به گزارش ایرنا، هجدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران امروز -سهشنبه- با شعار «گردشگری و صلح» در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار میشود و مازندران مانند هر سال سالنی مستقل و مجزا در ایننمایشگاه دارد که در آن ظرفیتها و فرصتهای گردشگری این استان قرار است معرفی و ارائه شود.
یکی از ویژگیهای سالن مازندران در نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران طی چند سال اخیر، طراحی و غرفهآرای متفاوت و مفهومی آن است. آبان امسال در سیوهفتمین نمایشگاه بینالمللی صنایع دستی تهران، سالن نمایشگاهی مازندران با تلفیقی از صنایع دستی و معماری بومی مازندران طراحی و اجرا شده بود که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده بود.
پارسال و در هفدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران، سالن مازندران با طراحی و محتوایی هوشمندانه و نوآورانه اجرا شده بود که «مسیر سبز» نام داشت. فضایی با استفاده از نمادهای بومی مازندران و چیدمان به هم پیوسته با محوریت چهار جاذبه مهم این استان یعنی جنگلهای هیرکانی، جادههای مازندران، راهآهن شمال و پرندههای مهاجر حول سوژه تکدرنای گله غربی سیبری که توجه بسیاری از بازدیدکنندگان اعم از مردم و مسئولان را به خود جلب کرده بود.
این روال که در چند دوره پیشتر نیز به چشم خورده است، امسال با تمرکز بر ساحل و دریای مازندران در طراحی و غرفهآرایی سالن مازندران دیده میشود. دلیل این انتخاب هم تمرکز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران بر گردشگری دریامحور و گردشگری آبی است.
طبق برنامهریزیها امسال، اقتصاد دریامحور راهبرد اصلی مازندران در هجدهمین نمایشگاه بینالمللی تهران است. موضوعی که طی سالهای اخیر تلاشهای زیادی برای رونق آن انجام شد، اما هنوز به سرانجامی که مد نظر بود و نقطه مطلوبی که میتوان برای آن متصور شد حتی نزدیک هم نشده است.
انتخاب این محوریت برای محتوا و فعالیت سالن نمایشگاهی مازندران در هجدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران سبب شد که طراحی و غرفهآرایی برای سالن مازندران نیز دریامحور و با استفاده از نمادهای دریایی انجام شود.
قائممقام معاونت میراث فرهنگی مازندران و طراح سازه نمایشگاهی این استان در نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران درباره جزییات این فضای نمایشگاهی به خبرنگار ایرنا گفت: تلاش کردیم تا امسال با توجه به محتوا و موضوع در نظر گرفته شده برای سالن مازندران، دریا و ساحل را وارد طراحی سازه نمایشگاهی کنیم. بر همین اساس ترکیبی از رنگها و فرمهای دریایی در این فضای ویژه مازندران دیده میشود.
ابوالفضل نیکوبیان افزود: در این سازه سعی شده که از رنگهای موجود در ساحل و دریا و همچنین طیفهای رنگی چشمانداز دریا و غروب ساحل بهره بگیریم. طاقنماها با الهام از امواج دریا طراحی و اجرا شدهاند و در ورودی فضای نمایشگاهی مازندران هم امواج دریا با طیفهای رنگی موجود در دریا به صورت پارامتریک به کار گرفته شده است.
وی اظهار کرد: با توجه به این که تمرکز مازندران امسال بر فعالیتهای سرمایهگذاری گردشگری است، چیدمان فضا با ساختاری تقریبا اداری انجام شده تا میزهای سرمایهگذاری مختلف به صورت مستقل برپا شود.
مدرس گروه هنر و معماری دانشگاه مازندران خاطرنشان کرد: یکی از اجزای این فضای نمایشگاهی دریامحور، اتاقی است که در آن علاوه بر چیدمان ویترینی برخی اشیا و آثار صنایع دستی و استندهای مربوط به طرحهای گردشگری، QR کدهای مربوط به فرصتهای سرمایهگذاری و جاذبههای گردشگری مازندران در مقابل بازدیدکنندگان قرار دارد و میتوانند در آن اتاق با اسکن کدها تعداد زیادی از جاذبههای گردشگری استان را در گوشی خود مشاهده کنند.
نیکوبیان با بیان اینکه طراحی مفهومی مرتبط با دریا و ساحل مازندران نخستین بار است که در نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران مورد توجه قرار میگیرد، اظهار کرد: هرچند که تمرکز اصلی فعالیت این فضای نمایشگاهی بر مسائل مرتبط با سرمایهگذاری است، اما امیدواریم که اقشار مختلف مردم نیز با توجه به خاطرات خوبی که عمده آنها از ساحل و دریای شمال دارند با این طراحی و سازه نمایشگاهی ارتباط برقرار کنند و یکی از فضاهای جذاب نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران برای ثبت عکسهای یادگاری آنها باشد.
به گزارش ایرنا، هجدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران از ۲۳ تا ۲۶ بهمن با شعار «گردشگری و صلح» در محل دائمی نمایشگاههای تهران برگزار میشود. مازندران امسال با شعار «مازندران، بهشت سرمایهگذاری گردشگری ایران در این نمایشگاه حضور دارد و محور فعالیتها و برنامههای این استان در هجدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری تهران نیز اقتصاد دریامحور و گردشگری آبی است.