به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، رضوان حکیم زاده روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار کرد: ۴۳۸ هزار نفر از این دانش آموزان اتباع هستند که معادل ۴.۷۵ درصد مجموع دانش آموزان دوره ابتدایی را شامل می شوند.
وی افزود: ۶ هزار و ۴۷ کلاس داریم که تعداد جمعیت دانش آموزان آنها بیش از ۴۰ نفر است.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره تعداد بازماندگان از تحصیل خاطر نشان کرد: تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی یعنی ۶ پایه تحصیلی، ۱۶۸ هزار و ۸۸۱ نفر است و بازماندگان از تحصیل پایه اول ۷۱ هزار و ۶۱ نفر هستند.
وی خاطر نشان کرد: در دوره ابتدایی، تعداد دانشآموزان بازمانده از تحصیل شناسایی شده به ۷۶ هزار و ۱۷۵ نفر میرسد و ۲۴ هزار و ۸۴۹ نفر از آنها با آغاز سال تحصیلی به مدارس جذب شدهاند همچنین، برای ۶ سال تمام، حدود ۱۵ هزار و ۶۸۰ دانشآموز شناسایی و جذب کلاسهای درس شدهاند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: از مجموع دانشآموزان بازمانده در پایه اول، آمارها نشان میدهد که حدود ۱۰۰ هزار دانشآموز وضعیتشان پیگیری شده است، این اطلاعات در سامانهای مشخص ثبت شده و اقدامات اولیه برای شناسایی و جذب آنها انجام شده است، برخی از این دانشآموزان به مدارس بازگشتهاند و پیگیری وضعیت سایرین نیز ادامه دارد.
حکیم زاده ادامه داد: در معاونت آموزش ابتدایی، برنامههای ما بر اساس سه محور اصلی توسعه عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی، ارتقا کیفیت آموزشی و پرورشی با تأکید بر مدارس دولتی، تقویت هویت و احساس تعلق و ارزشمندی در دانشآموزان است که برای هر یک از این اهداف برنامههای دقیقی تعریف شده است که جزئیات آنها در آینده ارائه خواهد شد.
وی افزود: در ارتباط با اجرایی شدن سند تحول آموزش و پرورش، نقشه راه سند تهیه و دستورالعملهای مربوط به مدارس نیز تدوین شده است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش تاکید کرد: هدف ما این است که با اجرای سند تحول، مدرسهای پویا و خلاق ایجاد کنیم که در آن دانشآموزان به صورت فعال در فرآیند یادگیری مشارکت کنند، این مدرسه باید با بهرهگیری از روشهای نوین آموزشی و فناوریهای روز به پرورش تفکر انتقادی و مهارتهای حل مساله بپردازد.
حکیم زاده گفت: از نظر تربیتی نیز مدرسه باید محیطی صمیمی باشد که ارزشهای اسلامی و تعلق به هویت ملی را در دانشآموزان نهادینه کند، توجه به تربیت تمامساعتی دانشآموزان نیز یکی دیگر از اهداف ما است تا آنان بتوانند علاوه بر رشد علمی، در ابعاد اجتماعی و عاطفی نیز پیشرفت کنند.
وی یادآورشد: ویژگیهای آموزشی و تربیتی مورد نظر ما بر اساس گزارههایی استخراج شده است که رویکردهای اصلی ما را بیان میکند. تمامی ادارات مناطق آموزشوپرورش نسخهای از این برنامهها را دارند تا همگان بدانند مقصد نهایی چیست.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رویکردهای مهم ما توجه به خانوادهها به عنوان شرکای یادگیری است، بیان کرد: نقش تربیتی معلمان به عنوان الگوهای تأثیرگذار بر سلامت روانی آنان، ارتقا شایستگی سواد پایه دانشآموزان، تقویت حس تعلق به مدرسه و ایجاد محیط مثبت یادگیری برای تمامی دانشآموزان است.
حکیم زاده خاطر نشان کرد: همچنین ترویج وفاق ملیت از طریق فعالیتهای کنونی و یادگیری مشارکتی نیز مدنظر قرار دارد تا صدای ذینفعان خصوصاً خود دانشآموزان شنیده شود؛ چراکه نسل امروز ویژگیها و نیازهای خاص خود را دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در راستای بهبود برنامههای آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری کودکان، بر اهمیت مشارکت در فعالیتهای گروهی و رقابتی تأکید میکنیم، در دوره گذشته نیز بر این موضوع تأکید شد و در این دوره نیز به توسعه مدارس کارآمد و متناسب با نیازهای صنعتی توجه ویژهای داریم.
حکیم زاده یادآورشد: از جمله نکات حائز اهمیت، توجه به اقتضائات دوره کودکی و بهرهگیری از بسترهای مناسب مانند داستان، هنر، ادبیات، نمایش و بازی است. همچنین، ایجاد شبکهسازی نظاممند در اجتماعات یادگیری از دیگر اولویتها است.
وی عنوان کرد: در این دوره برای نخستین بار شناسنامه جامع عملکردی برای دوره ابتدایی تدوین شده است که شامل تمامی شاخصهای کلیدی این دوره است.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: هدف ما این است که اطلاعات مربوط به نرخ تکرار پایه، نرخ ترک تحصیل، تعداد دانشآموزان جذبشده در سن ۶ سالگی و تعداد بازماندگان را به تفکیک استانها و مناطق مختلف کشور جمعآوری کنیم تا بتوانیم برنامهریزی بهتری برای استانها انجام دهیم.
حکیم زاده بیان کرد: به همین منظور، تفاهمنامهای میان معاونتهای آموزش کل استانها طراحی شده است که نیازهای هر منطقه را شناسایی کرده و هدفمند به ارتقا کیفیت شاخصها منجر شود، اطلاعات زمینهای نیز برای اولین بار به طور کامل در اختیار استانها قرار گرفته است.
وی افزود: سعی کردهایم برنامههایی را تدوین کنیم که واقعاً قابلیت اجرا داشته باشند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش عنوان کرد: یکی از برنامههای جدی ما توانمندسازی معلمان جدیدالورود است. همچنین طرحی داریم که هدف آن ارتقای توانمندیهای قرآنی آموزگاران و مدیران مدارس ابتدایی است. این طرح که در دوره قبل نیز اجرا شده بود، با پیگیری کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور مجدداً در چهار استان خراسان رضوی، سمنان، قزوین و زنجان برای معلمانی با سابقه کمتر از ۱۰ سال پیادهسازی خواهد شد.
حکیم زاده با اشاره به جشنواره جابربن حیان توضیح داد: در این جشنواره، دانشآموزان با همکاری گروهی و مشارکتی، پروژههای علمی را تعریف کرده و یاد میگیرند که چگونه آنچه را در علوم، ریاضیات و سایر دروس آموختهاند، ارائه دهند و ابراز وجود کنند.
وی خاطر نشان کرد: مهارتهای زبانی شامل نوشتن، صحبت کردن و شنیدن نیازمند ارتباط مؤثر هستند؛ بنابراین به استانها اعلام کردیم که میتوانند برنامهها یا فعالیتهای دیگری را برای ارتقای سواد پایه اجرا کنند.
ضرورت توجه به شایستگی دیجیتال و فناوری
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش یادآور شد: یکی از موضوعات بسیار مهم مورد توجه ما، شایستگی دیجیتال و فناوری است. در دوره قبل، آموزش مهارتهای برنامهریزی سواری دیجیتال را داشتیم؛ با این تفاوت که هوش مصنوعی به اندازه کنونی شایع نشده بود. امروزه در عصر هوش مصنوعی، تفکر درباره آموزشهایی که جدا از این تحولات باشد، قابل قبول نیست.
وی افزود: بر این باور هستیم که کودکان باید به جای اینکه صرفاً مصرفکنندگان فناوری باشند، تولیدکنندگان خلاق شوند؛ مشروط بر اینکه تفکر محاسباتی را از کودکی بیاموزند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برنامهای که تدوین کردهایم مطابق با استانداردهای جهانی است و جزو معدود برنامههایی است که در ۲ سال گذشته متوقف نشده است. سعی کردیم موضوع هوش مصنوعی را نیز به آن اضافه کنیم.
حکیم زاده اضافه کرد: هدف آموزش و پرورش افزایش سواد رسانهای و دیجیتالی دانشآموزان است تا بتوانند با فناوریها مواجهه داشته باشند و کاربرد آنها را در زندگی روزمره مشاهده کنند.
مدارس پیک نوروزی
وی درباره تکلیف عید نوروز دانش آموزان گفت: تکلیف عید نوروز ۱۴۰۴ طبق روال سالهای گذشته با عنوان «عید هنر و داستان» خواهد بود.
حکیم زاده ادامه داد: هدف از اجرای این طرح، ارتقای مهارتهای سواد پایه دانشآموزان است زیرا تمرکز این برنامه بر خواندن و نوشتن قرار دارد. دانشآموزان خصوصاً در دوره ابتدایی که زمان تقویت این مهارتهاست، میتوانند از طریق فعالیتهای متنوع مانند داستانخوانی، داستانگویی و داستاننویسی خلاقیت خود را افزایش دهند و در بخش هنر نیز فعالیتهایی مانند فیلمسازی، عکاسی، نقاشی، سفرنامهنویسی و گزارشنویسی پیشبینی شده است. والدین دانشآموزان بهویژه علاقهمندان به کتابخوانی نیز در دوره گذشته استقبال خوبی از این برنامه داشتند.
معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: این برنامه ارزشهای تربیتی دیگری نیز دارد؛ چراکه دانشآموزان میتوانند با قصههایی که ظرفیت تربیتی دارند (خصوصاً قصههای قرآنی) آشنا شوند همچنین با توجه به همزمانی با ماه مبارک رمضان، میتواند یکی از محورهای اصلی باشد تا خلاقیتهای خود را بروز دهند.
وی خاطر نشان کرد: مدارس سراسر کشور هیچ گونه پیک یا درسنامهای با هیچ عنوانی برای دانشآموزان ارسال نخواهند کرد و هیچ وجهی از آنان دریافت نخواهد شد همچنین امکان اشتراک فایل کتابها برای دانشآموزانی که دسترسی ندارند؛ فراهم خواهد شد.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره اعلام تعطیلی مدارس اظهار کرد: اعلام تعطیلی مدارس در اختیار وزارت آموزش و پرورش نیست و معمولاً استانداریها این موضوع را اعلام میکنند. بنابراین، اینگونه نیست که زودتر به ما اطلاع دهند.
حکیم زاده افزود: ما در وزارت آموزش و پرورش، بهویژه در معاونت آموزش ابتدایی، نگرانیهای جدی خود را نسبت به تعطیلی آموزش حضوری ابراز کردهایم و همچنان نیز ابراز میکنیم زیرا باور داریم و تجربیات گذشته نیز نشان داده است که فضای مجازی به عنوان یک مکمل برای یادگیری بسیار مفید است، اما به عنوان بستر اصلی برای دوره ابتدایی واقعاً کاربرد ندارد.
وی ادامه داد: کار معلمان در فضای مجازی دو برابر میشود؛ یعنی معلمان باید مطالب را دوباره در کلاسهای حضوری تکرار کنند زیرا یادگیری کامل اتفاق نمیافتد؛ بنابراین امیدواریم که حداقل در دوره ابتدایی با چنین وضعیتی مواجه نشویم.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره برگزاری کلاسهای جبرانی تعطیلی مدارس گفت: در خصوص برنامههای جبرانی، هنوز به صورت قطعی مشخص نشده است که آیا برنامه دقیق جبرانی به صورت مجزا خواهیم داشت یا خیر اما آنچه مهم است این است که باید اطمینان حاصل کنیم دانشآموزان در مدرسه یاد گرفتهاند و برای ما یادگیری دانشآموزان باید ملاک باشد نه صرف برگزاری کلاس آموزشی.
وی درباره انجام تکالیف دانش آموزان توسط والدین توضیح داد: تکالیف جز برنامههای توانمندسازی خانوادههاست که یکی از اهداف ما این است که خانوادهها آگاهی پیدا کنند چگونه مشارکتی مؤثر داشته باشند. مثلاً مادری برای فرزندش کتاب قصه بخواند یا پدری همراه فرزندش برخی کلمات را از روزنامه پیدا کند؛ این نوع مشارکت خوب است اما اینکه کاردستی فرزندشان را خودشان درست کنند طبیعتاً مشارکتی نیست که به سود دانشآموز باشد. امیدواریم با همکاری انجمن اولیا و مربیان بتوانیم یکی از اهداف آموزش خانوادهها را محقق کنیم.
حکیمزاده با بیان اینکه دولت چهاردهم به آموزش و پرورش نگاه ویژه دارد، اظهار کرد: رئیسجمهور، تاکنون ۱۷ جلسه تخصصی با محوریت آموزش و پرورش برگزار کردهاند و شخصاً در این جلسات شرکت کرده و بر دو محور اصلی عدالت در زیرساختها و بهبود امکانات و تجهیزات مدارس و ارتقای کیفیت یادگیری در مدارس دولتی تاکید شده است.
وی همچنین درباره تغییر چیدمان کلاسهای درس و نقش آن در ارتقای کیفیت یادگیری دانشآموزان توضیح داد: بیش از ۶۰ مدل چیدمان کلاسی متناسب با تعداد دانشآموزان هر کلاس طراحی شده است تا جایگزین روش سنتی نشستن دانشآموزان بهصورت صفی و منفعل شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: معلمان باید بر اساس شرایط کلاس، چیدمان را متناسب تغییر دهند تا دانشآموزان از همکاری و تعامل بیشتر بهرهمند شوند. ادامه دارد
حکیمزاده با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از ۲۴۶ هزار معلم در اجتماعات یادگیری ثبتنام کردهاند، خاطر نشان کرد: این اجتماعات به عنوان بستری تعاملی، به اشتراکگذاری تجربیات و بهبود روشهای تدریس در مدارس ابتدایی کمک میکند.
وی درباره برنامههای این معاونت برای دانشآموزان عشایری گفت: تعداد مدارس عشایری ۷ هزار و ۱۳۰ مدرسه است و از کلاسهای چندپایه در چادرهای عشایری تا مدارس شبانهروزی را برمیگیرد و تعداد دانش آموزان این مناطق ۲۱۸ هزار و ۱۱۷ نفر است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کلاسهای درس عشایری ۱۴ هزارو ۵۳۲ کلاس است که بسیاری از آنها چند پایه هستند، افزود: تعداد کانکسهای آموزشی هزار و ۲۸۹ کانکس و مدارس عشایری به صورت چادر ۶۴۵ مدرسه است.
براساس اعلام حکیم زاده، تعداد راهبران آموزشی ۳ هزار نفر است که به نظارت میدانی و ارتقای کیفیت یادگیری در مدارس عشایری کمک میکنند.
وی ادامه داد: ۶۵۰ هزار دانشآموز در کلاسهای چندپایه در سراسر کشور تحصیل میکنند که در راستای عدالت آموزشی، بیش از ۳۰۰ مدرسه با تنها یک یا ۲ دانشآموز و حدود ۵ هزار مدرسه با کمتر از ۵ دانشآموز در دوره ابتدایی فعال هستند که معلم به آنها اختصاص داده شده است.