به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه طراحی و ساخت رباتهای تعاملی با حمایتهای صندوق نوآوری و شکوفایی برای نخستین بار در کشور یک شهربازی رباتیکی تعاملی را با عنوان ساخته است.
این شهربازی علاوه بر ایجاد سرگرمی برای کودکان تلاش کرده که با استفاده از هوش مصنوعی سبک جدیدی را در تفریح و آموزش کودکان با استفاده از تکنولوژی به وجود آورد.
صفری کارشناس ارشد بازرگانی این شرکت گفت: حدود هشت سال است که در زمینه هوش مصنوعی و رباتیک فعالیت میکند. شروع فعالیت این شرکت از دانشگاه امیرکبیر آغاز شده و بنیانگذارانش دانشجویان این دانشگاه بودهاند.
وی با اعلام اینکه اولین محصولی که در این شرکت طراحی شد، ربات انساننما بوده، درباره دیگر محصولات این شرکت عنوان کرد: بعد از ساخت این ربات، شرکت فعالیت خود را در زمینه طراحی بازیهای هوشمند و تعاملی آغاز کرد و این فعالیت منجر به ایجاد اولین شهربازی رباتیکی کشور شد و تاکنون شعب متعددی از این شهربازی طراحی و راه اندازی شده است.
در زمان همهگیری کرونا ساخت یک اسباببازی هوشمند را آغاز کردیم که در حال حاضر تولید شده و در دسترس عموم قرار گرفته است.
این اسباببازی با استفاده از هوش مصنوعی در قالب بازیهای خاص و متنوع، به کودکان آموزشهایی نظیر آموزش حروف الفبای فارسی و انگلیسی، ریاضیات و اعمال مختلف آن، و همچنین بازیهایی برای تقویت حافظه و ... ارائه میدهد.
این بازی که نهایی شده و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است، جزو بازیهای نرم افزار پایه است و تیم تحقیق و توسعه این شرکت دائما در حال بهروزرسانی و توسعه بازیهای اسباب بازی هوشمند فیجی است.
صفری درباره ویژگیهای منحصربهفرد شهربازی رباتیکی تعاملی تصریح کرد: بازیهایی که در این شهربازی استفاده میشود کاملا به صورت تعاملی است. بازیهای مرسومی را که در دیگر شهربازیها مشاهده میکنید، در این شهربازی نمیبینید. در این شهربازی علومی مانند هوش مصنوعی، مکانیک و الکترونیک در کنار فن آوری های نوین به کار گرفته شده است.
بازیها به نوعی، ترکیب دنیای هوشمند و فیزیکیاند. برای مثال در بسیاری از شهربازیها بازی صخرهنوردی وجود دارد که به شکلهای مختلف و به صورت فیزیکی انجام میشود.اما در این شهربازی صخرهنوردی به این صورت است که علاوه بر جنبه فیزیکی، جنبههای مجازی بازی هم در نظر گرفته شده است.
با نصب ویدئوپروژکتورها، یک سری نورهای مختلف منعکس میشود که هر کدام امتیاز خاصی دارند و کودکان تنها از طریق لمس آنها به امتیاز میرسند. در حال حاضر این شهربازی در سه شعبه در تهران و اهواز در حال فعالیت است.
کارشناس ارشد بازرگانی این شرکت دانشبنیان درباره عملکرد شرکتهای فعالِ کشور در حوزه ساخت و تولید اسباب بازی و شهربازی بیان کرد: شرکتهای بسیاری در حوزه اسباببازی در کشور در حال فعالیت هستند، اما شهربازیهای رباتیکی و بازی هوشمند فیجی هیچ نمونه داخلی ندارد و میتوان گفت حتی در خاورمیانه نیز نمونه مشابهی یافت نمیشود.
وی در خصوص مزیت این شهربازی نسبت به شهربازیهای دیگر افزود: بیشتر شهربازیها صرفا جنبه تفریحی توجه دارند. اما این شهربازی همواره تلاش کرده تا ابعاد علوم شناختی را نیز مورد توجه قرار دهد، تا کودکان بتوانند استعدادهای خود را پیدا کرده و رشد دهند.
صفری با اعلام اینکه بیشترین توان نیروی انسانی این شرکت در جهت توسعه محصولات صرف میشود، درباره برنامههای در نظر گرفته شده برای توسعه محصولات این شرکت اظهار کرد: عمده فعالیتهای روزانه ما برای تحقیق و توسعه محصولات صرف میشود، به همین جهت بخش گستردهای از نیروهای انسانی شرکت در واحد تحقیق و توسعه فعالیت میکنند.
به گفته وی افرادی که علاقمند به سرمایهگذاری در این حوزه هستند میتوانند با ارسال درخواست خود، اقدام به راهاندازی یک شعبه از شهربازی کنند، و این شرکت تمامی مراحل، از طراحی و ساخت تا راهاندازی این شعب را انجام خواهد داد، همچنین در موضوع بازاریابی و مدیریت و آموزش کارکنان نیز به آنها کمک خواهد کرد تا بتوانند بهرهبرداری خوبی از شهربازی داشته باشند.
کارشناس ارشد بازرگانی این شرکت دانشبنیان، بیشترین میزان ارزبری صنعت شهربازی در کشور را مربوط به واردات تجهیزات برای ساخت شهربازیها دانست و خاطر نشان کرد: ساخت شهربازی در کشور به این شکل است که تجهیزات در خارج از کشور خریداری میشود و در داخل اسمبل و استفاده میشوند؛ اما ما در این شرکت را تولید میکنیم که در خاورمیانه بیرقیب است. به همین دلیل این تجهیزات و محصولات توان صادر شدن دارند، اما در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی چنین امکانی وجود ندارد.
صفری در خصوص نقش صندوق نوآوری و شکوفایی در توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری کشور خاطر نشان کرد: حمایتهای صندوق نوآوری و شکوفایی در جهت تولید و توسعه محصولات دانشبنیان بسیار خوب بوده است.
بسترسازی و تسهیل صندوق نوآوری برای حضور شرکتهای دانشبنیان در نمایشگاههای بینالمللی بسیار موثر و کاربردی است که ساز و کار روتین و مناسبی برای حضور این شرکتها در عرصههای بینالمللی فراهم کرده است.