اخبار
صاحبخبر - گردهمایی نمایندگان ادیان ابراهیمی در آستانه مبعث همایش «نهادهای دینی و احیای میراث ادیان ابراهیمی» با حضور نمایندگانی از ادیان ابراهیمی امروز در کتابخانه و موزه ملک برگزار میشود. آیین وقفنامهای گرامیداشت مبعث رسول اکرم(ص) در کتابخانه و موزه ملی ملک در قالب همایش یکروزه «نهادهای دینی و احیای میراث ادیان ابراهیمی» با همکاری سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی برگزار میشود. این آیین وقفنامهای به مناسبت گرامیداشت مبعث حضرت محمد مصطفی(ص)، به سنت هر ساله و بر پایه وقفنامه حاجحسین آقا ملک، بنیانگذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک، دوشنبه 8 بهمن 1403، از ساعت 10 در این موقوفه در پایتخت برپا خواهد شد. این آیین امسال بنا به پیشنهاد سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با همکاری بنیاد پژوهشهای اسلامی این آستان مقدس و با توجه به اینکه نسخ خطی و متون متنوعی از ادیان ابراهیمی در گنجینه کتابخانههای آستان قدس رضوی وجود دارد، در قالب همایشی یکروزه در کتابخانه و موزه ملی ملک اجرا خواهد شد. همایش نهادهای دینی و احیای میراث ادیان ابراهیمی در راستای نشان دادن تلاش این کتابخانهها در حفظ نسخ موجود و همچنین معرفی زمینههای پژوهشی، مطالعه، پیوند و تقریب بین ادیان، با ارائه ۶ سخنرانی برگزار میشود. در واقع، این همایش به معرفی ظرفیتهای مجموعه موجود مورد توجه پژوهشگران در این کتابخانهها میپردازد و تأکید بر این است که این ظرفیت مبنایی برای انجام امور علمی، گفتوگو و رسیدن به نقطه اشتراک بین ادیان قرار گیرد. جعفر مروارید، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با محوریت «ضرورت گفتوگوی ادیان و موانع آن» و نوشاد رکنی، رئیس اداره کتابخانه ملک با محوریت «نسخههای ادیان ابراهیمی موجود در کتابخانه ملک» در این همایش سخنرانی میکنند. خاخام یونس حمامی لالهزار، رهبر دینی کلیمیان ایران و کشیش گریگور نرسسیانس، مشاور مذهبی خلیفهگری ارامنه تهران نیز از دیگر سخنرانان این همایش هستند که به ترتیب در موضوعات «کتابهای مقدس، میراث جاودان» و «نقش شنور هالی قدیس در نظام عبادی کلیسای ارتدوکس ارمنی» به ارائه مطالب خود میپردازند. رمضانعلی ایزانلو، پژوهشگر گروه ادیان بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی نیز با محوریت «دستنوشتههای ادیان ابراهیمی در گنجینه رضوی» و حجتالاسلام حاج علیاکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با محوریت «گنجینه مشترک ادیان از نگاه اسلام»، سخنرانی میکنند. حضور در این همایش یکروزه برای عموم آزاد است. *** داوری آثار مستقل ترانهسرایان در چهلمین جشنواره «موسیقی فجر» سیدعبدالجبار کاکایی از تغییرات مثبت داوری و توجه به آثار مستقل ترانهسرایان خبر داد و گفت برای نخستین بار داوری آثار مستقل ترانهسرایان در چهلمین جشنواره موسیقی فجر انجام شد. به نقل از روابط عمومی چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، عبدالجبار کاکایی، داور بخش موسیقی و ترانه چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، درباره تغییرات جشنواره امسال جشنواره فجر گفت: امسال ترانهسرایان میتوانستند آثار خود را به صورت مستقل ارسال کنند و داوری بر این آثار انجام میشود. این تغییر یک اقدام مثبت است که به توجه بیشتر به ترانهسراها منجر میشود و امیدواریم در آینده نیز ادامه پیدا کند. وی درباره آثار ارسالشده به جشنواره بینالمللی موسیقی فجر گفت: در این دوره ۹ اثر به جشنواره ارسال شده است. با توجه به اینکه تولید قطعات موسیقی به صورت تکآهنگ در فضای مجازی به شکل فراوان انجام میشود، به نظر من باید ارتباطی با موسسات موسیقی برقرار میشد و از آنها برای ارسال آثار دعوت به عمل میآمد. البته گمان میکردم شاید دلیل این اتفاق، دورههای پیشین جشنواره بوده که معمولا داوریها بر آثاری انجام میشد که در اختیار دفتر موسیقی بوده و به همین علت مابقی افراد تمایلی برای حضور در این جشنوارهها ندارند، به دلیل اینکه تصور میکنند تنها آثاری که دفتر موسیقی تولید کرده جایزه خواهند گرفت. کاکایی افزود: در دوره چهلم خوشبختانه این در باز و قرار بر این شده از دفتر موسیقی نیز آثاری جمعآوری شود اما با این اوصاف بررسی و داوری ۹ اثر به نظر من برای جشنواره موسیقی فجر کافی نیست. با این وجود، آثار بررسیشده، کیفیت مناسبی داشتند و تعدادی از آنها انتخاب شدند. داور بخش موسیقی و ترانه چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر درباره جایگاه ترانه در موسیقی امروز افزود: ترانه گاهی تولید میشود و موسیقی روی آن قرار میگیرد و از جهت چینش کلام به شعر نزدیک است و در آن صورت از نظر ارزش کلامی اگر بخواهیم جدا از موسیقی بررسی کنیم، کلام جایگاه ویژهای پیدا میکند اما یک زمانی هم کلام روی موسیقی قرار میگیرد که شاعر ناچار به جابهجایی ارکان جمله میشود و شکل خوانش و چینش بصری کار ضعیفتر میشود اما در اجرا و تلفیق با موسیقی قوت و قدرت خودش را حفظ میکند. لذا میشود به دو نوع کلام ترانه، توجه کرد؛ اول کلامی که پیش از تولید موسیقی خلق شده و دوم کلامی که با موسیقی تلفیق شده است که هر دو دارای ارزشگذاری متفاوت هستند.∎