به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سرپرست قائممقام عملیات شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه، در این مراسم با تأکید بر نقش پیشرانی متروی تهران در انتقال فناوری به داخل کشور، گفت:شرکت بهرهبرداری متروی تهران روزانه حدود ۲ هزار حرکت مسافری انجام داده و با پذیرش حدود ۲ میلیون مسافر، نزدیک به ۳ میلیون سفر ایمن را محقق میسازد.
رضا حشمتی، با مطرح کردن یک ایده جدید و اجرای طرح افزایش ظرفیت جابجایی مسافر در بخش میانی خطوط ۳ و ۶ در ساعات صبحگاهی و عصرگاهی که با تقاضای سفر بیشتری مواجه هستند، افزود:با امکان اجرای دو سرفاصله زمانی مختلف به صورت همزمان در طول مسیر خطوط مذکور میتوان، تسهیل در تردد و افزایش ظرفیت مسافران را فراهم کرد.
در ادامه، مرتضی باقری، عضو هیئتعلمی دانشکده مهندسی راهآهن دانشگاه علم و صنعت ایران، با اشاره به تأثیر تغییرات اقلیمی و بحرانهای اجتماعی بر حملونقل ریلی، گفت :شرکت بهرهبرداری مترو تهران با چالشهای متعددی روبهرو است که حل آنها نیازمند ایدههای نوآورانه است. این چالشها را میتوان با بهرهگیری از نظرات و خلاقیت دانشجویان پشت سر گذاشت.
سید ابوالفضل بهرهدار، رئیس انجمن مهندسان حملونقل ریلی کشور، نیز با تأکید بر اهمیت ایجاد انگیزه در کارکنان برای ارائه پیشنهادات، گفت:در کشورهای پیشرفته، دولتها کارکنان را به ایدهپردازی تشویق کرده و حتی حقوق آنها را بر اساس میزان خلاقیت و نوآوری افزایش میدهند. در کشور ما نیز باید نظام پیشنهادات بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
در پایان این جشنواره، از میان ۳۲ ایده برتر، دو ایده بهعنوان طرحهای برگزیده انتخاب و مورد تقدیر ویژه قرار گرفتند. ایده اول درباره استفاده از LBS و LBM بود در واقع LBS خدماتی مبتنی بر مکان جغرافیایی کاربران است که این خدمات شامل مسیریابی، اطلاع رسانی لحظهای و ارائه پیشنهادهای شخصی سازی شده است. ایده دوم؛ نظر سنجی مبتنی بر کدهای واکنش سریع (QR code) است که یکی از ابزارهای کارآمد به منظور بهره گیری در اماکن عمومی و دسترسی سریع به سامانههای ارتباطی محسوب میشود و میتواند برای گردآوری دادهها و بهبود کیفیت خدمات مورد استفاده قرارگیرد.