیم.

وی با اشاره به موضوع اضافه شدن سوخت زیستی بایواتانول به سبد سوخت کشور گفت: خوشبختانه طرح تولید بایواتانول زاگرس در استان کرمانشاه به بهره‌برداری رسیده است و هم‌اکنون در مرحله تست محصول قرار دارد.

گام‌های مؤثر وزارت نفت برای کاهش ناترازی

معاون وزیر نفت با بیان اینکه هم‌اکنون از اکتان‌افزاها برای افزایش بخشی از اکتان بنزین تولیدی استفاده می‌شود، ادامه داد: با اجرای بایواتانول شرکت سوخت سبز زاگرس (ایدرو) روزانه ۲۰۰ هزار لیتر در روز اتانول به‌جای محصولات شیمیایی برای اکتان‌افزایی بنزین استفاده می‌شود.

عظیمی‌فر تأکید کرد: این طرح، طرحی زیست‌محیطی است که به بحث متنوع‌سازی سبد سوخت کمک می‌کند و اثرات قابل‌توجهی روی بهبود کیفیت هوا از منظر بهبود سوخت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه امیدواریم هدف‌گذاری قانون برنامه هفتم پیشرفت برای اسقاط ۵۰۰ هزار ناوگان فرسوده در کشور محقق شود، بیان کرد: باید افزایش راندمان خودروهای تولیدی داخل نیز در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: مجموعه وزارت نفت نیز از تمامی ابزارها و ظرفیت‌های موجود در این مسیر استفاده می‌کند و امیدواریم با همگرایی ایجاد شده در مجموعه وزارت صمت و وزارت نفت بتوانیم گام مؤثری به‌منظور بهبود وضعیت سوخت و کاهش ناترازی برداریم.

عظیمی‌فر در پایان ضمن تشکر ویژه از محسن پاک‌نژاد، وزیر نفت گفت: وزیر نفت در کنار نگاه تولیدمحور به بحث بهینه‌سازی و مدیریت مصرف توجه ویژه‌ای دارند.

سهمیه بنزین نوروزی نداریم

ویس کرمی

کرامت ویس‌کرمی در حاشیه آیین بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های متنوع‌سازی سبد سوخت کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از وقفه ۲ ساله ایجاد شده به‌دلیل نبود نقدینگی و عدم پرداخت حق پیمانکاران تبدیل خودروهای تک‌سوز به دوگانه‌سوز، توانستیم با استفاده از حواله گاز اختصاص داده شده به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، صورت وضعیت شرکت‌های تبدیل‌کننده خودروهای تک‌سوز بنزینی به دوگانه‌سوز را پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه روند تبدیل خودروهای عمومی تک‌سوز بنزینی به دوگانه‌سوز امروز به‌طور رسمی آغاز شد، افزود: افرادی که خودروهای عمومی تک‌سوز بنزینی دارند اعم از تاکسی، وانت‌بارها و مسافربرهای شخصی و اینترنتی می‌توانند با مراجعه به سامانه Gcr.niopdc.ir ثبت نام خود را انجام دهند و پس از بررسی‌های لازم، خودروهایی که مشمول تبدیل از تک‌سوز به دوگانه‌سوز هستند مشخص و در نوبت کارگاه‌های تبدیل قرار می‌گیرند، همچنین هم‌اکنون هفت شرکت تبدیل‌کننده ناوگان تک‌سوز بنزینی به دوگانه‌سوز در سطح کشور به‌صورت فعال وجود دارد.

مجوز احداث ۵۰ جایگاه سی‌ان‌جی در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه طی قراردادی، ۴۵ هزار دستگاه تاکسی دوگانه‌سوز در مرحله نخست ازسوی شرکت ایران‌خودرو تولید و به متقاضیان ارائه می‌شود، ادامه داد: همچنین طی قراردادی، خودروسازی زامیاد نیز به طرح تولید خودروهای دوگانه‌سوز اضافه و قرارداد تبدیل کارخانه‌ای ۳۰ هزار دستگاه وانت سنگین با شرکت زامیاد امضا شد.

ویس‌کرمی با اشاره به اینکه امروز ۱۲ جایگاه‌ سی‌ان‌جی در چند استان کشور به بهره‌برداری رسید، گفت: تعداد جایگاه‌های سی‌ان‌جی هم‌اکنون در سراسر کشور به ۲ هزار و ۶۰۰ جایگاه رسیده است و احداث ۹۳ جایگاه سی‌ان‌جی در دست اجرا قرار دارد، همچنین پنج جایگاه سی‌ان‌جی در استان سیستان و پلوچستان تاکنون راه‌اندازی شده و تعداد پنج جایگاه دیگر تا پایان سال به شمار جایگاه‌های این استان افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه مجوز احداث ۵۰ جایگاه سی‌ان‌جی دیگر به‌صورت رایگان در استان سیستان و بلوچستان اخذ شده است، افزود: ۱۶ دستگاه تجهیز نو برای جایگاه‌های سی‌ان‌جی استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده است.

اختصاص بی‌سابقه تخصیص سوخت مایع به نیروگاه‌ها

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۰۸ کارگاه تعویض مخزن در سطح کشور فعال است، تصریح کرد: وزارت کشور ۱۸ هزار دستگاه تاکسی که مخازن آن‌ها منقضی شده و نیاز به تعویض دارند به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی معرفی کرده‌ و مخزن ۸ هزار و ۳۰۰ دستگاه از این تاکسی‌ها تعویض شده است.

ویس‌کرمی تأکید کرد: اگر استانداردهای مرتبط با بهره‌برداری از جایگاه‌های سی‌ان‌جی و استاندارهای ناوگان حمل و نقل  رعایت شود، هیچ‌گونه حادثه‌ای رخ نمی‌دهد و عمده حوادث مربوط به دستکاری غیراصولی و غیراستاندارد از سوی شخص مالک خودرو روی مخازن است.

وی با اشاره به سهمیه بنزین نوروزی گفت: سهمیه‌ها هیچ‌گونه تغییری نخواهد داشت و با همین روند موجود سهمیه بنزین اختصاص داده می‌شود و ذخیره‌سازی‌های مناسب بنزین برای تعطیلات نوروزی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه مقدار سوخت مایع اختصاص داده شده به نیروگاه‌ها در زمستان ۱۴۰۳ رقمی بی‌سابقه بوده است، بیان کرد: براساس تکالیف ابلاغی باید به‌طور متوسط روزانه ۵۰ میلیون لیتر نفت‌گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده می‌شد که در زمستان امسال تحویل سوخت مایع نیروگاهی بیش از مقدار تکلیف محقق شده است به‌گونه‌ای که در آذر میانگین روزانه ۵۰ میلیون لیتر نفت‌گاز در روز، در دی میانگین ۵۴ میلیون لیتر در روز و از ابتدای بهمن‌ تاکنون حدود ۵۲ میلیون لیتر در روز به نیروگاه‌ها تحویل داده شده است.

استفاده از سوخت‌های زیستی در دستور کار

ویس‌کرمی همچنین در آیین بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های متنوع‌سازی سبد سوخت کشور با بیان اینکه در قانون هفتم پیشرفت بر بحث متنوع‌سازی سبد سوخت کشور تأکید شده است، افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بنا دارد همزمان با تقویت صنعت سی‌ان‌جی و زیرساخت‌های آن، استفاده از سوخت‌های زیستی اعم از بایواتانول و بایودیزل را در دستور کار قرار دهد.

وی با اشاره به اینکه صنعت سی‌ان‌جی در ابتدای دهه هشتاد به‌منظور بهینه‌سازی مصرف سوخت کشور در دستور کار قرار گرفت، ادامه داد: از ابتدای ۱۳۸۰ تاکنون ۲ هزار و ۶۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی در کشور ساخته شده  و ۹۳ جایگاه در دست احداث است که پیشرفت قابل‌توجهی به‌شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه برنامه داریم تا مصرف سی‌ان‌جی را در کشور افزایش دهیم، تصریح کرد: براساس مصوبه شورای اقتصاد در ۱۳۹۹ تبدیل خودروهای بنزینی اعم از باری و مسافری به خودروهای دوگانه‌سوز در دستور کار قرار گرفت و قراردادهای بسیار خوبی در این زمینه با هفت شرکت تبدیل‌کننده و یک شرکت تولیدکننده (ایران خودرو) امضا شد. براساس این قرارداد از اسفند ۱۳۹۹ تاکنون حدود ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو عمومی تک‌سوز اعم از تاکسی و وانت‌بار به خودرو دوگانه‌سوز تبدیل شد.

آغاز تبدیل رایگان دوگانه‌سوز کردن خودروها

ویس‌کرمی با اشاره به اینکه طرح تبدیل رایگان خودروهای عمومی تک‌سوز به دوگانه‌سوز از ۱۴۰۰ طراحی و به مدت ۲ سال به‌دلیل عدم تأمین نقدینگی متوقف شده بود، اظهار کرد: با گشایش‌های انجام‌شده در ۲ ماه گذشته طرح تبدیل رایگان خودروهای تک‌سوز به دوگانه‌سوز از امروز به‌طور رسمی آغاز شد.

وی با بیان اینکه در بحث سوخت مایع تعداد ۵۰ جایگاه عرضه بنزین و نفت‌گاز در ایام دهه فجر در سراسر کشور بهره‌برداری شد، گفت: ثبت‌نام طرح تبدیل رایگان خودروهای تک‌سوز به دوگانه‌سوز به‌طور رسمی آغاز شده و ۳۵۳ کارگاه به‌منظور انجام تبدیل خودروها فعال شده است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۰۸ کارگاه تعویض مخزن در سطح کشور فعال است، تصریح کرد: وزارت کشور ۱۸ هزار دستگاه تاکسی که مخازن آن‌ها منقضی شده و نیاز به تعویض دارند به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی معرفی کرده‌ و مخزن ۸ هزار و ۳۰۰ دستگاه از این تاکسی‌ها تعویض شده است.

وی یادآور شد: پنج جایگاه سی‌ان‌جی در استان سیستان و پلوچستان تاکنون راه‌اندازی شده و تعداد پنج جایگاه دیگر تا پایان سال به شمار جایگاه‌های این استان افزوده می‌شود.

بهره‌ برداری از ۱۲ جایگاه سی‌ ان‌ جی در کشور

سعید رحمان سالاری

سعید رحمان‌سالاری، مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در این مراسم اظهار کرد: پس از حدود دو دهه تلاش در بخش سی‌ان‌جی، هم‌اکنون ۲ هزار و ۶۰۰ جایگاه در کشور فعال هستند و امروز به مناسبت چهل‌وششمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ۱۲ جایگاه جدید به بهره‌برداری رسید.

وی با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن تعداد تقریبی ۴.۴ میلیون خودروی گازسوز رسمی در کشور به ازای هر ۱۸۰۰ خودرو یک جایگاه وجود دارد، افزود: سهم سوخت سی‌ان‌جی کمتر از ۲.۵ درصد از کل مصرف گاز طبیعی در کشور است.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه هم‌اکنون حدود ۱۴.۵ درصد از کل مصرف بخش حمل‌ونقل سبک کشور با بیش از ۱۹ میلیون مترمکعب در روز به سی‌ان‌جی اختصاص دارد، تصریح کرد: با تخصیص و تأمین بودجه‌ای بیش از ۳ میلیارد دلار در بخش احداث جایگاه‌های سی‌ان‌جی و حمایت از تبدیل کارگاهی و تولید کارخانه‌ای خودروهای دوگانه‌سوز، از ابتدای اجرای طرح سی‌ان‌جی تاکنون بیش از ۱۱۷ میلیارد مترمکعب گاز سی‌ان‌جی (معادل ۱۱۷ میلیارد لیتر بنزین) در کشور توزیع شده است.

رحمان‌سالاری با اشاره به اینکه در صورتی که سی‌ان‌جی به سبد سوخت کشور افزوده نمی‌شد، مصرف بنزین کل کشور تا پایان آذر ۱۴۰۳ معادل ۱۴۳.۴ میلیون لیتر در روز بود، تأکید کرد: با توجه به افزایش روزافزون رشد مصرف بنزین و عدم رشد مصرف در بخش سی‌ان‌جی، لزوم توجه به موانع توسعه سی‌ان‌جی در سبد سوخت حمل و نقل کشور ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از ۹۵ درصد جایگاه‌های سی‌ان‌جی کشور در مدار هستند، افزود: امروز ۱۲ جایگاه در استان‌های آذربایجان شرقی، کرمان، اصفهان، لرستان، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود که با ظرفیت ۱۴ هزار و ۴۵۰ مترمکعب بر ساعت ظرفیت سی‌ان‌جی کشور را افزایش می‌دهند.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال به‌منظور بهره‌برداری از این ۱۲ جایگاه سرمایه‌گذاری شده و اشتغال‌زایی حدود ۱۳۰ نفر را به‌دنبال داشته است.

رحمان‌سالاری اظهار کرد: امروز در بحث تولید کارخانه‌ای خودروهای دوگانه‌سوز، قرارداد تولید ۴۵ هزار خودروی تاکسی و وانت با شرکت ایران خودرو و ۳۰ هزار خودروی تاکسی و وانت‌بار با شرکت زامیاد به ارزش مجموع ۴۵ میلیون دلار امضا می‌شود که پایان این قرارداد تا ۱۴۰۴ است.

وی با اشاره به طرح تعویض مخازن تاکسی‌ها با بیان اینکه تاکنون ۸ هزار و ۲۰۰ مخزن تاکسی فرسوده تعویض شده است، بیان کرد: در یک ماه گذشته یک هزار و ۲۰۰ مخزن تعویض شده است و تا پایان سال ۴ هزار مخزن جدید نیز روی تاکسی‌های با مخازن فرسوده نصب می‌شود.

ضرورت افزایش حمایت از تولیدکنندگان خودروهای گازسوز

داریوش گل محمدی

داریوش گل‌محمدی امروز در آیین بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های متنوع‌سازی سبد سوخت با اشاره به اینکه تاکنون ۴۲۳ هزار خودروی سی‌ان‌جی در این شرکت تولید شده است، اعلام کرد: تولید این خودروها از ۱۳۸۳ با ۸۹ دستگاه آغاز شد و طی پنج سال به ۵۱ هزار دستگاه در ۱۳۸۹ رسید.

وی با بیان اینکه سهم خودروهای سی‌ان‌جی از کل تولید شرکت زامیاد به ۷۷ درصد در ۱۳۸۹ رسید که بالاترین مقدار تولید در آن زمان بود، افزود: پس از این دوره، به دلیل برخی چالش‌ها، تولید روند نزولی داشت اما همچنان سهم خودروهای گازسوز بالا باقی ماند. در ۱۳۹۶ این سهم به ۸۱ درصد رسید، اما تعداد تولید به دلیل کاهش کلی تولید شرکت به ۲۲ هزار دستگاه محدود شد.

مدیرعامل شرکت خودروسازی زامیاد با اشاره به اینکه به دلیل وابستگی برخی قطعات خودروهای سی‌ان‌جی و ارزبری بالا، تولید این خودروها کاهش یافت و خودروهای بنزین‌سوز جایگزین آن‌ها شدند، تصریح کرد: این روند سبب شد سهم تولید خودروهای سی‌ان‌جی به زیر ۵۰ درصد برسد. با این حال، تلاش‌های انجام شده سبب افزایش مجدد این سهم شد و از ۱۴۰۰ تاکنون، میانگین تولید خودروهای سی‌ان‌جی به ۴۶ درصد در این شرکت رسیده است.

گل‌محمدی با تأکید بر علاقه مردم به خودروهای گازسوز گفت: افزایش تولید خودروهای سی‌ان‌جی نیازمند حمایت بیشتر است. این خودروها افزون بر صرفه‌جویی اقتصادی، تأثیر قابل‌توجهی در کاهش مصرف سوخت دارند.

وی تصریح کرد: در سال‌هایی که سهم تولید خودروهای سی‌ان‌جی به ۷۷ درصد رسید، این خودروها با استاندارد یورو ۲ تولید می‌شدند که به دلیل وابستگی کمتر به قطعات خارجی، تولید آن‌ها آسان‌تر بود اما با تغییر استانداردها به یورو ۴ و یورو ۵، تولید این خودروها با چالش‌های بیشتری روبه‌رو شد.

لزوم ترسیم نقشه راه بلندمدت برای متنوع‌سازی سبد سوخت

فرشاد مقیمی امروز (سه‌شنبه، ۲۳ بهمن) در آیین بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های متنوع‌سازی سبد سوخت کشور با اشاره به مقایسه تعداد روزهای پاک در طی پارسال و امسال اظهار کرد: تعداد روزهای پاک در ۱۴۰۲، ۹ روز و در ۱۴۰۳ به  ۵ روز رسیده  است. روزهای قابل قبول از ۱۹۸ روز در ۱۴۰۲ به ۱۷۹ روز در ۱۴۰۳ رسیده که  ۱۹ روز کاهش پیدا کرده است. روزهای ناسالم برای همه گروه‌ها، ۱۲ روز در  ۱۴۰۲ به ۱۵ روز در ۱۴۰۳ رسید که سه روز اضافه شده است.

وی نوسازی ناوگان حمل و نقل، تغییر در سبد سوخت، نوسازی و بازسازی صنایع و اسقاط خودروهای فرسوده را از راهکارهای بهبود محیط زیست دانست و بیان کرد: امروز ۱۲ تا ۱۳ هزار واحد صنعتی داریم که بیش از ۲۰ سال از زمان بهره‌برداری آن‌ها گذشته است و نوسازی و بازسازی در این صنایع بسیار در کاهش آلایندگی و مصرف انرژی سوخت مؤثر است.

معاون وزیر صمت با اشاره به اسقاط ۱۲۸ هزار خودرو در ۱۴۰۳ و حدود ۷۷ هزار دستگاه در ۱۴۰۲ اظهار کرد: امروز در سطح کشور ۴۱ میلیون خودرو در حال تردد است که ۵۳ درصد از این خودروها فرسوده هستند یعنی ۲۲ میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم که مقدار مصرف آنها از استانداردها بالاتر است.

مقیمی به همکاری شکل گرفته بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نفت برای جایگزین کردن سوخت بهتر اشاره و اظهار کرد: تولید بایواتانول در کشور یکی از نکات مهم توسعه پایدار است چرا که می‌دانیم مواد معدنی و نفتی نمی‌توانند آینده پایدار رقم بزند و باید بتوانیم به سمتی برویم که از ظرفیت‌هایی که در دنیا وجود دارد، استفاده کنیم که یکی از این ظرفیت‌ها در حوزه زیست فناوری است.

وی با بیان اینکه استفاده از بایواتانول برای اکتان‌افزایی بنزین در ۹۰ کشور انجام می‌شود، گفت: طرح بایواتانول شرکت سوخت سبز زاگرس در سفر مقام معظم رهبری در ۱۳۹۰ به کرمانشاه مصوب و مجری آن سازمان گسترش شد. با توجه به شرایط تحریم، مذاکرات اولیه با طرف‌های خارجی همه با شکست مواجه شد، اما امروز تمام توان فنی تولید بایواتانول در کشور را داریم و  ۷۰ درصد ماشین‌آلات و تجهیزات از طریق سازندگان داخلی در کشور تولید می‌شود.

مقیمی در پایان اظهار کرد: در این واحد روزانه ۲۰۰ هزار لیتر بایواتانول تولید می‌شود و نیاز امروز برای جایگزینی آن در بنزین ۶ میلیون لیتر است.

کاهش ناترازی بنزین با اسقاط خودروهای فرسوده

عادل پیرمحمدی امروز (سه‌شنبه، ۲۳ بهمن) در آیین بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های متنوع‌سازی سبد سوخت کشور اظهار کرد: باید به‌منظور کاهش مصرف بنزین در کشور ۲ موضوع تولید خودروهای با کیفیت و اسقاط خودروهای فرسوده را در کنار هم دنبال کنیم.

وی با اشاره به اینکه اگر روند مصرف سوخت به همین صورت ادامه‌ یابد، طی ۶ سال آینده مصرف بنزین کشور به روزانه ۱۶۰ میلیون لیتر می‌رسد، گفت: این روند سبب خروج سالانه ۱۴ میلیارد دلار ارز کشور می‌شود این درحالی است که می‌توان با رقم‌های بسیار پایین‌تر زیرساخت‌های سی‌ان‌جی و راندمان خودروهای تولیدی داخلی را ارتقا داد.

پیرمحمدی با بیان اینکه این شرکت در دهه هشتاد به تولید سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی سی‌ان‌جی دست‌یافت، افزود: ظرفیت افزایش تولید خودروهای سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه شرکت ایران خودرو برنامه‌هایی به‌منظور کاهش مصرف سوخت خودروهای تولیدی در دستور کار دارد، گفت: اگر بتوانیم بحث اسقاط خودروهای فرسوده را هرچه سریع‌تر به‌پیش ببریم، ناترازی بنزین به مقدار قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.