شناسهٔ خبر: 71211063 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

شناسایی ۷۶ هزار و ۱۷۵ بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی، ۱۶۸ هزار و ۸۸۱ نفر است که از این تعداد ۷۶ هزار و ۱۷۵ نفر شناسایی شده‌اند.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امام‌جمعه -نشست خبری معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش امروز ۱۷ بهمن با عنوان روند پیشرفت برنامه‌های سال تحصیلی جاری برگزار شد.

رضوان حکیم زاده، معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این نشست گفت: در دوره ابتدایی حدود ۹ میلیون و ۲۲۰ هزار و  ۱۶۰ دانش‌آموز در حال تحصیل هستند که از این تعداد حدود ۸ میلیون و ۷۸۱ هزار دانش آموز ایرانی و  حدود ۴۳۸ هزار دانش آموز اتباع هستند.

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان این که حدود ۷۰ هزار و ۲۰۰ مدرسه ابتدایی در سراسر کشور وجود دارد؛ افزود:حدود ۳۸۷ هزار کلاس درس در سراسر کشور وجود دارد و در همین راستا حدود ۲۶۸ هزار معلم ابتدایی در حال تدریس به دانش‌آموزان هستند.

حکیم زاده ادامه داد: تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های دوره ابتدایی در مناطق شهری به طور متوسط ۳۰ تا ۴۶ نفر است، در حالی که این عدد در مناطق روستایی ۲۲تا ۲۳ نفر است. در حال حاضر ۶ هزار و ۴۷ کلاس در مقطع ابتدایی وجود دارد که بیش از ۴۰ نفر دانش آموز در هر یک از آن‌ها تحصیل می‌کنند.

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تعداد بازمانده تحصیل در شش پایه ابتدایی حدود ۱۶۸ هزار و ۸۸۱ هستند که در پایه اول ۷۱ هزار و ۶۸ نفر ثبت نام نکرده‌اند. از این تعداد ۷۶ هزار و  ۱۷۵ نفر شناسایی و ۲۴ هزار و  ۷۴۹  نفر جذب شدند. تا کنون وضعیت ۱۰۰ هزار بازمانده تحصیل تعیین تکلیف شده است.

رضوان حکیم زاده تصریح کرد: علاوه بر برنامه‌های توانمند سازی که در دوره‌های قبل برای معلمان وجود داشت در دوره جدید برای معلمانی که کمتر از ۱۰ سال سابقه خدمت دارند دوره‌های جدید در حال برگزاری است.

به گفته معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، دولت چهاردهم به آموزش و پرورش نگاه ویژه داشته و برنامه‌هایی را برای کیفیت بخشی مدارس دولتی، تجهیز مدارس و... تنظیم کرده‌اند.

رضوان حکیم زاده ادامه داد: یکی از مسائل مهم وزارت آموزش تغییر چیدمان کلاس‌های درسی است به طوری که کار گروهی دانش‌آموزان افزایش یابد و معلم به عنوان دانای کل در کلاس تدریس نکند.

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت:در راستای اجرای سند تحول آموزش و پرورش، ما سه هدف اصلی از جمله توسعه عدالت آموزشی، ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی، و تقویت هویت و احساس تعلق در دانش‌آموزان داریم.

‎معاون وزیر آموزش و پرورش  افزود:یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها و  رویکردهای مهم معاونت ابتدایی توجه به خانواده‌ها به عنوان شرکای یادگیری است.

‎حکیم زاده تصریح کرد: ترویج وفاق ملی از طریق فعالیت‌های کنونی و یادگیری مشارکتی نیز مدنظر قرار دارد تا صدای دانش‌آموزان شنیده شود؛ چراکه نسل امروز ویژگی‌ها و نیازهای خاص خود را دارد.

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در راستای بهبود برنامه‌های آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری کودکان، بر اهمیت مشارکت در فعالیت‌های گروهی و رقابتی تأکید می‌شود،  در دوره گذشته نیز بر این موضوع تأکید شد و در این دوره نیز به توسعه مدارس کارآمد و متناسب با نیازهای صنعتی توجه ویژه‌ای می‌شود.

‎حکیم زاده گفت: در دولت چهاردهم برای نخستین بار شناسنامه جامع عملکردی برای دوره ابتدایی تدوین شده  که شامل تمامی شاخص‌های کلیدی این دوره است. ‎به همین منظور، تفاهم‌نامه‌ای میان معاونت‌های آموزش کل استان‌ها طراحی شده است که نیازهای هر منطقه را شناسایی کرده و هدفمند به ارتقای کیفیت شاخص‌ها منجر شود، اطلاعات زمینه‌ای نیز برای اولین بار به طور کامل در اختیار استان‌ها قرار گرفته است.

‎معاون  ابتدایی آموزش و پرورش گفت:با پیگیری کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور مجدداً در چهار استان خراسان رضوی، سمنان، قزوین و زنجان معلمانی که با سابقه کمتر از ۱۰ سال هستند توانمند می‌شوند.

حکیم زاده گفت: برای دانش آموزان عشایر حدود ۱۳۰ آزمایشگاه عشایری در کشور وجود دارد که از این میان پسران بیشترین جمعیت دانش آموزی را دارند.

معاون ابتدایی با بیان این که در حال حاضر هزار و ۲۸۹ کانکس عشایری در کشور وجود دارد؛ گفت:در حال حاضر ۶۴۵ مدرسه  چادر عشایری در کشور وجود دارد. همچنین  ۵ هزار و ۴ ساختمان مدرسه ابتدایی در کشور داریم.