شناسهٔ خبر: 71031994 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

داوری آثار مستقل ترانه‌سرایان در جشنواره «موسیقی فجر»

عبدالجبار کاکایی به تغییرات مثبت داوری و توجه به آثار مستقل ترانه‌سرایان اشاره و بیان کرد که برای اولین بار داوری آثار مستقل ترانه‌سرایان در چهلمین جشنواره موسیقی فجر انجام شد. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: عبدالجبار کاکایی به تغییرات مثبت داوری و توجه به آثار مستقل ترانه‌سرایان اشاره و بیان کرد که برای اولین بار داوری آثار مستقل ترانه‌سرایان در چهلمین جشنواره موسیقی فجر انجام شد. 
به گزارش جوان از روابط‌عمومی چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، عبدالجبار کاکایی، داور بخش موسیقی و ترانه چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، درباره تغییرات جشنواره امسال جشنواره فجر توضیح داد: امسال ترانه‌سرایان می‌توانستند آثار خود را به‌صورت مستقل ارسال کنند و داوری بر این آثار صورت می‌گیرد. این تغییر یک اقدام مثبت است که به توجه بیشتر به ترانه‌سرا‌ها منجر می‌شود و امیدواریم در آینده نیز ادامه پیدا کند. 
وی درباره آثار ارسال شده به جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر گفت: در این دوره ۹ اثر به جشنواره ارسال شده است. با توجه به اینکه تولید قطعات موسیقی به صورت تک‌آهنگ در فضای مجازی به شکل فراوان انجام می‌شود، به نظر من باید ارتباطی با مؤسسات موسیقی برقرار می‌شد و از آنها برای ارسال آثار دعوت به عمل می‌آمد. البته گمان می‌کردم شاید دلیل این اتفاق، دوره‌های پیشین جشنواره بوده که معمولاً داوری‌ها روی آثاری انجام می‌شد که در اختیار دفتر موسیقی بوده، به همین علت مابقی افراد تمایلی برای حضور در این جشنواره‌ها ندارند، به دلیل اینکه تصور می‌کنند تنها آثاری که دفتر موسیقی تولید کرده، جایزه خواهند گرفت. 
کاکایی افزود: در دوره چهلم خوشبختانه این در باز و قرار بر این شده که از دفتر موسیقی نیز آثاری جمع‌آوری شود، اما با این اوصاف بررسی و داوری ۹اثر به نظر من برای جشنواره موسیقی فجر کافی نیست. با وجود این، آثار بررسی شده، کیفیت مناسبی داشتند و تعدادی از آنها انتخاب شدند. 
داور بخش موسیقی و ترانه چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر درباره جایگاه ترانه در موسیقی امروز افزود: ترانه گاهی اوقات تولید می‌شود و موسیقی روی آن قرار می‌گیرد و از جهت چینش کلام به شعر نزدیک است و در آن صورت از نظر ارزش کلامی اگر بخواهیم جدای از موسیقی بررسی کنیم، کلام جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند، اما یک زمانی هم کلام روی موسیقی قرار می‌گیرد که شاعر ناچار به جابه‌جایی ارکان جمله و شکل خوانش و چینش بصری کار ضعیف‌تر می‌شود، اما در اجرا و تلفیق با موسیقی قوت و قدرت خودش را حفظ می‌کند. بنابراین می‌شود به دو نوع کلام ترانه توجه کرد؛ اول کلامی که پیش از تولید موسیقی خلق شده و دوم کلامی که با موسیقی تلفیق شده است که هر دو دارای ارزش‌گذاری متفاوتی هستند. 
چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۹ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ در تهران و دیگر استان‌های کشور برگزار می‌شود.