شناسهٔ خبر: 71043453 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

توجه امام کاظم(ع) به سه اصل ساختارسازی، نهادسازی و نمادسازی

عضو مجلس خبرگان رهبری، گفت: امام کاظم(ع) در راستای تمدن‌سازی، سه اصل مهم ساختارسازی، نهادسازی و نمادسازی را، به ما یادآوری می‌کنند.

صاحب‌خبر -
آیت الله احمد مبلغی در همایش «سیره امام کاظم(ع)؛ مقاومت و استکبارستیزی» که به همت نمایندگی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد، به تبیین موضوع «نگاه تمدنی به سیره اجتماعی ـ سیاسی امام کاظم(ع)» پرداخت و دین را عامل تمدن و امت را، حامل تمدن معرفی کرد.

وی ادامه داد: نگاه تمدنی از رهگذر دین است نه مذهب؛ اگر امت پیامبر اکرم(ص) به‌دور خود دیوار بکشند و با هم دشمنی کنند، تمدنی شکل نخواهد گرفت.
آیت‌الله مبلغی افزود: متأسفانه امروزه، ارتباطی بین دو رکن مهم «دین و امت» ایجاد نشده و هر مذهب نسبت به دیگری بی‌تفاوت شده؛ در نتیجه تفسیرِ ناظر به تشکیل امت واحد نیز تعطیل شده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: نهاد دین که توانایی تمدن‌سازی را داشته و دارد، امروزه کارکرد خود را در این زمینه ازدست‌داده؛ چرا که تمدن‌سازی دین باید ناظر به تمام امت باشد، اما برخی مذاهب، دین را به اسم خود مصادره کردند.

شکوفایی عقل نظری و عملی در سایه دین

در ادامه این نشست، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، به تبیین موضوع «تفقّه در دین و آثار آن از منظر امام کاظم(ع)» پرداخت و بیان داشت: تفقّه، به معنای فهم جامع، عمیق و گسترده از دین است.
خداوند متعال در آیه ۴۴ سوره اسراء می‌فرماید: «هیچ‌چیزی نیست مگر اینکه همراه با ستایش، تسبیح او می‌گوید، ولی شما تسبیح آنها را نمی‌فهمید».
حجت‌الاسلام دکتر مرتضی جوادی آملی به بصیرت نهفته در امر فقاهت اشاره کرد و گفت: بَصَر در مرتبه بالاتری از نَظَر قرار دارد.
خداوند متعال از بندگان خود، بصیرت در امور را می‌خواهد که فقه، این امر را برای ما به ارمغان می‌آورد.
وی در ادامه ضمن قرائت آیه ۲۲ سوره مبارکه توبه مبنی بر فقاهت و انذار قوم، ابراز داشت: دین هم عقل نظری و هم عقل عملی انسان را شکوفا می‌کند.
نگاه سطحی و ظاهری به دین، تمدن‌ساز نیست، لذا فقیه باید حکم برخاسته از نگاه عمیق خود به دین را، به مردم جامعه منتقل کند.
رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء، در پایان، تفقه در دین را مایه رفعت دانست و افزود: امام کاظم علیه‌السلام فرمودند: «فَإنَّ الْفِقْهَ مِفْتاحُ الْبَصیرَةِ وَتَمامُ الْعِبادَةِ؛ یعنی در دین خـدا دانا شوید؛ هـمانا دین‌شـناسی و فـقه، کلید بصیرت و کمال عبادت است.»