و سرانجام جشنواره فیلم فجر به پایان رسید. در روزی بسیار سرد، این سرما نه فقط به خاطر بارندگیهای نصف و نیمهی شب پیش که به دلیل کیفیت فیلمهای به نمایش در آمده در روز گذشته و مهمتر از آن ناامید شدن اصحاب رسانه از به نمایش در آمدن فیلم قاتل وحشی ساخته حمید نعمت الله بود.
در پایان روز نهم وقتی که مسجل شد که خبری از نمایش این فیلم نیست، عملا جشنواره برای برخی تمام شده بود! این را با توجه به خلوت شدن برج میلاد در روز پایانی جشنواره به خوبی می شد احساس کرد. این را هم اضافه کنیم که برخلاف روزهای پیش در آخرین روز جشنواره تنها دو فیلم در برنامه نمایش قرار داشتند: خدای جنگ و گوزنهای اتوبان. همه اینها دست به دست هم داده بود که تا خلوت ترین روز جشنواره، حتی خلوتتر از روز نخست را شاهد باشیم.
درخشش فیلم پیر پسر ساخته اکتای براهنی موجب شد، امیدواری ها برای نمایش فیلم حمید نعمت الله بیشتر شود، فیلمی که حتی مسعود فراستی نیز آن را تحسین کرده و سرانجام پس از شل کن سفت کن های فراوان وقتی معلوم شد خبری از قاتل وحشی نیست، در روز آخر جشنواره مسعود فراستی طی صحبت هایی منوچهر شهسواری را به انجام رفتاری غیر انسانی با نعمت الله متهم کرد...
صبح روز آخر کسانی که به نیت تماشای فیلم راهی برج میلاد شده بودند، در ورودی مرکز همایشهای برج میلاد چشمشان به جمال یک موشک جنگی عظیم الجثه روشن شد. موشک خیبر شکنی که روی بدنه آن نوشته شده بود خدای جنگ! این نوشته حکایت از تمهیدی تبلیغاتی از سوی تهیه کنندگان فیلم خدای جنگ داشت که البته به خاطر انجام شدن آن در یک روز خلوت آنگونه که باید تاثیرگذار از کار درنیامد. اما به هرحال برخی از میهمانان جشنواره و یا عابران با این موشک خیبر شکن عکسهایی به یادگار گرفتند.
سانس نخست روز آخر جشنواره یک میهمان نامدار و پر حاشیه نیز داشت. دکتر جواد ظریف وزیر امورخارجه دولت روحانی و معاون راهبردی رئیس جمهور. میهمان دیگری که در هنگام نمایش فیلم در سالن حضور داشت سعید سهیلی کارگردان سینما، بود که برای تماشای بازی پسرش ساعد سهیلی در نقش یکی از همرزمان شهید تهرانی مقدم، به برج میلاد آمده بود. «خدای جنگ» به کارگردانی حسین دارابی به مقطع مهمی از تاریخ معاصر و جنگ تحمیلی ایران و عراق میپردازد که به دوران تاسیس قرارگاه موشکی ایران اشاره میشود.
ساعد سهیلی در نشست پرسش و پاسخ فیلم، آن را اثری در ابعاد ملی دانست و گفت من عمویی داشتم که اسم او را در فیلم (روی موشک) نوشتم. او بازیگر تئاتر بود که در ۲۲ سالگی به جنگ رفت و اسیر شد و بعد زیر شکنجه عراقیهای بیشرف به شهادت رسید. من در حد خودم سعی کردم ادای دِینی داشته باشم به او.
با نمایش فیلم گوزنهای اتوبان ساخته ابوالفضل صفاری پرونده جشنواره فیلم فجر رسما بسته شد. از نکات جالب این فیلم که ازجمله آثار پربازیگر جشنواره محسوب می شود؛ تعجب کارگردان از نمایش بدون سانسور آن در جشنواره فیلم فجر بود. نکته ای که از بایت آن در نشست پرسش و پاسخ فیلم از برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر تشکر نیز کرد. دو راننده پیک موتوری، طی یک شرط بندی روی شماره ماشین ها، مجبور به دنبال کرد یک ماشین می شوند. راننده ماشین که یک بلاگر معروف است به تصور اینکه آنها خفتگیر هستند، می کوشد از دست آنها فرارکند. این در حالی است که گوشیاش را روی لایو نیز قرارداده، این تعقیب و گریز که به تصادف می انجامد، در فضای مجازی منتشر شده و به سرعت وایرال میشود… عابس یکی از این پیک موتوری هاست که به خاطر این مسئله دچار مشکلات گوناگونی می شود.
استفاده کارگردان از داستانی اجتماعی در فضایی شهری و جذاب که به مناسبات میان جوانان امروز به خصوص در ارتباط با فضای مجازی ارجاع می دهد از گوزنهای اتوبان فیلمی انتقادی برخوردار از فضایی امروزی ساخته است. ترکیب بازیگران، جذابیت داستان و پرداخت سینمایی قابل قبول گوزنهای اتوبان، از این فیلم اثری جذاب ساخته است که احتمال جذب مخاطب زیاد آن دور از ذهن نیست.
عصر روز 21 بهمن چنانکه از پیش وعداده شده بود نامزدهای چهل و سومین دوره جشنواره فیلم نیز اعلام شدند. در میان آثار حاضر در بخش مسابقه چهل و سومین دوره جشنواره، «بچه مردم» به کارگردانی محمود کریمی و تهیه کنندگی سیدعلی احمدی با 14 مورد کاندیدا شدن رکورد دار بیشترین تعداد کاندیدایی دریافت سیمرغ بلورین بود. این فیلم در بخش بهترین طراح صحنه، طراح لباس، موسیقی، تدوین، صداگذاری، چهرهپردازی، فیلمبرداری، فیلمنامه، کارگردان، مکمل مرد، تهیهکنندگی، نقش اصلی مرد، کارگردان اولی و بهترین فیلم نامزد شد.
فیلم «موسی کلیم الله» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا و تهیه کنندگی سید محمود رضوی با ۱۲ نامزدی در بخش بهترین چهره پردازی، طراحی لباس، نقش اصلی زن، مکمل زن، مکمل مرد(دو نامزد)، کارگردانی، فیلمنامه، فیلمبرداری، جلوههای ویژه بصری، طراحی صحنه و بهترین فیلم در صدر رکوردارهاست.
همچنین فیلم «شمال از جنوب غربی» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیه کنندگی مهدی مددکار نیز با ۱۲ نامزدی جزو رکورددار هاست.
این فیلم در بخش جلوههای ویژه میدانی، طراحی صحنه، طراحی لباس، موسیقی، تدوین، صداگذاری، چهرهپردازی فیلمبرداری، فیلمنامه، کارگردانی، نقش اصلی مرد و بهترین فیلم نامزد شد.
چهارمین فیلمی که بیشترین نامزدها را به خود اختصاص داد فیلم «زیبا صدایم کن» به کارگردانی رسول صدرعاملی و تهیه کنندگی سید مازیار هاشمی با ۱۰ نامزدی بود.
این فیلم در بخش جلوه ویژه میدانی، جلوههای ویژه، تدوین، چهرهپردازی، فیلمبرداری، فیلمنامه، کارگردان، بهترین زن، نقش اول مرد و بهترین فیلم نامزد شد.
ترکیب نامزدهای جشنواره به گونه ای است که به نظر امسال نیز مثل برخی از سالها جوایز بین فیلمها تقسیم خواهد شد تا همه به نوعی راضی باشند، هرچند که باید تا برگزاری اختتامیه جشنواره باید منتظر ماند و دید تدبیر این هیئت داوری چه خواهد بود.