به گزارش مركز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش،محمدرضا مخبر دزفولی، رئیس فرهنگستان علوم در نشست شورای علمی فرهنگستان علوم که با حضور علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، اعضای هیئت علمی و اساتید برجسته فرهنگستان برگزار شد ضمن استقبال از حضور وزیر آموزش و پرورش، این اقدام را نشان از اهمیت قائل شدن برای همکاری با فرهنگستان علوم دانست.
وی با اشاره به اهمیت نقش آموزش و پرورش در تربیت نسل آینده، گفت: آموزش و پرورش یک گنجینه ارزشمند است که در اختیار ما قرار دارد؛ چگونگی استفاده از آن، آینده درخشان کشور را رقم خواهد زد.
رئیس فرهنگستان علوم افزود: در فرهنگستان علوم معتقدیم که باید توجه ویژهای به مباحث پرورشی و تربیتی در کنار آموزش داشته باشیم. تربیت نسلی متعهد، اخلاقمدار و مسئولیتپذیر، از اهداف اصلی ما در این حوزه است.
مخبر دزفولی در ادامه به مطالعه تطبیقی انجام شده در خصوص نظام آموزشی فنلاند اشاره کرد و گفت: بررسیها نشان میدهد که بسیاری از اصولی که در نظام آموزشی فنلاند مورد توجه قرار میگیرد، ریشه در مبانی دینی و اخلاقی ما دارد. نظم داشتن، انضباط، احترام به دیگران، وفای به عهد و احترام به پدر و مادر، از جمله این موارد است. باید با تطبیق روشهای عملیاتی که در کشورهای پیشرفته مانند فنلاند به کار گرفته میشود، با مبانی دینی خود، به یک مدل کارآمد و بومی در نظام آموزشی خود دست یابیم.
رئیس فرهنگستان علوم در پاسخ به دغدغههای وزیر آموزش و پرورش در خصوص مسائل تربیتی، گفت: در فرهنگستان علوم، به شدت از این دغدغهها حمایت میکنیم و معتقدیم که نباید مسائل پرورشی و رفتاری را قربانی مباحث آموزشی کنیم. تربیت اخلاقی دانشآموزان و شکلدهی به شخصیت آنها، باید از اولویتهای اصلی ما باشد.
وی با اشاره به ظرفیتهای بالای علمی فرهنگستان علوم در حوزههای مختلف، آمادگی این نهاد برای همکاری با وزارت آموزش و پرورش را اعلام کرد و افزود: در حوزههای مطالعات اسلامی، بینالمللی، علوم انسانی و روانشناسی، گروههای تخصصی داریم که میتوانند به آموزش و پرورش کمک کنند.
رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به موفقیت دانشآموزان ایرانی در المپیادهای علمی، اظهار داشت: دانشآموزان ایرانی از استعدادهای بسیار بالایی برخوردارند و باید از این ظرفیت به بهترین نحو استفاده کنیم.
وی همچنین به برگزاری جلسات متعدد با حضور اساتید و دبیران آموزش و پرورش در خصوص دغدغههای درس ریاضی اشاره کرد و از سایر گروههای علمی فرهنگستان خواست تا در حوزههای مختلف علوم پایه و انسانی با همکاری آموزش و پرورش، برنامههای مشترکی را تدوین کنند.
رئیس فرهنگستان علوم، با تأکید بر ضرورت مشارکت فعال وزارت آموزش و پرورش در برنامههای فرهنگستان، خواستار حضور مسئولین و کارشناسان این وزارتخانه در جلسات تخصصی شد.
وی گفت: حضور نمایندگان آموزش و پرورش در این جلسات، باعث میشود که با واقعیتهای میدانی و چالشهای موجود در مدارس آشنا شویم و بتوانیم راهکارهای عملیتری را ارائه دهیم.