شناسهٔ خبر: 71071486 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

منوچهر شاهسواری: از منتقدان جشنواره فیلم فجر سپاسگزارم/ مراقب گسترش حواشی بی‌ربط به هنر و نقد باشیم/ معیار جشنواره فیلم فجر، برلین و کن نیست

نشست خبری چهل و سومین جشنواره فیلم فجر صبح امروز چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۳ با حضور منوچهر شاهسواری دبیر این دوره از جشنواره و حضور اهالی رسانه، در سالن اصلی برج میلاد تهران برگزار شد. 

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان -

در ابتدای این نشست مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره ضمن خوش‌آمدگویی به اصحاب رسانه و تقدیر از همراهی آن‌ها با چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، از منوچهر شاهسواری دعوت کرد تا با حضور روی صحنه به تشریح برنامه‌های جشنواره بپردازد. 

دبیر این دوره از جشنواره ضمن ابراز خوشحالی از دیدار با اصحاب رسانه بیان کرد: از همه دوستانی که در این ایام با نقدهایشان به ما کمک کردند سپاسگزارم و از کسانی که ما را تشویق کردند ممنونم. برای همه ما اهمیت تصویری از فیلم سینمایی «مادر« که پشت سر ما هست یک خاطره بوده است و مادر جدای از این که یک فیلم برای ما درک شده است. امیدوارم همه مادران سایه‌شان مستدام باشد و آن‌هایی که نیستند جایشان خالی است. 

وی در ادامه گفت: مراسم افتتاحیه جشنواره فردا برگزار می‌شود و از روز جمعه نیز جشنواره به شکل رسمی آغاز به کار خواهد کرد. 

شاهسواری افزود: امسال از سه هنرمند برجسته سینما در مراسم افتتاحیه تجلیل خواهیم کرد. انتخاب کسانی که در سینمای ایران تقدیر و تکریم می‌کنیم. سالهاست که این عزیزان از سوی مخاطبانشان تقدیر می‌شوند. رضا بابک بازیگر، منوچهر والی زاده دوبلور و سیروس الوند کارگردان سینمای ایران سه هنرمندی هستند که مورد تکریم ما به نمایندگی از مردم قرار می‌گیرند. 

وی با اشاره به رونمایی از پوستر بخش تجلی اراده ملی، اظهار کرد: پوستر این بخش نیز با همان مفهوم اصلی ادامه دارد چرا که هویت بصری جشنواره با مفهوم مادر در تمام آثار جاری است. همچنین پوستر جایزه سیمرغ تماشاگران جشنواره فجر نیز رونمایی شد. 

امیدوارم همه شما با استفاده از این منابع تصویری ما را همراهی کنید. این پوسترها حاصل کار و تلاش هنرمند جوان حمید اقدسی است.

شاهسواری در ادمه و با یادی از محمدخزایی رئیس سازمان سینمایی دولت سیزدهم، گفت: درطی این سال‌ها کسانی که این سمت را پذیرفتند نیتشان این بود تا با مشروعیت و مقبولیت این کار را انجام دهند. با توجه به تغییراتی که انجام می‌شود عمدتا در این بخش نیز تغییراتی ایجاد می‌شود که من مخالف آنم. چرا که جشنواره نیاز به دبیرخانه و منابع مالی روشن و ثابت است و باید این به شکل جدی بررسی شود. من ۱۵ آبان اعلام موافقت خودم را به رئیس سازمان سینمایی کردم و دو روز بعد در مسیر شیراز حکم دبیری من اعلام شد و از ۲۴ آبان ماه نیز دوستان من در ستاد مستقر شدند. این نه به نفع سینمای ایران است و نه به لحاظ مدیریتی درست است. 

وی ادامه داد: ما در دوران دیگری نسبت به سالهای قبل به سر می‌بریم و این تغییر ماهیتی با روش‌های سابق قابل پاسخ نیست و در این دوماه اگر ایده‌ای هم داشتیم نمی‌توانستیم وارد عمل شویم. چرا که در حوزه فرهنگ به مشورت و دقت نظر نیازمندیم و در این مدت کم امکانپذیر نیست. بنابراین با حداقل تغییرات دبیری جشنواره را به احترام سینما پذیرفتم. 

شاهسواری توضیح داد: درکی که از هنر داریم این است که هنر و هنرمندان مهمترین میانجیان تاریخ هستند و هرجا هنر و هنرمندی ارزش مدار و قابل اهمیت بوده است، خوشبختانه در کشور ما اینگونه بوده است بخصوص که حوزه تصویر و سینما در این میان اهمیت بسیاری دارد و امیدمان این است که به بهترین شکل آن را اجرا کنیم.

شاهسواری در ادامه و درباره سیمرغ برگزیده آرای مردمی و سازوکار صیانت و حفاظت از آرا مردمی بیان کرد: من شانس این را داشتم که در خانه سینما زمانیکه آرای مردمی شمارش می‌شد حضور داشته باشم. به طور شفاف درباره صیانت از این آرا باید گفت در تمام دورانی که من حضور داشتم هیچکس حتی دبیران جشنواره نیز مطلع نبودند. به نظر می‌آید اهمیت این جایزه برای ما تهیه کنندگان، سرمایه‌گذاران و سازندگان نهادها اهمیت دارد و مانند هر امر دیگری جستجو می‌کنند و با تولید کالا به دنبال جذب مخاطب هستند و تصور ما بر این است که در تمام دوره‌ها نظام صیانت از رای موجود بوده است. 

وی افزود: گاهی اوقات به دلایل حاشیه‌ای از آن صرف نظر کرده‌ایم. حفاظت از رای مردم در واقع شرافت ذاتی ستاد جشنواره و دوستان برگزار کننده است و از سوی دیگر همه شیوه‌های فنی تکنیکی و محافظت از آرا به درستی رعایت شده است و یک مرحله‌ای نیست بلکه در یک فرایند علمی نظام آماری قرار می‌گیرد و یکسان‌سازی صندلی، سانس، سالن نمایش، جغرافیا و… در یک فرمول ریاضی الکترونیکی برنامه‌نویسی شده است لحاظ می‌شود. با استفاده از دانش‌های موجود بخصوص در حوزه آمار و برنامه‌نویسی روش‌های صیانت دیده شده و امیدوارم به خوبی این اتفاق بیفتد.

شاهسواری درباره شایعانتی که درباره فیلم‌های حاضر در چهل و سومین جشنواره فیلم فجرحضور دارند، گفت: جشنواره محل گفت‌وگو، رفت و آمد و تقاضاهاست و وجود این نوع حرف و حدیث‌ها طبیعی است. اما اینکه فیلمی به دلیل فشار جایی یا نهادی به جشنواره آمده باشد به طور مطلق این را تکذیب می‌کنم و هیچ نشانی از این اتفاق در اسناد جشنواره موجود نیست. 

وی ادامه داد: ما چیزی خارج از نظام و قواعد جشنواره انجام ندادیم و داوران نیز از امروز کار خود را به شکل رسمی آغاز کرده‌اند و پیشنهاد شما را با آن‌ها مطرح خواهم کرد چرا که شرط ما قبلی است و با توجه به اشکالاتی که در این زمینه وجود دارد امیدوارم مرتفع شده و این کار را انجام دهیم و آرا داوران درباره آثار را رسانه‌ای کنیم. 

دبیر جشنواره گفت: مجموعه شرایط اجتماعی، نحوه گفت‌وگوی ستاد با هنرمندان و میل آن‌ها برای کنار هم قرار گرفتن را به این حد و حدود پیش بینی نمی‌کردیم و شرمنده تک تک کسانی هستم که مصرانه علاقمند به حضور در جشنواره بودند و این بخت یاری اجتماعی ماست که یک بار دیگر احساس می‌کنیم باید کنار هم باشیم و فاصله‌ها را کم کرده و جلوی التهابات را بگیریم و به امروز و فردای این سرزمین فکر کنیم. 

وی ادامه داد: حتما همه کسانی که این فضای شوق‌آمیز را ایجاد کرده‌اند درک و احساس و عاطفه‌شان از این چنین ایده‌هایی نشات می‌گیرد و ممنون از همه هستم و شرمنده کسانی هستم که دلشان می‌خواست پیش ما باشند و به هر دلیلی نیستند، چرا که همه گوشه‌ای از پیکره سینما ایرانند و جایشان به معنای خاص خالی است. در حوزه هنر هیچ کس جای دیگری را نمی‌گیرد و جایگاه و ستون خود را دارد.

مدیرعامل سابق خانه سینما درباره بی‌احترامی برخی افراد در دوسال گذشته به این میراث، هویت و فرهنگ ملی و انقلابی، گفت: پاسخ به این سوال هم آسان و هم سخت است. اگر حتی فرض بی‌مهری کنیم آیا پاسخ بی‌مهری، بی‌مهری است؟! . من فکر می‌کنم ما حق نداریم به هرکسی که در این سرزمین زندگی می‌کند و شهروند این کشور و تابع قوانین این کشور است بی‌مهری کنیم. ممکن است در بعضی از امور اختلاف سلیقه یا تضاد منافع یا حتی تعارض منافع داشته باشیم آیا اینها را با قاعده حد اکمل تنبه یکدیگر جلو ببریم یا فرصت‌ها را بار دیگر برای کنار هم بودن ایجاد کنیم. به نظرم شیوه دوم با توجه به خصلت‌های فرهنگی اعتقادی تاریخی ما همگون‌تر است. 

وی افزود: همه ما از این که در موقعیتی قرار بگیریم که با هم مهربانی کنیم خوشحال می‌شویم و کسی را ندیدم که به این دلیل غصه خورده باشد. باید شرایط را در نظر گرفت گاهی امکان تشخیص درست برای طرفین وجود ندارد و جشنواره ذاتا محل تشویق است. جشنواره برگزار می‌شود تا مشوق هنرمندان باشد و محل تنبیه کسی نباید قرار گیرد. همه باید متوجه باشیم که کجا زندگی می‌کنیم و چه تعهداتی داریم حرف درست و منطقی است.

شاهسواری درباره تغییرات جشنواره چهل وسوم و تفاوت آن با دوره‌های قبلی گفت: با احترام به همه کسانی که نظر خود را اعلام می‌کنند الزاما هر نظری در هرجایی مطرح شود توافق جمعی وجود ندارد و دیدگاه‌ها شخصی هستند. من جزو طیفی هستم که معتقدم هر امر خیری در طول هزاران سال تاریخ سرزمین صورت گرفته همه ما در آن سهیم هستیم. معتقدم اگر عیب و اشکالی هم ایجاد شده باشد همه مقصر هستند. من به این تقسیم بندی‌ها باور ندارم. اجرای جشنواره فیلم فجر امسال مسئولیت دولت جدید است و فعالیت‌های خودش را دارد و میزانسن مورد نظر خود را چیدمان کرده است. با آداب و سلایق کسانی که مسئولیت می‌پذیرند تطابق حداقلی دارد و فکر میکنم امسال به سلیقه دیگری به جشنواره نگاه شده است. جشنواره محل جدل‌های سابق نیست بلکه محل افق گشایی‌های آینده است و هرچقدر درباره گذشته جدل کنیم و آسیب‌شناسی کنیم بی‌فایده است، اما اگر برای امروز و فردا ایده‌ای نداشته باشیم این جدل‌ها کمک نمی‌کند مگر این که با باور فردا برای کاری که کرده‌ایم صحبت کنیم. جشنواره فجر امسال نمی‌تواند خودش منتقد سال گذشته خود باشد. 

نمایش فیلم در جزیره بوموسی و در فضای باز

دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر توضیح داد: تغییر و تحولاتی انجام شده است و نمی‌توان فرافکنی کرد و ایرادات را به دیگران و حسن‌ها را به خود نسبت داد. من این عادت را ندارم و نقدها و ایرادات خودم را می‌پذیرم اما به این که محصولات متعلق به دولت قبل است فکر نمی‌کنم چرا که نسل جدید فراتر از این قواعد کار میکند و به نظرم امتیاز بزرگ جشنواره امسال همین خصلت است.

تهیه کننده فیلم «مزار شریف» درباره اکران صبح‌ها و بخصوص اکران دانش آموزی و همچنین درباره آثار توقیفی در سانس ویژه تشریح کرد: بخش ویژه همانطور که در مراسم اعلام اسامی در بخش سینمای ایران بیان کردیم فیلم‌هایی هستند که به دلایل گوناگون در قالب جشنواره نمی‌گنجند مانند سال تولید اثر، حضور در جشنواره‌های دیگر، ممیزی و… ما فکر میکنیم نمایش این دست از آثار که هم تنوع موضوعی و هم ساختاری دارند که در آن‌ها مستند، داستانی، تجربی و… وجود دارد و آیینه تمام نمای سینمای ایران را در محضر شما اهل رسانه قرار می‌دهد تا یک تحلیل وسیع داشته باشید. وقتی این آثار را می‌بینید در واقع نمونه‌ای از تمام موجودی‌های ما را در ویترین جشنواره مشاهده می‌کنید. فرصت بررسی، نقد، نظر و تحلیل نسبت به مجموعه سینمای ایران با کمک شما فراهم می‌شود و از روز جمعه که نمایش آثار آغاز می‌شود نمایش آثار در سانس ویژه نیز شروع خواهد شد و فکر می‌کنم بخش قابل توجهی است فارغ از این که چه فیلمی است و چه کیفیتی دارد قضاوت با شماست. 

وی همچنین در خصوص اکران ویژه دانش آموزی چهل و سومین جشنواره فیلم فجر، اظهار کرد: با هماهنگی که داشتیم نمایش‌های ویژه برای دانش آموزان در سانس صبح سینمای تهران خواهیم داشت. برای توان خواهان در جاهای مختلف پیش بینی نمایش آثار داشتیم که گلاره عباسی زحمت بسیاری در این زمینه کشید و مصطفی کیایی نیز همراهی خیلی خوبی در این حوزه داشت. یک بخش دیگری که از دو شب پیش شروع شده است نمایش فیلم در جزیره بوموسی در فضای باز است که نمایش آن آغاز شده است و سالن سینمای بوموسی به کمک سینماشهر و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از ۲۷ بهمن ماه وارد چرخه اکران عمومی می‌شود.

شاهسواری درباره قهر برخی از هنرمندان و جلوگیری از حواشی و اینکه چه تدابیری برای این مسائل حاشیه‌ای در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: اصحاب رسانه در این حوزه نقش مهمی دارند و نباید بگذارید که این اتفاق رخ دهد. با تن دادن به حاشیه‌ای که من ایجاد می‌کنم و شما به آن پروبال می‌دهیدریال گسترش پیدا می‌کند و گاهی اوقات متاسفانه به این سمت می‌رود که با حاشیه می‌توان کار را پیش برد. تمنای من از شما این است که مراقب باشید خودمان بانی گسترش حواشی که هیچ ربطی به هنر و هنرمندی، اظهار نظر و نقد ندارد، نباشید.

تغییر در جایزه نقدی جشنواره فیلم فجر

شاهسواری درباره جوایز نقدی بیان کرد: جشنواره با جایزه نقدی بخشی از اعتبارات تاریخی خود را به چالش کشید اما وارد جریانی شدیم که باید اهدای سیمرغ را با یک جایزه نقدی همراه کنیم در حالی که ارزش سیمرغ که نقش اساطیری دارد نباید با جایزه نقدی قیاس می‌شد و وقتی این کار را کردیم با اعداد و ارقام متنوع پیش رفتیم که این هم از یک ساختار و منش درست خارج شد. جایزه نقدی امسال بین فیلم‌های بلند داستانی، کوتاه، مستند، بخش تبلیغات از یک تناسب کافی برخوردار است و فکر می‌کنم اعداد و ارقام به نسبت مجموعه امکانات مالی جشنواره نسبت به دوره‌های قبلی تغییر جدی خواهد داشت.

این تهیه کننده و مدیرعامل یابق خانه سینما درباره نشست‌های نقد و بررسی جشنواره و همچنین شعار وفاق اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر و نشست‌های پرسش و پاسخ پیش از این که محل نقد و تحلیل زیبایی‌شناسی و تکنیک باشد بیشتر جهت آشنایی و معرفی است. به نوعی ایجاد فضا برای اثر و کسانی است که به تازگی فیلم ساخته‌اند و تازه وارد جرگه شده‌اند و باید تجربه مواجهه با اهل رسانه را پیدا کنند. نقد فیلم با یک بار فیلم دیدن در سالن غیراستاندارد سینمایی کافی نیست و به نظرم به دلیل تجربه‌ای که پیدا می‌کنند باید از این جا خوشحال خارج شوند نه این که خسته و دل‌شکسته باشند. 

وی ادامه داد: در این دوره جشنواره متفاوت خواهد بود و در آینده درباره این نکات صحبت خواهد شد.

دبیر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر درباره گلایه برخی از عوامل فیلم‌ها و جابجایی سانس‌ها و دلیل این تغییرات که تا شب گذشته ادامه داشته است، بیان کرد: برخی از دوستان از نظم و ترتیب در این ایام صحبت کردند ولی فکر می‌کنم در برخی از جاها همچنان گرفتار هستیم. متاسفانه به دلیل حضور پرتعداد علاقمندان سایت‌های فروش بلیت با مشکل و کندی مواجه شده است. در عین حال که خبر جذاب و دلنشینی است اما خب این خوب نیست. ما امسال سالن‌های اختصاصی را به صفر رساندیم و غیر از اصحاب رسانه، اعضای خانه سینما، مجموعه شهرداری تهران که در مقام حامی جشنواره قرار گرفته و بانک ملی که حامی جشنواره است به هیچ کجا سالن اختصاصی ندادیم و فقط خرید بلیت را ایجاد کردیم. برای دانشجویان نیز خرید بلیت نیم‌بهاست که تاکنون در دوره‌ای جشنواره این اتفاق رخ نداده است و با همکاری وزارت علوم و سایت دانشگاه‌ها در حال انجام است. حال و احوال خوبی که از حس و حال اجتماعی وجود دارد به علاقمندان جشنواره منتقل شده است و این اشکالات متعلق به اشتیاق حضور است و می‌دانم که گاهی درگیر اخلال می‌شویم و فرصت تبلیغات برایشان اندک است اما امیدوارم در حداقل ممکن باشد. 

واقعیت این است که مجری خوب کم داریم
شاهسواری درباره فیلم‌های رزرو و خارج از مسابقه و همچنین تکراری بودن مجریان مراسم افتتاحیه و اختتامیه گفت: طبق قاعده‌ای که اعلام کردیم دو شب پیش متوجه شدیم فیلم «زمانی در ابدیت» امکان حضور ندارد چرا که امکان دسترسی به نسخه را نداریم و نظام کنترل بر نسخه وجود ندارد. برخی از آثار در حال رسیدن هستند اما می‌دانستیم که در کدام بخش مانده است و خط سیر آثار در دبیرخانه مشخص است و میدانستیم که چه زمانی بدست ما می‌رسد اما درباره این فیلم امکانش فراهم نشد ضمن این که متوجه مسائل حقوقی این فیلم شدیم که درنهایت به کنارگذاری آن منجر شد. 

وی درباره آثار رزرو جشنواره نیز بیان کرد: دشواری سنگینی بود که از میان این آثار انتخاب کنیم چرا که به نظرم ظلم در حق باقی آثار است. در این مورد من به تنهایی تصمیم گرفتم و احساس کردم قدرت انتخاب بین چند فیلمی که مانند هم هستند و میتوانند جایگزین شوند نداشتم و به نظرم عادلانه این بود که هیچ فیلمی را به بخش مسابقه اضافه نکنم و از صاحبان خواهش کردم در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآیند. چون در بخش رای‌گیری مردمی و داوری حضور ندارند می‌توانند سر فرصت اقدام کنند و بعد ما خودمان را از منظر شما می‌بینیم. 

شاهسواری همچنین درخصوص مجریان نشست‌های پرسش و پاسخ جشنواره افزود: در راستای حمایت و تشویق از دوستان، آقای نجفی مسئولیت این بخش را برعهده دارند و قواعدی وجود دارد. واقعیت این است که مجری خوب کم داریم.

دبیر چهل و سومین دوره از جشنواره فیلم فجر درباره جزییات مراسم افتتاحیه و اختتامیه و همچنین اکران فیلمی که در جشنواره داخلی حضور داشته است، بیان کرد: مراسم افتتاحیه فردا ساعت ۱۸ در تالار وحدت برگزار خواهد شد که اصلی‌ترین بخش آن اهدای جوایز بخش تبلیغات و همچنین تکریم سه هنرمندی است که از آن‌ها یاد کردیم. همچنین معین شریف خواننده لبنانی به یاد همه زنان و دخترانی که در این مدت مورد ظلم قرار گرفتند ما را همراهی خواهد کرد. 

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم حضور خواهند داشت. در روز اختتامیه نیز هیچ سخنرانی نخواهیم داشت و صرفا جوایز اهدا خواهد شد که ایده وزیر فرهنگ و ارشاد است. 

شاهسواری درباره بخش دوم سوال نیز گفت: تناقضاتی در آیین نامه جشنواره وجود دارد که باید برطرف شوند. متاسفانه با تفکیک بخش ملی از بین‌الملل هنوز آیین‌نامه تغییراتی نداشته است و در فاصله دوماه نمی‌توانستیم در این زمینه کاری انجام دهیم. چرا که قبل از اعلام حکم من ثبت نام آثار شروع شده بود که امیدوارم ما را ببخشید که این مساله ناشی از یک امر پیشین است و امیدواریم در سال‌های آینده براساس یک اساسنامه مستحکم این ماجرا را پیش ببرند، تا این اشکالات بجا و درست برطرف شوند.

شاهسواری درباره توزیع جوایز گفت: هرآنچه در فراخوان اعلام شد انجام خواهد شد. البته با تشخیص شورای سیاستگذاری و دبیر، بخشی را می‌توانیم جدا کنیم ولی تمرکز ما بر کیفیت و وجه تکنیکال و هنری آثار است. جایزه تماشاگران کارکرد خود را دارد و جایزه سیمرغ زرین از نگاه ملی نیز سال‌هاست که وجود دارد اما جایزه ویژه دیگری نخواهیم داشت.

این تهیه کننده پیشکسوت سینما درباره محافظه‌کارانه رفتار کردن دبیران دوره‌های گذشته جشنواره در معرفی و یا انتخاب آثار گفت: هر شجاعتی الزاما معنای زدن به دیوار و سربه دیوار کوبیدن نیست. گاهی اوقات به نحوی به شرایط اجتماعی ما بر می‌گردد. دختران و پسران ما از ما سوالاتی دارند که نتوانستیم به آن‌ها پاسخ دهیم که این به دلیل نادانی ماست و ربطی به شجاعت و ترس ما ندارد. اینکه هنرمندی از رئیس جمهور خود تقاضا می‌کند از نظر من اشکالی ندارد چرا که شهروند است و می‌تواند از حق خود دفاع کند، اما اینکه چرا از او تقاضا می‌کند بحث دیگری است. اگر رئیس جمهور دستور دهند از نظر افکار عمومی ظلم است یا محبت؟ 

سینمای ایران صاحب منزلتی است که باید جشنواره‌ای با استانداردهای بالای جهانی داشته باشد

قواعد و مقررات نیازمند بازنگری جدی است و هرکدام از شما می‌توانید درباره بهتر شدن جشنواره صحبت کنید. آیا معیار جشنواره ما برلین و کن و… است؟ درحالیکه اینگونه نیست. اگر جشنواره‌ای شبیه به جشنواره فیلم فجر در جهان یافتید جایزه دارد. ما تنها جشنواره در جهان هستیم که محصولات تولیدی سینمای آن کشور را که به نمایش عمومی در نیامده است در همه اجزا مورد قضاوت و داوری قرار می‌دهیم. این تک بودن جشنواره اقتضائات خودش را دارد از نظر من جشنواره را یا باید تبدیل به یک جشن ملی کنیم و یا با قواعد و استانداردهای جهانی مواجه شویم.

وی ادامه داد: از شهرستان‌های دور و نزدیک متقاضی این هستند که جشنواره در شهرهایشان نمایش داده شود و یا بلیت بگیرند. این تفاوت‌ها را باید درک کرد که ویژگی جشنواره فیلم فجر است و عیب نیست. اگر توجه به این ویژگی‌ها محافظه کاری وعدم جسارت است من ندارم، اما اگر نقد شجاعت می‌طلبد به فاکتور دانایی نیازمند است که به من بگویید در این زمینه چطور و چگونه باید رفتار کنیم.

شاهسواری در ادامه و درباره جداشدن بخش بین‌الملل جشنواره توضیح داد: من جزو موافقین این جداسازی هستم چرا که سینمای ایران صاحب منزلتی است که باید جشنواره‌ای با استانداردهای بالای جهانی داشته باشد اما درباره اجرای این ایده نمی‌دانم سازمان سینمایی در چه شرایطی است و میدانم که در حال مذاکره با فیاپف هستند برای تعیین تاریخ که درجه الف آن باقی مانده است و برسر تاریخ آن در حال مذاکره هستند.

شاهسواری ضمن اشاره به آثار بخش ویژه و تعداد آن‌ها گفت: ما هرشب یک فیلم متفاوت خواهیم داشت و درباره هیچ فیلمی بحثی وجود ندارد

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره این موضوع که چرا ۳۳ فیلم باید در جشنواره به نمایش درآید در حالی که حد نصاب آرا هیات انتخاب را جذب نکرده‌اند، اظهار داشت: این آمار اشتباهی است و ممکن است برخی از شما از آثار خوشتان بیاید و برخی دیگر خوششان نیاید. صورت جلسه هیات انتخاب نزد من است و اسناد آن موجود است. من مدعی این نیستم که همه آثار به نمایش درآمده درخشان هستند. ۲۲ فیلم بخش مسابقه قبلا هم در جشنواره حضور داشتند و ما صرفا به دلیل ظلمی که در حق عوامل فیلم اولی ایجاد می‌شد این بخش را تجمیع کردیم و در نهایت ۳۳ فیلم انتخاب شد اما سیمرغ کارگردانی بهترین فیلم اول همچنان سرجای خودش است.

شاهسواری در خصوص تعدد آثار بخش مسابقه و اینکه آیا حجم آثار به قضاوت‌ها ضربه نمی‌زند، گفت: ۲۲ فیلم در بخش مسابقه و ۱۱ فیلم در بخش نگاه نو بود و براساس مقررات جشنواره ۴ پویانمایی نیز مورد داوری قرار خواهند گرفت. جشنواره فیلم فجر یک جشنواره با ویژگی‌های خاص خودش است که تقاضا دارم به این ویژگی‌ها به لحاظ تاریخی، هویت بخشی به بخشی از تاریخ سینمای ایران، ایجاد مشاغل و… خدمات وسیعی کرده است توجه کنیم، ویژگی‌هایی که قابل احترام است و از جایی باید تغییراتی داشته باشد که تاکنون رخ نداده و امیدوارم در آینده رخ دهد.

شاهسواری ضمن اشاره به شور و شوق مخاطبان و رسانه‌ها در دهه‌های گذشته تشریح کرد: بخشی از این اتفاقات به روزنامه‌ها در گذشته باز می‌گشت. روزگاری که جلوی دکه روزنامه فروشی‌ها صف میکشیدیم و امروز متاسفانه دیگر این اتفاقات رخ نمی‌دهد. روزگاری یک ستون‌نویس در روزنامه‌های جهان میتوانست اتفاقات هیجان‌انگیزی رقم بزند، امروز دیگر در آن سوی آب‌ها نیز اینگونه نیست. امروز جشنواره یک تعداد فیلم خوب داشته، یک تعداد متوسط و یک تعداد هم ضعیف. این اجتناب ناپذیر است و باید گفت‌وگو کرد و پیشنهاد داد و شرایط را سنجید. امروز در توسعه فضای مجازی و هوش مصنوعی به سر می‌بریم. تکنولوژی‌های جدید که فقط فنی و تکنیکال نیستند بلکه روح و روان و شیوه اندیشه و رفتار ما را تحت تاثیر خود قرار میدهد و در جهان دیگری هستیم. 

وی ادامه داد: روزگار گذشته امروز فقط خاطره است و امروز باید خود را متناسب با شرایط روز وفق دهیم که اگر اینگونه نباشد دچار مشکلات جدی خواهیم شد و سینما تنها یک بخش از آن است. قبول دارم که نسبت نقد فیلم به اکران در گذشته تاثیر داشت اما امروز دیگر اینگونه نیست و مدل زیستی‌مان نیز تغییر کرده است. نقد و بررسی که در گذشته در سینما شهر قصه رخ می‌داد کاملا متفاوت بود اما امروز در همین سالن هزار و ۲۰۰ نفر می‌نشینند و فیلم می‌بینند و باید با یک نفر مواجهه کنند که این موضوع شدنی نیست. 

انتهای پیام/