نشست خبری احمد قیومی سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با اصحاب رسانه، صبح امروز -شنبه ۱۳ بهمنماه ۱۴۰۳- برگزار شد.
وی در این نشست در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت ورود تراموا به کجا رسید، گفت: یک اتفاق بسیار خاص و ویژه در این چند دهه اخیر برای حمل و نقل عمومی شهر تهران در این دوره اتفاق افتاد.
وی با بیان اینکه مشکل آلودگی و ترافیک از سالی به سال دیگر منتقل شده است، خاطرنشان کرد: در این حوزه گامهای بلندی برداشته شده است. اما درباره تراموا باید گفت که این دو رام تراموای جینی که وارد کشور شده بیشتر برای یک تست است. ترامواهای چرخ لاستیکی، با طول ۳۱ و شعاع گردش ۱۵ متری هستند. مزیت این ترامواها کاملا برقی بودن آنهاست. حدود ۸۰ کیلومتر اسمی با هربار شارژ کامل حرکت میکنند. البته هنوز زیر بار نرفته است که با قطعیت بشود گفت.
تراموا دو سر دارد و میتواند با هر دو سر حرکت کند
قیومی اظهار کرد: با انجام تستها میتوان برای شورای ترافیک و شورای شهر این طرح را پیشنهاد کرد. تاکنون دو دستگاه تراموا به صورت امانت و برای تست وارد پایتخت شده و هنوز وجهی برای آن واریز نشده و در مسیر آزادی تا پایانه شرق مورد تست قرار میگیرند. تراموا دو سر دارد و میتواند با هر دو سر حرکت کند. در این تست شبانه که به مدت ۶ شب از ساعت ۲۴ تا ۳ بامداد قرار است مورد بررسی قرار بگیرد اگر نتایج موفقیت امیز بود برای اخذ مجوز اقدام خواهد شد. اگر هم نتایج مورد قبول نبود قطعا از این نوع استفاده نخواهد شد.
بازسازی ۵۷۵ دستگاه اتوبوس غیرفعال
سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در جواب این پرسش که چه زمانی برای فرایند نوسازی ناوگان اتوبوسرانی کافیست و اتوبوسهای وارداتی در چه مقطعی وارد پایتخت خواهد شد هم گفت: توسعه ناوگان حمل و نقل با دو رویکرد بازسازی و نوسازی ناوگان در دستور کار شرکت واحد قرار دارد. در این مدت ۲ الی ۳ سال تغییراتی در جهت تحقق احکام توسعه انجام گرفته است به طوری که امروز شاهد بازسازی ۵۷۵ دستگاه اتوبوسی بودیم که فعال نبودهاند.
وی با اشاره به اینکه ناوگان جدیدی هم از مجموعه سازندگان داخلی برای اتوبوسرانی تهران تهیه شد که کم نظیر بوده است، گفت: تقریبا از تمام ظرفیت داخلی استفاده شده است. اتوبوسهای سطح شهر که تازه و جدید به ناوگان اضافه شدند تولید داخل هستند تا به امروز ۵۲۰ دستگاه عقاب تحویل اتوبوسرانی تهران شده است. ۲۰۰ دستگاه هم از سمت اسنا به ما تحویل داده شده است. تا پایان خرداد سال آینده ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس عقاب و تا پایان امسال هم ظرفیتی نزدیک ۱۰۰ دستگاه به ناوگان اتوبوسرانی تهران از محل تولیدات داخلی اضافه خواهد شد.
قیومی ادامه داد: امروز شاهد ناوگان ۳۲۰۰ دستگاهی فعال هستیم. آنچه در احکام توسعه و پیشرفت در نظر گرفته شده، ۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال است. تهران بیش از اینها نیاز به حمل و نقل عمومی دارد. از ۷۵۰۰ دستگاه تا ۱۱ هزار دستگاه را نسبت به جمعیت پایتخت برای رفع نیاز مردم مطرح میکنند. با اینکه از تمام ظرفیت داخلی برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی استفاده شده، اما نیاز شد تا از ظرفیتهای اورهال هم استفاده کنیم. در این ۳ سال، ۱۲۶۶ دستگاه بازسازی شدند.
سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه ضرورت برقی سازی اتوبوسهای تهران نیز از دیگر موارد مهم از جهت کمک به رفع آلودگی هوای پایتخت است، گفت: در این دوره شهرداری تهران ظرفیت داخلی را مورد توجه قرار داده است. اتوبوسهای برقی شرکت شتاب ساخته شده و ایرادات اولیه گرفته شده و ما ۲۰۰ دستگاه را با این شرکت قرارداد داریم. ۲۵۰۰ دستگاه هم اتوبوسهای هایگری است که در پارکینگ قابل مشاهده است. استفاده از اتوبوسهای برقی میتواند به کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی کمک کند. از این ۲۵۰۰ دستگاه چینی نزدیک به ۲۰۰ دستگاه وارد کشور شده است. تا پایان سال از ظرفیت این اتوبوسها در خطوط استفاده خواهیم کرد. باتوجه به این تعداد اتوبوسی که قرار است وارد کشور بشود و تعداد اتوبوسهایی که امروز در دست ماست، تقریبا به تحقق برنامه چهارم یعنی ۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس نزدیک میشویم.
برای تحقق قرارداد چین هیچ موضوع بازدارندهای از سمت دولت وجود ندارد
وی در پاسخ به این سوال که برای پرداخت سهم دولت به طرف چینی تضمین و اعتمادی هست یا خیر، گفت: در موضوع تامین منابع مالی تمام قراردادهای داخلی و خارجی هیچ موضوع بازدارندهای از سمت دولت وجود نداشت و این جای تشکر از دولت و معاونت مالی شهرداری و شورای شهر دارد؛ بنابراین اتوبوسهای جدید مانند متن قرارداد وارد شهر میشوند و هیچ خلف وعدهای وجود نداشته است.
تا تیرماه ۶۰۰ دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل ونقل عمومی پایتخت میشود
قیومی در پاسخ به سوال اینکه تا پایان سال جاری چند دستگاه اتوبوس جدید به شهر وارد میشوند و موانع ورود اتوبوسهای برقی از گمرک به پایتخت چیست، خاطرنشان کرد: به دلیل مسائل قیمت گذاری این تاخیر به وجود آمد. این قسمت در دست شهرداری نبود و باید توسط مبادی ذی ربط انجام میشد که وقفه کوتاهی افتاد و با جلسه شهردار با وزارت صمت موضوع حل شد. امروز ۶۰ دستگاه اتوبوس هایگری چینی به تهران رسیده است. مابقی هم به این عدد اضافه خواهد شد. تا پایان سال جاری عدد مورد نظر محقق خواهد شد. در هفته گذشته ۲۰ دستگاه عقاب و ۱۳ دستگاه از اسنا تحویل گرفتیم. تا پایان سال ۱۰۰ دستگاه داخلی و ۲۰۰ دستگاه چینی به پایتخت اضافه خواهد شد. سال آینده از محل قراردادهای داخلی ۱۰۰۰ دستگاه را محقق خواهیم کرد که نهایتا تا تیرماه ۶۰۰ دستگاه وارد شهر میشود و با ورود اتوبوسهای هایگر حدود ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس در پایتخت خواهیم داشت.
سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در مورد نگهداشت ترامواها و شیوه حرکت آن چگونه است، گفت: هنوز معاملهای برای تراموا صورت نگرفته و در مرحله تست است. فعلا هیچ تصمیمی برای حرکت در خطوط گرفته نشده است. حتی تست بدون مسافر شبانه هم انجام نشده است. بعد از انجام تست و اخذ مجوزهای لازم، حتما به راهبران آموزش داده خواهد شد و نیازی به راهبر خارجی نداریم.
وی در پاسخ به این پرسش که رسیدگی به وضعیت خط بهارستان-جمهوری چگونه است، گفت: ۱۰۱ خط از ۲۰۰ خط در دستور نوسازی و ۲۱ خط نیز در دست اقدام برای توسعه است. نیاز به بازنگری در خطوط تهران داشتیم. بعضی از خطوط هم که در سابق جمعیت زیادی نداشته امروز نیاز به بازبینی دارد. در حوزه بهره برداری و بهینه سازی خطوط، تمام نکات در دستور کار قرار دارد و امیدواریم با یک حرکت ویژه اوضاع را پیش ببریم. بعضی از مناطق جمعیت اندازه سرویسها را ندارند. باید این را جایگزین کنیم. بهترین چیزی گه پیش بینی شده استفاده از میدل باس هاست. برای بهینه سازی و سازماندهی تمام خطوط در فضای حدید پایتخت برنامه منسجمی داریم.
قیومی در ادامه پیرامون این سوال که شارژ اتوبوسهای برقی چگونه خواهد بود، اظهار کرد: اتوبوسهای برقی موجود داخلی از وضعیت خوبی برخوردارند، اما سرعت ساخت آنها با چینیها متفاوت است. اتوبوسهای چینی با هر دو ساعت شارژ در پایانههای شارژ، توانایی ۵۰۰ کیلومتر پیمایش را دارند. البته اینکه چه عملکردی در خط از خود نشان بدهند با توجه به جمعیت و شیب خیابانها متفاوت خواهد بود.
سرپرست شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه پیش بینی هوشمند مسافر از دیگر برنامههای ماست، گفت: برنامههای ویژهای را برای این امر در نظر داریم تا ایستگاهها در شان مردن باشند و البته هوشمند باشند و اعزام ناوگان در زمان مناسب باشد که بتوانیم سرویس دهی مناسبی داشته باشیم.
انتهای پیام/