شناسهٔ خبر: 71071141 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

چند اتوبوس شهری در ۳ سال اخیر اورهال شده است؟

صاحب‌خبر -

شهرداری تهران علاوه بر عقد قراردادهای متعدد با تولیدکنندگان داخلی و چینی برای تأمین ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس، برای اورهال اتوبوس هایی که در توقفگاه های شرکت واحد در حال خاک خوردن بودند نیز اقدام کرد اما روند طی شده چندان مطلوب نیست.

چند اتوبوس شهری در ۳ سال اخیر اورهال شده است؟
تین نیوز |

شهرداری تهران علاوه بر عقد قراردادهای متعدد با تولیدکنندگان داخلی و چینی برای تأمین ۵۰۰۰ دستگاه اتوبوس، برای اورهال اتوبوس هایی که در توقفگاه های شرکت واحد در حال خاک خوردن بودند نیز اقدام کرد اما روند طی شده چندان مطلوب نیست.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم،در دوره گذشته مدیریت شهری، تهرانی ها شاهد توقف و کندی در انجام امور مختلف شهری از جمله حوزه حمل و نقل بودند اما یکی از بخش هایی که در آن با پسرفت مواجه شدند، اتوبوسرانی بود که تعداد ناوگان آن از حدود 5000 دستگاه به کمتر از 2000 اتوبوس کاهش یافت.

کاهش تعداد ناوگان اتوبوسرانی در حالی بود که تهران دست کم به 9000 دستگاه اتوبوس نیاز داشت و این اختلاف فاحش، نشان دهنده وضعیت بحرانی این حوزه بود؛ بنابراین با آغاز فعالیت دوره فعلی شهر تهران جبران کاستی ها و عقب ماندگی حوزه حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی به یک ضرورت و اولویت تبدیل شد.

بر همین اساس، شورای شهر تهران در گام نخست با اختصاص حدود نیمی از بودجه شهرداری به حوزه حمل و نقل عمومی عملاً زمینه تحول در این حوزه را فراهم کرد و شهرداری تهران نیز با تمرکز در این بخش برای جبران عقب ماندگی های سال های گذشته، آستین ها را بالا زد.

شهرداری تهران در این راستا علاوه بر عقد قراردادهای متعدد با تولیدکنندگان داخلی و چینی برای تأمین 5000 دستگاه اتوبوس، برای اورهال اتوبوس هایی که در توقفگاه های شرکت واحد در حال خاک خوردن بودند نیز اقدام کرد.

آن طور که «احمد قیومی» مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اعلام کرده است، در سال جاری، 136 دستگاه اتوبوس بازسازی شده و تا پایان سال نیز 39 دستگاه دیگر بازسازی و به ناوگان ملحق خواهد شد.

به گفته وی، از ابتدای سال 1401 تاکنون، 565 دستگاه اتوبوس در دو بخش ملکی (اتوبوس های متعلق به شهردای) و خصوصی بازسازی شده است و از این تعداد، 370 دستگاه مربوط به بخش ملکی شهرداری و 195 دستگاه متعلق به بخش خصوصی بوده است.

اورهال اتوبوس شهری

این در حالی است که «مهدی علیزاده» مدیرعامل سابق شرکت واحد اتوبوسرانی در اردیبهشت امسال وعده اورهال 500 دستگاه اتوبوس 18 متری را تا پایان سال جاری داده بود و آمار ارائه شده فعلی، نشان دهنده روند نامطلوب اورهال اتوبوس هاست و سال گذشته نیز برای آن اقدام قابل توجهی نشده است.

«سیدجعفر تشکری هاشمی» رئیس کمیسیون شورای شهر تهران نیز در انتقاد به روند کُند اورهال اتوبوس ها، اظهار کرد: در بودجه سال گذشته، 1325 میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی ناوگان، منابع گذاشته ایم؛ اما مطابق با گزارش ها، تنها حدود 400 میلیارد تومان مستقیماً برای این کار تخصیص داده شده و بخش دیگر به دیون این بخش که اوراق قرضه بوده، تخصیص یافته است. دوستان شهرداری باید اهتمام ویژه ای به تعمیرات و نوسازی داشته باشند.

 6 سامانه یا توقفگاه در اتوبوسرانی شهر تهران وجود دارد که امکاناتی برای تعمیر اتوبوس ها در خود جای داده اند. اتوبوس ها ابتدا در سالن بازسازی قرار می گیرند. قطعات داخلی آنها جدا می شود و طبق چک لیست های موجود، بررسی و تعویض قطعات و لوازم از دستگیره، صندلی و میله های داخل اتوبوس گرفته تا گریبکس، لاستیک، موتور و... آغاز می شود.

بعد از جداسازی قطعات، اتوبوس به کارگاه های مورد نیاز برای تعمیر ارجاع می شود اما نیازی به جابه جایی قطعات اتوبوس ها نیست زیرا چند شرکت برای تأمین قطعات مورد نیاز، طبق سفارش شرکت واحد اتوبوسرانی وجود دارد. البته در موارد معدودی ممکن است قطعه ای به دلیل تحریم ها به راحتی تأمین نشود و 4 تا 5 ماه در توقفگاه باقی بماند اما این طور نیست که همه اتوبوس ها در انتظار قطعه هستند و غیرفعال شده اند.

اورهال اتوبوس شهری

اورهال هر اتوبوس حدود 30 روز به طول می انجامد و برای تعمیرات هر بخش، هزینه ای برآورد شده است؛ اما اورهال یک اتوبوس حدود یک میلیارد و 300 تا یک میلیارد و 800 میلیون تومان هزینه در بر دارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید