به گزارش ایرنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی دوشنبه- هشتم بهمن ماه- در یکصد و دوازدهمین جلسه شورای اظهارداشت: مناسبات هنر و دانشگاه مساله مهمی است که باید در شورای هنر به آن توجه کرد.
صالحی گفت: یکی از مشکلات ما در حوزه دانشگاهی این است که بسته نظام آموزشی در دانشگاه به خوبی تعریف نمیشود.
همچنین در این جلسه احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی، بهرام کلهرنیا دبیرکل هفدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و اتابک پورنادری سرپرست اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر یک گزارشی از روند و فرآیند برگزاری جشنوارههای موسیقی فجر، هنرهای تجسمی فجر و تئاتر فجر ارائه کردند.
در ادامه جلسه اعضای شورای هنر و استادان مدعو به همفکری در مورد ارتقا و افرایش اثربخشی این رویدادهای ملی کشور پرداختند.
ضرورت آموزش هنرهای نمایشی، توجه به استانداردهای ملی و بینالمللی در طراحی و برگزاری جشنوارهها، جوانگرایی در ابعاد و ساختارهای مختلف جشنوارهها، برندسازی جشنواره های فجر، بینالمللی شدن جشنوارهها و تلاش برای تأثیرگذاری آنها در منطقه و جهان، پرداختن به نسلهای جدید و کودکان و نوجوانان در جشنوارههای فجر، ایجاد ارتباط و پیوند نظاممند بین جشنوارههای دانشآموزی و جشنوارههای ملی، استفاده از ظرفیتهای دانشگاهی در برگزاری جشنوارهها، توجه به هنر مقاومت به ویژه مقاومت در غزه و لبنان در جشنوارههای فجر، ضرورت جداسازی هنرهای نو و هنرهای تاریخی در هنرهای تجسمی و برگزاری جشنوارههای مستقل و تخصصی در این حوزه و لزوم توسعه کمی و کیفی زیرساختها و سالنهای تماشاخانهها از جمله مباحثی بود که در این بخش از شورای هنر توسط حاضران مطرح شد.
هنر به مثابه علم، فرهنگ یا فناوری
در ادامه این جلسه محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گزارشی از وضعیت آموزش هنر در این دانشگاه ارائه کرد.
وی با ارائه آمارهایی از ظرفیتهای فعلی دانشگاه آزاد، گفت: این دانشگاه با وجود ۲۶۰ مهدکودک، ۸۶۰ مدرسه و ۴۰۰ واحد دانشگاهی و با تعداد یک میلیون و چهارصد هزار دانشجو، حدود ۴۰ درصد آموزش عالی را در سطح کشور در اختیار دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از نظام آموزشی فعلی در آموزش و پرورش و آموزش عالی، گفت: ما طی چهل سال گذشته طوری عمل کردهایم که مردم منفعت خود را در مجموعه عملکرد ما نمیبینند و خطر این است که اگر آموزش رسمی ما از دور خارج شود، آموزش غیررسمی حاکم میشود و نظارت و راهبری ما به حداقل میرسد.
طهرانچی هنر به مثابه علم، هنر به مثابه فرهنگ و هنر به مثابه فناوری را کاملا از هم جدا و متفاوت عنوان کرد و افزود: نظام آموزش عالی ما در حال حاضر به هنر به مثابه علم نگاه میکند و هنوز به جنبههای فرهنگی و فناوری هنر نپرداخته است و مردم هم به خاطر نگاه تک ساحتی ما به هنر، کمتر به آن توجه و گرایش دارند.
وی بیان کرد: تربیت دانشجوی فناور با دانشجوی فرهنگی و دانشجوی عالم در عرصه هنر، کاملا باهم فرق دارد و این تفکیک باید در ابعاد مختلف مورد توجه برنامهریزان و مجریان قرار داشته باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهارداشت: ما در دانشگاه آزاد با ایجاد دانشکدههای موضوعی و ایجاد مراکز نوآوری و ساختارهای دیگر به دنبال تکمیل زنجیره آموزش تا بازار هستیم و دیگر به هنر صرفا به مثابه علم نگاه نمیکنیم و رویکرد ما توانمندشدن دانشجویان است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان جلسه و در جمعبندی مباحث، ضمن تشکر از مهمانان مدعو، از دبیرخانه شورای هنر خواست الگوها و ایدههای موجود را درباره آموزش هنر جمع آوری و بررسی کرده و در جلسات آتی در مورد آن همفکری و تصمیمگیری و هماهنگی انجام شود.