شناسهٔ خبر: 71056466 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

نماد بلبل برای تندیس جشنواره موسیقی درعرصه بین‌المللی انتخاب شده است

برنا - گروه فرهنگ و هنر: طراح تندیس چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، تاکید کرد: در طراحی این تندیس از شمایل یک پرنده که در ادبیات کهن ایرانی زیاد از آن یاد شده بهره برده‌ایم. برنا - گروه فرهنگ و هنر: طراح تندیس چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، تاکید کرد: در طراحی این تندیس از شمایل یک پرنده که در ادبیات کهن ایرانی زیاد از آن یاد شده بهره برده‌ایم.

صاحب‌خبر -

انوشیروان مانی؛ طراح پوستر و تندیس این دوره از جشنواره درباره طراحی  گفت: پوستر و تندیس جشنواره موسیقی بین‌المللی باید نمادی از هنر موسیقی باشد و طبعا اولین ایده‌ای که به ذهن طراح می‌رسد قراردادن ساز به عنوان نماد موسیقی ایرانی و یا تلفیقی از ساز‌های ایرانی و خارجی در طراحی تندیس و پوستر هست.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر برنا؛ انوشیروان مانی ادامه داد: اما این نوع ایده ایراد‌های بسیاری داشت اول اینکه در طراحی تندیس و پوسترامکان جا‌گذاری همه ساز‌ها نیست و دوم توجه به این مطلب است که استفاده از هر سازی موجب دلخوری و یا نادیده انگاشتن دیگر ساز‌های موسیقی ایرانی بود؛ بنابراین باید به طرح دیگری فکر می‌کردم که مهمترین آن الهام از طبیعت خدادادی بود.

وی در توضیح الهام گرفتن طرح تندیس و پوستر چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر از طبیعت گفت: صدای باران، صدای باد، صدای رود، دریا، صدای طبیعت همگی از اجزا و عناصر موسیقایی طبیعت هستند که بسیار روح‌افزا و دل انگیز و آرام بخش است. از همین رو بلبل (هزار دستان) که به بلبل هزار آوا، یا هزار آواز مشهور است به دلیل اصوات دلنشین و خوش آهنگی که دارد و برآمده از سرشت و غریزه ذاتی که خداوند به آن عطاکرده و به دور از هرگونه ناکوکی و فالش بودن هست و تماما سرشار از ریتم و هارمونیک طبیعی است به عنوان نماد اصلی در نظر گرفته شد.

مانی در ادامه با اشاره به این مطلب که این بلبل تنها متعلق به ایران نیست، گفت: نکته قابل توجه این است که بلبل (هزار دستان) در قاره آسیا بیشتر زندگی می‌کند و در فصل بهار در ایران دیده می‌شود و در ادبیات و اشعار مختلف اسم این بلبل خوش‌خوان تکرار شده است. زمانی که طرح اولیه این بلبل از سوی شورای سیاستگذاری جشنواره  مطرح شد طرح گرافیکی را روی این نماد پیاده سازی کردم و به جای پر و بال از خط شکسته نستعلیق با شعر زیبایی از شاعر نامدار حافظ شیرازی «مطرب عشق عجب ساز و نوایی دارد» تایپوگرافی کردم.

طراح پوستر و تندیس چهلمین دوره جشنواره موسیقی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این مطلب که طرح پوستر و تندیس رویداد‌های هنری نباید شلوغ باشند گفت: سادگی در طراحی پوستر و تندیس اهدایی جشنواره‌های مختلف در عرصه بین الملل یکی از شاخصه‌های اصلی در معرفی رویداد‌های هنری است از همین رو از آغاز می‌دانستم باید یک پوستر خلوت و در عین حال گویا طراحی شود.

انوشیروان مانی در پایان در پاسخ به این سئوال که تا چه اندازه اشتراکات فرهنگی بین ایران و سایر کشور‌ها را در طراحی پوستر چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در نظر گرفته است، گفت: بلبل به عنوان نمادی از خوش آ‌وایی در همه جای جهان یاد می‌شود و مردم به صورت پیدا و نهان از نغمات زیبای آن لذت می‌برند؛ بنابراین طرح بلبل برای آنها آشنا است. از سوی دیگر حافظ یک شاعر فراوطنی است و در عرصه بین الملل از آسیا تا اروپا شناخته شده است به همین دلیل هم جنبه‌های بین المللی دارد و هم اصالت ایرانی بودن اثر را در خط زیبای  شکسته نستعلیق در این طرح حفظ شده است.

چهلمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی، ریاست احمد صدری، مدیریت اجرایی محمدعلی مرآتی، به همت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری دفتر موسیقی ارشاد و انجمن موسیقی ایران و بنیاد رودکی از تاریخ ۲۳ تا ۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۳ در تهران و استان‌های کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام/