شناسهٔ خبر: 71268615 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شهر | لینک خبر

مالکی:

تا اوایل سال آینده مدل فعالیت تاکسی‌های گردشی پایتخت تغییر می‌کند

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با پرداختن به نظارت برخط بر فعالیت تاکسی‌ها گفت: تا پایان سال و یا از اوایل سال آینده تاکسی‌های گردشی با یک مدل متفاوت خدمات‌رسانی وارد عرصه خدمتی می‌شوند.

صاحب‌خبر -

شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهر درخصوص اجرای طرح سامانه برخط در خطوط تاکسی اظهار کرد: در شهر تهران حدود ۸۰ هزار دستگاه تاکسی داریم و از سنوات گذشته تا به امروز نظارت بر این تاکسی ها توسط سازمان تاکسیرانی به شکل سنتی و بر اساس بازدیدهای میدانی انجام می‌شد و طبیعتا با توجه به تعداد بالای تاکسی در تهران که دومین ناوگان عظیم تاکسیرانی در دنیا را داراست و با توجه تعداد بالای سفر با تاکسی در شهر تهران که روزانه به بیش از ۳ میلیون سفر می رسد، نظارت سنتی نمی‌تواند یک نظارت کامل، همه جانبه و پاسخگوی مطالبات شهروندان باشد و خدمات به‌موقع و به صورت صحیح انجام شود.

وی افزود: بر همین اساس و بنا بر تکلیف شورای شهر و تاکید شهردار تهران، سازمان تاکسیرانی با همکاری سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری، نسبت به ایجاد و راه اندازی یک بستر هوشمند در پلتفرم شهرزاد به جهت ارائه خدمات هوشمند در حوزه تاکسیرانی اقدام کرد. هدف از ارائه این سیستم نیز نظارت هوشمند بر عملکرد تاکسی ها و ارائه خدمات آنلاین و برخط به شهروندان است که در راستای ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات در حوزه حمل و نقل انجام شده است.

مالکی بابیان اینکه در گام اول ارائه خدمات برخط در خطوط تاکسیرانی اجرا شد و از حدود یک هفته گذشته همه تاکسیرانان از طریق نصب اپلیکیشن تاکسی برخط در کلیه خطوط فعالیت می کنند، ادامه داد: در حال حاضر در ۶۰۰ خط تاکسیرانی در شهر تهران این خدمات در حال اجراست و سازمان تاکسیرانی اپلیکیشن را در اختیار راننده ها قرار داده اما به زودی از طریق اپلیکیشن بازار قابل دریافت و نصب خواهد بود.

وی تصریح کرد: آموزش های کامل نحوه استفاده از این اپلیکیشن به همراه کلیپ های آموزشی که درواقع در فضای مجازی هم در دسترس و قابل استفاده است در اختیار راننده های تاکسی قرار گرفت و این پروسه در بحث ثبت سفر، مسیر و زمان سفر و اینکه کدام راننده این خدمات را در این مسیر ارائه کرده و در چه ساعتی و به چه نرخ کرایه ای فعالیت کرده، قابل رصد است‌.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه شهروندان هم با نصب اپلیکیشن شهرزاد و اسکن "کیو.آر"ی که روی شیشه تاکسی نصب شده می توانند نرخ کرایه تاکسی رو مشاهده و به صورت الکترونیک کرایه را پرداخت کنند، اضافه کرد: برخی از شهروندان نسبت به پرداخت آنلاین و شفاف سازی نرخ کرایه دغدغه داشتند و بعضا راننده کرایه ای بیشتر از نرخ مصوب شورا دریافت می‌کرد اما با توجه به اینکه پرداخت به صورت الکترونیک اتفاق می افتد امکان این تخلفات وجود ندارد، ضمن اینکه پرداخت کرایه به صورت نقدی مشکلاتی در بحث همراه داشتن پول نقد دارد و پرداخت کرایه به صورت کارت به کارت نیز با کسر کارمزد تراکنش از طریق بانک ها همراه خواهد بود.

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای شهر در ساعات پیک ترافیک در صبح و بعداز ظهر، کرایه ها به صورت شناور و بر اساس زمان سفر محاسبه می شود، عنوان کرد: در مصوبه شورای شهر آمده است تا ۵۰ درصد در ساعات اوج ترافیک، افزایش کرایه می تواند اعمال شود که بر اساس سیستم هوشمند و مدت زمان سفر و افزایش زمان سفر نسبت به حالت عادی و شرایط غیرترافیک، تعیین و محاسبه می‌شود و راننده تاکسی هیچ نقشی در تعیین نرخ کرایه ندارد.

مالکی ساعت ۷ تا ۹ صبح و ۴ تا ۸ بعدازظهر را به عنوان ساعات پیک ترافیک اعلام کرد و یادآور شد: با اجرای این طرح حتی در برخی خطوط که ترافیک کمتری در مسیر به وجود می آید و حدود ۵ تا ۱۰ درصد افزایش کرایه داشتیم هم همین میزان افزایش باعث شود تعداد بیشتری از راننده هایی که در روزهای قبل از اجرای طرح، در ساعات اوج ترافیک در خط حضور پیدا نمی کردند، حالا در خط حاضر باشند و با دغدغه مندی بیشتری نسبت به ارائه خدمات اقدام کنند. چرا که یکی از مطالبات و گلایه های شهروندان این بود که مثلا در روزهای بارانی و پرترافیک در ایستگاه های پرازدحام تاکسی ها فعالیت نمی کنند و تاکسی ها در بسترهای شرکت هایی با پلتفرم اینترنتی کار می کنند اما طرح برخط باعث می شود تاکسی ها در خط خودشان فعالیت کنند.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به اینکه با اجرای این طرح مدیریت زمان سفر نیز می تواند توسط شهروندان اتفاق بیفتد، گفت: شهروندان باید توجه داشته باشند که در صورتی اعمال نرخ شناور اتقاق می افتد که راننده اپلیکیشن را بر روی گوشی خود نصب داشته باشد و اگر مسافر درخواست کرد که نرخ کرایه را به صورت لحظه ای مشاهده کند قابل رویت باشد. پیام‌هایی دریافت شده که مسافر از راننده درخواست کرده که نرخ کرایه را در اپلیکیشن و سامانه برخط مشاهده کند اما راننده آن را ارائه نکرده در حالی که این مساله پذیرفتنی نیست و در همه خطوط یک سرپرست خط داریم که نظارت بر عملکرد تاکسی ها دارد.

مالکی در ادامه توضیح داد: کلیه سرپرستان خطوط در روزهای گذشته تحت آموزش‌های کامل قرار گرفتند مبنی بر اینکه صرفا اجرای این طرح برای تاکسی‌ای پذیرفتنی است که اپلیکیشن توسط راننده نصب شده باشد و نرخ کرایه در هر زمانی برای مسافر در صورت درخواست، روی سامانه قابل مشاهده باشد. به زودی شرایطی را برای شهروندان در سامانه مهیا می کنیم که شهروند وقتی از منزل حرکت می کند و تصمیم به سفر گرفت متوجه شود که کرایه تاکسی مسیر سفر در همان لحظه چقدر است و می تواند کد خط را وارد کند و در همان لحظه بتواند نوع استفاده از حمل و نقل عمومی برای سفر را بر اساس اطلاعات و داده‌ها تعیین کند. اما درحال حاضر مسافر می تواند از راننده بخواهد نرخ کرایه را در ساعات پیک به صورت لحظه ای از روی سامانه به او نشان دهد.

وی اظهار کرد: در خطوطی مانند ونک به آزادی در ساعاتی از روز ممکن است زمان سفر از ۲۰ دقیقه به سه برابر افزایش پیدا کندو تاکسی ها هم ترجیح می دادند در ساعات غیرپیک فعالیت کنند که منجر به ازدحام مسافر و مدت زمان زیاد انتظار مسافر در ایستگاه می‌شد اما با این افزایش کرایه در زمان پیک، تاکسی‌ها در خط حاضر می شوند.

مالکی با بیان اینکه در روش سنتی نظارت، امکان بررسی هوشمند و کنترل تاکسی‌ها توسط سرپرستان خط نبود و ممکن بود عملکرد یک سری از تاکسی ها به صورت دقیق قابل رصد نباشد، گفت: در طرح برخط، لحظه به لحظه‌ فعالیت تمام تاکسی‌های شهر تهران را در یک بستر هوشمند در اختیار دارید و می توانید بر روی سیستم هوشمند، تاکسی‌های فعال در یک خط را در هر زمان مشاهده کنید.

وی افزود: در گام بعدی که تا پایان سال و یا از اوایل سال آینده اجرایی می شود تاکسی های گردشی را نیز با یک مدل متفاوت خدمات رسانی وارد عرصه خدمتی می کنیم.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که مسافر در صورت درخواست کرایه بیشتر از مقدار مصوب توسط راننده باید چگونه شکایت خود را مطرح کند، ادامه داد: شهروندان در صورت مواجه شدن با چنین تخلفاتی، از طریق ثبت شکایت با سامانه های شکایت مردمی مانند ۱۳۷ پلاس ثبت شکایت کنند و ما روزانه پاسخگوی این شکایات هستیم. شکایت ها بررسی می شوند و پرونده‌های رانندگان متخلف به هیات های انضباطی ارجاع می شود.

وی اضافه کرد: تا امروز و ظرف کمتر از یک ماه، ۴۵ هزار نفر از رانندگان اپلیکیشن شهرزاد برای استفاده از سامانه برخط را نصب و آمادگی خود را برای استفاده از این پلتفرم اعلام کردند. اگر شهروندان نیز این اپلیکیشن را داشته باشند امکان دریافت یک ریال اضافه از سوی رانندگان و خطایی در بحث پرداخت وجود نخواهد داشت.

به گفته مالکی؛ تمام مشکلات واریز دیرهنگام مبلغ کرایه به حساب راننده که پیش از این بعضا در سامانه ها وجود داشت، در سامانه شهرزاد مرتفع شده است و آموزش های کاملی برای ۶۰۰ سرپرست خطوط ارائه شده و این سرپرستان، راننده‌ها را نیز تحت آموزش قرار می دهند.

انتهای پیام/