شناسهٔ خبر: 71070242 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

بررسی پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما ؛ مشخصات فنی، آپشن ها و نقاط ضعف و قوت

صاحب‌خبر -

یکی از هاچبک های اسپرت ایران خودرو که گران ترین نمونه تولید داخل محسوب می‌شود، پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما است. مشخصات و امکانات این خودرو چیست؟

سال‌هاست که پژو 206 را در قامت یک هاچبک جمع و جور و اقتصادی در بازار خودرو کشور داریم. آبی پوشان جاده مخصوص برای ایجاد تمایز و تنوع بخشیدن به سبد محصولات خود، سراغ طراحی و تولید نسخه صندوق‌دار این خودرو رفتند و بعد از مدتی هم یک مدل ارتقایافته به نام پژو 207 را به بازار آوردند.

فهرست محتوا

  • بررسی پژو 207 اتوماتیک پانوراما
  • طراحی ظاهری
  • طراحی داخلی
  • قوای فنی
  • عملکرد و تجربه رانندگی
  • امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی
  • قیمت و ارزش خرید
  • رقبا
  • گالری عکس

بررسی پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما

پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما

قطع به یقین یکی از محبوب‌ترین خودروهای داخلی که به لطف ظاهر خود با استقبال جوانان مواجه شده، پژو 207 است. این هاچبک جذاب که جایگزین پژو 206 شده، از اواخر سال 1402 به صورت رسمی جای 206 را گرفت تا این خودرو قدیمی به استراحت ابدی برود. ایران خودرو هم برای متنوع کردن این مدل و فروش بیشتر آن، مدل‌های متنوعی از پژو 207 را به بازار فرستاد.

شاید تصور کنید که آنچه امروز با نام پژو 207 عرضه می‌شود، همان 207 فرانسوی‌هاست، اما قطعا این گونه نیست. 207 را باید یک فیس لیفت جزئی از 206 تولید داخل دانست. برزیلی‌های پژو در سال 2008 میلادی تصمیم گرفتند تغییراتی روی پژو 206 اعمال کنند که نتیجه این تغییرات، پژو 206 پلاس شد. از سال 1389 شمسی و همزمان با رونق گرفتن ایران خودرو، تولید 207 آغاز شد، اما دیری نپایید که به خاطر تحریم‌های غرب و خروج پژو از بازار ایران، تولید آن متوقف گردید.

پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما

آبی پوشان تسلیم نشدند و با فراموش کردن بدعهدی‌های شرکت پژو، تولید این هاچ بک فرانسوی را از سال 1395 دوباره شروع کردند. هم اکنون شاهد عرضه مدل‌های مختلفی از این خودرو هستیم که پژو 207 پانوراما را باید به عنوان مجهزترین و البته گران‌ترین نسخه به حساب آورد. در اینجا به بررسی کامل این هاچبک و ذکر مشخصات فنی، امکانات رفاهی و ارزش خرید آن می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

تارا بخریم یا پژو 207؛ در مقایسه کدام بهتر است؟

طراحی ظاهری

پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما

ظاهر پژو 206 قدیمی شده بود و این موضوع را همه متقاضیان این هاچ بک فرانسوی تبار می‌دانستند. ایران خودرو برای اینکه بتواند تغییراتی مهم و اساسی به فیس لیفت 206 بدهد، پژو 207 را با المان‌های به‌روز و مدرن راهی بازار کرد که نمونه بارز این اتفاق، چراغ‌های روشنایی روز هستند که بالای چراغ‌های اصلی نصب شده‌اند.

علاوه بر این، سقف شیشه و پانوراما باعث شده تا این محصول به قدر کفایت از رقیب قدیمی خود متمایز شود. با این حال، اگر طراحان آبی پوش جاده مخصوص قدری بیشتر به ظاهر اهمیت می‌دادند، بهتر بود. در نمای جلو همان چراغ‌های بزرگ با نوار ال ای دی به چشم می‌خورد که زیر دی لایت‌ها نصب گردیده‌اند. سپر بزرگ و با حجم پردازی‌های نسخه معمولی همراه شده و خبری از تغییر و تحول در این قسمت نیست.

پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما

آینه‌های جانبی تغییر شکل یافته و اضافه شدن نوار ال ای دی راهنما روی آن‌ها به زیباتر شدن نمای جانبی کمک کرده‌اند. پیش از این لاستیک‌ها مزین به قالپاق‌های پلاستیکی شده بودند که هم اکنون جای خود را به رینگ‌های آلومینیومی اسپرت داده‌اند. خوشبختانه در نمای عقب هم تغییراتی هر چند اندک به چشم می‌آید که چراغ‌های جدید با گرافیک داخلی چشم نواز، از جمله آن‌ها هستند.

طراحی داخلی

پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما

کابین پژو 207 اتوماتیک پانوراما با تحولاتی مثبت همراه بوده است. اضافه شدن امکانات رفاهی بیشتری همچون سیستم چندرسانه‌ای و صفحه نمایش لمسی، غربیلک فرمان با دکمه‌های کنترلی، المان‌های جدید این هاچبک هستند. یکی از برتری‌های قابل ملاحظه این خودرو در برابر رقبایش، بهره‌مندی از سقف شیشه‌ای با پانوراما است.

شاید کوچک شمرده شود، اما همین سقف شیشه‌ای به لوکس‌تر شدن کابین کمک کرده و تنها عیب آن، باز و بسته نشدنش است. (مون روف است نه سانروف) جز موارد فوق، الباقی قسمت‌ها و آپشن‌ها با نسخه‌های قبلی یکسان است. اغلب مشتریان از قیمت بالای این هاچبک و حجم اندک تغییرات آن ناراضی بوده و سقف شیشه‌ای را دلیلی برای افزایش شدید قیمت نمی‌دانند.

پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما

همچنان فضای پا برای سرنشینان عقب کم بوده و کیفیت مواد مصرفی داخل کابین افتضاح است. سروصداهای بیرون خودرو به راحتی راه خود را به داخل پیدا می‌کنند. در مجموع حالت میانی برای طراحی داخلی باید متصور باشید و زیاد روی دگرگونی‌های اساسی حساب باز نکنید.

بیشتر بخوانید:

مقایسه پژو 207 TU3 با سایپا اطلس؛ کدام را بخریم؟

قوای فنی

پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما

اولین نسخه از پژو 207 پانوراما اتومات مجهز به یک موتور 1600 سی سی TU5 شد که در صورت مهیا بودن شرایط می‌توانست حداکثر 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه این مدل از طریق یک گیربکس 4 سرعته اتومات به چرخ‌های جلو فرستاده می‌شد.

از اواسط سال 1401 به بعد، ایران خودرو به این نتیجه رسید که باید تغییراتی فنی زیر پوسته این هاچبک فرانسوی بدهد و به همین خاطر، هر دو نسخه سقف فلزی و سقف شیشه‌ای 207 را با پیشرانه بهبودیافته TU5P راهی بازار کرد. پکیج انتقال قدرت هم تغییر یافت و از 4 سرعته به 6 سرعته ارتقا پیدا کرد. با این اوصاف، آنچه امروز در کارخانه تولید می‌شود، 207 با همین موتور است.

پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما

موتور فعلی پژو 207 اتوماتیک پانوراما قادر به تولید 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور است و تمام این تغییرات را مدیون سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ، اصلاح سیستم پاشش سوخت و… است. از طرفی TU5P مصرف سوخت کمتری داشته و هماهنگی بهتری با گیربکس 6 سرعته دارد.

عملکرد و تجربه رانندگی

پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما

اگر سوار پژو 206 شده باشید، از سواری معمولی و فاقد هیجان 207 اتومات شگفت زده نخواهید شد. این هاچبک همچون برادر قدیمی خود، تجربه رانندگی مشابهی ارائه می‌دهد و علیرغم اینکه در سینه خود یک پیشرانه تازه نفس و ارتقایافته دارد، اما پشت فرمان این مورد به خصوص را چندان حس نخواهید کرد.

یکی از معایب آزار دهنده 206، تقه های شدید گیربکس 4 سرعته بود که خوشبختانه در 207 این عیب با تعویض جعبه دنده رفع شده است. متاسفانه در شتاب 0-100 هم تغییری ایجاد نشده و همچنان برای رسیدن به این سرعت به 12.6 ثانیه زمان نیاز داریم. بد به دلتان راه ندهید، چرا که 207 در حد و اندازه یک هاچبک اقتصادی، چابک است و قدرت و کشش خوبی ارائه می‌دهد.

امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی

پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما

با شنیدن این خبر که پژو 207 اتومات پانوراما گران‌ترین نسخه از این هاچ بک است، انتظار داریم که امکانات رفاهی مطلوب و تجهیزات ایمنی نسبتا کاملی داشته باشد، اما بهتر می‌دانید که خودروسازان داخلی، اسم بدیهی‌ترین نیازهای یک خودرو را آپشن رفاهی می‌گذارند و به بخاری و کولر به دیده امکانات رفاهی می‌نگرند.

متاسفانه اگر 207 اتومات پانوراما را با رقبایی مثل تارا V4، شاهین پلاس و دنا پلاس توربو که از یک خانواده هستند، روی کفته ترازو قرار دهیم، این هاچ بک حرفی برای گفتن نخواهد داشت. تنها شانسی که به مشتریان این خودرو روی آورد، الزام سازمان استاندارد و اضافه شدن 6 آپشن جدید از نیمه 1402 به بعد بود که عبارتنداز:

  • نشانگر تعویض دنده
  • سیستم پایش باد تایرها
  • ترمز کمکی
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • سیستم کنترل کشش
  • سیستم کنترل پایداری

با این حال، امکانات و تجهیزات دیگری برای 207 اتومات در نظر گرفته شده که عبارتنداز:

  • ترمز جلو و عقب دیسکی
  • سقف شیشه‌ای
  • کروز کنترل
  • روکش چرم و پارچه صندلی‌ها
  • رینگ 14 اینچی آلومینیومی
  • دوربین دید عقب
  • سنسور دنده عقب
  • آینه داخلی الکتروکرومیک
  • تنظیم برقی آینه های جانبی
  • چراغ‌های روشنایی روز
  • چراغ مشایعت
  • نمایشگر لمسی
  • سیستم تهویه اتوماتیک
  • فرمان برقی با دکمه‌های کنترلی
  • دو ایربگ

بیشتر بخوانید:

مقایسه سورن پلاس با پژو 207؛ کدام را بخریم و چرا؟

قیمت و ارزش خرید

پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما

قیمت پژو 207 پانوراما اتومات که گران‌ترین نسخه این خودرو به حساب می‌آید، 796 میلیون تومان در کارخانه است. اختلاف قیمت بازار و کارخانه به 234 میلیون تومان می‌رسد. همچنین اگر مدل سقف فلزی این هاچبک را سفارش دهید، 40 میلوین ارزان‌تر خواهد شد.

یکی از ایرادات همیشگی پژو 206 و 207، فضای محدود و عذاب آور صندلی‌های عقب و صندوق بار کوچک آن است. اگر قرار باشد 800 میلیون تومان از درب کارخانه هزینه کنید، گزینه‌های بهتری برای خرید وجود دارد. اگر با سدان‌های داخلی مشکلی ندارید، دنا، تارا یا حتی شاهین می‌تواند گزینه‌های مقرون به صرفه‌تری باشند.

رقبای پژو 207

پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما

در حال حاضر و در سگمنت پژو 207، رقیب مستقیمی برای این هاچ بک پیدا نمی‌شود، زیرا این محصول از آبی پوشان در محدوده یک میلیارد تومان معامله می‌شود. اگر به سگمنت بی‌توجه باشیم و قیمت 207 را ملاک قرار دهیم، رقبای آن پیدا می‌شوند.

هم اکنون دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا V4 در همین بازه قیمتی قرار دارند و می‌توانند برای علاقه‌مندانی که چندان به سگمنت توجه خاصی نشان نمی‌دهند، گزینه‌های مناسبی باشند. همچنین با قیمت 1 میلیارد تومان می‌توانید سراغ کراس اوورهای چینی مثل ایکس 22 پرو، ایکس 33 کراس و بک ایکس 3 پرو بروید که امکانات بیشتر و طراحی ظاهری و داخلی جذاب‌تری ارائه می‌دهند.

گالری عکس

در گجت نیوز بخوانید:
مزدا CX-50 وارداتی ؛ مشخصات فنی، آپشن ها و قیمت کراس اوور آفتاب خودرو بهمن موتور از اتهام گران فروشی تبرئه شد؛ ۱۵ هزار میلیارد تومان جریمه، صفر شد شرایط واردات خودرو توسط ایرانیان مقیم خارج به کشور اعلام شد ایران خودرو و سایپا به نمایشگاه خودرو امسال نمی‌آیند!