شناسهٔ خبر: 71112135 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی:

کارگران در صورت ارسال نکردن لیست و واریز حق بیمه از کارفرما شکایت کنند

مدیر کل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی گفت: در صورتی که کارفرما لیست و واریز حق بیمه را به سازمان تأمین اجتماعی ارسال نکند، کارگر می‌تواند نسبت به شکایت از کارفرما اقدام کند. 

صاحب‌خبر -

مدیر کل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی گفت: در صورتی که کارفرما لیست و واریز حق بیمه را به سازمان تأمین اجتماعی ارسال نکند، کارگر می‌تواند نسبت به شکایت از کارفرما اقدام کند. 
ابراهیم کشاورز، مدیر کل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی گفت: طبق ماده ۱۴۸ قانون کار، کارفرمایان مشمول قانون کار مکلفند براساس قانون تأمین اجتماعی نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام کنند. وی ادامه داد: در صورت ارسال نکردن لیست و واریز حق بیمه توسط کارفرما، کارگر می‌تواند نسبت به شکایت از کارفرما از طریق هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام کند یا شخصاً با مراجعه به شعبه تأمین اجتماعی در محدوده کارگاهی که در آن کار می‌کند نسبت به تکمیل درخواست ادعای اشتغال در کارگاه مورد نظر اقدام کند. مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی درباره نحوه مطلع شدن کارگران از پرداخت نشدن حق بیمه خود گفت: کارگران می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه esevices. tsmin. ir خدمات سابقه، تمام سوابق، از چگونگی پرداخت یا عدم پرداخت حق بیمه مطلع شوند. کشاورز در پاسخ به اینکه آیا براساس قانون، کارفرما می‌تواند کارگری را بدون بیمه در اختیار بگیرد، تأکید کرد: طبق ماده ۳۶ قانون تأمین اجتماعی کارفرما مسئول پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده به سازمان تأمین اجتماعی است و مکلف به پرداخت حق بیمه سهم خود و بیمه شده‌است. 
وی ادامه داد: همچنین برابر ماده ۳۹ کارفرما مکلف است حق بیمه مربوطه به هر ماه را حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به سازمان بپردازد و همچنین طبق ماده ۱۴۸ قانون کار کارفرمایان مشمول قانون کار را مکلف کرده براساس قانون تأمین اجتماعی نسبت به بیمه کردن کارگران واحد خود اقدام کنند. 
 چه ضرر‌هایی مشمول کارگرانی می‌شود که حق بیمه آنها پرداخت نشده‌است؟
کشاورز در پاسخ به اینکه درصورت پرداخت نشدن حق بیمه چه ضرر‌هایی شامل حال کارگر چه در بخش بیمه‌ای و چه در بخش درمان خواهد شد، تصریح کرد: طبق ماده ۳ قانون تأمین اجتماعی خدمات این قانون شامل حوادث و بیماری ها، بارداری، غرامت دستمزد، از کارافتادگی، بازنشستگی و مرگ است که در صورتی که کارفرما نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه بابت افراد شاغل در کارگاه اقدام کند، کارگران مذکور از همه این مزایا برخوردار می‌شوند. 
 ارسال لیست بیمه به روش الکترونیک
مدیر کل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی به ایرنا تأکید کرد: به منظور احقاق حقوق حقه بیمه‌شدگان و همچنین جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی در ارسال نکردن لیست حقوق و مزد ماهانه کارگران شاغل توسط کارفرما و به لحاظ روزآمد کردن فرآیند‌های وصول حق‌بیمه و پرداخت برخط، تسریع در ارائه خدمات به ذینفعان اعم از کارگران شاغل در کارگاه‌ها و کارفرمایان ذیربط، سیستم دریافت هوشمند لیست حقوق و مزد ماهیانه کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی طراحی و تکمیل شده‌است.