نیاز حمیدی در گفتوگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره ویژگیهای کار و چالشهای فیلم سینمایی «تاکسیدرمی» اظهارکرد: پیرنگ، چالش برانگیزی و امکان خلق شخصیت با لباسها همیشه برای من جذاب بوده است و در انتخاب اثری برای همکاری نقش مهمی را ایفا میکند.
وی درباره همکاری با کارگردان این فیلم سینمایی گفت: محمد پایدار کارگردان جوان و خوش آتیهای است. برای طراحی و خلق شخصیتها جلساتی برگزار شد و از نقاط قوت پایدار آن بود که به طرحهای تایید شده از طرف ایشان پایبند بوده و مانند برخی عزیزان پس از اجرا و دوخت لباسها، درخواست تغییرات بنیادینی نداشت.
تعدد لباسها برای هر شخصیت و تفاوت فاحش بین شخصیتها از جذابیتهایی بود که ناگزیر سختیهایی را هم در پی داشت
طراح لباس فیلم سینمایی «تاکسیدرمی» ادامه داد: در این اثر، تعدد لباسها برای هر شخصیت و تفاوت فاحش بین شخصیتها از جذابیتهایی بود که ناگزیر سختیهایی را هم در پی داشت. به علاوه آن که لباسهایی خاص در این اثر طراحی شد که چالشهای بسیاری برای تولید آنها پیش رو بود؛ از آرم و علائم و اکسسوریهای لباسهای تاجگذاری تا لباسهای کنیسه و ... که هرکدام نیازمند تحقیقات گسترده میدانی و مطالعاتی بودند.
همذاتپنداری باعث آسیب به طراحی میشود؛ چراکه عیب طرح از چشمان طراح دور میماند
حمیدی با اشاره به اینکه طراح در هر کاری حکم دانای کل را دارد، مطرح کرد: درک و تحلیل شخصیت از همذاتپنداری با شخصیتها متفاوت است. همذاتپنداری باعث آسیب به طراحی میشود؛ چراکه عیب طرح از چشمان طراح دور میماند. پس من با شخصیتها همذاتپنداری نمیکنم بلکه آنها را تحلیل و روانشناسی میکنم و براساس خوانش شخصی خود وارد فاز طراحی میشوم.
وی تاکید کرد: در اصول حرفهای مشاغل، هرچه دستهبندیها خرد و جزتر باشد، امکان جزیینگری و دقت در کار بیشتر میشود. پس نه تنها در این اثر که در تمامی آثار هر چه تمرکز یک فرد بر محدودهای خاصتر باشد، مخلوق نهایی بیعیبتر و یگانهتر خواهد بود، که این مقوله تعارضی با تعامل گروهها با هم ندارد، در هر روی بدون تعامل و کار گروهی اثر ابتر خواهد ماند و ما برای دوری از این مقوله در تمام پروژههای مورد همکاریمان، تعامل خود را با گروهها حفظ میکنیم.
حمیدی در پایان خاطرنشان کرد: هر اثر برای طراح، فرزندی است. «تاکسیدرمی» یکی از فرزندان سخت و جذاب من است که در طول آن همچون باقی آثارم دستاوردهای منحصربهفردی برایم به ارمغان آورد.