شناسهٔ خبر: 71163403 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آمادگی فرهنگستان علوم برای همکاری با وزارت آموزش و پرورش

رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به ظرفیت‌های بالای علمی فرهنگستان علوم در حوزه‌های مختلف، آمادگی این نهاد برای همکاری با وزارت آموزش و پرورش را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

آمادگی فرهنگستان علوم برای همکاری با وزارت آموزش و پرورش

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از فرهنگستان علوم، شورای علمی فرهنگستان با حضور علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش و اعضای پیوسته و رؤسای گروه‌های علمی فرهنگستان علوم برگزار شد، محمدرضا مخبردزفولی، رئیس فرهنگستان علوم، به تشریح دغدغه‌ها و برنامه‌های این نهاد علمی در راستای همکاری با وزارت آموزش و پرورش پرداخت.

مخبردزفولی با اشاره به اهمیت نقش آموزش و پرورش در تربیت نسل آینده، گفت: آموزش و پرورش یک گنجینه ارزشمند ۱۲ ساله است که در اختیار ما قرار دارد. چگونگی استفاده از این گنجینه، آینده درخشان کشور را رقم خواهد زد.

رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه اعضای این نهاد علمی دغدغه‌های جدی در خصوص وضعیت فعلی نظام آموزشی کشور دارند، افزود: در فرهنگستان علوم معتقدیم که باید توجه ویژه‌ای به مباحث پرورشی و تربیتی در کنار آموزش داشته باشیم. تربیت نسلی متعهد، اخلاق‌مدار و مسئولیت‌پذیر، از اهداف اصلی ما در این حوزه است.

مخبردزفولی در ادامه به مطالعه تطبیقی انجام شده در خصوص نظام آموزشی فنلاند اشاره کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از اصولی که در نظام آموزشی فنلاند مورد توجه قرار می‌گیرد، ریشه در مبانی دینی و اخلاقی ما دارد. نظم داشتن، انضباط، احترام به دیگران، وفای به عهد و احترام به پدر و مادر، از جمله این موارد است.

وی با تاکید بر ضرورت الگوگیری از این مبانی، اظهار داشت: باید با تطبیق روش‌های عملیاتی که در کشور‌های پیشرفته مانند فنلاند به کار گرفته می‌شود، با مبانی دینی خود، به یک مدل کارآمد و بومی در نظام آموزشی خود دست یابیم.

رئیس فرهنگستان علوم اذعان کرد که با وجود تلاش‌های فراوان صورت گرفته در نظام تعلیم و تربیت، هنوز با نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.

مخبردزفولی ضمن ابراز نگرانی از دغدغه‌های وزیر آموزش و پرورش در خصوص مسائل تربیتی، گفت: در فرهنگستان علوم، به شدت از این دغدغه‌ها حمایت می‌کنیم و معتقدیم که نباید مسائل پرورشی و رفتاری را قربانی مباحث آموزشی کنیم. تربیت اخلاقی دانش‌آموزان و شکل‌دهی به شخصیت آنها، باید از اولویت‌های اصلی ما باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای علمی فرهنگستان علوم در حوزه‌های مختلف، آمادگی این نهاد برای همکاری با وزارت آموزش و پرورش را اعلام کرد و افزود: در حوزه‌های مطالعات اسلامی، بین‌المللی، علوم انسانی و روانشناسی، گروه‌های تخصصی داریم که می‌توانند به آموزش و پرورش کمک کنند.

نگرانی از افت تحصیلی و لزوم توجه به ارزیابی‌های ملی

رئیس فرهنگستان علوم در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن ابراز نگرانی از افت تحصیلی در رشته‌های ریاضی و علوم پایه، به لزوم توجه به ارزیابی‌های ملی در کنار آزمون‌های بین‌المللی تاکید کرد.

وی گفت: ارزیابی‌هایی مانند پرلز و تیمز، می‌تواند به ما در شناسایی نقاط ضعف سیستم آموزشی کمک کند، اما نباید به آنها اکتفا کرد. ما نیاز به یک نظام ارزیابی ملی داریم که وضعیت آموزشی خودمان را به طور دقیق بررسی کنیم.

مخبردزفولی در ادامه با اشاره به موفقیت دانش‌آموزان ایرانی در المپیاد‌های علمی، اظهار داشت: دانش‌آموزان ایرانی از استعداد‌های بسیار بالایی برخوردارند و باید از این ظرفیت به بهترین نحو استفاده کنیم.

وی همچنین به برگزاری جلسات متعدد با حضور اساتید و دبیران آموزش و پرورش در خصوص دغدغه‌های درس ریاضی اشاره کرد و از سایر گروه‌های علمی فرهنگستان خواست تا در حوزه‌های مختلف علوم پایه و انسانی، با همکاری آموزش و پرورش، برنامه‌های مشترکی را تدوین کنند.

رئیس فرهنگستان علوم، با تاکید بر ضرورت مشارکت فعال وزارت آموزش و پرورش در برنامه‌های فرهنگستان، خواستار حضور مسئولین و کارشناسان این وزارتخانه در جلسات تخصصی شد.

وی گفت: حضور نمایندگان آموزش و پرورش در این جلسات، باعث می‌شود که ما با واقعیت‌های میدانی و چالش‌های موجود در مدارس آشنا شویم و بتوانیم راهکار‌های عملی‌تری را ارائه دهیم.

دکتر مخبردزفولی ضمن سپاسگزاری از حضور وزیر آموزش و پرورش در این نشست، ابراز امیدواری کرد که با همکاری صمیمانه دو نهاد، بتوان گام‌های موثری در جهت ارتقای نظام تعلیم و تربیت کشور برداشت.

دانشگاه ملی مهارت کنونی نتوانسته نیاز‌های آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را برآورده کند

محمدمهدی زاهدی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم نیز از عملکرد وزارت علوم در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای انتقاد کرد و معتقد است که انتقال آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای از آموزش و پرورش به وزارت علوم، اشتباه بزرگی بوده است.

وی با تاکید بر ضرورت بازگرداندن این آموزشکده‌ها به آموزش و پرورش، گفت که دانشگاه ملی مهارت کنونی نتوانسته نیاز‌های آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را برآورده کند و تربیت دبیران فنی و حرفه‌ای باید مجدداً به آموزش و پرورش سپرده شود.

هدر رفتن منافع ملی با جدایی وزارت علوم و وزارت بهداشت

محمدعلی زلفی‌گل، عضو پیوسته فرهنگستان علوم به معضل تعارض منافع در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور اشاره کرد و گفت که این موضوع تاثیر منفی بر پیشرفت کشور می‌گذارد.

وی با انتقاد از جدایی آموزش و پرورش از آموزش عالی و همچنین جدایی وزارت علوم و وزارت بهداشت، این جدایی‌ها را از عوامل هدر رفتن منافع ملی دانست.

زلفی گل بر لزوم اصلاح ساختار‌ها و حذف کسانی که ذینفع بوده و مانع پیشرفت کشور هستند، تاکید کرد.