به گزارش گروه رسانه ای شرق؛ دکتر سید جلیل حسینی ضمن تشریح دستاوردهای ۴۶ ساله نظام آموزشی در حوزه سلامت تأکید کرد: رسانه فرصتی ارزشمند برای ارتباط دوسویه با مردم و معرفی دستاوردها و چالشهای حوزه سلامت است.
وی با اشاره به افزایش حقوق دستیاران و کارورزان و همچنین رسمیت یافتن دوره دستیاری بهعنوان یک شغل، اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۴۰۴، در صورت تصویب در صحن مجلس شورای اسلامی دوره دستیاری بهعنوان یک شغل به رسمیت شناخته میشود و دستیاران میتوانند از مزایای شغلی و بیمه بهرهمند شوند.
*تسهیلگری برای دانشجویان و اعضای هیئت علمی
معاون آموزشی وزارت بهداشت از نقش تسهیلگری این معاونت برای دانشجویان و فراگیران خبر داد و افزود: با بررسی چالشها و مشکلات دانشجویان، درصدد کاهش دغدغههای آنان هستیم. همچنین برای حذف سقف حقوق اساتید مکاتباتی انجام دادهایم که امیدواریم در هماهنگی با وزارت علوم به نتیجه برسد.
*افزایش ظرفیت آموزشی پس از انقلاب
دکتر حسینی، ادغام آموزش با بهداشت و درمان را یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب در حوزه آموزش پزشکی دانست و گفت: پس از انقلاب، تعداد دانشکدههای پزشکی از ۹ به ۷۰ مورد افزایش یافت. همچنین تعداد دانشجویان پزشکی از ۲۵ هزار نفر به ۲۵۰ هزار نفر و اعضای هیات علمی از ۲,۹۰۰ نفر به ۲۲,۵۰۰ نفر رشد داشته است.
وی با اشاره به افزایش حضور بانوان در دانشگاهها، افزود: ورودی بانوان به دانشگاهها افزایش داشته به نحوی که ۵۰ درصد دانشجویان و اساتید بانوان هستند که دستاوردی ارزشمند محسوب میشود. بسیاری از این فارغالتحصیلان در سطح ملی و بینالمللی به جایگاههای برجستهای دست یافتهاند.
*تحول در برنامههای آموزشی
معاون آموزشی وزارت بهداشت، تغییر رویکرد برنامههای آموزشی از درمان به پیشگیری را از مهمترین تحولات پس از انقلاب دانست و گفت: برنامههای آموزشی متناسب با نیاز جامعه اصلاح شدهاند. بهعنوانمثال، تربیت پزشکان اجتماعی و پرستاران سالمندی از جمله این تغییرات است.
وی همچنین از راهاندازی مراکز توسعه آموزش پزشکی و برنامههای آموزشی مستمر برای پزشکان خبر داد و افزود: پس از انقلاب، آموزش مداوم پزشکان الزامی شد و تاکنون حدود ۳ میلیون برنامه آموزشی طراحی و اجرا شده است.
*جایگاه بینالمللی ایران در آموزش پزشکی
معاون آموزشی وزارت بهداشت، اعتباربخشی مراکز آموزشی و دانشگاهها و جایگاه مهم ایران در فدراسیون جهانی آموزش پزشکی را از دیگر دستاوردهای این حوزه برشمرد و تأکید کرد: ادغام سیستم بهداشت و درمان با آموزش پزشکی باعث شده تا دانشگاهها بهمحض وقوع یک همهگیری، از آن مطلع شده و بر آن تمرکز کنند. این مدل مورد توجه فدراسیون جهانی آموزش پزشکی قرار گرفته و در عین حال برنامه های پزشکی عمومی توسط فدراسیون جهانی آموزش پزشکی تایید شده است و به همین جهت ایران میتواند برنامه های آموزش پزشکی کشورهای منطقه را ارزیابی و اعتبار بخشی کند.
*گسترش آموزشهای تخصصی و فلوشیپ
وی با اشاره به رشد چشمگیر ظرفیتهای آموزشی در حوزه تخصصی گفت: ظرفیت پذیرش دستیاران تخصصی از ۴۰۰ نفر در سال ۵۸ به ۵۰۰۰ نفر افزایش یافته است. همچنین در ابتدای انقلاب هیچ برنامه فوق تخصصی و فلوشیپ وجود نداشت، اما اکنون ۹۵ رشته فلوشیپ، ۲۶ رشته فوق تخصصی و بیش از ۱۱۰۰ فارغالتحصیل در این مقاطع داریم.
دکتر حسینی همچنین از توسعه رشتههای فلوشیپ بر اساس نیاز کشور خبر داد و افزود: رشتههایی مانند پیوند کبد، ناباروری، پیوند کلیه و اورولوژی ترمیمی بر اساس نیازهای درمانی کشور راهاندازی شدهاند.
*رشد آموزش دندانپزشکی
وی با اشاره به رشد دانشجویان دندانپزشکی گفت: در ابتدای انقلاب، تنها ۱۰۰ دانشجوی عمومی و ۲۰ دانشجوی تخصصی دندانپزشکی داشتیم. اما اکنون بیش از ۱۷۰۰۰ دانشجوی عمومی و ۱۵۲۵ دانشجوی تخصصی در این رشته مشغول به تحصیل هستند. همچنین تعداد دانشکدههای دندانپزشکی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
*چالشها و چشمانداز آینده
معاون آموزشی وزارت بهداشت، رشد علمی ایران را پشتوانهای ارزشمند خواند و تصریح کرد: اساتید و دانشجویان توانمند ما و ارتباط با انجمنهای علمی دنیا، جایگاه آموزش پزشکی کشور را برجسته کرده است. بااینحال، برخی مشکلات مانند بدهی دانشگاهها و عدم تامین بودجه افزایش بیست درصد پزشکان،بر توانایی و خلاقیت مدیران تأثیر منفی گذاشته که امیدواریم با حمایت دولت این چالشها برطرف شود.
وی در پایان تأکید کرد: هوش ایرانی و برنامهریزی اساتید موجب شده تا همچنان در کیفیت آموزش پزشکی پیشرو باشیم و نیروی متخصص برای تأمین سلامت مردم تربیت کنیم.