به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران صبح امروز برگزار شد.
احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، اعلام کرد: ترامواهای جدید وارد کشور شدهاند و در حال حاضر بهطور موقت برای تست در تهران مورد استفاده قرار میگیرند. این ترامواها که از نوع ریلی و لاستیکی هستند، طولی معادل ۳۱ متر دارند و قادرند بهراحتی در میادین با شعاع گردش ۱۵ متر حرکت کنند.
قیومی افزود: ترامواها کاملاً برقی بوده و از ظرفیت برقی استفاده میکنند. این وسیله نقلیه توانایی طی مسافت ۸۰ کیلومتر را با یک بار شارژ کامل دارد، هرچند که این عدد هنوز بهطور کامل تست نشده است.
وی گفت: این ترامواها بهطور آزمایشی و بدون پرداخت هزینهای وارد کشور شدهاند و قرار است در مسیرهای مختلف تهران از جمله شبانه در نزدیکی مسیر آزادی و پایانه شرق، مورد تست قرار گیرند. تستها از ساعت ۱۲ شب تا ۳ بامداد بهمدت شش شب ادامه خواهد داشت و بهصورت شبیهسازی با مسافر انجام میشود تا امکان اجرایی بودن این ترامواها بررسی شود.
قیومی همچنین خاطرنشان کرد: اگر تستها موفقیتآمیز باشند، این طرح برای دریافت مجوزهای لازم به شورای شهر تهران ارائه خواهد شد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، از توسعه ناوگان حملونقل عمومی در دو بخش بازسازی و نوسازی خبر داد و تأکید کرد: این اقدامات در راستای تحقق برنامههای شهرداری تهران برای بهبود سیستم حملونقل شهری انجام میشود.
وی با اشاره به عملکرد سه سال اخیر در این حوزه گفت: در این مدت نزدیک به هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان شهری اضافه شده است. همچنین، طی دو تا سه سال اخیر، ۵۷۵ دستگاه اتوبوس که غیرفعال بودند، بازسازی و اورهال شدند و اکنون آماده خدمترسانی به شهروندان تهرانی هستند.
قیومی تأکید کرد: ناوگان جدید از تولیدات داخلی تهیه شده است و در طول این سالها چنین اتفاقی کمنظیر بوده است. شهرداری تهران تمام تلاش خود را بهکار گرفته تا از ظرفیتهای تولید داخلی استفاده کند و اتوبوسهای جدید را از سازندگان داخلی تأمین کند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در ادامه افزود: تا پایان امسال، هزار دستگاه اتوبوس عقاب به ناوگان اضافه خواهد شد و ظرفیت جدید ۱۰۰ دستگاهی نیز به سیستم اتوبوسرانی تهران افزوده میشود.
وی همچنین به برنامههای آتی این سازمان اشاره کرد و گفت: در برنامه تحول و پیشرفت شهرداری تهران، پیشبینی شده که تعداد اتوبوسهای فعال تهران به ۷۵۰۰ دستگاه برسد.
قیومی با تأکید بر اینکه هیچ مشکلی در تأمین مالی قراردادهای اتوبوسرانی وجود ندارد، اظهار داشت: تمام قراردادهای منعقد شده برای تأمین اتوبوسهای داخلی، مطابق برنامهریزیها عملیاتی خواهد شد و هیچ مانعی در مسیر اجرایی شدن آنها وجود ندارد.
وی در ادامه از ورود اتوبوسهای دیگر چینی به تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر، ۶۰ دستگاه از این اتوبوسها وارد تهران شدهاند و در حال آمادهسازی مقدمات بهرهبرداری
هستند. همچنین، ۱۹۰ دستگاه دیگر که وارد کشور شده، بهتدریج وارد تهران خواهند شد.
قیومی در خصوص آخرین وضعیت ناوگان اتوبوسرانی تهران افزود: در هفته گذشته، ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید تحویل گرفتهایم و در مجموع، با این افزایش ظرفیت، تا پایان امسال ۳۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر تهران فعالیت خواهند کرد.
وی همچنین به چشمانداز آینده این ناوگان اشاره کرد و اعلام کرد: برنامهریزی شده که تا پایان سال آینده، تعداد اتوبوسهای فعال تهران به ۶۰۰۰ دستگاه برسد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در پایان با اشاره به اهمیت توسعه این ناوگان در بهبود وضعیت حملونقل عمومی گفت: در حال حاضر، نزدیک به یک میلیون نفر روزانه از اتوبوسهای شهری برای جابهجایی استفاده میکنند. توسعه ناوگان اتوبوسرانی یک گام مؤثر و بلند در جهت سرویسدهی بهتر به شهروندان و کنترل ترافیک شهری خواهد بود. این ناوگان قرار است بهطور کامل در تهران مستقر شود و نقش مهمی در کاهش ترافیک و افزایش رفاه شهروندان ایفا کند.
قیومی از برنامههای گسترده این سازمان برای توسعه و بهینهسازی حملونقل عمومی در پایتخت خبر داد.
وی در خصوص استفاده از تراموا در تهران گفت: در صورت موافقت شورای شهر تهران، از راهبران داخلی برای هدایت تراموا استفاده خواهیم کرد و ظرفیت این حوزه را افزایش خواهیم داد.
قیومی همچنین از یک برنامهریزی ویژه برای سازماندهی خطوط اتوبوسرانی خبر داد و اظهار داشت: ما بازنگری جامعی در خطوط اتوبوسرانی تهران انجام دادهایم. برخی نقاط تهران که در گذشته جمعیت زیادی نداشتند، امروزه متراکم شدهاند و نیاز به سرویسهای ویژه دارند. در مقابل، برخی مناطق که در حال حاضر تحت پوشش خطوط اتوبوسرانی هستند، جمعیتی کمتر از ظرفیت اتوبوسهای فعال دارند، که این موضوع نیازمند اصلاح در الگوی سرویسدهی است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران تأکید کرد: برنامه نوسازی ۱۰۱ خط اتوبوسرانی در دستور کار قرار گرفته است تا سطح سرویسدهی به شهروندان ارتقا یابد.
ورود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به تهران
وی همچنین از ورود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به تهران خبر داد و افزود: تا کنون ۶۰ دستگاه از این ناوگان وارد تهران شده و مابقی نیز بهزودی به این مجموعه اضافه خواهد شد.
قیومی در خصوص آزمایش ترامواهای جدید در تهران گفت: خطوط بیآرتی ما آمادگی پذیرش این ترامواها را دارند. البته تأکید میکنم که این ترامواها صرفاً برای تست وارد کشور شدهاند و در حال حاضر جزو داراییهای ناوگان شهری نیستند.
وی درباره مشخصات فنی ترامواها نیز افزود: بر اساس پیشبینیهای اولیه، این ترامواها با هر بار شارژ قادر خواهند بود ۸۰ کیلومتر مسافت را طی کنند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از اجرای یک برنامه جامع برای توقفگاههای اتوبوسهای برقی خبر داد و گفت: در فاز اول، چهار توقفگاه برای اتوبوسهای برقی در نظر گرفتهایم. در حال حاضر ۵۰ دستگاه در پایانه هنگام مستقر خواهند شد، و پایانههای کیانشهر و بعثت نیز جزو این چهار توقفگاه اصلی خواهند بود.
قیومی با اشاره به تلاشهای این سازمان برای بهبود کیفیت ایستگاههای اتوبوس در تهران اعلام کرد: یکی از برنامههای ویژه ما طراحی سامانههای هوشمند برای پیشبینی حضور مسافران در ایستگاهها است. سیستمهای خاصی در حال طراحی هستند تا ایستگاههای اتوبوس در شأن شهروندان تهرانی باشند و بهصورت هوشمند مدیریت شوند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران همچنین به اهمیت حفظ انحصار تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی اشاره کرد و گفت: خطوط ویژه نباید محل تردد وسایل نقلیه غیر از اتوبوسها باشد. پلیس راهور طرحهای ویژهای برای جلوگیری از ورود خودروهای شخصی به این خطوط در دست اجرا دارد که بهزودی عملیاتی خواهد شد.
قیومی درباره عملکرد اتوبوسهای برقیهای دیگر نیز گفت: اتوبوسهای برقیهای دیگر با هر دو ساعت شارژ، میتوانند ۲۵۰ کیلومتر پیمایش داشته باشند. این میزان پیمایش، راندمان مناسبی برای استفاده در حملونقل شهری فراهم میکند و میتواند تأثیر مثبتی در کاهش آلودگی و بهینهسازی مصرف انرژی داشته باشد.
وی در پایان با تأکید بر اینکه این برنامهها بخشی از تحول اساسی در حملونقل عمومی تهران است، اظهار داشت: تمام این اقدامات در راستای ارائه سرویس بهتر به شهروندان و بهبود وضعیت ترافیکی تهران اجرا میشود. افزایش ظرفیت ناوگان، توسعه ایستگاههای هوشمند، استفاده از تراموا و بهینهسازی خطوط، گامهای مهمی در جهت بهبود سیستم حملونقل شهری تهران خواهد بود.