شناسهٔ خبر: 71060870 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

تارا بخریم یا پژو 207؛ در مقایسه کدام بهتر است؟

صاحب‌خبر -

در این مقایسه قصد داریم تا مشخصات فنی و امکانات دو خودرو داخلی و پرطرفدار بازار ایران یعنی تارا و پژو 207 را مورد بررسی قرار دهیم.

در بازار نه چندان رقابتی خودروهای ایرانی، دو ماشین تارا و پژو 207 ایران خودرو با وجود تفاوت‌های بنیادین در سگمنت و سبک طراحی بدنه، به دلیل قرارگیری در یک بازه قیمتی مشترک (800 میلیون تا 1 میلیارد تومان)، به عنوان گزینه‌های اصلی خرید خودروهای صفر کیلومتر مطرح هستند. این هم‌پوشانی قیمتی، اغلب خریدارانی را که در این رنج بودجه به دنبال خرید خودروی نو هستند با سردرگمی و تردید مواجه می‌کند.

از این رو، مقایسه جامع و دقیق این دو خودرو می‌تواند نقش کلیدی در فرآیند تصمیم‌گیری ایفا کند و به انتخاب آگاهانه‌تر خریداران کمک کند. از شما دعوت می‌کنیم تا در این بخش از اخبار خودرو با مقایسه جامع تارا و پژو 207 همراه گجت نیوز باشید.

فهرست مطالب:
  • معرفی اجمالی
  • طراحی ظاهری و ابعاد
  • مشخصات فنی
  • طراحی کابین
  • امکانات رفاهی و ایمنی
  • تجربه و لذت رانندگی
  • قیمت و ارزش خرید
  • جمع‌بندی

معرفی اجمالی تارا و پژو 207 ایران خودرو

تارا به عنوان یک خودرو نسبتاً جدید در بازار ایران شناخته می‌شود. این سدان جمع‌وجور که بر پلتفرم پژو 301 توسعه یافته است، برای اولین بار در سال 1399 رونمایی شد و با مدل سال 1400 به طور رسمی وارد بازار خودروی ایران شد. طراحی تارا به عنوان یک خودرو به‌روزتر، می‌تواند برای برخی از خریداران جذاب‌تر باشد.

در مقابل، پژو 207 به عنوان یک خودروی فیس‌لیفت‌شده از پژو 206، سابقه حضور طولانی‌تری در بازار ایران دارد. این خودرو که برای اولین بار در سال 1389 به بازار کشور معرفی شد، پس از یک دوره توقف تولید در سال 1392 به دلیل تحریم‌های اقتصادی، با انجام تغییراتی در سال 1395 مجدداً به خط تولید ایران خودرو بازگشت.

پژو 207 به دلیل سابقه حضور بیشتر و آشنایی مصرف‌کنندگان همچنان جایگاه خود را در بازار حفظ کرده است. هر دو مدل تارا و پژو 207 در نسخه‌های دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می‌شوند، اما پژو 207 از تنوع بالاتری در تیپ‌های مختلف برخوردار است. این تنوع، انتخاب‌های بیشتری را در اختیار خریداران قرار می‌دهد.

مقایسه طراحی ظاهری و ابعاد

طراحی ظاهری تارا چندان جذاب نبوده و به نوعی محافظه‌کارانه و حتی کسل‌کننده به نظر می‌رسد. ایران‌خودرو با ایجاد تغییراتی در نمای جلو و عقب پژو 301، سعی در ایجاد چهره‌ای به‌روزتر برای تارا داشته، اما به نظر می‌رسد نتیجه نهایی از نظر هماهنگی و تناسب چندان رضایت‌بخش نبوده است. با وجود این، در تیپ‌های V1P و V4 این خودرو، با طراحی گرافیکی جدید چراغ‌های عقب، مشکل نوردهی زیاد برطرف شده و نمای بصری بهتری را به ارمغان آورده است.

پژو 207، با وجود اینکه بر اساس پلتفرم پژو 206 طراحی شده و از زبان طراحی دو سه نسل قبل پژو بهره می‌برد، همچنان به دلیل ظاهر جوان‌پسند و جذاب، در بازار محدود ایران طرفداران زیادی دارد. این خودرو که یک فیس‌لیفت از پژو 206 محسوب می‌شود، با وجود سادگی خطوط طراحی، هنوز هم در بازار داخلی خودروی محبوبی به شمار می‌آید و توانسته جایگاه خود را حفظ کند. این محبوبیت به دلیل وفاداری به اصالت طراحی، با وجود گذشت سال‌ها از زمان عرضه اولیه این پلتفرم، نشان از جذابیت پایدار آن دارد.

از لحاظ ابعاد، تفاوت قابل توجهی بین این دو خودرو وجود دارد. تارا به طور کلی بزرگ‌تر است و طول آن 4,519 میلی‌متر، عرض آن 1,748 میلی‌متر و ارتفاع آن 1,466 میلی‌متر است. در مقابل، پژو 207 با ابعاد کوچک‌تر، طول 3,872 میلی‌متر، عرض 1,669 میلی‌متر و ارتفاع 1,441 میلی‌متر دارد. این تفاوت ابعاد، تأثیر مستقیمی بر فضای داخلی و راحتی سرنشینان، به ویژه در ردیف عقب، خواهد داشت.

مشخصات فنی دو خودرو داخلی تارا و پژو 207

نمای جانبی تارا نمای جانبی تارا

تارا و پژو 207 علیرغم تفاوت در سگمنت و فرم بدنه، در قوای محرکه اشتراکاتی دارند و هر دو از پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 استفاده می‌کنند. اگرچه پژو 207 با موتور TU3 نیز تولید می‌شود، اما در این مقایسه تنها به نسخه‌های TU5 آن که از لحاظ قیمتی مشابه تارا هستند پرداخته می‌شود. پژو 207 در حال حاضر در نسخه‌های دستی، دستی پانوراما، اتوماتیک و اتوماتیک پانوراما عرضه می‌شود، در حالی که تیپ‌های تارا فقط به V1P دستی و V4 LX اتوماتیک محدود است.

در گجت نیوز بخوانید:

پارس خودرو P90 یا تارا V1 پلاس؛ ال 90 ایرانی بهتر است یا تارا؟

هر دو تیپ دستی و اتوماتیک تارا به پیشرانه ارتقاء یافته TU5P مجهز هستند که با تغییراتی مانند تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ خروجی کمی بالاتری برابر با ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد. در بخش انتقال نیرو نیز تارا V1P از گیربکس شش سرعته دستی و تارا V4 LX از گیربکس شش سرعته اتوماتیک استفاده می‌کنند.

نمای جانبی پژو 207 نمای جانبی پژو 207

در مقابل، پژو 207 در نسخه دستی در هر دو مدل پانوراما و سقف فلزی، همچنان با همان پیشرانه TU5 معمولی تولید می‌شود که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد و انتقال نیرو نیز توسط همان گیربکس پنج سرعته دستی قدیمی صورت می‌گیرد. بنابراین، 207 در نسخه دستی از لحاظ قوای محرکه یک پله از تارا V1P پایین تر است.

لازم به ذکر است ایران‌خودرو در اواخر بهار ۱۴۰۲ پژو ۲۰۷ را با گیربکس شش سرعته دستی و پیشرانه TU5P معرفی کرد، اما هنوز از عرضه انبوه این مدل خبری نیست و در حال حاضر اگر خواهان 207 دستی باشید همچنان باید به پیشرانه TU5 معمولی و گیربکس پنج سرعته بسنده کنید. از سوی دیگر، پژو 207 در نسخه اتوماتیک قوای محرکه کاملاً یکسانی با تارا V4 LX دارد.

مقایسه طراحی کابین

نمای داشبورد تارا نمای داشبورد تارا

کابین تارا ایران خودرو

در بررسی فضای داخلی تارا و پژو 207، با دو خودرویی روبرو می‌شویم که هر دو از نظر طراحی و کیفیت متریال، چندان چشمگیر نیستند و نقاط ضعف مشابهی دارند. تارا، با وجود اینکه به عنوان خودرویی جدیدتر عرضه شده است، از داشبورد سیتروئن C3 XR بهره می‌برد که طراحی آن به سال 2014 برمی‌گردد. این موضوع باعث می‌شود تا کابین تارا حس قدیمی بودن را القا کند و به هیچ وجه نتوان آن را مدرن و به‌روز دانست.

در واقع، این استفاده از یک داشبورد قدیمی، یکی از نقاط ضعف اصلی تارا در نظر گرفته می‌شود که انتقادهای زیادی را به همراه داشته است. طراحی داشبورد تارا بسیار ساده و بدون ظرافت است و به نظر می‌رسد ایران‌خودرو در این بخش، خلاقیتی به خرج نداده است.

در مقابل، پژو 207 نیز شرایط بهتری ندارد. بخش پایینی داشبورد این خودرو همچنان با پژو 206 مشترک است و تنها به‌روزرسانی‌هایی که در طول سالیان متمادی در آن صورت گرفته، تجهیز به یک نمایشگر لمسی و غربیلک فرمان جدید است. این موضوع باعث شده تا داشبورد 207 نیز قدیمی و از مد افتاده به نظر برسد. در مقایسه با خودروهای مدرن‌تر بازار، طراحی داخلی 207 حرف چندانی برای گفتن ندارد و به نظر می‌رسد ایران‌خودرو در این بخش، صرفاً به یکسری تغییرات جزئی اکتفا کرده است.

نمای داشبورد پژو 207 نمای داشبورد پژو 207

کابین پژو 207 ایران خودرو

البته، ایران‌خودرو در تیپ‌های جدید تارا یعنی V1P و V4 LX، تغییراتی را در رودری‌ها اعمال کرده و دکمه‌های شیشه‌بالابر را از روی کنسول به روی درها منتقل کرده است. این تغییر، یک اقدام مثبت به شمار می‌رود که باعث بهبود ارگونومی کابین و دسترسی آسان‌تر به کلیدهای شیشه بالابر شده است. با این حال، این تغییرات کوچک نمی‌تواند ضعف کلی طراحی و کیفیت پایین متریال را پوشش دهد.

به عبارت دیگر، این تغییرات جزئی، نمی‌تواند باعث ایجاد حس لوکس بودن یا کیفیت بالا در کابین تارا شود. یکی از بزرگ‌ترین برتری‌های تارا نسبت به پژو 207، فضای بیشتر صندلی‌های عقب است. در تارا، سرنشینان عقب فضای پای نسبتاً مناسبی دارند و این خودرو برای خانواده‌ها گزینه بهتری به شمار می‌رود. در مقابل، صندلی‌های عقب پژو 207 بسیار کوچک و محدود هستند و برای بزرگسالان عملاً غیرقابل استفاده محسوب می‌شوند.

همچنین مطالعه کنید:

سوزوکی سوییفت بخریم یا پژو 207i اتوماتیک؛ برنده مقایسه کدام است؟

به طور کلی، می‌توان گفت که فضای داخلی هر دو خودرو، نه از نظر طراحی و نه از نظر کیفیت متریال، چندان راضی کننده نیستند. در واقع، به نظر می‌رسد ایران‌خودرو در هر دو خودرو، تلاش چندانی برای ارائه یک کابین جذاب و باکیفیت انجام نداده است. استفاده از داشبوردهای قدیمی و متریال ارزان قیمت، باعث شده تا فضای داخلی هر دو خودرو، حس خوبی را به سرنشینان منتقل نکند. اگرچه تارا فضای پای بهتری برای سرنشینان عقب دارد، اما در مجموع، طراحی داخلی هیچ‌کدام از این دو خودرو، قابل مقایسه با خودروهای مدرن‌تر بازار نیست.

امکانات رفاهی و ایمنی Tara و Peugeot 207

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم بین پژو 207 و تارا، در سطح امکانات و تجهیزات ارائه شده در نسخه‌های مختلف است. در حالی که پژو 207 در نسخه‌های دستی و اتوماتیک تقریباً از امکانات یکسانی بهره می‌برد، تارا در نسخه اتوماتیک امکانات بیشتری را در اختیار خریداران قرار می‌دهد. این موضوع، تارا را از نظر آپشن و تجهیزات، به گزینه جذاب‌تری نسبت به 207 تبدیل می‌کند. در جدول ذیل امکانات هر دو خودرو به تفکیک ذکر شده است:

لیست امکانات رفاهی و ایمنی پژو ۲۰۷ دستی تارا V1P
ترمز جلو و عقب دیسکی جلو و عقب دیسکی
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
ترمز کمکی دارد دارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی دارد دارد
ایربگ ۲ عدد ۲ عدد
فرمان برقی با دکمه‌های کنترلی برقی با دکمه‌های کنترلی
سیستم تهویه اتوماتیک اتوماتیک
نمایشگر لمسی دارد دارد
دی‌لایت دارد دارد
آینه‌های جانبی تنظیم برقی تنظیم برقی
سنسور دنده عقب دارد دارد
دوربین دنده عقب دارد دارد
سیستم پایش باد تایرها دارد دارد
رینگ ۱۴ اینچی فولادی ۱۵ اینچی فولادی
تنظیم صندلی‌های جلو دستی دستی
کروز کنترل دارد دارد
سقف شیشه‌ای دارد ندارد
آینه داخلی الکتروکرومیک دارد ندارد
سنسور نور و باران ندارد دارد
آنتن کوسه‌ای ندارد دارد
چراغ خوشامدگویی ندارد دارد
ایربگ ۲ عدد ۴ عدد
آینه‌های جانبی تنظیم برقی تاشو برقی
رینگ ۱۴ اینچی آلومینیومی ۱۶ اینچی آلومینیومی
تنظیم صندلی‌های جلو دستی برقی
گرم‌کن صندلی‌های جلو ندارد دارد
ورود بدون کلید ندارد دارد
استارت دکمه‌ای ندارد دارد
در صندوق با سنسور پایی ندارد دارد

تجربه و لذت رانندگی با پژو 207 و تارا

نمای جلو تارا نمای جلو تارا

تارا، به دلیل فاصله محوری بیشتر و ابعاد کشیده‌تر، از پایداری بالاتری در هنگام رانندگی برخوردار است. این پایداری به خصوص در سرعت‌های بالا و هنگام عبور از پیچ‌ها، حس اطمینان بیشتری به راننده می‌دهد. سیستم تعلیق تارا نیز به گونه‌ای طراحی شده که سواری نرم‌تر و راحت‌تری را برای سرنشینان فراهم می‌کند. به طور کلی، تارا بیشتر به عنوان یک خودروی خانوادگی با سواری آرام و مطمئن شناخته می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود تا تارا برای سفرهای طولانی و رانندگی‌های بین‌شهری، گزینه مناسب‌تری به نظر برسد.

در طرف مقابل، پژو 207 به واسطه ابعاد کوچک‌تر و وزن سبک‌تر، به مراتب چابک‌تر از تارا است. این خودرو به راحتی می‌تواند در ترافیک‌های شهری مانور دهد و تغییر مسیرهای ناگهانی را به خوبی انجام دهد. وزن کمتر 207 باعث می‌شود تا شتاب‌گیری و کشش آن، به ویژه در دورهای پایین موتور، بهتر از تارا باشد. این چابکی بیشتر، به 207 حس سرزندگی بیشتری می‌بخشد و آن را برای رانندگی‌های هیجان‌انگیزتر و پرشتاب‌تر مناسب‌تر می‌کند.

با این حال، باید به این نکته اشاره کرد که توان پیشرانه TU5 برای تارا، با توجه به وزن بیشتر آن، کمی ناکافی به نظر می‌رسد. این موضوع به خصوص در نسخه اتوماتیک تارا، زمانی که خودرو پر از سرنشین و بار باشد، بیشتر خود را نشان می‌دهد و ممکن است شتاب‌گیری و کشش خودرو کمی کندتر از حالت عادی باشد. این محدودیت توان پیشرانه، یکی از نقاط ضعف تارا محسوب می‌شود که در هنگام خرید، باید به آن توجه داشت. در مقابل، 207 به دلیل وزن سبک‌تر، با همین پیشرانه عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد و راننده در بیشتر مواقع، کمبودی در توان موتور احساس نمی‌کند.

قیمت و ارزش خرید

به طور مشخص، تارا V1P با قیمت کارخانه‌ای 775 میلیون تومان و قیمت بازار حدود 881 میلیون تومان، و تارا V4 LX با قیمت کارخانه‌ای 901 میلیون تومان و قیمت بازار حدود 1 میلیارد و 47 میلیون تومان، نشان می‌دهند که تفاوت قیمت بین کارخانه و بازار برای این خودرو قابل توجه است. در مقابل، پژو 207 دستی پانوراما ارتقاءیافته با قیمت کارخانه‌ای 675 میلیون تومان و قیمت بازار حدود 869 میلیون تومان، و پژو 207 اتوماتیک پانوراما با قیمت کارخانه‌ای 796 میلیون تومان و قیمت بازار حدود 1 میلیارد و 61 میلیون تومان، نیز اختلاف قیمت قابل توجهی را بین کارخانه و بازار نشان می‌دهند.

نکته قابل توجه این است که اگر به قیمت بازار نگاه کنیم، تارا و 207 در نسخه‌های دستی و اتوماتیک، از لحاظ قیمتی بسیار به هم نزدیک شده‌اند. به عنوان مثال، تفاوت قیمت بین تارا V1P و پژو 207 دستی پانوراما در بازار آزاد، چندان زیاد نیست. این موضوع باعث می‌شود که خریداران به این فکر بیفتند که آیا پرداخت مبلغ بیشتر برای تارا، با توجه به امکانات بیشتر و کابین جادارتر آن، ارزشش را دارد یا خیر.

جمع‌بندی نهایی

نمای جلو پژو 207 نمای جلو پژو 207

در شرایط فعلی بازار خودروی ایران، با توجه به قیمت‌های بسیار بالا، هیچ‌کدام از خودروهای داخلی از جمله تارا و پژو 207 را نمی‌توان گزینه‌های ایده‌آل و با ارزش خرید واقعی در محدوده یک میلیارد تومان دانست. با این حال، اگر کسی به دنبال خرید یک خودرو صفر کیلومتر در این بازه قیمتی باشد، ناچاراً باید به سراغ همین گزینه‌های موجود برود که تارا و 207 از جمله آن‌ها هستند.

در چنین شرایطی، با مقایسه این دو خودرو با یکدیگر، می‌توان گفت که تارا به لطف برخورداری از پلت‌فرم مدرن‌تر، امکانات بیشتر، کابین جادارتر و همچنین قوای محرکه به‌روزتر (به خصوص در مقایسه با پژو 207 دستی)، در مجموع خودروی بهتری محسوب می‌شود و ارزش بیشتری در برابر قیمت پرداختی دارد. تارا با ارائه فضای بیشتر برای سرنشینان و بار، و همچنین امکانات رفاهی بیشتر، می‌تواند برای خانواده‌ها و افرادی که به دنبال یک خودروی کاربردی و راحت هستند، گزینه مناسب‌تری باشد.

در نهایت انتخاب بین تارا و 207، به نیازها، اولویت‌ها و سبک زندگی شما بستگی دارد. هیچ‌کدام از این دو خودرو را نمی‌توان به عنوان یک گزینه ایده‌آل در این بازه قیمتی معرفی کرد، اما با توجه به شرایط موجود، باید بر اساس ترجیحات و نیازهای خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید. اگر اولویت شما فضای بیشتر، امکانات بهتر و یک خودروی خانوادگی است، تارا انتخاب بهتری خواهد بود. اما اگر به دنبال یک خودروی چابک و جمع‌وجور برای استفاده‌های شهری هستید، پژو 207 همچنان می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

همچنین بخوانید:
کیا K3 یا نیسان سیلفی؛ کدامیک از وارداتی های جدید در مقایسه بهتر است؟ فونیکس آریزو ۶ GT یا ام جی GT ؛ برنده مقایسه سدان های وحشی چینی کدام است؟ بایک X7 در برابر چانگان CS55 پلاس؛ پیروز مقایسه شاسی بلندهای وارداتی کدام است؟