مخبر دزفولی در جلسه شورای علمی فرهنگستان علوم، نظام آموزش و پرورش را یک گنجینه ارزشمند ۱۲ ساله دانست و تأکید کرد که آینده کشور به چگونگی بهرهگیری از این گنجینه وابسته است.
لزوم توجه به تربیت اخلاقی در کنار آموزش علمی
رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به دغدغههای جدی این نهاد نسبت به وضعیت نظام آموزشی کشور، بر اهمیت آموزش توأم با پرورش اخلاقی تأکید کرد و گفت: "تربیت نسل آینده باید فراتر از صرفاً انتقال دانش باشد. ما باید نسلی متعهد، اخلاقمدار و مسئولیتپذیر پرورش دهیم که بتواند نقش مؤثری در جامعه ایفا کند."
وی در ادامه، به مطالعات تطبیقی درباره نظام آموزشی فنلاند اشاره کرد و اظهار داشت: "بسیاری از اصولی که در نظام آموزشی فنلاند رعایت میشود، ریشه در مبانی دینی و اخلاقی ما دارد. نظم، احترام به دیگران، وفای به عهد و رعایت ارزشهای اخلاقی، از جمله مسائلی هستند که باید در مدل آموزشی ما نیز جایگاه ویژهای داشته باشند."
مخبردزفولی با بیان اینکه باید روشهای موفق نظامهای آموزشی پیشرفته را با فرهنگ و ارزشهای ملی خود تطبیق دهیم، خاطرنشان کرد که هنوز فاصله زیادی تا نقطه مطلوب در نظام تعلیم و تربیت کشور وجود دارد.
حمایت از دغدغههای پرورشی و آمادگی برای همکاری با آموزش و پرورش
وی با اشاره به نگرانیهای وزیر آموزش و پرورش درباره مسائل تربیتی دانشآموزان، تأکید کرد که فرهنگستان علوم از این رویکرد حمایت کرده و معتقد است که: "مسائل پرورشی و تربیتی نباید قربانی مباحث آموزشی شوند. پرورش شخصیت و اخلاق دانشآموزان باید در اولویت باشد."
رئیس فرهنگستان علوم، همچنین آمادگی این نهاد را برای همکاری با آموزش و پرورش در حوزههای مختلف علمی اعلام کرد و افزود: "ما گروههای تخصصی در زمینه مطالعات اسلامی، علوم انسانی، روانشناسی و حوزههای بینالمللی داریم که میتوانند به بهبود نظام آموزشی کشور کمک کنند."
لزوم تقویت ارزیابیهای ملی در کنار آزمونهای بینالمللی
در بخش دیگری از این نشست، مخبردزفولی افت تحصیلی در رشتههای ریاضی و علوم پایه را نگرانکننده دانست و تأکید کرد که نباید تنها به ارزیابیهای بینالمللی مانند تیمز و پرلز تکیه کرد.
وی در اینباره گفت: "این آزمونها میتوانند نقاط ضعف سیستم آموزشی را نشان دهند، اما ما به یک نظام ارزیابی ملی نیاز داریم که بتواند وضعیت آموزشی کشور را بهطور دقیقتر بررسی کند."
رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به موفقیت دانشآموزان ایرانی در المپیادهای علمی، این ظرفیت را یکی از نقاط قوت کشور دانست و بر لزوم بهرهگیری بهینه از استعدادهای برتر تأکید کرد.
ضرورت همکاری نزدیکتر آموزش و پرورش با فرهنگستان علوم
مخبردزفولی در ادامه، برگزاری جلسات تخصصی با دبیران و اساتید آموزش و پرورش را ضروری دانست و از سایر گروههای علمی فرهنگستان خواست تا با همکاری آموزش و پرورش، برنامههای مشترکی را در حوزههای مختلف تدوین کنند.
وی همچنین بر لزوم مشارکت فعال وزارت آموزش و پرورش در برنامههای فرهنگستان علوم تأکید کرد و از مسئولان این وزارتخانه خواست در جلسات تخصصی حضور یابند تا راهکارهای ارائهشده بر مبنای واقعیتهای میدانی مدارس باشد.
مخبردزفولی در پایان، ضمن قدردانی از حضور وزیر آموزش و پرورش در این نشست، ابراز امیدواری کرد که با همکاری مشترک این دو نهاد، بتوان گامهای مؤثری در جهت ارتقای نظام تعلیم و تربیت کشور برداشت.