به گزارش جماران، انوشیروان مانی درباره طراحی پوستر و تندیس این دوره از جشنواره اظهار کرد: پوستر و تندیس جشنواره موسیقی بینالمللی باید نمادی از هنر موسیقی باشد و طبعا نخستین ایدهای که به ذهن طراح میرسد قراردادن ساز به عنوان نماد موسیقی ایرانی و یا تلفیقی از سازهای ایرانی و خارجی در طراحی تندیس و پوستر است.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، وی گفت: با این وجود، این نوع ایده ایرادهای بسیاری داشت اول اینکه در طراحی تندیس و پوستر امکان جاگذاری همه سازها نیست و دوم توجه به این مطلب است که استفاده از هر سازی موجب دلخوری و یا نادیده انگاشتن دیگر سازهای موسیقی ایرانی بود. بنابراین باید به طرح دیگری فکر میکردم که مهمترین آن الهام از طبیعت خدادادی بود.
مانی درباره الهام گرفتن طرح تندیس و پوستر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر از طبیعت بیان کرد: صداهای باران، باد، رود و دریا همگی از اجزا و عناصر موسیقایی طبیعت هستند که بسیار روحافزا و دلانگیز و آرامبخش است. از همین رو بلبل (هزاردستان) که به بلبل هزارآوا یا هزارآواز مشهور است به دلیل اصوات دلنشین و خوشآهنگی که دارد و برآمده از سرشت و غریزه ذاتی که خداوند به آن عطاکرده و به دور از هر گونه ناکوکی و سرشار از ریتم و هارمونیک طبیعی است به عنوان نماد اصلی در نظر گرفته شد.
طراح پوستر و تندیس چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر با بیان اینکه این بلبل تنها متعلق به ایران نیست، اظهارداشت: نکته قابل توجه این است که بلبل (هزاردستان) در قاره آسیا بیشتر زندگی میکند و در فصل بهار در ایران دیده میشود و در ادبیات و اشعار مختلف اسم این بلبل خوشخوان تکرار شده است.
وی گفت: زمانی که طرح اولیه این بلبل از سوی شورای سیاستگذاری جشنواره مطرح شد طرح گرافیکی را روی این نماد پیادهسازی کردم و به جای پر و بال از خط شکسته نستعلیق با شعر زیبایی از شاعر نامدار حافظ شیرازی «مطرب عشق عجب ساز و نوایی دارد» تایپوگرافی کردم.
مانی با بیان اینکه طرح پوستر و تندیس رویدادهای هنری نباید شلوغ باشند، افزود: سادگی در طراحی پوستر و تندیس اهدایی جشنوارههای مختلف در عرصه بینالملل یکی از شاخصههای اصلی در معرفی رویدادهای هنری است از همین رو از آغاز میدانستم باید یک پوستر خلوت و در عین حال گویا طراحی شود.
طراح پوستر و تندیس چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر درباره بهرهمندی از اشتراکات فرهنگی میان ایران و سایر کشورها در طراحی پوستر این رویداد بیان کرد: بلبل به عنوان نمادی از خوشآوایی در همه جای جهان یاد میشود و مردم به صورت پیدا و نهان از نغمات زیبای آن لذت می برند. بنابراین طرح بلبل برای آنها آشنا است. از سوی دیگر حافظ یک شاعر فراوطنی است و در عرصه بینالملل از آسیا تا اروپا شناخته شده است به همین دلیل هم جنبههای بینالمللی دارد و هم اصالت ایرانی بودن اثر در خط زیبای شکسته نستعلیق در این طرح حفظ شده است.
چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی، ریاست احمد صدری، مدیریت اجرایی محمدعلی مرآتی، به همت معاونت امور هنری و با همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی ایران و بنیاد رودکی از ۲۳ تا ۲۹ بهمن ماه امسال در تهران و استان های کشور برگزار میشود.