به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، سيد حميد پورمحمدي، يكشنبه ۱۴ بهمنماه نقشه راه دولت براي توسعه سواحل جنوب و تصوير فرداي منطقه مكران را تشريح كرد.
وی با بيان اينكه طرح راهآهن چابهار – زاهدان، بخشي از كريدور حملونقل شمال – جنوب ايران محسوب ميشود و تا پايان سال آينده تكميل خواهد شد، گفت: منابع مالي مورد نياز اين پروژه، تأمين شده و محدوديتي از اين بابت وجود ندارد.
رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور افزود: اين خط ريلي كه اتصال بندر چابهار به شبكه ريلي كشور را فراهم ميكند، نقش مهمي در توسعه حملونقل و ترانزيت منطقهاي خواهد داشت.
پورمحمدی با اشاره به اهميت استراتژيك اين پروژه، گفت: اين خط ريلي از چابهار آغاز شده و در مرحله نخست به زاهدان متصل ميشود؛ اما در برنامهريزي كلان، قرار است تا سرخس و مشهد نيز امتداد يابد.
وی با بیان اینکه اتصال اين مسير به شبكه سراسري راهآهن، نقش مهمي در توسعه حملونقل كالا و افزايش ظرفيت ترانزيتي ايران خواهد داشت، گفت: اين پروژه در كنار بندرعباس، يك مسير ريلي شمال – جنوب ديگر ايجاد خواهد كرد كه نقش كليدي در حملونقل بينالمللي ايفا ميكند.
رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور با اشاره به پيشرفتهاي انجامشده در بخشهاي مختلف اين مسير، اعلام كرد: بخش زاهدان – خاش به اتمام رسيده و طبق برنامهريزي انجامشده، ادامه اين مسير تا چابهار نيز تا پايان سال آينده تكميل خواهد شد.
پورمحمدی افزود: پيمانكاران و وزارت راه و شهرسازي، موظف شدهاند تا طبق جدول زمانبندي پيش بروند و از نظر تأمين منابع مالي، هيچ مانعي وجود ندارد.
وی با بيان اينكه اتمام اين پروژه، تأثير بسزايي در توسعه اقتصادي استانهاي سيستان و بلوچستان و هرمزگان خواهد داشت، گفت: چابهار بهعنوان تنها بندر اقيانوسي ايران، با اتصال به شبكه ريلي، ميتواند نقش پررنگتري در تجارت منطقهاي و بينالمللي ايفا كند.
پورمحمدي ادامه داد: اين مسير، امكان انتقال كالا به كشورهاي آسياي ميانه، افغانستان و حتي اروپا را تسهيل خواهد كرد و با كاهش هزينههاي حملونقل، زمينهساز جذب سرمايهگذاري بيشتر در منطقه خواهد شد.
وی همچنین به تشريح زيرساخت هاي توسعهاي مورد نياز در بخش هاي مختلف در سواحل جنوب پرداخت و به بيان نكاتي درباره اهميت محيط زيست و مشاركت مردم و جوامع محلي در منطقه مكران پرداخت.
انتهای پیام