شناسهٔ خبر: 71186990 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

یادداشت؛

در دل علم کودکانه می‌اندیشیم/ نقش و جایگاه مجله «هۆژین» در آگاهی‌بخشی به کودکان

کردستان - مجله علمی هۆژین در پی آن است که به‌عنوان یک پروژه تحقیقاتی در زمینه آموزش علمی کودکان شناخته شود. این مجله به‌دنبال ایجاد نوآوری‌های آموزشی در راستای معرفی مفاهیم علمی به کودکان است.

صاحب‌خبر -

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - آرش مهربان، نویسنده و منتقد ادبیات کودک: در دنیای امروز، آموزش علم به کودکان یک ضرورت انکارناپذیر است که برای شکل‌دهی به آینده بشریت حیاتی به نظر می‌رسد. از آنجا که درک علمی و تفکر نقادانه از سنین پایین باید در ذهن کودک نهادینه شود، رسانه‌ها و ابزارهای آموزشی نقش اساسی در تحقق این امر دارند. در این راستا، مجلات علمی کودکانه به‌عنوان یکی از ابزارهای تأثیرگذار و مؤثر شناخته می‌شوند که می‌توانند به روشی جذاب و کارآمد کودکان را با مفاهیم پیچیده علمی آشنا کنند.

هۆژین، به‌عنوان اولین مجله علمی کودکانه به زبان کُردی، به‌طور ویژه در تلاش است تا ضمن حفظ هویت فرهنگی و زبانی خود، دنیای علم را به ساده‌ترین و در عین حال علمی‌ترین شکل ممکن برای نسل‌های آینده معرفی کند. در این یادداشت، هدف این است به بررسی تأثیرات این مجله بر شکل‌گیری ذهنیات علمی کودکان کُرد پرداخته و نقاط قوت آن را از منظر مفهومی و اجرایی بررسی کنیم.

آموزش علم به کودکان یکی از پیچیده‌ترین چالش‌های تربیتی و آموزشی است. این امر نیازمند انتقال مفاهیم علمی پیچیده به زبانی ساده و قابل فهم است. اما این تنها مسئله‌ای که در آموزش علم به کودکان باید در نظر گرفت نیست. مسأله‌ی دیگر این است که چطور می‌توان مفاهیم علمی را به‌گونه‌ای به کودکان منتقل کرد که هم‌زمان با پرورش ذهن علمی آنها، هویت فرهنگی و زبانی‌شان نیز حفظ شود.

در این راستا، هۆژین به‌عنوان یک پروژه میان‌رشته‌ای، توانسته است مفاهیم علمی را به‌گونه‌ای به کودکان معرفی کند که نه تنها به دانش آنان افزوده شود، بلکه موجب تقویت زبان مادری و حفظ هویت فرهنگی نیز گردد. یکی از نکات برجسته در هۆژین، استفاده از مفاهیم زیست محیطی به‌عنوان بستری برای معرفی مفاهیم علمی است. این مفاهیم به طور نزدیکی کودکان با آنها در ارتباط هستند، ریشه محیط طبیعی، تاریخ و فرهنگ کُردها دارند، می‌توانند به‌طور طبیعی و بدون ایجاد فاصله، مفاهیم پیچیده علمی را برای کودکان تبیین کنند. در واقع، این رویکرد به نوعی یک پارادایم فرهنگی علمی را معرفی می‌کند که در آن نه‌تنها علم به‌عنوان مجموعه‌ای از قوانین و مفاهیم انتزاعی، بلکه به‌عنوان بخشی از زندگی فرهنگی و اجتماعی کودکان در نظر گرفته می‌شود.

یکی از چالش‌های اساسی در آموزش علم به کودکان، به‌ویژه در جوامع چندزبانه و چندفرهنگی، استفاده از زبان است. علم به‌طور سنتی در زبان‌های خاصی، نظیر انگلیسی یا زبان‌های بین‌المللی، تدریس می‌شود که این امر می‌تواند باعث وابستگی معرفتی در زبان‌های مادری شود. در این زمینه، هۆژین تلاش کرده است تا مفاهیم علمی را به زبان کُردی معرفی کند و این زبان را به ابزاری برای آموزش علم در دنیای مدرن تبدیل کند.

این رویکرد از منظر زبان‌شناسی کاربردی بسیار قابل توجه است. ترجمه و بازآفرینی مفاهیم علمی به زبان مادری می‌تواند به عنوان یک فرآیند پیچیده در نظر گرفته شود که نیاز به آگاهی از ساختار زبان‌شناختی، نحوه کاربرد واژگان و ویژگی‌های معنایی زبان دارد. به عبارت دیگر، هۆژین نه تنها مفاهیم علمی را به زبان کُردی ترجمه می‌کند، بلکه این مفاهیم را با استفاده از زبان‌شناسی مدرن و با بهره‌گیری از واژگان و اصطلاحات دقیق علمی که قابلیت بیان مفاهیم پیچیده را دارند، بازآفرینی می‌کند. این فرآیند زبان‌شناسی مفهومی، درواقع به کودکان این امکان را می‌دهد که دانش را از دل فرهنگ خود استخراج کرده و آن را در قالب مفاهیم علمی جدیدتر فهم کنند.

تصویر و طراحی گرافیکی ابزارهای اساسی در آموزش مفاهیم علمی به کودکان هستند. در بسیاری از مجلات علمی کودکانه، از تصاویر برای توضیح مفاهیم پیچیده استفاده می‌شود تا کودکان بتوانند این مفاهیم را با دید خود درک کنند. در هۆژین، ترکیب گرافیک آموزشی با محتوای علمی به‌عنوان ابزاری جهت انتقال اطلاعات بصری به کار گرفته شده است. این تصاویر علاوه بر آنکه به درک مفاهیم علمی کمک می‌کنند، به تقویت تفکر بصری و حافظه تصویری نیز می‌انجامند.

یکی از جنبه‌های منحصر به‌فرد هۆژین در استفاده از تصاویر، ترکیب آنها با اسطوره‌ها و داستان‌های کُردی است. به‌طور مثال، در هنگام توضیح مفاهیم مانند چرخه آب یا حیات در اکوسیستم‌ها و مباحث زیست محیطی، از تصاویری استفاده می‌شود که نه‌تنها نمایانگر این فرایندهای علمی هستند، بلکه با شخصیت‌ها و عناصر فرهنگی داستان‌های کُردی آمیخته می‌شوند. این امر به کودکان کمک می‌کند تا هم‌زمان با درک مفاهیم علمی، با دنیای فرهنگی و اسطوره‌ای خود نیز پیوند برقرار کنند.

در دنیای آموزش امروز، یادگیری از طریق تجربه و کشف یکی از روش‌های مؤثر است. در هۆژین، به جای ارائه صرف اطلاعات، از کودکان خواسته می‌شود که خودشان تجربیات علمی جدید را کشف کنند. برای مثال، از کودکان خواسته می‌شود که با استفاده از مواد ساده و در دسترس، آزمایش‌های علمی انجام دهند. این آزمایش‌ها ممکن است شامل شبیه‌سازی پدیده‌های طبیعی مانند تشکیل باران یا بررسی چرخه زندگی گیاهان باشند. این رویکرد، که به آن آموزش تجربی یا آموزش مبتنی بر کشف گفته می‌شود، به کودکان کمک می‌کند تا علاوه بر یادگیری مفاهیم علمی، مهارت‌های حل مسئله و تفکر نقادانه را نیز پرورش دهند. به‌طور کلی، در هۆژین آموزش به شکلی انجام می‌شود که کودکان در آن نقش فعال دارند و به‌عنوان پژوهشگران کوچک وارد دنیای علم می‌شوند.

در نهایت، می‌توان گفت که هۆژین، به‌عنوان یک مجله علمی برای کودکان کُرد، توانسته است با رویکردی میان‌رشته‌ای و نوآورانه، پل‌هایی میان دنیای اسطوره، محیط زیست، فرهنگ و علم ایجاد کند. این مجله نه‌تنها مفاهیم علمی را به زبان کُردی و در قالب داستان‌ها و تصاویر جذاب معرفی می‌کند، بلکه توانسته است به حفظ و تقویت هویت فرهنگی کودکان کمک کند. هۆژین با استفاده از روش‌های نوین در آموزش علم، به عنوان الگویی موفق در دنیای رسانه‌های علمی کودکانه شناخته می‌شود که می‌تواند برای سایر فرهنگ‌ها و زبان‌ها نیز منبع الهام باشد.

ادبیات علمی کودکان؛ از سنت تا نوآوری

ادبیات علمی کودکان به‌عنوان یک شاخه تخصصی از ادبیات کودک و نوجوان، همواره در پی آن بوده است که مفاهیم پیچیده علمی را به روشی ساده و قابل فهم برای نسل‌های آینده ارائه دهد. این ادبیات نه تنها به کودکان امکان می‌دهد تا با دنیای علم آشنا شوند، بلکه می‌تواند باعث پرورش تفکر انتقادی، خلاقیت و مهارت‌های حل مسئله در آن‌ها شود. در گذر تاریخ، شیوه‌های مختلفی برای معرفی علم به کودکان در نظر گرفته شده است که از اشکال سنتی و کلاسیک گرفته تا نوآوری‌های مدرن، هر کدام به‌نوعی تلاش کرده‌اند تا درک علمی کودکان را تسهیل کنند. در این راستا، بررسی روند تحول ادبیات علمی کودکان از سنت تا نوآوری به‌ویژه در جوامع مختلف، می‌تواند نشان‌دهندة پیشرفت‌ها و چالش‌های مختلف این حوزه باشد. در ادامه، به بررسی این تحولات در سطح جهانی و به‌ویژه در مورد هۆژین به‌عنوان یک نمونه خاص از ادبیات علمی کودکانه خواهیم پرداخت.

در گذشته، ادبیات علمی کودکانه بیشتر در قالب داستان‌ها و قصه‌های عامیانه و اسطوره‌ای قرار داشت که برخی از آن‌ها ممکن بود مفاهیم علمی را به‌طور غیرمستقیم به کودکان منتقل کنند. این آثار، که در اکثر موارد در پی آموزش اخلاقیات و آموزه‌های فرهنگی بودند، به‌طور غیرمستقیم مفاهیم طبیعی و علمی را وارد دنیای ذهنی کودکان می‌کردند. در بسیاری از جوامع، علم و طبیعت به‌طور مستقیم در داستان‌های ملی و مذهبی نهادینه شده بودند و از این طریق نسل‌های جدید با دنیای اطراف خود آشنا می‌شدند. برای مثال، در فرهنگ‌های مختلف، اسطوره‌هایی پیرامون پدیده‌های طبیعی همچون خورشید، ماه، طوفان و باران وجود داشت که می‌توانستند به‌طور غیرمستقیم به توصیف پدیده‌های علمی بپردازند. در این شیوه‌ها، کودک با استفاده از تخیل و روایت‌های فرهنگی، به شکلی ساده با پدیده‌های طبیعی ارتباط برقرار می‌کرد و اصول علمی اولیه را می‌آموخت.

اما با پیشرفت علم و ظهور پارادایم‌های جدید آموزشی، به‌ویژه در قرن بیستم، این روش‌ها به‌طور عمده تغییر کرد. در این دوران، با ظهور کتاب‌های علمی کودکانه که به‌طور خاص به تبیین مفاهیم علمی پرداخته بودند، شاهد تحولی اساسی در ادبیات علمی کودکان بودیم. این کتاب‌ها تلاش داشتند علم را به‌طور دقیق‌تر و نظام‌مندتر به کودکان معرفی کنند و برای این کار از زبان ساده و تصاویر بصری بهره می‌بردند. از آن زمان تا امروز، ادبیات علمی کودکانه به‌طور قابل توجهی توسعه یافته است و بیشتر نشریات علمی و کتاب‌های علمی کودکان از اصول و مبانی علمی بهره می‌برند تا بتوانند اطلاعات دقیق و موثق را در اختیار کودکان قرار دهند.

امروزه، مفهوم «علم کودکانه» از دایره مفاهیم خشک و انتزاعی فراتر رفته است. در دنیای مدرن، علم نه تنها به مفاهیم خشک و فنی محدود نمی‌شود، بلکه به‌عنوان یک بخش جدایی‌ناپذیر از فرهنگ و زندگی روزمره در نظر گرفته می‌شود. در این راستا، مجلات و کتاب‌های علمی کودکانه علاوه بر معرفی مفاهیم علمی، به کودکان کمک می‌کنند تا علم را به‌عنوان یک فرآیند کاوشگرانه و خلاقانه درک کنند. این تغییرات، نتیجه تحولاتی است که در دو دهه اخیر در حوزه‌های آموزش تجربی، آموزش مبتنی بر کشف و رسانه‌های آموزشی چندحسی رخ داده است. در این شیوه‌ها، کودک نه تنها به مشاهده پدیده‌ها و خواندن توضیحات علمی می‌پردازد، بلکه به‌طور فعال وارد فرایند یادگیری و تحقیق می‌شود و از این طریق مفاهیم علمی را به‌طور عمیق‌تری درک می‌کند.

در این میان، هۆژین به‌عنوان یک پروژه علمی ویژه برای کودکان کُرد، توانسته است با بهره‌گیری از این تحولات مدرن، شکلی نوین از ادبیات علمی کودکانه را ارائه دهد. هۆژین نه‌تنها مفاهیم علمی را به کودکان معرفی می‌کند، بلکه به‌گونه‌ای با استفاده از فرهنگ و هویت، درک علمی را در بستر زبان و فرهنگ کُردی به‌طور مؤثری ترویج می‌کند. این مجله با استفاده از مفاهیم کُردی به‌عنوان ابزاری برای تبیین پدیده‌های علمی، تلاش دارد تا مفاهیم پیچیده‌ی علمی مانند گردش سیارات، چرخه آب، یا ساختار سلول‌ها را در قالب داستان‌ها و تصاویر جذاب برای کودکان معرفی کند. این روش، که به نوعی بازسازی روش‌های قدیمی‌تر آموزش علم از طریق قصه و روایت است، به شکلی نوآورانه مفاهیم علمی را با زبان و داستان‌های کُردی درآمیخته و این امر باعث می‌شود که کودک کُرد نه تنها از نظر علمی بلکه از لحاظ فرهنگی نیز با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کند.

این شیوه نوین آموزش، هم‌زمان با استفاده از روش‌های گرافیکی و بصری و آزمایش‌های علمی ساده، تلاش دارد که یادگیری را به یک تجربه تعاملی و جذاب تبدیل کند. به‌طور مثال، هۆژین از تصاویری استفاده می‌کند که کودکان را به کشف و پرسش‌گری دعوت می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد که خودشان با استفاده از مواد ساده و در دسترس، آزمایش‌های علمی انجام دهند. این رویکرد نه‌تنها به افزایش خلاقیت و تفکر نقادانه در کودکان می‌انجامد، بلکه به‌طور غیرمستقیم به آن‌ها یاد می‌دهد که علم یک فرآیند کاوشگرانه و دائمی است که هیچگاه متوقف نمی‌شود. به علاوه، این رویکرد کمک می‌کند تا اعتماد به نفس علمی در کودکان پرورش یابد و آن‌ها باور کنند که می‌توانند به‌عنوان پژوهشگر و کاوشگر وارد دنیای علم شوند.

در نهایت، ادبیات علمی کودکانه در دنیای امروز به‌ویژه از طریق پروژه‌هایی همچون هۆژین، به سمت فرهنگ‌سازی علمی حرکت کرده است. در این فرآیند، علم تنها یک مجموعه‌ی انتزاعی از مفاهیم نیست، بلکه به‌عنوان بخشی از زندگی روزمره و فرهنگ فردی و اجتماعی کودک در نظر گرفته می‌شود. هۆژین با استفاده از زبان مادری و شخصیت‌های فرهنگی توانسته است نه‌تنها علم را به‌طور قابل فهم برای کودکان معرفی کند، بلکه به آن‌ها این امکان را داده است که علم را به‌عنوان یک ابزار قدرت‌بخش در فهم بهتر و عمیق‌تر دنیای خود درک کنند. در این راستا، این مجله علاوه بر نقش آموزشی، به نوعی یک رسانه‌ی فرهنگی نیز به حساب می‌آید که به کودکان کمک می‌کند تا هویت فرهنگی خود را در دنیای علمی مدرن حفظ کرده و توسعه دهند.

با توجه به تحولات سریع دنیای علم و فناوری، استفاده از روش‌های نوین و مؤثر در آموزش علم به کودکان امری ضروری به نظر می‌رسد. هۆژین به‌عنوان یک پیشگام در این عرصه، توانسته است با ترکیب نوآوری‌های علمی و سنت‌های فرهنگی، الگویی برای دیگر مجلات و پروژه‌های مشابه ارائه دهد که می‌تواند در سراسر جهان مورد استفاده قرار گیرد. در این روند، علم و فرهنگ به‌طور همزمان به یکدیگر پیوند خورده‌اند و این امر نه تنها به گسترش دانش کمک کرده است بلکه به تقویت هویت فرهنگی و حفظ زبان‌های مادری در برابر جهانی شدن نیز کمک کرده است.

جایگاه هۆژین در ادبیات علمی جهانی کودکان

در دنیای امروز، ادبیات علمی کودکان به‌عنوان یک ابزار آموزشی و فرهنگی با اهمیت روزافزون شناخته می‌شود. این نوع ادبیات که مفاهیم علمی را با زبان ساده و در قالب داستان‌ها، تصاویر و فعالیت‌های تجربی به کودکان معرفی می‌کند، نقش مهمی در شکل‌گیری نگرش‌های علمی، پرورش تفکر انتقادی و خلاقیت در نسل‌های آینده ایفا می‌کند. با این حال، در میان این جریان جهانی، برخی از پروژه‌ها و نشریات علمی کودکان توانسته‌اند با رویکردهای نوین و مبتنی بر فرهنگ‌های خاص، جایگاه ویژه‌ای در ادبیات علمی جهانی پیدا کنند. هۆژین، به‌عنوان اولین مجله علمی کودکانه به زبان کُردی، یکی از این پروژه‌های برجسته است که توانسته است به‌طور مؤثر مفاهیم علمی را در کنار حفظ هویت فرهنگی و زبانی کُردی به نسل‌های آینده معرفی کند.

مجلات علمی کودکانه‌ای که در سطح جهانی منتشر می‌شوند، به‌طور معمول از ویژگی‌هایی همچون استفاده از زبان ساده و قابل فهم، تصاویر جذاب، داستان‌های علمی و فعالیت‌های تجربی بهره می‌برند تا کودکان را با دنیای پیچیده علم آشنا کنند. در سطح بین‌المللی، نشریاتی همچونNational Geographic Kids، Scientific American for Kids، The Week Junior و KiwiCo به‌عنوان پیشگامان این عرصه شناخته می‌شوند. این مجلات به‌طور مستمر تلاش می‌کنند تا علم را برای کودکان به یک تجربه جذاب، سرگرم‌کننده و در عین حال آموزشی تبدیل کنند.

در این زمینه، هۆژین در کنار این مجلات جهانی، ویژگی‌های منحصر به‌فردی دارد که آن را از سایر نشریات مشابه متمایز می‌کند. نخستین ویژگی برجسته هۆژین این است که این مجله به زبان کُردی منتشر می‌شود و مفاهیم علمی را با استفاده از فرهنگ و زبان مادری خود به کودکان معرفی می‌کند. این امر نه تنها به تقویت زبان مادری کودکان کمک می‌کند بلکه باعث حفظ هویت فرهنگی و ارتباط نسل‌های جدید با میراث فرهنگی خود می‌شود. در حقیقت، هۆژین یک نمونة منحصر به‌فرد از تلاقی علم و فرهنگ است که در آن تلاش شده است تا علم نه تنها از طریق زبان‌های بین‌المللی بلکه از طریق زبان‌هایی مادرانه نیز به نسل‌های آینده منتقل شود.

در حالی که نشریات جهانی مانند National Geographic Kids و Scientific American for Kids بیشتر به مباحث علمی و فناوری‌های نوین پرداخته و با رویکردی جهانی به این مسائل نگاه می‌کنند، هۆژین با تمرکز ویژه بر فرهنگ و زبان کُردی، تلاش دارد تا به‌طور خاص برای کودکان کُرد، مفاهیم علمی را با استفاده از متون و اسطوره‌های کُردی توضیح دهد. این رویکرد، که در آن علم با فرهنگ کُردی ترکیب می‌شود، به‌طور خاص در جوامع چندزبانه و چندفرهنگی اهمیت دارد زیرا به کودکان این امکان را می‌دهد که علاوه بر یادگیری علم، هویت فرهنگی خود را نیز حفظ کنند.

در جوامع چندزبانه و چندفرهنگی، یکی از چالش‌های بزرگ در آموزش علم به کودکان این است که چگونه می‌توان مفاهیم علمی را به زبان‌های مختلف منتقل کرد. این چالش، به‌ویژه در جوامعی که زبان‌های مادری در معرض خطر فراموشی قرار دارند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این راستا، هۆژین به‌عنوان یک مجله علمی به زبان کُردی، به‌طور ویژه در تلاش است تا نه تنها به کودکان مفاهیم علمی را معرفی کند، بلکه به آن‌ها یاد دهد که علم را می‌توان در بستر فرهنگی و زبانی خود فهمید و تجربه کرد.

در مقایسه با مجلات علمی کودکانه‌ای که در سطح جهانی شناخته شده‌اند، هۆژین در یک بخش ویژه و منحصر به‌فرد قرار می‌گیرد که توجه خاص به هویت فرهنگی و زبانی کودکان کُرد دارد. به‌عنوان مثال، National Geographic Kids با ارائه مقالات و گزارش‌هایی درباره دنیای حیوانات، فضا، تکنولوژی و پدیده‌های طبیعی، دنیای علمی را برای کودکان جذاب و سرگرم‌کننده می‌کند. این مجله به‌طور عمده به زبان‌های بین‌المللی منتشر می‌شود و دامنه‌اش به کودکان در سراسر جهان گسترش یافته است. اما هۆژین علاوه بر آنکه به مفاهیم علمی مختلف می‌پردازد، تلاش دارد تا این مفاهیم را از طریق زبان کُردی و با نکات فرهنگی کُردی توضیح دهد.

این رویکرد نه تنها در سطح ملی، بلکه در سطح بین‌المللی نیز قابل توجه است. در دنیای امروز که گفتمان جهانی شدن و جهانی‌سازی فرهنگ‌ها در حال گسترش است، هۆژین می‌تواند به‌عنوان یک مدل موفق برای سایر جوامع زبانی و فرهنگی به کار گرفته شود که در آن‌ها زبان و فرهنگ‌های مادری به‌طور مستقیم با علم ترکیب می‌شوند. در نهایت، می‌توان گفت که هۆژین در دنیای ادبیات علمی کودکانه جهانی نه تنها به‌عنوان یک مجله علمی برجسته و مؤثر می‌تواند شناخته شود، بلکه به‌عنوان یک پروژه فرهنگی موفق نیز مطرح است که می‌تواند الگویی برای دیگر نشریات علمی کودکانه باشد. این مجله با استفاده از رویکردی نوآورانه و ترکیب علم با فرهنگ و زبان کُردی، می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در میان نشریات علمی کودکانه در سطح جهانی پیدا کند. در عصر جهانی‌سازی و تکنولوژی‌های نوین، هۆژین به‌عنوان یک مدل موفق در ترویج علم و فرهنگ، نشان داده است که چگونه می‌توان با حفظ هویت فرهنگی و زبانی، مفاهیم علمی را به نسل‌های آینده منتقل کرد و به پرورش ذهنیت علمی در آن‌ها کمک نمود.

اهداف کلیدی و چشم‌انداز هۆژین

مجله علمی هۆژین، به‌عنوان اولین نشریه علمی کودکانه به زبان کُردی، با اهداف بلندمدت و چشم‌اندازهایی منحصربه‌فرد پا به عرصه وجود گذاشته است. این مجله، که در تلاقی علم، آموزش و فرهنگ کُردی فعالیت می‌کند، اهدافی روشن و متعهد به رشد علمی و فرهنگی کودکان دارد. هدف اصلی هۆژین، آشنا کردن کودکان با دنیای علم از طریق زبان مادری و حفظ هویت فرهنگی است. در این راستا، هۆژین به‌دنبال ترویج تفکر انتقادی، خلاقیت علمی و پرورش مهارت‌های حل مسئله در نسل‌های آینده است. همچنین، این مجله به‌عنوان یک ابزار فرهنگی، قصد دارد به کودکان کُرد این احساس را بدهد که علم و دانش نه‌تنها مفهومی جهانی بلکه جزئی از فرهنگ و هویت آن‌ها نیز می‌باشد.

۱. آموزش علم از طریق زبان مادری

کی از اهداف اصلی هۆژین، معرفی مفاهیم علمی به کودکان کُرد از طریق زبان کُردی است. این مجله با ارائه مطالب علمی در قالب داستان‌ها، توضیحات ساده و تصاویری جذاب، تلاش دارد تا مفاهیم پیچیده را به‌طور شفاف و قابل‌فهم به کودکان معرفی کند. زبان کُردی به‌عنوان یک زبان مادری در این مجله نقشی حیاتی دارد زیرا آموزش به زبان مادری نه‌تنها باعث تسهیل درک مفاهیم می‌شود بلکه به حفظ و ترویج این زبان در نسل‌های جدید کمک می‌کند.

۲. پرورش تفکر انتقادی و خلاقیت در کودکان

هۆژین به دنبال پرورش تفکر انتقادی در کودکان است. این مجله با طرح سؤالات چالشی، استفاده از فعالیت‌های آزمایشگاهی و تجربی، و تشویق به کاوشگری، سعی دارد که کودکان را به تفکر مستقل و خلاق سوق دهد. در این راستا، هۆژین نه‌تنها اطلاعات علمی را به کودکان منتقل می‌کند بلکه به آن‌ها یاد می‌دهد که چگونه سوال بپرسند، چگونه آزمایش کنند و چگونه به‌طور مستقل به نتیجة یافته‌های خود برسند.

۳. آشنایی با مفاهیم علمی به‌صورت عملی

یکی دیگر از اهداف هۆژین، معرفی مفاهیم علمی به‌صورت تجربی و عملی است. این مجله با ارائه فعالیت‌های آزمایشگاهی ساده و در دسترس، کودکان را به انجام تجربیات علمی دعوت می‌کند. این رویکرد، به کودکان این امکان را می‌دهد که علم را در عمل تجربه کنند و نتایج علمی را از نزدیک مشاهده کنند. آزمایش‌هایی که در هۆژین به آن‌ها پرداخته می‌شود نه تنها مباحث علمی را برای کودکان قابل فهم می‌کند بلکه آن‌ها را به انجام تحقیق و کاوش‌های علمی ترغیب می‌نماید.

۴. تقویت هویت فرهنگی کودکان

یکی از مهم‌ترین اهداف هۆژین، حفظ و تقویت هویت فرهنگی کودکان کُرد از طریق علم است. این مجله با استفاده از اسطوره‌ها، قصه‌ها و داستان‌های کُردی، مفاهیم علمی را به کودکان معرفی می‌کند و از این طریق به آن‌ها کمک می‌کند که علاوه بر یادگیری علم، با فرهنگ، تاریخ و سنت‌های خود نیز ارتباط برقرار کنند. این رویکرد به‌ویژه در دنیای امروز که زبان‌های مادری و فرهنگ‌های آنها در معرض تهدید قرار دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

۵. ایجاد یک فرهنگ علمی و پژوهشی در جامعة کودک محور

هۆژین به‌دنبال ایجاد یک فرهنگ علمی و پژوهشی در میان کودکان است. این مجله نه تنها به معرفی مفاهیم علمی می‌پردازد بلکه کودکان را به مشارکت فعال در فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی و آزمایشگاهی دعوت می‌کند. در این راستا، هۆژین سعی دارد تا کودکان را به کاوش در دنیای اطراف خود تشویق کرده و به آن‌ها نشان دهد که علم و دانش چیزی است که می‌توان در زندگی روزمره از آن بهره برد و به آن علاقه‌مند شد.

۶. ترویج آموزش‌های چندرسانه‌ای و نوآورانه

هۆژین با بهره‌گیری از رسانه‌های چندرسانه‌ای مانند تصاویر، ویدئوها، پادکست‌ها و نمودارهای جذاب، سعی دارد آموزش علم را به یک تجربه چندحسی و جذاب برای کودکان تبدیل کند. این رویکرد نوآورانه، به کودکان کمک می‌کند تا مفاهیم علمی را بهتر درک کنند و در عین حال به‌طور فعال در فرآیند یادگیری شرکت کنند. این رسانه‌ها علاوه بر انتقال اطلاعات، به کودکان این امکان را می‌دهند که به‌طور مستقیم با مفاهیم علمی ارتباط برقرار کنند.

چشم‌انداز هۆژین در بلندمدت، تبدیل شدن به یک الگوی پیشرفته در حوزه آموزش علمی به کودکان در سطح جهانی است. این مجله با هدف ارتقاء سطح آگاهی علمی و فرهنگی کودکان کُرد و در عین حال ترویج هویت‌های فرهنگی خود، به‌دنبال گسترش فعالیت‌های خود به دیگر جوامع و زبان‌ها است. در آینده، هۆژین قصد دارد به یکی از پیشگامان ادبیات علمی کودکان تبدیل شود که به‌طور مؤثر و خلاقانه، مفاهیم علمی را در بستر فرهنگ‌های مختلف، به‌ویژه در جوامع چندفرهنگی، معرفی می‌کند.

۷. گسترش مخاطبان جهانی

در چشم‌انداز هۆژین، این مجله قصد دارد تا دامنه مخاطبان خود را از کودکان کُرد در مناطق مختلف جهان گسترش دهد و به دیگر زبان‌ها و فرهنگ‌ها نیز سرایت کند. با استفاده از مدل‌های آموزشی موفق و علمی، هۆژین به‌دنبال گسترش خود به کشورهای دیگر است تا بتواند به کودکان دیگر فرهنگ‌ها نیز مفاهیم علمی را از طریق زبان‌هایشان منتقل کند..

۸. ایجاد همکاری‌های بین‌المللی در زمینة آموزش علمی کودکان

هۆژین می‌تواند در آینده همکاری‌های متعددی با سایر سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و نهادهای بین‌المللی که در زمینه آموزش کودکان فعالیت می‌کنند، ایجاد کند. این همکاری‌ها می‌توانند در راستای ایجاد پروژه‌های مشترک علمی، ترویج فرهنگ‌های بومی و آموزش‌های چندفرهنگی در حوزه علم و پژوهش باشد. این همکاری‌ها نه تنها به افزایش اعتبار هۆژین کمک می‌کنند بلکه امکان اشتراک‌گذاری تجربیات و دانش‌های علمی در سطح جهانی را فراهم می‌آورند.

۹. تحقیق و نوآوری در زمینة آموزش علمی کودکان

در نهایت، هۆژین در پی آن است که به‌عنوان یک پروژه تحقیقاتی در زمینه آموزش علمی کودکان شناخته شود. این مجله به‌دنبال ایجاد نوآوری‌های آموزشی در راستای معرفی مفاهیم علمی به کودکان است. استفاده از فن‌آوری‌های نوین، آموزش مبتنی بر بازی، مدل‌های آموزشی تعاملی و سایر روش‌های خلاقانه، می‌تواند به هۆژین کمک کند تا در خط مقدم تحولات آموزشی در سطح جهانی قرار گیرد.

هۆژین با اهداف کلیدی و چشم‌اندازهای بلندمدت خود، گامی بزرگ در جهت ارتقای سطح علمی و فرهنگی کودکان کُرد برداشته است. با رویکردی نوآورانه و فرهنگی، این مجله نه‌تنها به پرورش ذهنیت علمی کودکان کمک می‌کند بلکه باعث تقویت هویت فرهنگی و زبانی آن‌ها نیز می‌شود. هۆژین با تلاش برای گسترش دامنه فعالیت‌های خود و همکاری با دیگر نهادهای بین‌المللی، می‌تواند به یکی از پیشگامان ادبیات علمی کودکانه در جهان تبدیل گردد. هۆژین داستانی از تولد علمی است که نه‌تنها در خدمت کودکان کُرد، بلکه در خدمت تمامی کسانی است که به قدرت زبان، فرهنگ و علم باور دارند.